أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۵۷۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
از رونق اقتصادی تا گشایش اقتصادی؛
پانزدهم مردادماه حسن روحانی در جلسه هیئت دولت وعده گشایش اقتصادی در هفته آینده را به مردم داد؛ حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای رئیس جمهور نیز در صفحه توئیتر خود تلویحا از مردم خواست تا برای کسب سود بیشتر تصمیمات مهم اقتصادی خود را یک هفته به تعویق بیندازند.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، پانزدهم مردادماه حسن روحانی در جلسه هیئت دولت وعده گشایش اقتصادی در هفته آینده را به مردم داد؛ حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای رئیس جمهور نیز در صفحه توئیتر خود تلویحا از مردم خواست تا برای کسب سود بیشتر تصمیمات مهم اقتصادی خود را یک هفته به تعویق بیندازند.

اما وضعیت بازارهای مالی و اقتصادی در ۱۲ روز گذشته نشانی از گشایش اقتصادی را به خود ندیده و حتی وضعیت در برخی بازارها به مراتب بدتر از پانزدهم مردادماه است تا یاد وعده معروف حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ زنده شود؛ آنجا که در شبکه دوم سیما گفت آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که دیگر مردم به یارانه نقدی احتیاجی نداشته باشند!

در بازار ارز پس از اعلام وعده گشایش اقتصادی قیمت دلار با افتی تقریبا معادل ۱۷۰۰ تومان، به ۲۰۹۹۱ تومان رسید اما این کاهش قیمت پایدار نبود و پس از پوچ درآمدن وعده های دولت، بار دیگر روند صعودی به خود گرفت تا بدین گونه هر دلار که در روز پانزدهم مرداد ماه به قیمت ۲۲۷۰۲ تومان معامله میشد امروز در ۲۸ مرداد ماه به ۲۲۵۴۴ تومان معامله شد.

بازار طلا نیز تقریبا چنین روندی را طی کرده و وعده گشایش اقتصادی رئیس جمهور تنها توانسته هر گرم طلا را از یک میلیون و صدهزار تومان به یک میلیون و هفتادوپنج هزارتومان برساند؛ هر چند که در روزهای گذشته طلاهم روند افزایشی به خود گرفته و احتمال دارد که در روزهای آینده از قیمت پیش از «گشایش» هم پیشی گیرد!

اما مهمترین تاثیر وعده گشایش اقتصادی رئیس جمهور بر بازار بورس کشور بود؛ جاییکه این روزها بسیاری از مردم به امید کسب سود پای به آن گذاشته‌اند اما متاسفانه اقدامات دولت آنان را در روزهای اخیر با ضرر مواجه کرده است.

شاخص کل بورس کشور که در پانزدهم مردادماه وضعیت رو به رشد خود را ادامه میداد، با افزایش 39142 واحدی بر روی کانال دو میلیون و 34 هزار و 186 واحدی بازگشت.

این در حالی است که شاخص بورس در روز ۲۶ مردادماه با سقوطی تاریخی، به یک میلیون و ۸۱۳ هزار واحد رسید تا تنها ۱۱ روز پس از وعده گشایش اقتصادی، سرمایه و سود بسیاری از مردم چندین درصد کاهش یابد.

شاخص کل بورس در روز دوشنبه، ۲۷ مردادماه کمی بهبود یافت و با با افزایش ۲ هزار و ۱۳۰ واحدی به عدد یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.

با محاسبه ای سرانگشتی می توان متوجه شد که شاخص بورس پس از وعده گشایش اقتصادی با افتی معادل ۲۱۸۴۹۰ واحدی مواجه شده است!

با این وجود دولت دوزادهم که قصد داشت با تصویب طرح پیش فروش نفت به مردم در شورای هماهنگی اقتصادی، بار دیگر مجلس را دور بزند و بدون بحث های کارشناسی، کشور و همچنین دولت آینده را زیربار بدهی سنگین قرار دهد، تا اینجا ناموفق مانده است و عملا وعده گشایش هم همچون سایر وعده های حسن روحانی نه تنها پوچ از آب درآمد بلکه کاملا به طور عکس عمل کرده است تا شاید اکنون بسیاری از مردم خطاب به رئیس جمهور خواهند گفت: ما را به گشایش تو امید نیست...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها