أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۵۲۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
همسویی جریان تحریم و جریان تحریف؛
درخصوص وضعیت رژیم پهلوی و شخص محمدرضا، برخی باتحریف تاریخ دنبال تطهیر و یا کاهش گذشته سیاه وی بوده و می باشند . در جریان قیام15 خرداد، عده ای با ادعای این که برخی از ائمه اهل بیت (ع) در زمان خود سکوت کردند، گفتند باید در برابر رژیم مستبد و زورگو سکوت کنیم حتی این تحریف را به حوزه های علمیه هم کشاندند. یا مثلا باگذشت بیش از چهار دهه از وقوع جنایات 17 شهریور 57 حرف وحدیث‌ های بسیاری در مورد تعداد شهدای فاجعه 17 شهریور و سایر حوادث انقلاب اسلامی مطرح میکنند تا اصل حقیقت را تحریف کنند.
سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی؛ تحریف از ماده «حرف» بوده وبه براساس لغت نامه دهخدا به معنی "گردانیدن سخن و چیزی را از وضع و حالت خود"بوده .به عبارت دیگرمتمایل کردن ویاتغییر وتبدیل از مفهوم اصلی که داشته است یا باید داشته باشد ویک مقصود دیگری را بفهماند ،می گویند که تحریف کرده است .تحریف انواعی دارد و از همه مهمتر این است که تحریفیا لفظی است و یا معنوی.

تحریف لفظی این است که ظاهر یک چیز را عوض کنند. مثلا درخصوص سخن شخصی ، یک چیزی از گفته او کم ، یا یک چیزی روی گفته او گذاشته شود، و یا جمله های او را پس و پیش کنند که معنی اش فرق کند. بالاخره در ظاهر و در لفظ سخن او تصرف شود.

تحریف معنوی این است که در لفظ تصرف نمیشود، ولی این لفظ را طوری می شود معنی کرد که همان معنیدرست آن است، ولی طور دیگری می توان معنی کرد که خلاف مقصد و مقصود گوینده است. یعنی طوری معنی می کند که مطابق مقصود خودش باشد نه مطابق مقصد اصلی گوینده.

مثالی از قرآن

قرآن بسیاری از جاها کلمه «تحریف» راآورده، و برخی جاها این کلمه را هم نیاورده به صورت دیگری مطلب را بیان کرده است. مفسرین ذکر کرده اند که تحریفی که قرآن ذکر می کند، اعم است از تحریف لفظی و تحریف معنوی، یعنی بعضی از این تحریفها که صورت گرفته است، در لفظ بوده است و بعضی در تفسیر و معنی.( شهید مطهری)

"قد کان فریق منهم یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه"(سوره بقره- آیه75).آيا طمع داريد كه اينان بشما ايمان آورند با اينكه طائفه اى از ايشان كلام خدا را مى شنيدند و سپس با علم بدان و با اينكه آنرا مى شناختند تحريفش مى كردند (تفسیر المیزان) یعنی در عین اینکه خوب می فهمیدند مع ذلک سخنان را کج می کردند، بر عکس برای مردم بیان می کردند. تحریف همین است، کج کردن یک چیز، آن را از مسیر اصلی منحرف کردن. اینها در کتابهای الهی تحریف کردند.

سپس قران ماهیت منافقانه آنان را اشکار میکند : "و اذا لقوا الذين امنوا قالوا آمنا و اذا خلا بعضهم الى بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح اللّه عليكم ليحاجوكم به عند ربكم افلا تعقلون "( سوره بقره- ایه 76 ) و چون مؤمنان را مى بينند گويند: ما ايمان آورده ايم و چون با يكديگر خلوت مى كنند ميگويند: چرا ايشانرا باسراريكه مايه پيروزى آنان عليه شما است آگاه مى كنيد تا روز قيامت نزد پروردگارتان عليه شما احتجاج كنند چرا تعقل نمى كنيد (تفسیرالمیزان)

جریان تحریف در ییش انقلاب اسلامی

درخصوص وضعیت رژیم پهلوی و شخص محمدرضا، برخی باتحریف تاریخ دنبال تطهیر و یا کاهش گذشته سیاه وی بوده و می باشند . در جریان قیام15 خرداد، عده ای با ادعای این که برخی از ائمه اهل بیت (ع) در زمان خود سکوت کردند، گفتند باید در برابر رژیم مستبد و زورگو سکوت کنیم حتی این تحریف را به حوزه های علمیه هم کشاندند. یا مثلا باگذشت بیش از چهار دهه از وقوع جنایات 17 شهریور 57 حرف وحدیث‌ های بسیاری در مورد تعداد شهدای فاجعه 17 شهریور و سایر حوادث انقلاب اسلامی مطرح میکنند تا اصل حقیقت را تحریف کنند.

جریان تحریف در بعداز انقلاب اسلامی

تحریف خط فکری و راه وعملکردامام خمینی (ره) از جمله تحریف های است که در سال های گذشته در خصوص امام خمینی (ره) صورت گرفته است. تحریف خط امام به شیوه های مختلف انجام می شود یک عده می خواهند ایشان را افراطی و تندرو معرفی کنند و در مقابل عده ای دیگر می گویند صحبت های امام خمینی (ره) با شرایط کنونی جامعه هم خوانی ندارد و باید به موزه برده شود.وعجیب اینکه برحی کسانی که خودرا به امام منتصب میکنند و یا منتسب هستند، تلویحا خط امام را زیرسوال می برند و یا در برابر تحریف سکوت میکنند.

جریان تحریف با تنزل چالش هویتی آمریکا با انقلاب اسلامی به مسایل دست چندمی چون هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران و آدرس غلط دادن در مسایل اقتصادی، تلاش دارد تا با حذف مولفه های قدرت ملی به بهانه معیشت اجتماعی، زمینه سازش بااستکباررافراهم کنند، که درواقع بسترسازی برای غلبه دشمن بر استقلال و عزت ملی را فراهم میکنند.بنابراین، جریان نفاق دربرابر گفتمان انقلاب اسلامی به ظاهر سر تسلیم دارد، ولی با فتنه‌های رسانه ای، امنیتی، اقتصادی ، فرهنگی بر آن است تا جریان اصیل را از دور خارج کرده و تاثیرات گفتمانی آن را کاهش می‌دهد یا ازبین ببرد.لذا امروز گفتمان انقلاب اسلامی گرفتار چنین جریان شوم و خطرناک درونی است .و اینکه بعضی جریان‌های سیاسی داخلی و رسانه‌های آنها با رسانه‌های فارسی‌ زبان همچون بی‌بی‌سی فارسی، من و تو و رادیو فردا، دارای وحدت رویه هستند.

معنی تحریم

تحریم به معنی حرام کردن، ناروا شمردن بوده وبه مفهوم قطع یا محدود کردن مناسبات تجارتی و سیاسی به عنوان اقدام تنبیهی توسط یکیا چند دولت علیهیک کشور، وانواع دارد: تحریم اقتصادی ، تحریم سیاسی ، تحریم تسلیحاتی و مانند آن .

درحالیکه پیشینه تاریخی اعمال تحریم علیه کشورها از قدمت زیادی برخوردار می باشد ، لکن استفاده از این ابزار غیرقهری به عنوان یکی از تمهیدات فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برای تحمیلبه کشورهایی که منافع قدرتهای سلطه گر را به خطر می اندازند، تحت عنوان حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. در حالیکه ملل تحت ظلم کشورهای استبدادی و استعماری غربیها هیچگاه امکان بهره مندی از آن را ندارند و همچنین چشمان کشورهای حاکم برسازمان ملل ،مردم وکشورهای مظلوم مانند فلسطین ،عراق وسوریه ویمن و... را هرگز نمی بینند. در حالیکه هدف ماده ۴۱ منشور از اتخاذ اقدامات غیرقهری، اعمال فشار بر دولت ناقض صلح و امنیت بین‌المللی( از دیدگاه غربیها) برای تغییر رفتار، کاهش توانایی نظامی، سیاسی، اقتصادی، محدودکردن ارتباطات بین‌المللی و انزوای آن می‌باشد ومتمایل شدن به سوی سلطه گران را دنبال میکند. سازمان ملل متحد در طول حیاتنامشروع نزدیک به ۷۵ سال خود، تا قبل از پایان جنگ سرد علیه رودزیای جنوبی در ۱۹۶۶و آفریقای جنوبی در ۱۹۷۷ اعمال تحریم کرد؛ ولیکن در دهه نود و پس از آن، بارها شورای امنیت علیه دولت‌ها با صدور قطعنامه در قالب‌های مختلف به این ابزار فشارمتوسل شده‌است. همچنین تحریم‌هاییکجانبه آمریکامکررا به ابزاری برایاعمال سیاست خارجی آن دولت، به فراسوی مرزهایش بدل شده‌است.

تحریم های دشمنان علیه انقلاب اسلامی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به چالش کشیده شدن نظام حاکم بر روابط بین الملل، غربی ها و بخصوص آمریکا علاوه بر پیگیری دیگر ابزارها برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی، جهت اعمال فشار، از ابزار تحریمهمواره استفاده کرده و تحریم های بسیاری را علیه ایران به مرحله اجرا درآورده است. اثربخشی تحریم هاییک جانبه غرب و بخصوص آمریکا بر اقتصاد کشورهای هدف از جمله ایران موضوعی است که بستگی به عوامل مختلف داشته و باید از زوایای مختلف به آن پرداخته شود.

تحریم‌های اقتصادی علیه اقتصاد ایران با وقوع انقلاب اسلامیتحت عنوان «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران»[1]، اعمال شد؛ تحریمی که اساسِ تمام تحریم‌های بعدی علیه اقتصاد ایران را تشکیل می‌داد.تحریم مالی وارزی ، بیمه ای، نفت کش ها بانک مرکزی، دادوستد کشورها واشخاص با ایران ، تحریمهای به اصطلاح فلج کننده و.....که هیچ کشوری به‌اندازه ایرانشاهد آن نبوده و هیچکشوری نیز مانند ایران راه‌های مختلف دور زدن تحریم‌ها و درعین‌حال تداوم حضور در اقتصاد جهانی را تجربه نکرده باشد.وگرچهاز محل افزایش هزینه مبادله ناشی از اعمال انواع تحریم‌های اقتصادی متضرر شده‌است، ولی دستاوردهای استقلال کشور ونیز خودکفایی ناشی از آن به مراتب بیشتر بوده است.


تحریف در بیانات رهبر انقلاب اسلامی

رهبرانقلاب در مقاطع مختلف، هشدارهای لازم را نسبت به تحریف و جریانات تحریف ساز را داده اند و اخرین باز نیز، در سخنرانی خود بمناسبت عید قربان (10 مرداد1399) چنین بیان کردند:

نکته‌ی اول: اهداف آمریکا در مسئله‌ی تحریم‌ها:
مسئله‌ی بعدی که من مطرح میکنم، مسئله‌ی تحریمها است. خب، تحریمی که آمریکایی‌ها علیه ملّت ایران به کار گرفته‌اند، قطعاً یک جنایت است؛ یعنی در این تردیدی نیست، یک جنایت بزرگی است که اینها علیه یک ملّت به کار میگیرند؛ حالا ظاهرش این است که علیه نظام جمهوری اسلامی است امّا در واقع علیه همه‌ی ملّت ایران این جنایت را دارند اینها انجام میدهند. در این باره من چند نکته را میخواهم عرض بکنم:

 هدف کوتاه‌مدّت آمریکا؛ به ستوه آمدن ملّت ایران

 هدف میان‌مدّت آمریکا؛ ایجاد مانع در برابر پیشرفت کشورعمدتاً پیشرفت علمی

 هدف بلند‌مدّت آمریکا؛ ورشکستگی دولت و فروپاشی اقتصاد

 هدف جنبی آمریکا؛ قطع رابطه‌ی جمهوری اسلامی با نیروهای مقاومت در منطقه قطع

ناکامی دشمن در اهداف تحریم،با این هدفها و دشمن به این هدفها بحمدالله نرسیده و نخواهد رسید.

نکته‌ی دوّم: جریان تحریف حقایق به موازات تحریم
به موازات تحریم -این را درست توجّه کنید- یک جریان تحریف هم هست؛ در کنارش یک جریان تحریف هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما؛ این هم یکی از کارهایی است که آنها انجام میدهند. هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را میخواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه‌ی مردم است که حالا من عرض میکنم که چه جوری میخواهند به روحیه‌ی مردم ضربه بزنند؛ یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. این تحریف در این زمینه‌ها است و با این دو هدف دارد انجام میگیرد. پول زیادی هم دارند خرج میکنند برای اینکه این حقایق را تحریف کنند. الان هم ملاحظه میکنید که همین رؤسایشان، وزیرشان، رئیسشان، دیگران، خودشان را دارند خفه میکنند از بس به اینجا و آنجا سفر کنند، علیه ایران حرف بزنند، مصاحبه کنند، در هر قضیّه‌ای اسم ایران را یک جوری بیاورند؛ واقعاً دارند خودشان را خفه میکنند، و این جریان تحریف است که وجود دارد.

تضعیف روحیه و نشاط و تحرّک و امید مردم توسّط دشمن، از اوّل انقلاب
اینها هست، هدفشان این است، میخواهند جوانهای ما را ناامید کنند، نشاط را از آنها بگیرند، تحرّک را از آنها بگیرند و جوری بشود که جوانها تحرّک و پیشتازی و پیشگامی خودشان را نداشته باشند. این هدف اینها است و البتّه در بعضی‌ها اثر هم میکند. در داخل هم کسانی همین حرفهای آنها را تکرار میکنند؛ یک خبری را فرض بفرمایید در نوشته یا اظهارات فلان کسی که جزو مجموعه‌های سیاسی است انسان می‌شنود، دو روز بعد میبیند که یا در فضای مجازی، یا در فلان روزنامه در کشور ما همان منعکس میشود. از این کارها متأسّفانه هست در داخل.

شرطِ شکست تحریم: شکست جریان تحریف در عرصه‌ی جنگ اراده‌ها
در آن بخش دوّم، [یعنی] آدرس غلط دادن، آدرس دادن‌شان این جوری است که میگویند «اگر میخواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید»؛ خلاصه‌ی حرف این است که باید کوتاه بیایید در مقابل آمریکا، باید ایستادگی نکنید، .... این هم جریان تحریف. البتّه من به شما عرض بکنم که بله، بعضی‌ها تحت تأثیر قرار میگیرند، و همان مطلبی را که آنها میگویند تکرار میکنند؛ چه در مورد ضعفهای کشور که ده‌برابر میشود، چه در مورد کم نشان دادن و کوچک نشان دادن نقطه‌قوّت‌ها و پیشرفتهای کشور، چه در مورد آدرس غلط دادن. خب این در بعضی‌ها اثر میکند امّا در اکثر مردم، در غالب ملّت ایران اثر نمیکند. [غالب مردم] شناخته‌اند آمریکا را، شناخته‌اند دشمن را، میدانند که اینها دروغ میگویند، میدانند که اینها مغرضانه حرف میزنند؛ پس جریان تحریف هم به نتایج مورد نظر آنها نرسیده. و من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد؛ زیرا که عرصه، عرصه‌ی جنگ اراده‌ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده‌ی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده‌ی دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد.

نکته‌ی سوّم؛ خودکفایی و اتّکاء به نفْس ملّی، در نتیجه‌ی تحریم
... ایرانی زیرک از این حمله، از این دشمنی حُسن استفاده را کرده و سود برده؛ یعنی کارهایی کرده که به کوری چشم دشمن و بر خلاف نظر دشمن تحقّق پیدا کرده. مردم ما، جوانهای ما، مسئولین ما، دانشمندان ما، فعّالان سیاسی و اجتماعی ما این تحریم را وسیله‌ای قرار دادند برای اینکه اتّکاء به نفْس ملّی را افزایش دهند. میدانید دیگر که تحریمهای ثانویه یعنی آمریکا به همه‌ی شرکتها، به همه‌ی کشورها، به همه‌ی افراد میگوید که شما حق ندارید مثلاً فلان جنسی را که ایران لازم دارد به او بدهید؛ خب طبعاً آن چیزی که ما لازم داریم از خارج بیاوریم، به دست ما نمیرسد؛ این موجب شد که کسانی در داخل، در موارد متعدّد -یک مورد و دو مورد نیست، صدها مورد است- وقتی که دیدند دستشان به خارج نمیرسد، به فکر بیفتند که در داخل تولید کنند.

نکته‌ی چهارم؛ کارهای مهمّ اقتصادی و نظامی و علمی در کشور، دلیل ناکامیِ دشمن در تحریم
دلیلش کارهای مهمّی است که در دوران تحریم در کشور انجام گرفت؛ ... یا کارهای بسیار بزرگی که در بخشهای نظامی شده؛ یا کارهای بسیار بزرگی که در پارس جنوبی شده -در پارس جنوبی که منطقه‌ی مهمّ گازی ما است، کارهایی انجام گرفته در حال تحریم- یا طرحهای عظیم اِحیای اراضی خوزستان و ایلام که یکی از کارهای مهم است؛ ...کارهای بزرگی انجام گرفت در اِحیای زمینهای نیازمند زه‌کشی در ایلام و در خوزستان، عمدتاً در خوزستان و مقداری در ایلام؛ زمینهای زیادی اِحیا شد و مورد استفاده قرار گرفت. این کارها همه در دوران تحریم انجام گرفت.

نکته‌ی پنجم ایستادگی در مقابل آمریکا، علاج تحریم
... آیا این تحریم قابل علاج است یا نه؟ ... که قطعاً قابل علاج است؛ ... قطعاً این علاج، این نیست که ما در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کنیم. بعضی‌ها این ‌جوری بحث میکنند و این را ترویج میکنند که اگر میخواهید جلوی زیاده‌خواهی و زورگویی آمریکا گرفته بشود، عقب‌نشینی کنید؛ ..... [اگر] شما عقب‌نشینی کنید، خواسته‌های آمریکا را قبول کنید، او خواسته‌های جدیدی مطرح خواهد کرد. امروز حرف آمریکا با ما این است که شما صنعت هسته‌ای را بکلّی کنار بگذارید؛ امکانات دفاعی‌تان را به یک‌دهم تقلیل بدهید، یعنی همین موشکها و امکانات دفاعی‌ای را که ما داریم و خود این بازدارنده‌ی دشمن است کنار بگذارید و خودتان را بی‌دفاع کنید؛ اقتدار منطقه‌ای خودتان را رها بکنید؛ ما یک عمق راهبردی در منطقه داریم که خیلی از ملّتها و دولتها‌ی منطقه طرف‌دار ما هستند، علاقه‌مند به ما هستند و حاضرند در خدمت هدفهای ما تلاش کنند، این را میگوید کنار بگذارید؛ آمریکا اینها را از ما میخواهد. از اینها صرف‌نظر کردن موجب نمیشود که او عقب‌نشینی کند. وقتی که شما حاضر شدید امکان دفاعی‌تان را کم کنید، حاضر شدید که اقتدار منطقه‌ای‌تان را نابود کنید، حاضر شدید صنعت هسته‌ای را که حیاتی است برای کشور ما، بکلّی کنار بگذارید، او که قانع نمیشود، او یک چیز جدیدی مطالبه خواهد کرد، یک درخواست جدید را مطالبه میکند. و هیچ عقلی حکم نمیکند که ما برای اینکه متجاوز را وادار کنیم به توقّف، خواسته‌ی او را برآورده کنیم.

لزوم تکیه بر توانایی‌های ملّی، پیگیری اقتصاد مقاومتی، با مدیریّت جهادی
... علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملّی است. باید این توانایی‌ها را هر چه داریم نگه داریم، دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم -که قطعاً هم توانایی‌های ما زیاد است- و به آنها تکیه کنیم و آنها را اِحیا کنیم، جوانهای خودمان را وارد میدان بکنیم و ارکان اقتصاد مقاومتی را -یعنی درون‌زایی و برون‌گرایی- [دنبال کنیم.] ما، هم امکاناتی در درون داریم، هم امکانات بین‌الملل داریم. ما، هم میتوانیم در داخل تولید کنیم و امکانات فراوان گوناگونِ علمی، اقتصادی و غیره بجوشد از داخل، هم میتوانیم در عرصه‌ی جهان، عرصه‌ی بین‌الملل [فعّالیّت کنیم.] ما دوستان خوبی داریم، با این دوستان میتوانیم کار کنیم. تلاش لازم دارد، مجاهدت لازم دارد. در اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی هم هست، برون‌گرایی هم هست و ما در هر دو مورد امکانات فراوانی داریم که میتوانیم آنها را انجام بدهیم. ظرفیّتهایمان واقعاً بی‌پایان است و هر چه پیش برویم ظرفیّتهای جدیدی پیش می‌آید که البتّه باید با مدیریّت جهادی اینها به دست بیاید؛ با تدبیر واقعی و با مدیریّت جهادی اینها به دست می‌آید.

جریان شناسی

جریان عبارت است از تشکل، جمعیت و گروه اجتماعی معینی که علاوه بر مبانی فکری، از نوعی رفتار ویژه اجتماعی برخوردار بوده ودارای تشکل وجمعیت بوده واز اندیشه مشخص و رفتار معین مرتبط با آن برخوردار باشد.

و جریان شناسی عبارت خواهد بود از شناخت منظومه و گفتمان، چگونگی شکل گیری، معرفی مؤسسان و چهره های علمی و تأثیرگذار در گروه های فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.(خسرو پناه، عبدالحسين)

جریان سیاسی به معناییک طیف گسترده فکری، اعتقادیوسیاسی است. یک جریان سیاسی شامل چندین گروه، حزب، جناح و تشکل است که از نظر اعتقادی، فکری، سیاسی،اهداف و روش های مبارزه سیاسی با هم دارای اشتراکاتی می باشند و در مواقع انتخابات و تحولات سیاسی مهم ممکن است موضع گیری کرده یا نامزد و یا نامزدهایی به مردم معرفی کنند.

جریان فکری سیاسی دارای مبدأ یا منشأ، مسیریا بستر و مقصد یا هدفی است که در آن روان است. هدف هاییک جریان تسلط بر حاکمیت سیاسی در یک جامعه و استقرار ارزش ها و نظام سیاسی مورد نظر خود است(ميرسليم، سيدمصطفى)

بنابراین، جریان شناسی سیاسی نباید با شناخت احزاب و گروه های سیاسی اشتباه گرفته شود .در جریان شناسی سیاسی در کنار شناخت احزاب، شناسایی بسترها و زمینه های شکل گیری و گفتمان فکری حاکم بر آن ها لازم است.

به طور کلی جریان های های اجتماعی به چهار رویکرد مختلف تقسیم پذیرند: جریان های فکری؛ جریان های فرهنگی .جریان های سیاسی؛ جریان های اقتصادی؛البته به تعبیری به همه این جریان ها می توان جریان فکری اطلاق نمود زیرا هر جریان اجتماعی به لحاظ فکری دارای اندیشه خاص است .آنچه این جریان ها را از یکدیگر متمایز می سازد، رویکرد و زمینه فعالیت و تأثیرگذاری آن هاست.

جریان تحریف به معنی جریانی است با استفاده از شبکه و ابزارهای دراختیار ، بدنبال متمایل کردن ویاتغییر وتبدیل سخن و چیزی از مفهوم اصلی که داشته است یا باید داشته باشد ، به یک مقصود دیگریمی باشد. وجریان تحریف نحریم بدنبال تغییر اهداف واقعی تحریمومتمایل کردن رفع مشکل تحریم از طریق خوداتکایی ومقاومت، به سمت پذیرش خواسته های تحریم کنندگان می باشد .

جریان تحریف تحریم را میتوان به طیفهایی از افراد وگروههای زیر تقسیم بندی نمود ، که یا بصورت سازماندهی شده ایفای نقش دارند و یا اینکه براساس علایق شخصی و گرایشات فکری با موج جریان برافتاده همراهی میکند :

· جریانی که صراحتا قلب واقع می کنند. وبه راحتی و بی هیچ واهمه ای صراحتا و علنا درروزروشن دروغ می بندند.

· جریانی که مشکلات کشور را تماما به تحریم ارتباط داده و نسبت به واقعیت بزرگنماییکرده و دربوغ می دمند .

· جریانی که نگاه یک سویه برمشکلات اقتصادی دارند وفقط سیاهی ها را می بینند و حاضر نمی شوند محاسن رانیزبیان کنند.وتصاویرسیاه را برداشت ومنعکس میکنند .ومکرر مخاطب را با پالسهای منفی بمباران می کنند.

· جریانی که حقایق شیرین وفضایل کشور را که درشرایط تحریم بوجود آمده ،کوچک نمایی می کنند و یا از کنار آن عبور میکنند.

· جریانی که جای اصل و فرع امور را عوض می کنند. امر فرعی را جای اصلی جا می زنند. تا بتواند نتیجه بزرگ بگیرند.

· جریانی که ضعف ها را تعمیم می دهند. خطای جزئی می بینند وبه کل نسبت می دهند.تا کلان را زیر سوال ببرد.

· جریانی که که تلاش می کنند تانشان دهند همه از جمله حکومت دربرابرمشکلات درخواب است و تنها آنها هستند که قهرمان اصلاح هستندوجلوه بارزآن رادرتبلیغات انتخاباتی داوطلبان مکررا شاهد بوده ایم .

· جریان هیجان سازوغوغاسالارهایی که درهرمرتبه از اعلام تحریمهای جدید دشمن ،با تغییر میدانِ بازی؛وکوچِ دادن ازمیدان واقعی به میدانِ اغواگری و با تحریک احساسات مخاطب اجازه نمی دهند ،عقل مخاطب مسائل را بصورت منطقیتحلیل کند.

· افراد ساده بینی که جز هیچ جریانی نیستند ولی کورکورانه محتوای دیگران را یا تایید می کنند ویابدون بررسی از این گروه به آن گروه منتقل کرده ودردامن زدن به آن سهیم هستند. و نقش سربازان بی جیره و مواجب را خواهند دارند.

· جریان مخفی برانداز که هیچ تحرکی بجز رصد کردن اوضاع ندارند و درشرایط مناسب به میدان آمده واز بستر آماده شده دیگران حداکثر سواستفاده را می کنند. مانند فتنه بنزینی و....

جریان های فوق بعضا بصورت مجزا هستند ولی عمدتاجریانات فوق از یک اطاق فکر واحد برخودار هستند، که در آن سناریو نویسی شده و نقش بخشهای مختلف را تعیین کرده و با آتش توپخانه ای که اغلب از جراید شروع میشود ودر فضای مجازی شعله ور میشود، در جامعه فضاسازی وجریان سازی بوجود می آورند و سپس فرماندهان عملیاتی شان برای چیدن میوه خود وارد عمل میشوند. و عجیب اینکه در این رویه جریانات داخلی ، همسویی وهم فازی با برنامه های سیاستمداران کشورهای مخاصم و رادیوهای معاند وجود دارد.

سخن پایانی :شکست جریان تحریف

رهبر انقلاب درسخنرانی اخیرشان بیان داشتند: "جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم نیز قطعا شکست می‌خورد." تحریم از سوی دشمنان بوده و حربه آنان برای فشاربه ملت وکشوراست،و راههای کم اثر کردن تحریم موضوع این یادداشت نیست ولی مساله اینست که جای پای تحریم درداخل ، که همانا جریان تحریف است را بایستی شناسایی کرد .در «جنگِ اراده‌ها»، تمرکزِ دشمن بر «تضعیف اراده ملی» است و «جریانِ نفوذ»باایجاد تردید و تخریب باورها زمینه را برای موثرواقع شدن تحریم های دشمن فراهم میکند.

بایستی توجه داشته باشیم که دشمن قرار نیست عقب نشینی کند، بلکه هر روز تحریمها وتوطئه های خود را به شکل جدیدتری اجرا می کند،تا به اهداف نامشوع خود دست پیدا کند.لذا مسئولیت آحاد جامعه در این شرایط بسیارحساس وتعیین کننده است و باید باجریان شناسی و شناخت ابزارها و عرصه‌های جریان تحریف ،شناخت مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریف تحریم که درواقع راهکارهای عملی مقابله با تحریف است وتعیین راهبردها وراهکارهای عملی ، بابصیرتافزایی دینی و انقلابی راه مقابله با دسیسه دشمنان مسدودگردد و توطئه های آنها را نقش برآب کرد.و اگر در مسیری که شاخص های آنرا رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند، قدم برداریم به طور قطع دسیسه های دشمن بسرعت و سهولت نقش برآب خواهد شد.

جریان تحریف تحریم توسط افرادو گروهها ورسانه های وابسته به آنان،به تناسب نقشی که ایفا میکنند ویا سکوتی که میکنند،بایستی دقیقا شناسایی و به جامعه آگاهی بخشی شود.خبرگان این حوزه بایستی به تبیین آنبپردازند و رسانه ها ، مکررا بصیرت افزایی کنند. تا شکست جریان تحریف تحریم تعجیل شود ونهایتا تحریمهای ظالمانه دشمن با شکست کامل مواجه شود. و شرایط بالندگی ملت ایران مهیاتر و سهل ترگردد. انشاالله



[1](موسوم به Executive Order 12170)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها