يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۵۰۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۵۲۲ کانال صعودی را پشت‌سر گذاشته و به سوپرکانال دو میلیون واحد رسیده است. در ابتدای سال کمتر کارشناس و معامله‌گری چنین روندی را پیش‌بینی می‌کرد. با این حال روند بازار سهام در هفته‌جاری چگونه خواهد بود؟ بازار سهام با چه ریسک‌هایی مواجه شده و چه محرک‌هایی بازوی کمکی صعود قیمت سهام خواهد بود؟ آیا دماسنج بورس تهران به حرکت بر فراز سوپرکانال دو میلیون واحد ادامه خواهد داد یا همچنان شاهد نوسان این نماگر در این مرز حساس خواهیم بود؟

صعود بورس با چاشنی نقدینگی

به گزارش پایگاه 598، محسن عباسی کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود پول پرقدرت به گروه‌هایی که از پتانسیل جذب این میزان از نقدینگی برخوردارند می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل رشد بورس در این روز‌ها محسوب شود.

او با ارزیابی شرایط بازارهای موازی تاکید کرد: بازار‌های موازی در رکود قرار دارند. افرادی که قصد داشتند از واحد‌های مسکونی به‌عنوان بنگاه درآمدی استفاده کنند در کنار افرادی که به خرید، فروش یا ساخت مسکن اقدام می‌کردند همگی مشمول قانون جدید مالیاتی شدند. فارغ از اینکه این قانون چقدر توان اجرایی دارد، چنین قوانینی به یقین سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و تا حدودی از جذابیت آنها کاسته خواهد شد.

عباسی تاکید کرد: ورود پول به جریان معاملاتی همچنان ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود. در معاملات آخرین روز کاری بورس تهران ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در عرضه اولیه شرکت کردند که این دسته از سهامداران یقینا سبد سرمایه‌گذاری دیگری هم در بازار سهام خواهند داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه به چشم‌انداز شاخص کل بورس تهران اشاره کرد و گفت: نماگر بازار سهام تا ارتفاع ۲میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی با لیدری صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. مابقی گروه‌ها نیز دنباله‌رو این صنایع خواهند بود. این صعود با نوسان متفاوتی در روزهای معاملاتی همراه است.

او دلار نیمایی را عامل دیگری در رشد دماسنج بازار اعلام کرد و افزود: رقم فعلی دلار نیمایی تاثیر بسزایی در رشد سهام صنایع و شرکت‌های مرتبط دارد در حالی که دولت همچنان حمایت از صنایع را در دستور کار خود دارد.

به اعتقاد عباسی در شرایط فعلی موضوع ارزندگی سهام بسیار بااهمیت است زیرا سهام برخی از شرکت‌ها ارزنده نیست و فقط تحت‌تاثیر شرایط کلی بازار با افزایش قیمت همراه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های مختلف بورس گفت: شرایط بازار‌های جهانی با ثبات ارزیابی می‌شود و قیمت فلزات در این بازارها افزایشی است. در بازار داخلی نیز دلار در سامانه نیما با ثبات نسبی مواجه شده است. از طرفی سایه ریسک هسته معاملاتی همچنان در معاملات بازار سهام وجود دارد.

عباسی تاکید کرد: صعود پیش‌روی شاخص بورس توام با عرضه‌های زیاد در بازار خواهد بود. به‌عنوان مثال صف ۵۰۰ میلیونی احتمالا با عرضه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون سهمی مواجه شود که این اتفاق مناسبی در بازار خواهد بود.

رفتار توده‌وار سهامداران

به اعتقاد حامد ستاک بعد از هر رشد هیجانی که در جریان معاملاتی بورس تهران روی می‌دهد دوره‌ای تحت‌عنوان دوره گذار خواهیم داشت که پس از آن بازار به روند منطقی خود بازمی‌گردد. این کارشناس بازار سرمایه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در این روند منطقی، قیمت سهام به قیمت ارزش ذاتی شرکت‌ها بازمی‌گردد. در این حالت قیمت برخی از سهم‌ها با چشم‌اندازی افزایشی به سمت ارزش ذاتی حرکت می‌کنند، در نقطه مقابل دیگر سهم‌هایی که با ارزش ذاتی خود فاصله دارند اصلاح بیشتری را تجربه خواهند کرد.

او افزود: بازار اکنون رشد هیجانی در مرحله گذار را طی می‌کند و بعد از آن به سمت ارزش ذاتی سهام حرکت خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های موجود معاملاتی اعلام کرد: رفتار‌های هیجانی سهامداران تازه‌وارد عمده‌ترین ریسک معاملاتی در بازار سهام به‌شمار می‌رود. رفتار توده‌وار این قشر از سرمایه‌گذاران چه درجهت مثبت و چه در جهت منفی، کلیت فضای معاملاتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. ستاک درباره چشم‌انداز معاملاتی هفته جاری تاکید کرد: روز‌های مثبت و منفی توامان خواهیم داشت اما صعود یا نزول یک‌پارچه کمی دور از ذهن است.

 

محرک‌های رشد بورس کدامند

یاسر شریعت دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با اشاره به محرک‌های رشد شاخص بورس تهران تاکید کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ موضوعی است که در بازار سهام موردتوجه فعالان قرار دارد. از طرفی به‌روزرسانی ترازنامه‌ها و تجدیدارزیابی دارایی‌ها می‌تواند به‌عنوان محرکی برای بازار در نظر گرفته شود. یاسر شریعت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: صندوق‌های ETF دولتی به دلیل کسری بودجه دولت در بازار عرضه خواهند شد و با توجه تجربه عرضه دارایکم، روند حرکتی صندوق دارا دوم و سوم هم مشابه دارا یکم ارزیابی می‌شود. به گفته او، صرف‌نظر از عرضه ETF‌های دولتی، انتظارات مثبت سهامداران باعث افزایش استقبال برخی از سهم‌ها طی چند هفته اخیر در بازار شده است. او معتقد است: بازار سهام در حال‌حاضر انرژی لازم برای فاصله‌گرفتن از رقم ۲ میلیون واحدی را جذب می‌کند و در هفته‌های آینده از این رقم فاصله خواهیم گرفت.

ریسک هسته

در همین حال محمد گرجی‌آرا کارشناس بازار سرمایه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ریسک فنی هسته معاملات و مشکلاتی که پیرامون این موضوع در بازار سرمایه وجود دارد در موقعیت‌های هیجانی می‌تواند موجب قفل شدن سرمایه سرمایه‌گذاران شود. چنین اتفاقی به یقین ریسک بالقوه مهمی در جریان معاملات بازار ارزیابی می‌شود. او افزود: مسائل مربوط به ریسک‌های سیاست داخلی از جمله نزدیک شدن به زمان انتخابات و از سویی احتمال درگیری‌های سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌تواند روند حرکتی بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد. این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است موضوع بعدی ریسک افزایش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی برای جلوگیری از تبدیل شبه‌پول به پول است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها