أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۴۸۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش پایگاه 598، یکی از قدیمی ترین و زیباترین روستاهایی که در کشور وجود دارد، روستای لافت است. این روستا در جزیره قشم قرار دارد و زیبایی های طبیعی و دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است. یکی از مواردی که در بسیاری از وب سایت ها از جمله سایت لحظه آخر در رابطه با این روستا به آن اشاره شده است، زیبایی غروبی است که خورشید در این منطقه از خود به نمایش می گذارد.

در صورتی که قصد دارید تا به زودی با استفاده از خدمات تور قشم یا به صورت شخصی و خانوادگی به جزیره قشم سفر کنید و به دنبال یافتن جاذبه های گردشگری و طبیعی این جزیره می گردید پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با یکی از قدیمی ترین روستاهای جنوب ایران در قشم آشنا کنیم تا در زمانی که به این جزیره سفر کردید بتوانید با اطلاعات کاملی که در رابطه با این روستا به دست آورده اید از این روستا نیز بازدید کرده و خاطرات سفر خود به قشم را تکمیل تر کنید.

 

روستای لافت

 

معرفی روستای لافت

روستای لافت یکی از روستاهای متعلق به جزیره قشم است. چنانچه قصد دارید تا به دیدن این روستا بروید، باید به شمال غرب جزیره قشم مراجعه کنید. این روستا که در نزدیکی جنگل حرا قرار دارد از آب و هوای بسیار گرم و مرطوب و در عین حال شرجی بهره مند است. شدت رطوبت موجود در هوا به  حدی است که ممکن است افراد غیر بومی تاب تحمل چنین گرما و رطوبتی را نداشته باشند. بهترین فصلی که می توان به مسافران پیشنهاد داد که در آن به قشم سفر کرده و از روستای لافت بازدید کنند، فصل زمستان است، زیرا در این فصل از گرمای هوا کاسته شده و رطوبت و شرجی بودن هوا برای مسافرین قابل تحمل می شود.

بیشتر افرادی که در این روستا زندگی می کنند دارای مذهب سنی هستند و معماری و بافت بیشتر مساجد نیز کاملا تایید کننده این مساله است. در این روستا، شما می توانید سوغاتی های زیبایی که توسط زنان و دختران روستا آماده می شود را خریداری کنید. از جمله صنایع دستی این روستا می توان به حصیرهای دستی، سوزن دوزی ها و گلابتون دوزی اشاره نمود.

انواع غذاهای خوشمزه ایرانی مانند ماهی برشته، سور، خورشت هواری و برخی خوراک های مخصوص این منطقه را می توانید در روستای لافت میل کنید. در این منطقه بیشتر مردم به شغل هایی مانند لنج سازی، ماهی گیری، مشغول هستند و درآمد خود را از این راه ها به دست می آورند. نکته جالبی که در این منطقه بسیار قابل توجه است آن است که در این روستا بانوان به مساجد نمی روند و تنها در روزهای تعطیل شما می توانید بانوان را در مسجدها ببینید.

 

دیدنی های روستای لافت

 

دیدنی های روستای لافت، قدیمی ترین روستای قشم

روستای لافت را از چند جهت می توان به عنوان مکانی جذاب و دیدنی معرفی کرد. خانه هایی که در این روستا وجود دارد و آثار تاریخی آن، از جمله مواردی هستند که می توان در روستای لافت به بازدید از آن ها پرداخت. در ادامه به معرفی تعدادی از دیدنی های روستای لافت خواهیم پرداخت تا شما نیز با این بخش از جاذبه های دیدنی قشم بیش از پیش آشنا شوید.

معماری خانه های روستا

خانه های این روستا برای فرار از گرما و رطوبت، معماری منحصر به فردی دارند. در خانه های روستای لافت، یک حیاط مرکزی و بادگیر وجود دارد. وجود این بادگیرها تا حد زیادی می تواند شرایط زندگی در این روستا را به خصوص در فصل تابستان قابل تحمل کند.

به دلیل شرایط جوی این منطقه، معماری خانه ها دچار تغییرات زیادی نشده است و بافت قدیمی روستا هنوز قابل رویت است. معماری خانه های روستای لافت تا حد زیادی شبیه خانه هایی است که در مناطق کویری ایران وجود دارد. در لافت، اتاق ها با استفاده از راهروها به یکدیگر و در نهایت نیز به حیاط متصل می شوند.

مساجد روستای لافت

از دیگر دیدنی های این روستا، مساجدی است که در لافت وجود دارد. در لافت هفت مسجد وجود دارد. مشخصه بارز این مساجد، مناره هایی است که به صورت تکی و سفید در بالای آن ها ساخته شده است. مناره هایی به این شکل مختص اهل تسنن است و این امر نشان دهنده آن است که اهالی روستا، دارای مذهب سنی هستند.

قلعه نادری

این روستا با اینکه روستای کوچکی است، اما اماکن و آثار مذهبی بسیاری در آن وجود دارد. از جمله مکان هایی که می توان به آن اشاره کرد، قلعه نادری است. قلعه نادری در جنوب روستای لافت واقع است. تنها آثاری که از این قلعه باقی مانده است، سی حلقه آب شیرین، سه برکه آب، دو عدد آب انبار قدیمی و بقایای چهار برج است. اینکه این قلعه در چه سالی ساخته شده است مشخص نیست اما برخی اعتقاد دارند که زمان ساخت این قلعه به دوران قبل از اسلام باز می گردد.

قلعه پرتغالی ها

علاوه بر قلعه نادری، قلعه پرتغالی ها را نیز می توانید در این روستا مشاهده کنید. این قلعه در کنار گورستان قدیمی روستای لافت قرار دارد. زمان ساخت این قلعه به سال 1507 باز می گردد. علت ساخت این قلعه، تصرف دهانه خلیج فارس بود تا پرتغالی ها به راحتی بتوانند از این راه بین هند و اروپا به تجارت بپردازند. با استفاده از این قلعه آن ها توانستند 110 سال بر این منطقه مسلط شده و عواید خوبی کسب کنند.

چاه های تل آب یا تلا

چاه های تل آب یا تلا نیز از دیگر آثاری است که ارزش یک بار دیدن را دارد. این چاه ها به دست فردی به نام خواجه کریم ساخته شده است. در گذشته تعداد این چاه ها 366 عدد بوده است. ماه هایی که میزان بارندگی بسیار بالا بوده، هر یک از این چاه ها پر از آب شده و بعد به مرور در طی سال توسط مردم منطقه مورد استفاده قرار می گرفته اند. از این تعداد چاه در حال حاضر تنها 33 چاه باقی مانده است و هر یک بر اساس شکل و نوع آبی که در آن وجود داشته است، نام خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

سفر به قشم

 

اطلاعات بازدید از روستای لافت قشم

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، روستای لافت در ضلع شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و شما می توانید پس از سفر به قشم با سفر به این بخش از جزیره از دیدنی های موجود در این روستا دیدن نمایید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها