يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۵۱۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
در شرایطی که قربانیان روزانه ویروس کرونا خیلی وقت است سه رقمی شده و آمار مرگ‌ومیرها اعداد جدیدی را فتح می‌کند. اما با این حال با کوچک‌ترین فرصتی یک عده عزم سفر می‌کنند و جاده‌های شمال کشور را به تصرف خودروهای خود در می‌آورند.

به گزارش پایگاه 598، گزارش روزنامه همدلی از هجوم مردم به شهرهای شمالی کشور را بخوانید.

 در شرایطی که قربانیان روزانه ویروس کرونا خیلی وقت است سه رقمی شده و آمار مرگ‌ومیرها اعداد جدیدی را فتح می‌کند. اما با این حال با کوچک‌ترین فرصتی یک عده عزم سفر می‌کنند و جاده‌های شمال کشور را به تصرف خودروهای خود در می‌آورند.

در سه روز تعطیلی آخر هفته گذشته با وجود تاکید وزارت بهداشت بر اجتناب از ترددهای غیرضروری اما باز جاده‌های شمال کشور ترافیک‌های چندکیلومتری را شاهد بودند.

‌‌رئیس پلیس راهور خبر داده که سفرهای جاده‌ای در تعطیلات هفته گذشته نسبت به زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری، ۵۸درصد بیشتر شده است. با این حال در بیشتر استان‌ها، خبری از کنترل و محدود کردن سفرها نیست. در حالی تعطیلات بهانه‌ای برای هجوم مردم به شمال کشور شده که مازندران اکنون ماه‌هاست که همراه با استان‌های دیگر کشور و سایر مناطق جهان درگیر ویروس مرگبار کرونا است و تاکنون صدها نفر در این استان بر اثر ویروس کرونا جان سپردند.

حتی در چند ماه اخیر در برخی مواقع آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مازندران از دیگر استان‌های کشور بیشتر بوده است و گاهی تا ۳۰درصد بیماران جدید بستری را شامل می‌شد. در موج جدید شیوع کرونا در کشور، مازندران از هفته دوم تیر ماه وارد موج دوم شیوع کرونا شده و بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود یکهزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از ۲۲شهرستان این استان هم وضعیت شیوع کرونا در ۲۰ شهرستان قرمز است.

قبل از تعطیلات آخر هفته گذشته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با ارائه آماری از وضعیت شیوع کرونا در مازندران از مردم خواست از رفتن به این استان اجتناب کنند. هجوم مردم به مازندران صدای مسئولان این استان را نیز درآورد. دیروز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خواستار قطع سفرهای غیرضروری به استان شد و گفت: شهروندان سایر نقاط ایران باید نسبت به وضعیت قرمز کرونا در مازندران هوشیار باشند و از هر گونه سفر غیرضروری به این استان خودداری کنند.

حسین حسن‌نژاد با اشاره به موج تازه مسافرت‌ها به مازندران از روز پنجشنبه ۱۶مرداد و تداوم آن به ایرنا گفته:«به طور حتم رسانه‌ها و مسئولان استان‌های دیگر در آگاه سازی مردم نسبت به شرایط کرونایی استان مازندران تلاش کرده و می‌کنند، ولی با این وصف ما شاهد حضور گسترده مسافران و گردشگران در تعطیلات جاری در این استان هستیم. مسافران باید هوشیار باشند که توصیه‌های ما برای سلامتی خودشان و مردم استان‌های دیگر است.»

از هجوم مسافر به شمال جلوگیری شود

هجوم مسافرها به شهرهای شمالی در تعطیلات آخر هفته گذشته واکنش نماینده‌های مجلس را به دنبال داشت. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی از آنچه بی‌تدبیری ستاد ملی مقابله با کرونا برای عدم برخورد با مسافران شمال در تعطیلات پایانی هفته می‌داند، انتقاد کرد. علی کریمی فیروزجایی گفت:«باتوجه به قرمز بودن وضعیت استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران در بحران کرونا سفر آزادانه مسافران به این استان‌ها جای سئوال دارد.» وی گفت: «هجوم بی‌سابقه مسافران آخر هفته به شمال، سلامت مردم این خطه و مسافران را تهدید می‌کند.» عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم لزوم اتخاذ تدابیر سختگیرانه در برابر مسافران تابستانی را خاطرنشان کرد و افزود:«بی‌توجهی به اعمال مقررات سختگیرانه، شرایط غیر قابل پیش بینی را برای هفته‌‌های آتی در مازندران رقم خواهد زد.»

کریمی فیروزجایی بی‌پروایی مسافران تابستانی از انجام سفرهای تفریحی را در شرایط کرونایی معضل فرهنگی دانست و افزود: «مسامحه در برابر رفتارهای پرخطر مسافران هزینه‌‌های مادی و معنوی سنگینی را برجای خواهد گذاشت.»

نماینده مردم بابل همچنین با اشاره آماده نبودن زیرساخت‌های مازندران برای پذیرش مسافران میلیونی گفت: «دولت باید با اعتبارات ملی نسبت به تامین و تجهیز زیرساخت‌های مازندران و رونق گردشگری این استان اقدام کند چراکه امکانات و اعتبارات عمرانی مازندران برای این منظور محدود و ناکافی است.» محمدمهدی ناصحی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت‌‌، درمان و آموزش پزشکی در مازندران در واکنش به انبوه مسافرها در این استان، با اظهار این که ویروس کرونا در حال حرکت به سمت روستاها و ییلاقات استان است‌‌، گفت:«رفت و برگشت تابستانه مردم به مناطق روستایی و ییلاقات علت اصلی این وضعیت و پاشنه آشیل مقابله با کرونا در مازندران است.» علاوه بر شهرهای شمالی، سایر استان‌ها هم حال و روز خوبی ندارند و همانطور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته است ۲۶ استان در وضعیت هشدار و قرمز کرونایی قرار دارند و هیچ جای کشور عاری از ویروس کرونا نیست و سفر می‌تواند موجب انتقال و شیوع بیشتر بیماری شود.

هجوم مردم به شهرهای شمالی سردار آزمون، مهاجم تیم ملی را هم به واکنش واداشته است. ملی‌پوش ایرانی تیم زنیت سن پترزبورگ از مردم درخواست کرد تا با این رفتارشان جان دیگران را به خطر نیندازند. آزمون در این خصوص نوشت: «مردم عزیز ایران خواهش می‌کنم به شمال سفر نکنین، اوضاع شمال را قرمز اعلام کردن، همه چیز رو به شوخی نگیرین، نگران سلامتیتون باشین. شما با این کارتون هم سلامتی خودتون رو به خطر می‌ندازین هم سلامتی بقیه مردم، پس خواهش می‌کنیم شوخی نگیرین این موضوع‌رو.»

معمولا مسئولان برای توجیه بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی در عدم رعایت مسافرت‌‌های غیرضروری انگشت اتهام به سمت مردم نشانه می‌گیرند، اما فارغ از ‌‌این‌که توقع می‌رود مردم به مسئولیت اجتماعی خود متعهدانه عمل کنند، این انتظار هم می‌رود همزمان با تعطیلاتی که پیش‌بینی می‌شود حجم سفرها رو به افزایش رود، تدابیر جدی‌تر و زودهنگام در مقاصد سفر اتخاذ شود مثلا دست‌کم از فعالیت مراکز اقامتی و پذیرایی غیرمجاز و تورهای غیرمجاز، جلوگیری شود و با تاسیسات گردشگری بین راهی‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی که پروتکل‌ها را درست رعایت نکرده‌اند، برخورد قانونی شود تا ترافیک‌‌های کیلومتری در ورودی شهرهای شمالی ایجاد نشود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها