امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۷۵۴۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
قائم مقام به وزارت نرسید؛
نمایندگان مجلس با 141 رای مخالف به مدرس خیابانی رای اعتماد ندادند.
به گزارش پایگاه 598، صبح امروز جلسه رای اعتماد به حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی صمت برگزار شد. پس از استماع نظرات موافقین، مخالفین و همچنین گزینه پیشنهادی دولت، در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق و ۱۰رای ممتنع  از مجموع ۲۵۴ آرا ماخوذه با حضور حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟

«مدرس خیابانی» به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجهی ندارد
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت اظهار داشت: ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما این است که این افراد قانون‌شکنی می‌کنند و هیچ توجهی به اجرای قوانین ندارند.

وی متذکر شد: هفت سال است که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت وظیفه داشت که برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کند تا قاچاق کالا، صفر و اشتغال میلیونی شود. همچنین ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد اما متأسفانه شناسه رهگیری و کد «یکتا» را اجرا نکرده و قانون‌شکنی کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرس خیابانی به جای آنکه مسئولیت قاچاق کالا را به عنوان یکی از مسئولان وزارت صمت بپذیرد، در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داده، عدد قاچاق را نصف کرده و این عدد برخلاف تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. سوال ما این است که آیا قاچاق کالا با بازی با اعداد حل می‌شود؟

حاجی‌دلیگانی تأکید کرد: بهترین دلیل برای رأی ندادن به مدرس خیابانی، سوابق اوست و همه عملکرد وی را در وزارت صمت دیده‌ایم و حدود ۱۵ ماه است که وی با اختیارات وزیر در حال فعالیت است اما قانون‌شکنی بسیار زیادی کرده و در این شرایط باید محاکمه شود نه اینکه به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیری که از ترس خشم مردم جرأت نمی‌کند که پای خود را در بازارهای کشور بگذارد، برای گرفتن رأی اعتماد در مجلس تردد می‌کند. اگر قرار بود مردم به طور مستقیم به مدرس‌خیابانی رأی دهند، آیا واقعاً وی را به عنوان وزیر صمت انتخاب می‌کردند؟
وی ادامه داد: به خیابانی بگویید که به خیابان امین‌حضور برود و ببیند که کارگران برای خرید جهیزیه دختران خود هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند؛ اگر می‌تواند پاسخ این گرانی‌ها را به آنان دهد.

حاجی‌دلیگانی افزود: مشکل ما با مدرس خیابانی، عدم توجه وی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و واردات و صادرات است. این در حالی است که این افراد می‌گویند که «ما در تحریم هستیم». باید بگوییم «ما در تحریمِ خیابانی و مدیران هستیم و ما را خیابانی‌ها و مدیران خیابانی تحریم کرده‌اند؛ نه دشمنان».

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که در زمان تصدی مدرس خیابانی در وزارت صمت، فقط به یک نفر دو میلیارد و سه میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است و باید این افراد پاسخگوی ملت باشند.

زنگنه: حضور مدرس خیابانی در وزارت صنعت با جهش تولید منافات دارد
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، 22 مرداد 99) پارلمان و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، و در مخالفت با مدرس خیابانی، گفت: حضور مدرس خیابانی در وزارت صنعت با جهش تولید منافات دارد.

وی افزود: در حوزه بازار ملت شریف ایران که شنونده مکالمات مجلس شورای اسلامی هستند بگویند چه اتفاقاتی افتاد؟ مجلس شورای اسلامی باید از چه کسی سوال کند؟

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت فولاد، خودرو و کالاهای اساسی به جهت جهش قیمت دلار عنوان می‌شود، اما علت تفاوت قیمت از کارخانه تا بازار چیست؟

زنگنه ادامه داد: اقتصاد ما در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، ما به وزیر شجاع نیاز داریم که با مافیا برخورد کند، اما در سه ماه فعالیت آقای مدرس خیابانی این قابلیت را برای مقابله با مافیا ندیدیم.

وی اظهار داشت: اگر به ایشان(مدرس خیابانی) رأی دهیم، چه پاسخی برای ملت داریم که علت ناکارآمدی‌های یک سال گذشته چه بوده است؟

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: مدرس خیابانی در 15 ماه به عنوان طرفدار اتاق بازرگانی و واردکنندگان که تعارض منافع با بخش تولید دارند باعث شد تولید ذبح شود.

زنگنه با بیان اینکه در حوزه لبنیات چرا باید صادرات شیر خشک ممنوع باشد، گفت: این امر باعث شد صنایع لبنی ما دچار مشکل شود.

وی اضافه کرد: چند دهه تولید ایران توسط بخش بازرگانی و واردکنندگان به گروگان گرفته شده و زمانی که آقای مدرس خیابانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد، دولت اصرار داشت وزارت بازرگانی و صنعت و معدن تفکیک شود، اما با مقاومت مجلس و مخالفت اکثر تولیدکنندگان در نهایت، به عنوان قائم‌مقام وزیر، نقش وزیر بازرگانی را در یک سال و نیم اخیر ایفا کرد و وجودش باعث شد اختیارات بازرگانی از دست وزیر وقت خارج شود، در مدت 15 ماه صدارت ایشان چه ارزهای 4200 تومانی که برای واردات کالاهای غیرضروری صرف نشد.

نماینده مردم تربیت‌حیدریه با تأکید بر اینکه نمی‌شود یک سال عملکرد را نادیده گرفت، اگرچه رزومه آقای مدرس خیابانی برجسته است، اما امروز، روزِ بررسی عملکردهاست، گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست، بلکه با یک سال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم‌مقام سهمی در این ناکامی داشته است.

«مدرس خیابانی» برای مبارزه با فساد اراده جدی دارد
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با «حسین مدرس خیابانی» برای تصدی وزارت صمت، گفت: مدرس خیابانی فردی فراجناحی و تخصصی بوده و رویکرد وی توجه به مرزهای اقتصادی و نه مرزهای سیاسی است.

وی تاکید کرد: مدرس خیابانی در مبارزه با فساد اراده جدی دارد، در این اوضاع و احوال کشور که سال‌های آخر دولت است و مطالبات و انتظارات مردم بر سر و سامان گرفتن است باید مشکلات مردم در امر اقتصاد و تولید را برآورده کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه توجه به جوانان و گام دوم انقلاب یکی از سیاست‌های مدرس خیابانی است، افزود: مدرس خیابانی بیش از یک سال قائم مقام وزارت صمت بود و چندین ماه نیز سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت و هم اکنون اشراف کامل به این وزارت خانه دارد و نواقصات آن را می‌شناسد.

ذاکر با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما ضعف در حوزه دیپلماسی اقتصادی است و رویکرد مدرس خیابانی توجه به مرزهای اقتصادی است، گفت: وزارت خارجه در این حوزه نمی‌تواند به تنهایی عمل کند و در کنار وزارت صنعت باید نواقص حوزه دیپلماسی اقتصادی مرتفع شود. وزیر پیشنهادی صمت در برنامه خود بر تمرکز بر بازارهای جهانی و صادرات برای تقویت دیپلماسی اقتصادی تاکید کرده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات خودروسازان، گفت: مسائل و نواقص متعددی در این حوزه وجود دارد و ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌توانیم بعد از اخذ رأی اعتماد با حمایت از وی، تحقق برنامه توجه به معیشت مردم را تسهیل کنیم، در این راستا با نظارت و استفاده از ابزارهای نظارتی چون تذکر، سوال و استیضاح مسائل را پیش ببریم.

این نماینده مجلس یادآور شد: محصولات کشاورزی نیز آسیب دیده است و صادرات این محصولات باید هرچه سریع‌تر انجام شود، بنابراین طبق برنامه وزیر پیشنهادی این کار به زودی انجام می‌شود و دولت باید زیرساخت‌های بازگشت ارز را فراهم کند.

ذاکر با بیان اینکه روزمه مدرس خیابانی مبتنی بر توجه به معیشت و جیب مردم است، گفت: البته که ما هم خواسته‌هایی داریم از جمله اینکه موضوع ارز تعهدی برای صادرات را حل و فصل کنند؛ ما به فکر مصلحت نظام، معیشت مردم و خنثی کردن نقشه‌های دشمنان هستیم.

بابایی: مدرس خیابانی دارای سوابق روشن در حوزه صنعت است
علی بابایی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 22 مرداد 99) پارلمان و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت در موافقت با مدرس‌خیابانی، گفت: جوانگرایی از شعارهای مهم مدرس خیابانی است.

وی افزود: دو رئیس کمیسیون صنایع و معادن و اقتصادی مجلس برنامه‌های مدرس‌خیاباتی را تأیید کردند، بنابراین در صورتی که به عنوان وزیر انتخاب شود، در آینده می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

نماینده مردم ساری در مجلس تصریح کرد: وزیر صنعت باید پاسخگوی مشکلات حوزه صنعت باشد، اما مدرس خیابانی هنوز وزیر نشده و امروز از جایگاه حقیقی به ما پاسخ داده و در صورتی که انتخاب شود، از فردا به عنوان وزیر این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

بابایی اضافه کرد: مدرس خیابانی از ابتدای فعالیتش به عنوان سرپرست وزارت صنعت از تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و اتاق بازرگانی حمایت کرده و پیوسته پای کار صنعت بوده است، او طرفدار واردات صرف نیست، ضمن اینکه مباحث تراز تجاری در کشور مهم است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: اشتباه نکنید، ما زمان نداریم، حتی اگر یک روز یا یک ساعت وزارت صنعت بدون متولی بماند، خیانت است، آن هم در شرایطی که ما دغدغه این  وزارتخانه را داریم، در ضمن مخالف تورم و اشرافی‌گری نیز هستیم.

نماینده مردم ساری در مجلس تصریح کرد: اگر صنعت خودرو و فولاد دارای مشکل است، باید توجه کنیم که مافیای آنها کسانی هستند که از بیرون شما را مدیریت می‌کنند و برای ارائه سند خودرو و فعالیت‌های ایران خودرو تلاش می‌کردند.

بابایی اضافه کرد: مدرس خیابانی نیابد امروز در مورد سیاست‌های کلان اقتصادی پاسخ دهد، شما سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردید، چرا او را به گرو گرفته‌اید؟

وی با تأکید بر اینکه مدرس خیابانی دارای سوابق روشن در حوزه صنعت است، گفت:

چرا او باید پاسخگوی ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس باشد؟

نماینده مردم ساری در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما مجلس یازدهم هستیم و برای ما مردم و تفکرات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مهم است که فرمودند تعامل و کارِ کارشناسی در وزارتخانه‌ها برای ما مهم است.

مدرس خیابانی: شرایط امروز کشور سخت اما اعتلا بخش است
حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، که به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده است، در جلسه امروز(چهارشنبه 22 مرداد 99) مجلس طی سخنانی اظهار داشت: لازم است به این نکته اشاره کنم که شرایط امروز کشور سخت و اعتلا بخش است.

وی افزود: سخت به این دلیل که جنگ اقتصادی تحریمی از سوی دشمنان کینه توز این مرز و بوم در نظام بین المللی به سرکردگی آمریکای جنایتکار که با ویروس منحوس کرونا نیز تداوم یافته و بی سابقه ترین و ظالمانه ترین تحریم ها را شاهد بخشیم. و اعتلا بخش از این منظر که فرصت هایی که این شرایط برای کشور می آفریند تا از جهت خودکفایی و بلوغ توانمندی ها و ظرفیت های تولید و صادرات با اتکا به متخصصین داخلی، مدیریت جهادی و تلاش همه ارکان نظام با در کنار هم قرار گرفتن مردم، حاکمیت و نهادهای انقلابی و جهادی در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهت تولید از مصادیق این تعالی بخشی است که در این شرایط سخت تحریم برای ایجاد خوداتکایی و خودکفایی فرصت بی نظیر به شمار می آید.

مدرس خیابانی با اشاره به بخشی از برنامه های خود در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت گفت: از رویکردهای اصلی این برنامه که حاصل کار کارشناسی و بررسی های دقیق و حضور میدانی در بازدید از واحدهای صنعتی و جلسات مختلف با صاحبان بخش های مختلف صنعتی بوده، در کنار نظرخواهی از نخبگان علمی،صنعتگران و معدن کاران، صادرکنندگان و فعالان و هسته های دانشگاهی، تاکید بر دو هدف یعنی بهبود معیشت مردم و اشتغال که دشمن آنها را نشانه رفته است و به دنبال سفره های خالی و کارخانه های تعطیل می گردد.

وی بیان کرد: من در کنار شما نمایندگان دغدغه معیشت مردم را دارم و در برنامه‌های خود تحقق و جهش تولید با اتکا بر داخل، توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌ها، کنترل واردات و مدیریت بازار تلاش می‌کنم.

وزیر پیشنهادی وزارت صمت گفت: اطمینام می‌دهم که وزارت صمت در دوره جدید فعالیت خود مانند ماه‌های گذشته با از واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری ممانعت کرده و از این آسیب مراقبت خواهد کرد.

مدرس خیابانی اظهار داشت: زمانی که من قائم مقام بودم، واردات بی‌رویه با ممنوعیت ثبت سفارش 2500 قلم تعرفه کالاهای غیر ضروری موجب جلوگیری از واردات 4 میلیارد دلار کالاهای از این‌قبیل شویم. اعلام کرده‌ام که به غیر از 3 قلم کالا یعنی مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شود و کالاهای اساسی و ضروری، به هیچ وجه اجازه واردات را به کشور نمی‌دهیم. اعلام می‌کنم که با هرگونه عدم شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت برخورد کرده و با شفاف‌سازی و تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در حوزه‌های مختلف فعالیت این وزارتخانه در کنار تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها تلاش خواهم کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مجوززدایی و تسهیل فضای کسب‌وکار که خواسته به‌حق فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان علاقمند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی به منظور ورود به سرمایه‌های جدید بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی که منجر به رونق اشتغالزایی و اصل استقلال صنعت کشور است را از الزامات عملکردی خود می‌دانم.

سرپرست وزارت صمت گفت: با انتصاب مدیران شایسته جوان و پایبند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنم در جهت استقلال صنعتی و قطع وابستگی بخش‌های صنعتی و معدنی  به خارج فعالیت کنم.

مدرس خیابانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد:مواردی که درباره انتصاب‌ها اعلام کردید به من نمی‌چسبد، کسی که از او نام بردید را رسما اعلام نکردید و انتصاب وی بر اساس ابلاغ وزیر قبلی کشاورزی بوده و باید اثبات شود. ما برای انتصابات از دستگاه‌های امنیتی استعلام می‌گیریم.

وی با بیان اینکه امسال که جهش تولید است، وزارت صمت برنامه‌ای مهمتر از ساخت داخل و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی ندارد، اظهار داشت: از هرکسی که تولید را شروع کند، از طریق تعرفه حمایت کرده‌ام و حتی فرای اختیاراتم نیز و به‌صورت جلوی واردات کالاهای غیر ضرور و دارای مشابه داخلی را گرفته‌ام.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: فرصت تحریم برای استقلال صنایع بی‌بدیل است و اگر الان نتوانیم تولید را روی پای خود نگه داریم، شاید دیگر نتوانیم این مهم را انجام دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها