يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۵۵۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
چند نکته در خصوص اشتباه استراتژیک امارات؛
خنجری که اماراتی ها از پشت به فلسطین زدند, اثری در عزم گروههای مقاومت فلسطینی و حامیان آنان ایجاد نمی کند اما تاثیرات منفی عمیقی روی پادشاهی کوچک و کم جمعیت امارات که به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی عمرش از چنارهای خیابان ولیعصر تهران هم کمتر است، می گذارد.
سرویس بین الملل پایگاه 598-علی اکبر اجرلو؛ امارات متحده روز گذشته رسما رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت.

در توافق امارات و دولت اسرائیل، که با واسطه گری ترامپ انجام پذیرفت ،  نتانیاهو به اصطلاح آش ریخته را نذر امامزاده کرده و الحاق کرانه غربی رود اردن را که بر اثر هشدارهای حلقه های محور مقاومت، پادشاهی اردن و کشورهای اروپایی متوقف ساخته بود به اماراتی ها  فروخت.

کرانه باختری رود اردن در جنگ ۱۹۶۷ به کنترل اسرائیل درآمده و از جنبه حقوقی کاملا اشغالی دانسته می شود و حتی بر طبق قطعنامه های شورای امنیت همچون ۲۴۲ و ۴۷۸ ( که دولتهای وقت آمریکا نیز آن را وتو نکردند) صهیونیست ها موظفند به اشغال آن پایان دهند.

حالا بر اثر بی کفایتی و ضعف اعراب، نتانیاهو لطف کرده و در قبال بهای گرانِ به رسمیت شناخته شدن  موجودیتش توسط ابوظبی ، الحاق منطقه ای که اعراب بدان "الضفه الغربیه " می گویند ، را برای مدتی به عقب می اندازد ( و نه حتی از آن صرفنظر می کند )‌.

خنجری که اماراتی ها از پشت به فلسطین زدند, اثری در عزم گروههای مقاومت فلسطینی و حامیان آنان ایجاد نمی کند اما تاثیرات منفی عمیقی روی پادشاهی کوچک و کم جمعیت امارات که به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی عمرش از چنارهای خیابان ولیعصر تهران هم کمتر است، می گذارد.

1-اول این که با توجه به این نکته که انصارالله یمن بارها با وساطت های ایران،  از حملات جدی به امارات خودداری کرده و حساسیت جدی این جنبش مقاومت نسبت به مسئله فلسطین، بعید نیست تاسیسات اماراتی نیز مانند عربستان هدف موشک ها و پهپادهای یمنی در آینده قرار گیرند.

2-دوم، دُبی بر اثر سالها زحمت و مشقت محمد بن راشد حاکم این امیر نشین ، هاب تجاری خلیج فارس و مقصد گردشگری مهمی در غرب آسیا شده است. کوچکترین واقعه امنیتی در این امیرنشین کل موقعیت تجاری آن را با خطر مواجه خواهد کرد و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی می تواند اعلام رمز ناامنی در این بندر تجاری باشد.

3-سوم، دیگر امارات متحده نمی تواند مدعی حسن همجواری با ایران گردد و جمهوری اسلامی نیز ملاحظات دیگری نسبت به این کشور خواهد داشت و با بدبینی بدان خواهد نگریست. همچنین مدتهاست ایران دیگر نیاز تجاری اش را به دبی کم کرده و به رسمیت شناختن اسرائیل آن را تشدید خواهد کرد.

4-چهارم، امروز روز مهم و نقطه عطفی در تحولات اعراب و اسراییل نبود؛ مگر پذیرفتن رژیم صهیونیستی توسط مصر که ادعای رهبری جهان عرب را داشت و دارد از مشکلات امنیتی اسراییل کاست ؟ اسرائیل قدرتمندِ بعد از توافق با سادات کجا و امروز کجا که توسط صدهها هزار موشک و راکت محاصره شده و حتی قدرت مقابله با بادکنک های آتش زای ساکنان نوار غزه را هم ندارد.
مگر توافق وادی عربه با اردن، کمکی به اسرائیل در جهت مشروعیتش نمود؟
مگر توافقات اسلو، غزه - اریحا و ... با فلسطینیان معضلات متعدد دولت یهود را حل کرده که توافق امروز با امارات بخواهد حلال آنان باشد؟
کیسینجر جمله معروفی در این خصوص دارد؛ او می گوید هیچ صلحی بین اسرائیل و اعراب بدون حضور سوریه به طور واقعی ایجاد نخواهد شد.
دیروز بشار اسد مواضع محکم و صریح دههاساله دولت سوریه در خصوص رژیم صهیونیستی را تکرار کرد.

5-پنجم، ترامپ نیازمند دستاورد است. دست او در سیاست خارجی برای انتخابات آبان ماه خالی ست. موفقیت های نمایشی اینچنینی بیش از آن که مربوط به تحولات اعراب و فلسطین باشد ، حاکی از عجز رئیس جمهور آمریکا در تبلیغات انتخاباتی اش ارزیابی می شود.

در نتیجه باید گفت رخداد این روزها تحولی راهبردی در غرب آسیا نیست اما یک اشتباه استراتژیک از سوی ابوظبی بود چون  واقعیت ماهوی حکام خلیج فارس را به دنیای عرب نشان داد و در نتیجه گروههای مقاومت فلسطینی ( حتی فتح ) را بیش از پیش به ایران ، سوریه و حزب الله لبنان نزدیک خواهد کرد ‌و موقعیت محور مقاومت را تقویت و اعراب آزادیخواه که خواهان مقابله با رژیم صهیونیستی هستند را بیشتر از قبل به سمت جمهوری اسلامی سوق خواهد داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها