کد خبر: ۴۷۵۷۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
این ها را از بارسا کنار بگذارید
در حالی که بیش از 72 ساعت از پایا‌ن بازی بایرن مونیخ و بارسلونا می گذرد، هنوز هم بحث های زیادی درباره آن نتیجه عجیب و تاریخی در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح است.
به گزارش پایگاه 598، شکست عجیب و باور نکردنی بارسلونا با نتیجه 8-2 به قدری شگفت انگیز بود که همچون باخت 7-1 تیم ملی برزیل به آلمان در جام جهانی 2014، واکنش های گسترده ای را به همراه داشته است. البته وضعیت خراب بارسلونا در این فصل، اظهر من الشمس بود و حضور کیکه ستین روی نیمکت آبی و اناری ها، نه تنها اوضاع را بهتر نکرد بلکه شرایط برای یاران لیونل مسی بدتر و بدتر شد تا جایی که چنین فاجعه بزرگی را برای باشگاه محبوب کاتالانی رقم زد.


 بدین ترتیب، کاتالونیایی ها پس از چند فصل پیاپی، برای اولین بار، بدون فتح هیچ جامی به تعطیلات تابستانی می روند. هر دو تیم بارسلونا و بایرن در طول فصل، تغییر مربی داشتند اما این کجا و آن کجا؟ بایرن مونیخ پس از جانشینی نیکو کواچ با هانسی فلیک، به اوج شکوه تاریخی خود بازگشت اما بارسلونا با کیکه ستین، با سرعت هر چه تمام تر به ته دره سقوط کرد. آشی که ستین پخت به قدری شور بود که این روزها، هواداران آبی و اناری ها را حتی دلتنگ ارنستو والورده کرده است!


نمایش فنی بارسلونا مقابل بایرن به قدری افتضاح و فاقد هر نوع کیفیتی بود که گویی یک تیم آماتور و محلی را در زمین دیدیم. وضعیت بغرنج و آشفته خط دفاعی بارسلونا به طرز غیر قابل بیانی ضعیف و فرو پاشیده بود که جای هیچ بحث فنی را باقی نمی گذارد. این تیم هیچ برنامه ای برای دفاع یا حمله نداشت و اساسا از لحاظ بدنی، تاکتیکی و روانی، به مثابه کاخ پُر طمطراقی بود که مقابل زلزله 8 ریشتری باواریایی ها، فرو ریخت. بحث درباره این که کدام بازیکن مقصر بود یا کدام بازیکن بهتر بود، اساسا یک بحث بی محتواست زیرا بارسلونا در این بازی هیچستانی از هیچ بود و حتی سایت های معتبر، نمره ای به 8 بازیکن این تیم ندادند و جلوی نام آنها خط تیره گذاشتند تا عمق فاجعه را خاطر نشان سازند!


تجربیات پیشین در جهان فوتبال نشان داده که گاهی چنین شکست هایی لازم است تا یک تلنگر بزرگ برای انجام دگرگونی های شگرف در یک تیم باشد و چه بسا تیم هایی که بعد از تلخ ترین باخت ها و ناکامی ها، همه چیز را بکوبند و آسفالت کنند و از نو بسازند! بسیاری از کارشناس ها معتقدند که بارسلونا نیز به چنین مرحله ای رسیده و می بایست از بالا تا پایین باشگاه را با یک خانه تکانی اساسی، تغییر بدهد.


داوید سالیناس خبرنگار روزنامه Sport چاپ کاتالونیا معتقد است که اکنون، زمان باز سازی و برنامه ریزی برای آینده بلند مدت باشگاه است و به جز لیونل مسی، کلمون لنگله، فرانکی دی یونگ و مارک آندره تر اشتگن، باید همه بازیکن های بارسلونا را تغییر داد. اگر چه تر اشتگن در این بازی 8 گل خورد اما به راستی که تقصیر چندانی در این نتیجه نداشت و ویرانه دفاعی بارسایی ها جایی برای درخشش این دروازه بان آلمانی باقی نگذاشت. تر اشتگن و مسی از معدود بازیکن های قدیمی بارسلونا هستند که همچنان مورد حمایت هواداران هستند و حتی پیش از این بازی نیز، خواستار تمدید قرارداد این دو ستاره بودند.


 سالیناس خبرنگار Sport طی یادداشتی، از جدایی ایوان راکیتیچ، فیلیپه کوتینیو، رافینیا، ساموئل اومتیتی، آرتورو ویدال و مارتین برایتویت حمایت کرد. اومتیتی که پیش از این بازی، تست کرونایش مثبت شده بود، طی چند ماه اخیر به شدت افت کرده و حتی از انجام عمل جراحی زانوی خود نیز امتناع ورزید. راکیتیچ نیز به اواخر فوتبال خود رسیده و در تابستان گذشته نیز حاضر به ترک نیوکمپ نشد. رافینیا و جونیور دو بازیکن برزیلی هم که به درد بارسلونا نخورده اند و یا نیمکت نشین بوده و یا به تیم های دیگر قرض داده شده اند. کوتینیو نیز به عنوان گران ترین خرید تاریخ باشگاه، هرگز در نیوکمپ جا نیفتاد و در بازی مقابل تیم اصلی اش، دو گل زد و یک پاس گل داد. همان کوتینیو که با سر و صدای زیادی به بارسلونا پیوست، در این شب سیاه برای آبی و اناری ها، بلای جان بارسلونا داشت. عجیب این که مدیران باشگاه بارسلونا حتی در قرارداد انتقال قرضی کوتینیو به بایرن مونیخ، این شرط را درج نکردند که او نباید در مقابل بارسلونا به میدان برود.


یکی دیگر از تصمیمات اشتباه، معاوضه یک هافبک خلاق و جوان برزیلی یعنی آرتور با میرالم پیانیچ پا به سن گذاشته بود که خیلی ها، یوونتوس را پیروز این معاوضه دانسته و مدیران بارسلونا را بابت این تصمیم، سرزنش کردند. یکی دیگر از خریدهای بزرگ و البته شکست خورده باشگاه، ستاره فرانسوی یعنی آنتوان گریزمان بود که هیچ نشانه ای از آن بازیکن درخشان در اتلتیکو مادرید و تیم ملی فرانسه را از او در نیوکمپ ندیدیم و حالا شایعاتی به گوش می رسد که شاید معاوضه ای بین او و پائولو دیبالا صورت بگیرد. عثمان دمبله نیز یکی دیگر از خریدهای ناکام بارسلونا بود که البته مصدومیت های پیاپی نیز، تأثیر به سزایی در این مورد داشت.


فوتبال یک ورزش بی رحم است و با هیچ کس تعارف ندارد حتی اگر جرارد پیکه و سرخیو بوسکتس باشید. این دو بازیکن قدیمی بارسلونا که از فصل 09-2008 پیراهن آبی و اناری را بر تن دارند، به آخر خط رسیده اند و خبرنگار Sport نوشته که آنها را نیز باید از تیم کنار گذاشت. جوردی آلبا سال های خوبی را در نیوکمپ سپری کرد اما او نیز همچون لوئیز سوارز 33 ساله، به سال های پایانی فوتبال خود رسیده و شاید هیچ جایی در برنامه آینده بارسلونا نداشته باشد. سوارز یکی بازیکن هایی بود که در این فصل، خیلی راجع به او صحبت کردند. ستاره اروگوئه ای و ارزشمند بارسلونا، طی یک سال اخیر دچار مصدومیت و افت شدیدی شده و حتی پیش از این بازی نیز، تحت آماج انتقادات برخی هواداران و خبرنگارها قرار داشت. به نظر می رسد که هیچ انتخابی جز یک خانه تکانی بزرگ، نمی تواند موجبات رضایت خاطر هواداران سخت گیر بارسلونا را فراهم بیاورد و در این مسیر دشوار، احتمالا نام های بزرگی قربانی خواهند شد.

 


خیلی از رسانه ها و هواداران بارسلونا، انگشت اتهام را به سوی کیکه ستین سرمربی بارسلونا نشانه می روند که البته حرف اشتباهی نیست و او نقش پُر رنگی در این فاجعه بزرگ داشت اما نباید مشکلات بارسلونا را به طور سطحی بنگریم و آن را به یک شخص یا بازیکن یا مربی و یا چند اشتباه فنی تقلیل دهیم. واقعیت این است که گرفتاری های بارسلونا در لیسبون آغاز نشد بلکه این روند اشتباه و قهقهرایی، به اوج نمود و پیداش در لیسبون رسید و به عبارت دیگر، شب سیاه لیسبون، شب عریانی همه اشتباهات مدیریتی و کلان باشگاه بارسلونا بود.


 اغلب کارشناس ها و حتی خود لیونل مسی کاپیتان افسانه ای بارسلونا اعتقاد دارند که حضور مربیان ناموفقی مثل والورده یا ستین، خریدهای اشتباهی مثل کوتینیو یا ویدال و همچنین مشکلات مالی بارسلونا طی چند سال اخیر، حاصل انتخاب های اشتباه است و این انتخاب های اشتباه نیز توسط مدیریت باشگاه انجام می شود. برخی معتقدند که مشکل از مدیریت فوتبالی باشگاه یعنی اریک آبیدال است و او بیش از آن که شایستگی این پُست را داشته باشد، به دلیل ترحم باشگاه و غلبه بر بیماری سرطان، مورد عنایت قرار گرفت.


 البته اغلب کارشناس ها، رأس هرم را هدف قرار داده و هیچ کس جز جوزپ ماریو بارتومئو رئیس باشگاه بارسلونا را متهم ردیف اول ناکامی ها نمی دانند و این فجایع را حاصل چند سال غفلت و مدیریت ضعیف او تلقی می کنند. جالب این که مسی نیز آشکارا به انتقاد از بارتومئو پرداخته و تمدید قرارداد خود را منوط به برگزاری انتخابات جدید ریاست باشگاه و تغییر رئیس کنونی کرده است.


لوئیز ماسکارو خبرنگار Sport اعتقاد دارد که بارتومئو رئیس باشگاه بارسلونا، می تواند یکی از سه گزینه زیر را انتخاب کند:


1.  تغییرات را منحصر به سرمربی کرده و کیکه ستین را برکنار کند. مائوریسیو پوچتینو و یا حتی رونالد کومان، مکس آلگری، تیری آنری و گارسیا پیمنتا از جمله گزینه های جانشینی سیتین محسوب می شوند.


2.  بارتومئو از کناره گیری امتناع کند اما شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست باشگاه بین ژانویه تا مارس آینده فراهم بیاورد. اتخاذ این تصمیم، به رئیس آینده باشگاه فرصت می دهد تا از چند ماه زودتر، برنامه ریزی های لازم را برای آینده بارسلونا انجام دهد.


3.  پیچیده ترین تصمیم این است که بارتومئو کُل تیم را متحول سازد اما پول کافی برای این منظور ندارد. شیوع ویروس کرونا، ضرر هنگفت 200 میلیون یورویی به باشگاه وارد آورده و شرایط مالی وخیمی را رقم زده است. برای ایجاد تحول و خرید ستاره های جدید، چاره ای جز فروش چند بازیکن گران قیمت کنونی، وجود ندارد.

 


جالب این که ماسکارو نیز با همکار خود هم عقیده است که به جز تر اشتگن، دی یانگ، مسی و لنگله، عملا سایر بازیکن های کنونی باید به فروش برسند و البته با فروش امثال سوارز، آلبا و بوسکتس، باشگاه بتواند بودجه کافی برای پرداخت بدهی خود بابت خرید گریزمان و دمبله را بپردازد و همچنین ستاره هایی مانند لوتارو مارتینز و اریک گارسیا را جذب کند. کاتالان ها باید به جوانان آکادمی «لا ماسیا» همچون ریکی، آنسو، پدری و ترینکائو اعتماد کند و برای ساختن یک تیم جوان و اجرای گزینه سوم، به یک مربی شجاع برای یک «مأموریت غیر ممکن» نیاز دارد!



منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها