أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۶۷۵۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
موشک کروز قدیر یکی از انواع موشک‌های کروز متنوع ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.
به گزارش پایگاه 598، توان موشکی ایران طی چند سال اخیر یکی از دستاورد‌های بزرگ کشورمان در عرصه قدرت دفاعی کشور است. نقطه آغاز کسب این دستاورد‌ها را می‌توان شروع جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه کشورمان در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست.

قدرت موشکی کشورمان امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه در صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته می‌شود، این قدرت امروز به حدی رسیده است که صنایع دفاعی کشورمان در فاصله‌های زمانی کوتاه موشک و یا دستاورد جدیدی را در این حوزه رونمایی و معرفی می‌کنند

موشک‌های کروز چند سالی است که وارد دکترین دفاعی و امنیتی کشور‌های جهان شده است و یکی از موشک‌های موثر در جهان همین موشک‌های کروز هستند. این موشک ها به قدری مهم هستند که امروزه بسیاری از کشور‌های جهان بیشتر توان خود را بر روی طراحی، ساخت و استفاده از موشک‌های کروز متمرکز کرده اند. این کار چندین دلیل دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان هزینه کمتر فرآیند تولیدشان نسبت به تولید موشک‌های بالستیک و مؤلفه‌های حرکت موشک به‌سوی هدف دانست.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره موشک کروز پرواز طولانی مدت آن است. به همین دلیل ممکن است در طول مسیر از چند متر تا چند صد متر توسط سامانه‌های منحرف کننده پدافندی دشمن، با وضعیت حرکت لختی موشک، انحراف داشته باشد، البته با وجود سامانه‌هایی نظیر سامانه انطباق متقابل پشت سر هم جغرافیایی، سامانه سی دی اس و سامانه جی پی اس احتمال این مورد بسیار کاهش می‌باید.

موشک کروز قابلیت شلیک از لانچر‌های نصب‌شده در ناو، زیردریایی، قایق، هواپیمای جنگی و نیز زمین را دارد.

ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک کروز قدیر

سامانه‌های هدایت موشک‌های کروز بسیار متنوع است؛ سامانه انطباق متقابل پشت سرهم جغرافیایی (Terrain Counter Matching)، سامانه CDS یا Cross Detection System که از خاصیت انعکاس امواج راداری در سطح زمین و یکسان نبودن آن در نقاط متفاوت استفاده می‌کند و سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GPS) از جمله ویژگی‌های آن است.

موشک کروز دریایی قدیر

این موشک یکی از موشک‌های کروز ساخت کشورمان است که سردار وحیدی وزیر اسبق کشورمان سال ۹۲ از آزمایش موشک کروز قدیر خبر داد، اما رونمایی از آن به یک سال بعد یعنی در شهریورماه سال ۹۳ موکول شد و سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع در مراسمی پس از رونمایی از این موشک آن را به نیروی دریایی سپاه تحویل داد.

ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک کروز قدیر

یک سال بعد یعنی در آذرماه سال ۹۴، موشک قدیر برای نخستین بار طی مراسمی از سوی وزارت دفاع تحویل نیروی دریایی ارتش شد تا نیروی دریایی ارتش بتواند شناور‌های متخاصم دشمن را در عمق دریا مورد هدف قرار دهد. پس از گذشت یک هفته از تحویل موشک قدیر به نیروی دریایی ارتش، دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز ناوشکن‌های نداجا به این موشک خبر داد.

ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک کروز قدیر

سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع کشورمان درباره موشک کروز دریایی قدیر گفت که این موشک کروز دریایی که توسط دانشمندان و متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، بنابراین برای نخستین بار در اختیار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

مشخصات فنی موشک کروز قدیر

این موشک می‌تواند اهداف دریایی دشمن را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. موشک کروز قدیر، یک موشک پیشرفته با قابلیت آماده سازی سریع، ارتفاع پروازی پایین، ضد جنگ الکترونیک و دقت بالای ناوبری است که جزء موشک‌های پیشرفته و به روز ضد کشتی به شمار می‌رود.

موشک کروز قدیر، همانند سایر موشک‌های کروز ایرانی قابلیت شلیک از سامانه‌های پرتاب از ساحل و دریا و انواع شناور‌ها و بالگرد‌ها را داراست که این قابلیت، موجب افزایش بُرد و انعطاف بالای عملیاتی یگان‌های دریایی ارتش و سپاه می‌شود.

ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک کروز قدیر

موشک قدیر با برد بلند و دارای ویژگی‌هایی همچون آماده سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری، انهدام دقیق اهداف مورد نظر، قدرت تخریب بالا و ضد جنگ الکترونیک است.

حضور موشک کروز دریایی قدیر در رزمایش ارتش

سوم بهمن‌ماه ۹۶ و در دومین مرحله از رزمایش مشترک محمدرسول‌الله (ص) ارتش جمهری اسلامی دو فروند موشک کروز ۳۰۰ کلومتری قدیر از روی ناوشکن نقدی و از پرتابگر ساحلی برای اولین توسط نیروی دریایی ارتش با موفقیت تست شد تا این موشک رسما در نداجا عملیاتی شود.

ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک کروز قدیر

ناوشکن نقدی به تازگی به پرتابگر‌های کروز قدیر مجهز شده و با این موشک قادر است اهداف را از فاصله ۳۰۰ کیلومتری مورد اصابت دقیق قرار دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها