أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۵۵۶۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
مدیر عامل بورس انرژی ایران از جزییات عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت ملی نفت ایران که در روز یکشنبه (۲۶ مرداد ماه) انجام می‌شود، خبر داد و گفت: حجم این تامین مالی ۲۰ هزار میلیارد ریال است.
به گزارش پایگاه 598، «سید علی حسینی» امروز (شنبه) با اشاره به عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت ملی نفت ایران که در روز یکشنبه (۲۶ مرداد ماه) انجام می شود، گفت: ناشر این اوراق شرکت ملی نفت ایران و هدف از این عرضه تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و هزینه‌های جاری شرکت ملی نفت ایران است که در دو نماد "سنفت ۰۰۲" و " سنفت ۰۰۳" انجام می‌شود.

مدیر عامل بورس انرژی ایران اظهار داشت: این اوراق به ترتیب ابزار مالی اختیار فروش و خرید ۱۸.۵ و ۱۹ درصدی بوده و بازارگردان نیز با نرخ سود روزشمار سالانه ۱۷.۵ درصد نسبت به نقدشوندگی اوراق در طی دوره معاملاتی اقدام می‎کند.

وی گفت: طول دوره عرضه اولیه در این نماد، یک روز کاری و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود، سررسید این اوراق دو سال شمسی بوده و معاملات ثانویه این اوراق نیز حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان روزعرضه اولیه آغاز می‌شود.

حسینی قیمت پایه هر قرارداد را ۹ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۲۲۰ ریال اعلام کرد که بدین ترتیب حجم تامین مالی در نماد "سنفت۰۰۲"، معادل پانزده هزار میلیارد ریال و در نماد "سنفت ۰۰۳" ، پنج هزار میلیارد ریال خواهد بود.

مدیر عامل بورس انرژی ایران افزود: عملیات بازارگردانی این اوراق به طور جداگانه توسط دو شرکت تأمین سرمایه انجام می‌پذیرد و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد معاملاتی بورس انرژی هستند طی دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه می‌توانند از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

وی افزود: مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله بوده و تسویه نقدی در سررسید نیز حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

حسینی در مورد نحوه تعیین قیمت پایه این اوراق اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات پذیرش بورس انرژی ایران، قیمت پایه این اوراق حاصل‌ضرب قیمت رسمی فروش نفت خام سنگین صادراتی ایران بر حسب دلار با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار و آخرین نرخ خرید و فروش اسکناس دلار به ریال در سامانه سنا بانک مرکزی یک روز کاری قبل از انتشار اطلاعیه عرضه (سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹) است.

مدیر عامل بورس انرژی با اعلام تفاوت بین عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی نفت خام در هفته پیش‌رو و طرح ریاست محترم جمهوری موسوم به پیش فروش نفت (گشایش اقتصادی) افزود : طرح مذکور در مراحل کارشناسی و هنوز نهایی نشده است و پس از تائید مراجع ذیصلاح، آمادگی عرضه و انجام معاملات ثانویه آن از طریق بورس انرژی وجود دارد.

وی افزود: از اردیبهشت ۹۴ تا کنون بخش خصوصی و دولتی با دارایی‌های پایه نفت خام سنگین، نفت خام سبک، میعانات گازی، بنزین، نفت کوره و برق به دفعات نسبت به تامین مالی در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد از طریق بورس انرژی اقدام کرده‌اند.

حسینی از شرکت‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توسعه نفت و گاز صبای کنگان، گروه مپنا، سنندج مپنا، گروه آریان ماهتاب گستر و شرکت ملی نفت ایران به عنوان شرکت‌هایی نام برد که از سال ۹۴ تا کنون نسبت به انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد از طریق بورس انرژی ایران اقدام کرده‌اند.

وی همچنین در مورد سابقه تامین مالی شرکت ملی نفت ایران از طریق بورس انرژی گفت: این شرکت تا کنون طی ۵ مرحله در سال ۹۴ و دو مرحله در سال ۹۷ و یک مرحله در سال ۹۸ با دارایی پایه نفت کوره از طریق این بورس تامین مالی کرده است.

مدیرعامل بورس انرژی در پایان تأمین مالی تولیدکنندگان از طریق بورس‌های کالایی و جمع‌آوری سرمایه‌های خرد عموم مردم برای راه انداختن چرخ‌های اقتصادی کشور را مطمئن‌ترین راه برای توسعه کشور و هدایت نقدینگی در مسیر صحیح و مولد دانست و اظهار کرد: بورس انرژی ایران پذیرای درخواست‌ تامین مالی متقاضیان در چارچوب قوانین و مقررات است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها