يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۵۲۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
انفجار بیروت و حزب جعجع؛
یک وبگاه لبنانی در گزارشی به معرفی برخی طرف‌هایی پرداخته که در آشوب‌های اخیر لبنان دست داشتند. این رسانه، نقش حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» را در این زمینه پررنگ دانست.
به گزارش پایگاه 598، انفجار بندر بیروت در هفته گذشته بهانه‌ای به برخی طرف‌ها در لبنان داد تا طی دو روز گذشته (شنبه و یکشنبه) آشوب‌هایی در این کشور به راه بیندازند و کنترل ساختمان برخی وزارتخانه‌ها را برای ساعاتی به دست بگیرند.


وبگاه «العهد» لبنان، امروز (دوشنبه) در گزارشی به همین موضع پرداخت و نوشت، ارتش لبنان یک اقدام کودتاوار هماهنگ میان حزب «القوات اللبنانیه» (وابسته به سمیر جعجع) و سرتیپ بازنشسته «جرج نادر» را به شکست کشاند و نیروهای ارتش (شنبه هفته جاری) آشوبگران لبنانی را که کنترل ساختمان وزارت خارجه را در دست گرفته بودند، از این ساختمان بیرون کردند.

در ادامه این گزارش آمده، شکست این گام کودتاوار اختلافات گسترده‌ای میان حزب القوت و جرج نادر ایجاد کرده است . نادر در برابر خواست ارتش لبنان برای پس دادن ساختمان وزارت خارجه که در اصل به خاطر خسارت‌های زیاد ناشی از انفجار بندر بیروت تخلیه شده بود، عقب‌نشینی کرد و این عقب‌نشینی منجر به عصبانیت سران حزب القوات شد. آنها جرج نادر را به اخلال در توافق دوجانبه متهم کردند زیرا قرار بود وی ساختمان وزارت خارجه را به عنوان مقری برای آشوبگران و تحرکات آنها حفظ کند.

العهد افزود، حزب القوات‌اللبنانیه به شکل گسترده‌ای در تحرکات اخیر در لبنان فعال است و با برخی گروه‌های دیگر نیز برای به راه‌اندازی آشوب‌های روز شنبه هماهنگ شده است. از جمله این گروه‌ها حزب «السبعه»، حزب «المنتدی» وابسته به «بهاء الحریری»، «حراس المدینه» وابسته به «اشرف الریفی» (وابسته به ۱۴ مارس)، گروه‌هایی از «الضنیه»، «وادی خالد» و «عکار»، گروهی از طرابلس به فرماندهی «عبدالباسط ترکمانی»، «حرام بعلبک» وابسته به «صبحی الطفیلی»، «مجموعه المساجد» در صیدا و گروه‌هایی در «تعلبایا و جدیتا» به فرماندهی «عماد قزعون و ملحم حشیمی» هستند.

این وبگاه لبنانی تأکید کرد، با آغاز آشوب‌ها در روز شنبه مشخص بود که حزب القوات می‌خواهد با ایفای نقش نمایشی پیام‌هایی به داخل و خارج بفرستد و خودی نشان دهد. منابع میدانی می‌گویند گروه‌هایی که به وزارت زیرساخت، محیط زیست و وزارت خارجه حمله کردند همان گروه‌هایی هستند که به وزارت اقتصاد نیز یورش بردند.

بر اساس این گزارش، در همین زمینه «سمیر جعجع» رئیس حزب القوات ‌اللبنانیه، جولانی در مناطق «الاشرفیه، الرمیل و جمیزه» (محله‌های اغلب مسیحی نشین بیروت) داشت و شبه‌نظامیان از این حزب مأمور حفاظت از وی بودند. گروه‌هایی که در اطراف جعجع بودند اگرچه لباس غیرنظامی پوشیده بودند اما قابل شناسایی بودند و برای مردم مشخص بود که خود عناصر القوات هستند که در راه‌اندازی آشوب در لبنان در چند محور فعال شده‌اند.

در ادامه باید به فشارهای گسترده به دولت لبنان از طریق همین آشوب‌ها و استعفای برخی نمایندگان و وزرا اشاره کرد. نمایندگان حزب «الکتائب» به ریاست «سمیر الجمیل» اولین گروهی بودند که استعفای خود را در پارلمان لبنان اعلام کردند.

الکتائب که نام قبلی آن حزب «فالانژ» است، همان گروهی است که در طول جنگ داخلی پانزده ساله در لبنان متحد رژیم صهیونیستی بود و عامل کشتار فلسطینی‌های «صبرا و شتیلا» در جنوب لبنان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها