أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۶۷۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
یادداشت/
محمدكاظم انبارلويی
پایگاه 598؛ ناظران داخلي و خارجي تحولات آمريكا معتقدند اين كشور در سراشيبي افول قرار دارد. حكمراني در آمريكا امروز با هيچ معيار اخلاقي، علمي نمي خواند و از بايدها و نبايدهاي حتي يك جامعه ليبرال عبور كرده است. پرچم اين كشور هر روز توسط مردم عاصي و معترض به آتش و نمادهاي حكومتي نيز زير كشيده مي شود. كمر ترامپ زير چكش نرم بيماري كرونا و نيز قيام سراسري مردم آمريكا عليه خشونت و نژادپرستي خم شده است و با دست و پازدن در زير بار اين دو بحران وارد كارزار انتخابات رياست جمهوري شده است.
ترامپ در گفتگو با فاكس نيوز در پاسخ به اين سوال كه آيا نتايج انتخابات را مي پذيرد گفته است؛ «بايد ببينم نه! نمي خواهم بگويد بله»
هيلاري كلينتون در واكنش به اين سخن در مصاحبه با ام.اس. ان بي سي هشدار داده است؛ «اگر ترامپ نتايج را نپذيرد مقامات آمريكايي بايد از هم اكنون خود را براي چنين سناريو آماده كنند».
نتايج تازه ترين نظرسنجي ها هم در اين مورد قابل توجه است.
60 درصد كساني كه به ترامپ رأي مي دهند نگران تقلب در انتخابات هستند! 53 درصد كساني هم كه به بايدن راي مي دهند آنها هم نگران تقلب در انتخابات هستند! «رمز تقلب» اكنون شده است يك كليد براي آشوب و شورش آن هم از سوي رقابت نامزدها! از سوي ديگر 75 درصد كساني كه به بايدن رأي مي دهند نگران آن هستند كه ترامپ نتايج را نپذيرد و كار را به اردوكشي خياباني بكشاند!
جالب اينجاست 47 درصد كساني كه هم به ترامپ رأي مي دهند همين نگراني را دارد او نتايج را نپذيرد و كار را به گيس و گيس كشي بكشاند!
اين نظرسنجي ها و نيز اظهارات ترامپ نشان مي دهد كه ؛ فاسدترين انتخابات تاريخ يعني دو طرف رقابت مطمئن به تقلب و دست كاري در نتايج انتخابات هستند.
فاسدترين انتخابات تاريخ يعني دو طرف حاضر به پذيرش نتايج انتخابات نيستند.
فاسدترين انتخابات تاريخ يعني كسي كه سركار است از الان بزند زير ميز رأي ملت بگويد اگر رأي نياورم من نتايج را قبول ندارم.
اكنون شكاف سياسي و اجتماعي در آمريكا به جايي رسيده است كه من نام آنرا «مقام تنافر در رقابت هاي سياسي» مي نهم. اين مقام و مرتبت فروپاشي سياسي آمريكا را سرعت مي بخشد.
اعتراضات سراسري ضد خشونت و نژادپرستي اكنون در شهرهاي آمريكا فراگير شده است ترامپ پليس،گارد ملي و ارتش را به مقابله با مردم فرستاده است. صدها هزار نفر همه روزه در خيابانها مورد خشونت قرار مي گيرند. دهها هزار نفر بازداشت شده اند و در زندانها مورد خشونت و آزار بيشتر قرار دارند.
در 40 شهر بزرگ و مهم آمريكا حكومت نظامي برقرار شده و قانون منع رفت و آمد اجرا مي شود. دمكراتها ترامپ را به ديكتاتوري متهم كرده اند. جيم مك گاورن يكي از اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا در صفحه خود در توئيتر نوشته است: «مردم آمريكا ديكتاتور را تحمل نخواهند كرد».
اين وسط پيام اوباما با جوانان آمريكايي در واكنش به كشته شدن جورج فلويد سياهپوست آمريكايي و جنبش ضد نژادپرستي جالب است. او از جوانان آمريكايي خواسته است؛ «خشم خود را ابراز كنند و با جديت و اميدواري به تغيير را در خود حفظ كنند».
مفهوم اين پيام آن است كه كسي در هئيت حاكمه آمريكا قرار نيست آبي بر آتش اختلافات بريزد و دُز رقابت را پائين بياورد. آمريكا با انتخابات آبان ماه وارد يك بحران عميق سياسي خواهد شد. گيريذاراداس ستون نويس نيويورك تايمز از چنين اوضاعي خبر از ورود مردم آمريكا به يك «جنگ داخلي» خبر داده است.
او نوشته؛ «قتل جرج فلويد فرصتي پيش روي مردم قرار داده است كه مردم خشم خود را فرياد زنند. مردم به شدت احساس ناامني مي كنند و ديوانه وار به خريد سلاح روي آورده اند بسياري از مردم براي اولين بار دارند سلاح مي خرند».
تحليل گر نيويورك تايمز جنگ داخلي در آمريكا را اجتناب ناپذير مي داند و مي گويد: «خريد و فروش سلاح طي ماههاي اخير 94 درصد افزايش يافته است. جنگ داخلي آمريكا به شكل نامتقارن روز بروز خود را بيشتر نشان مي دهد».
اين خبرها نشان مي دهد پرچم دمكراسي ليبرال در آمريكا نيمه برافراشته است و با اعلام نتايج و تهديدات دو طرف به سرعت پائين كشيده مي شود.
آمريكائيها در دو فتنه 78 و 88 در ايران در خواب و خيال راه اندازي يك انقلاب رنگي بودند. اكنون آن بادهايي كه در ايران كاشتند به صورت طوفان در انتخابات آينده خود  آنرا مي خواهند درو كنند.
مقام معظم رهبري در ديدار هيئت دولت روز دوم شهريور فرمودند:«الگوي غربي سرمايه داري يك الگوي شكست خورده است. در آمريكا ارزشهاي بشري لگدمال مي شود. مسئله امنيت، سلامت، عدالت در اين الگوي مسلط غربي لگدمان مي شود. ناامني دروني در شهرهاي آمريكا در دنيا بي نظير است».
و نيز در ديدار وزير و رؤساي آموزش و پرورش فرمودند:‌ «امروز فلسفه اجتماعي غرب در خود غرب شكست خورده است».
اگر بخواهيم نشانه هايي از اين شكست را بيان كنيم. آنرا بايد در توصيف ترامپ از انتخابات آينده آمريكا كه آنرا فاسدترين انتخابات تاريخ آمريكا ناميده جستجو كنيم. انتخاباتي كه انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان در اوج نفرت از يكديگرند. اين نفرت بر شدت خشونت از آنچه امروز در آمريكا مي گذرد، مي افزايد. آمريكائيها براي ايرانيان تابستان  داغي را پيش بيني مي كردند. اما خود آنها از پائيز سردي از روابط اجتماعي و سياسي سردر خواهند آورد و خواهند ديد كه ايدئولوژي آمريكايي گرمابخش هيچ نظام سياسي در جهان نخواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها