يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۴۷۴۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
روز گذشته هشتگ‌های دارایکم، ETF، بورس، بازار و عرضه‌اولیه جزو هشتگ‌های پرکاربرد در میان فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی بود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، «کاش بیشتر شستا می‌خریدم.» نمونه‌ای از ابراز پشیمانی کاربران فعال در بازار سرمایه بعد از این بود که شستا ۵ هزار تومان را هم رد کرد و در قیمت ۵۲۰۰ تومان قرار گرفت. البته شستا با این قیمت همچنان صف خرید ۴۰۰ میلیونی دارد و خیلی از کاربران از اینکه چرا سهام آن را نخریده‌اند یا کم خریده‌اند ابراز پشیمانی می‌کنند. کاربران زیادی روز گذشته درباره سهام شستا نوشتند. از ارزش بازار سهام شستا نوشتند و آن را با دیگر بازارها مقایسه کردند. مثل توییت بهنام صمدی خبرنگار، که نوشت: «ارزش بازار فارس ۴۰۳ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار شستا ۴۱۸ هزار میلیارد. بالاخره تامین اجتماعی جلو زد.» یکی از کاربران هم نوشت: «داداش خواهشا با شستا کار نداشته باشید‌. بذارید سلطان در خفا به راهش ادامه بدهد.» اما جدا از همه تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها آنچه اکثر کاربران درباره آن متفق‌القول بودند این بود که چرا در زمان عرضه شستا سهم کمی از آن خریداری کردند و البته در این میان خیلی‌ها هم بر طبل صحبت‌هایی مثل اینکه «من از اول گفتم که بورس حباب نیست» و «یادتونه چقدر گفتم شستا بخرید و گوش نکردید» می‌کوبیدند. از دیگر موضوعاتی که در گعده کاربران توییتر که در بازار سرمایه فعال هستند شنیده می‌شود و درباره آن صحبت می‌کنند، کندی هسته معاملات است که صدای سهامداران را درآورده است. با وجود اینکه بارها در همین صفحه گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی درباره چرایی این موضوع انجام شده است، اما انگار گوش شنوایی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد. ولی این از عزم کاربران شبکه‌های اجتماعی برای پرداختن به این موضوع کم نکرده است و خیلی‌ها همچنان درباره هسته‌ خسته‌ معاملات می‌نویسند. روز گذشته یکی از کاربران در توییتر نوشت: «امروز رکورد سرعت ثبت سفارش در هسته معاملات بورس شکست و معطلی ارسال سفارش تا ثبت و تایید در هسته به بالای ۲۰ دقیقه رسید. به قول دوستان، سفارش‌ها را اگر با کبوتر نامه‌بر بفرستیم به سازمان بورس سریع‌تر می‌رسد.» این توییت مورد توجه دیگر کاربران هم قرار گرفت و هرکدام از آنها درباره تجربیات و اتفاق‌هایی که برایشان در این رابطه افتاده است نوشتند. عرضه‌های اولیه هم از دیگر موضوعاتی است که کاربران درباره آن می‌نویسند و نسبت به آن انتقاد دارند. آنها نسبت به تعداد سهمی که می‌تواند هر سهامدار بخرد گلایه دارند. روز گذشته یکی از کاربران توییتر این بحث را برای چندمین بار در دو هفته گذشته آغاز کرد و نوشت: «برکت از عرضه اولیه‌ها هم رفته است. آخه این چه وضع تقسیم سهم است؟» یکی از کاربران هم در پاسخ به او نوشت به قدری سهامدار وارد بورس شده است که همین تعدادی هم که به ما می‌رسد باید خدا را شکر کنیم. البته نوشته یکی از کاربران در این باره خیلی مورد توجه دیگر کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفت. او نوشت: «من خیلی‌ها را خریداری نکردم. غزر را فقط گفتم بگیریم تا ببینیم ماکارونی با رشته‌های طلا چه شکلی است! اما در حد دو سه بسته همون ماکارونی معمولیا بهمون رسید.» میثم بهرامی، خبرنگار هم در این باره نوشت: «وضعیت عرضه‌های اولیه طوری شده که دیگه جذابیتی ندارند. اکثرا که زیر ۲۰۰ هزار تومان به هر کد می‌رسد، بعد هم باید چند ماه صبر کنی تا سهم رشد کند و به تعادل برسد. حداقل کاری که سازمان بورس می‌تواند انجام بدهد این است که سهامدار عمده را مکلف کند تا یک مدت، هر روز حجم مبنا رو پر کند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها