يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۶۰۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
شماری از نمایندگان ائتلاف الفتح عراق به اهمال و ضعف نخست‌وزیر این کشور در قبال مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی پارلمان انتقاد و به تمدید سه‌ساله حضور آمریکایی‌ها در کشورشان اعتراض کردند.
به گزارش پایگاه 598، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در سفر اخیرش به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، جمعه  شب گذشته گفت که  ترامپ تأکید کرد که «نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد و آنان در پی استقرار آنها در خارج از عراق هستند».

اعلام تداوم حضور آمریکایی‌ها در عراق برای سه سال دیگر با واکنش تند شماری از نمایندگان پارلمانی و شخصیت‌های سیاسی نزدیک به مقاومت این کشور همراه شد و نمایندگان ائتلاف الفتح نیز طی اظهارنظرهای رسانه‌ای اعلام کردند که تمدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق در حوزه اختیارات نخست‌وزیر نبوده و پارلمان به محض از سرگیری نشست‌ها، در قبال این امر، اعلام موضع خواهد کرد.

«عبدالامیر نجم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از جمله نمایندگانی است که به توافق «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در واشنگتن با ابقای نیروهای آمریکایی به مدت سه سال دیگر و امضای قراردادهای بخش انرژی انتقاد داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: نخست‌وزیر ملزم به توافق پیشین و مصوبه پارلمان درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق است. لذا اقدام الکاظمی در توافق با طرف آمریکایی درباره بقای نیروهای آن به مدت سه سال دیگر در عراق، در حوزه اختیارات او نبوده و مخالف خواست مردم و قانون اساسی عراق است.

این نماینده عراقی تاکید کرد که گروه‌های سیاسی ملی عراق پس از از‌سرگیری نشست‌های پارلمان در قبال این امر سکوت نخواهند کرد. توافق بقای نیروهای آمریکایی در عراق تمدید و تجدید اشغال عراق است که نمی‌توان آن را پذیرفت. بقای نیروهای آمریکایی و امضای توافق‌نامه در بخش انرژی با طرف آمریکایی به نفع امنیت و ثبات عراق نیست.

«فاضل الفتلاوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح عراق، در مصاحبه با «المعلومه» گفت: مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای خارجی و در رأس آنها نیروهای آمریکایی نمی‌تواند شاهد تعلل باشد.

وی تصریح کرد: مدت زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای رزمی خود از عراق تعیین کرده، بسیار طولانی است و نوعی ایجاد تعلل در نهایی شدن پرونده حضور بیگانگان در کشور است. مصوبه پارلمان برای همه از جمله نخست‌وزیر الکاظمی، الزام آور است. پارلمان عراق نیز در قبال گفت‌وگوهای راهبردی که مرحله دوم آن در واشنگتن انجام شد، موضع خود را خواهد داشت که پس از پایان تعطیلات اعلام خواهد کرد.

پس از آنکه نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که ترامپ گفته تا سه سال دیگر نیروهایش را از عراق خارج خواهد کرد، ائتلاف الفتح، پنجشنبه پیش خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان درباره مدت زمان حضور نظامیان آمریکایی در عراق شده بود.

«کریم علیوی» نماینده دیگر ائتلاف الفتح امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری «السومریه» تصریح کرد که در سفر الکاظمی به واشنگتن به جای آنکه ترامپ به خواست عراق و مردم آن ، گوش دهد، نخست‌وزیر عراق شنونده بود. به نظر می‌رسد که الکاظمی شنونده خوبی بود و با دقت به آنچه که ترامپ می‌خواست بگوید و انجام دهد، گوش داد.

وی تصریح کرد که آنچه مایه ناامیدی مردم عراق پیش از شخصیت‌های سیاسی شد، این بود که همه امید داشتند دولت و نخست‌وزیر آن به وعده‌های داده شده، وفا کند و با توافقی شفاف و واضح درباره خروج نیروهای آمریکایی پیش از پایان سال جاری میلادی به کشور بازگردد. اما آنچه که روی داد، دولت الکاظمی را مقابل یک امتحان و موقعیت دشوار در آستانه از سرگیری نشست‌های پارلمان قرار داد. زیرا کلیه توافق‌هایی که وی در واشنگتن امضا کرد، چیزی برای عراق و مردم آن نداشته و نخواهد داشت.

علیوی دیروز نیز طی یک مصاحبه تاکید کرد که نتایج سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن باعث خواهد شد که پارلمان از او توضیح بخواهد.

این نماینده عراقی توضیح داد: «نتایج سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن اهداف ملی مورد درخواست از او را به خصوص در زمینه اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق محقق نکرد و همین باعث می‌شود که پارلمان نخست وزیر را به دلیل اجرا نکردن تصمیم پارلمان در اخراج نظامیان خارجی که مصوبه‌ای لازم الاجراست، مورد سوال قرار دهد»

«مختار الموسوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح عراق است که دیروز با اشاره به شانه خالی کردن دولت  مصطفی الکاظمی از عمل به تعهداتش برای اخراج نظامیان آمریکایی تأکید کرد که ملت عراق راهی جز مقاومت در برابر اشغالگری آمریکایی ندارد.

وی افزود که با شانه خالی کردن دولت از عمل به مسئولیت‌هایش، اقدام گروه‌های مقاومت برای اخراج اشغالگران آمریکایی مشروعیت قانونی پیدا می‌کند.گروه‌های سیاسی ملی عراق نیز از هر گزینه‌ ملت برای اخراج اشغالگران حمایت خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها