کد خبر: ۴۷۶۰۳۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
دولت سعودی در روند صلح افغانستان نقش مخرب دارد و هر گونه اقدام و عملکرد زمامداران سعودی در گفت‌وگوهای صلح افغانستان موضوع را پیچیده‌تر می‌کند چراکه این خاندان در همسویی با ایالات متحده آمریکا گام برمی‌دارد.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه اطلاعات روز افغانستان در یادداشتی به بررسی نقش مخرب عربستان سعودی در روند صلح افغانستان پرداخت.

این روزنامه نوشت: به گفته‌ برخی از تحلیلگران، اگر پاکستان مادر طالبان است، عربستان پدر آنان است. عربستان از معدود کشورهایی بود که حکومت طالبان را به رسمیت شناخت و براساس برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها طالبان به کمک‌های عربستان در این مدت شدیدا وابسته بوده است. پرسشی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا دخالت‌های عربستان در افغانستان و حمایت این کشور از گروه‌های جهادی، طالبان و بنیادگرایی اسلامی برای دفاع ارزش‌های اسلامی در افغانستان بوده است و یا این‌که اهداف دیگری را در پی دارد؟ عربستان سعودی در افغانستان، اهداف و منافع خاصی را دنبال می‌کند که این اهداف از یک طرف با توجه به همسویی عربستان و امریکا تعیین می‌شود و از جانب دیگر خواسته‌های دولت سعودی را در پی دارد.

حضور عربستان در افغانستان برای رقابت با ایران

اطلاعات روز در ادامه افزود: افغانستان با توجه به چهار دلیل برای این کشور اهمیت دارد: اول این‌که عربستان سعودی خواهان رهبری بر جهان اسلام است. این خواسته عربستان، سبب شده تا این کشور حضور خود را در افغانستان حتمی بداند. دومین دلیل حضور این کشور در افغانستان به رقابت‌های منطقه‌ای عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد. سعودی‌ها می‌دانند که نفوذ آنان در افغانستان در رقابت آنان با ایران از اهمیت جدی برخوردار است. سومین دلیل عربستان برای دخالت در افغانستان حمایت از سیاست‌های پاکستان در منطقه به‌عنوان متحد و هم‌پیمان این کشور است و سرانجام ترویج و تبلیغ ارزش‌های اسلام بینادگرایانه و سلفی‌گری در افغانستان.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان سعودی از جمله کشورهای مهم منطقه‌ای است که حضور خود را در روند صلح افغانستان الزامی می‌داند و هر گونه انزوا را در تحولات افغانستان به ضرر خود محاسبه می‌کند. این کشور نمی‌خواهد در روند صلح افغانستان در حاشیه قرار گیرد؛ زیرا در حاشیه‌بودن عربستان به سود رقیبان منطقه‌ای او یعنی ایران و قطر تمام می‌شود. ایالات متحده آمریکا در دوره اوباما بیش‌تر با کشور قطر رابطه دوستانه داشت تا عربستان که این خود برای عربستان گران تمام می‌شد. اما دوره ترامپ رابطه آمریکا و عربستان بیش‌تر دوستانه شد. عربستان ترامپ را نزدیک‌تر از اوباما یافت. ترامپ در نخستین سفر خود به عربستان مورد استقبال گرم قرار گرفت و هدایای گران‌بها دریافت کرد. کشور سعودی یک بار دیگر توجه آمریکا را به خود جلب کرد و ترامپ را کاملا متقاعد کرد و زمینه‌های حضور خود را در روند صلح افغانستان و طالبان دوباره فراهم گردانید.

رابطه عربستان سعودی با طالبان و القاعده

به نوشته این روزنامه، عربستان همان‌گونه که از حکومت اشرف غنی اعلام حمایت کرد، در مورد روند صلح افغانستان نیز ابراز همکاری کرد. در سال گذشته در گردهمایی علمای اسلامی که در عربستان برگزار شد، برای نخستین بار از دولت افغانستان حمایت جدی صورت گرفت و به‌نحوی از فعالیت‌های خرابکارانه طالبان علیه دولت افغانستان سلب مشروعیت شد. این امر برای گروه طالبان به‌شدت سخت و ناخوشایند تمام شد. با توجه به جایگاه و پایگاهی که عربستان سعودی در جامعه افغانستان دارد، این کشور می‌تواند در روند صلح افغانستان نقش اساسی بازی کند. منتها این مسأله برمی‌گردد به سیاست دولت سعودی که می‌خواهد نقش مخرب داشته باشد و یا نقش سازنده.

روزنامه اطلاعات روز در بخش دیگری از این یادداشت به رابطه عربستان با القاعده و طالبان اشاره می‌کند و می‌نویسد: یکی دیگر از محورهای نقش عربستان در تحولات افغانستان به‌خصوص روند صلح، این است که عربستان در کنار پاکستان، آمریکا و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که با طالبان همسو بوده و در زمان حاکمیت طالبان همواره از این گروه حمایت کرده است. حمایت‌های عربستان از جریان‌های تروریستی تندرو مستقر در افغانستان و فعال در سایر نقاط خاورمیانه و جهان اسلام، یکی از عوامل اصلی خشونت‌های چند ساله پسین در افغانستان، منطقه و جهان خوانده می‌شود. مؤلفه‌های فوق پای عربستان را به‌نحوی به روند صلح افغانستان می‌کشاند.

حمایت آل‌سعود از تروریسم در افغانستان

به نوشته این روزنامه، آنچه که مهم است این است که موضع عربستان در پروسه صلح افغانستان منفی است یا مثبت؟ حکومت عربستان بارها تأکید کرده که از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند. برخی از کارشناسان هم باورمندند که در سیاست‌های رسمی دولت افغانستان، به عربستان همچنان به‌عنوان یک کشور معتمد و صادق در عرصه صلح نگاه می‌شود. این در حالی است که عربستان پیش از این به حمایت از تروریسم در افغانستان، منطقه و جهان متهم بوده است. آل‌سعود، یکی از سه دولتی بود که در زمان سلطه طالبان «امارت اسلامی» را به‌عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت شناخت. پیشینه‌ عملکرد دولت عربستان در تحولات افغانستان، به‌خصوص پروسه صلح، نشان‌دهنده نقش تخریبی این کشور در قبال افغانستان است.

اعمال سیاست تفرقه مذهبی از سوی عربستان سعودی در افغانستان

اطلاعات روز با اشاره به پیشینه عربستان سعودی در افغانستان نوشت: عرب‌ها تمام هزینه‌های جنگی القاعده و طالبان را که مردم افغانستان را به خاک و خون کشانده‌اند، تمویل می‌کردند. این کشور حتی در دوره پس از سقوط امارت طالبان، بخش عظیم کمک‌های پولی را در اختیار طالبان قرار دادند و هیچ سهمی در بازسازی افغانستان نگرفتند. آل سعود در طول سال‌های اخیر به‌عنوان کشوری که در ویرانی‌های افغانستان دست داشته بوده و هیچ کمکی در تأمین صلح و ثبات در افغانستان نداشته است. همچنین پس از سقوط طالبان ده‌ها کشور غیراسلامی و غربی و صدها مؤسسات خارجی به هر نام و عنوانی در بازسازی افغانستان سهم گرفته‌اند، اما کشور عربستان سعودی و سایر کشورهای مسلمان نفت‌خیز عربی حوزه خلیج فارس در بی‌تفاوتی کامل به‌سر بردند. از سوی دیگر عربستان سعودی سیاست تفرقه مذهبی را در افغانستان اعمال کرده است که یکی از مصادق آن حمایت از طالبان است که به سیاست نفاق‌آلود و نفرت‌انگیز سعودی‌ها در افغانستان برمی‌گردد.

همسویی آل‌سعود با اهداف آمریکا در افغانستان

این روزنامه افغانستانی در پایان نوشت: دولت سعودی در روند صلح افغانستان نقش مخرب دارد و هرگونه اقدام و عملکرد زمامداران سعودی در گفت‌وگوهای صلح افغانستان موضوع را پیچیده‌تر می‌کند؛ چون این کشور از یک طرف با طالبان رابطه نزدیک دارد، از سوی دیگر دولت سعودی در همسویی با ایالات متحده آمریکا گام برمی‌دارد و به‌نحوی تحت تأثیر سیاست‌های آمریکاست. به‌نظر می‌رسد اعتماد به دولت سعودی در روند صلح ساده‌انگاری نسبت به روند صلح است. دولت سعودی هم اکنون متعهد به حمایت از طالبان و تفکر طالبانی است. از این جهت است که صداقت دولت سعودی در روند صلح افغانستان پرسش‌برانگیز و قابل تردید است. از طرفی، آن عده از کشورهای که در بی‌ثباتی افغانستان نقش داشته‌اند و از این بی‌ثباتی سود جسته‌اند، حمایت از گفت‌وگو، مذاکره و صلح را در این کشور خلاف منافع خود دانسته و در حد امکان تلاش می‌ورزند حضور و سودجویی مجدد خود را در این کشور فراهم گردانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها