يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۶۳۰۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
براساس توافق ایران و آژانس، ایران داوطلبانه به دو مکان مشخص شده دسترسی داده و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل می‌کند و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، آژانس هیچ سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌های فراتر از آنچه ایران اظهار کرده، ندارد.
به گزارش پایگاه 598، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) پس از سفر ۲ روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران بیانیه مشترکی صادر کردند.

این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 
تهران، ۴ شهریور ١٣٩٩ (٢۶ آگوست ٢٠٢٠)
 
- آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند. 

- بعد از مشورت های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصل توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند.

در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

تاریخ های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است.

فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشورهای دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجراء می‌شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجراء خواهد شد. 

- در چارچوب قطعنامه GOV/2015/72 که در تاریخ ١۵ دسامبر ٢٠١۵ توسط شورای حکام به تصویب رسید، آژانس و ایران تایید می‌کنند که این موضوعات مرتبط با اجرای پادمان، منحصرا مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای تحت پادمان براساس موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی می‌باشند. 

- در این چارچوب حاضر، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد. 

- دو طرف تصدیق می‌کنند که استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری آژانس همچنان لازمه اجرای فعالیت های راستی‌آزمایی هستند. 

آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه‌های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.

رافائل گروسی که دوشنبه شب (سوم شهریور ماه) در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت ایران به تهران وارد شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس قرار گرفت، پیش از ظهر سه‌شنبه چهارم شهریور ماه در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
صالحی این گفت‌وگوها را سازنده خواند و اعلام کرد و گفت: قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتمان عمل کنیم و بیانیه‌ای قرار است صادر شود که طرفین در حال کار بر روی آن هستند.

وی عنوان کرد که این بیانیه به احتمال زیاد فردا (چهارشنبه) بعد از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

گروسی هم در اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، تأکید کرد که هیچ تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده است و همکاری ایران و آژانس سازنده بوده است و قرار است تداوم داشته باشد.

وی همچنین بعد از دیدار با صالحی در توئیتی نوشت: امروز صبح با معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر صالحی دیدار کردم. در حال کار برای رسیدن به توافقی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم.

گروسی بعدازظهر هم مهمان ظریف بود و وزیر خارجه ایران در این دیدار با بیان اینکه اینکه جمهوری اسلامی به دنبال ادامه همکاری با آژانس در شرایط عادی و در چارچوب مقررات بین‌المللی است، ابراز امیدواری کرد با حل اختلافات موجود براساس اعتماد متقابل، همکاری‌های دو طرف در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حسن نیت ادامه یابد.
 
در این دیدار گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که آژانس وظایف خود را بر اساس اصول بیطرفی و حرفه ای گری و همچنین در چارچوب صرف ملاحظات فنی انجام می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: دیداری با محمدجواد ظریف، وزیر  امور خارجه ایران داشتم تا گفت‌وگوهایی که در تهران در حال انجام گرفتن است، تداوم یابد. از تمایل وی برای افزایش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی می‌کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در توئیتی عنوان کرد که ایران به دنبال روابط عادی با آژانس است.

او عصر امروز نیز به دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است بعد از این دیدار به وین بازگردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها