کد خبر: ۴۷۷۲۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
انتشار تصاویری از انبوه خودروهای پارک شده در توقفگاه یکی از خودروسازان بر تب و تاب این روزهای بازار خودرو افزود. این تصاویر که به‌طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد بار دیگر انگشت اتهام مدیریت بازار را به سوی خودروسازان نشانه گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار تصاویری از انبوه خودروهای پارک شده در توقفگاه یکی از خودروسازان بر تب و تاب این روزهای بازار خودرو افزود. این تصاویر که به‌طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد بار دیگر انگشت اتهام مدیریت بازار را به سوی خودروسازان نشانه گرفت.

اگر چه خودروساز مربوطه و مسوولان صنعتی کشور روز گذشته در مقام پاسخگویی، بیشتر خودروهای پارک شده را به دلیل نقص فنی عنوان کردند، با این حال این موضوع بهانه‌ای به دست منتقدان شرکت‌های خودروساز داد تا این شرکت‌ها را به مدیریت بازار با توجه به عدم عرضه مناسب متهم کنند.اما سوالی که مطرح می‌شود این است که فی الواقع خودروسازان به چه میزان در روند صعودی قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار هستند؟

آنچه مشخص است در هفته جاری شوک جدیدی به بازار خودرو وارد شد که برخی آن را به تحولات اقتصادی کشور نسبت دادند و برخی دیگر نیز افت شاخص بورس و به دنبال آن انتقال سرمایه‌های سرگردان به بازار سکه، ارز و خودرو را دلیل دیگری در این زمینه برشمردند.

اما چگونگی عرضه خودروسازان هم که متهم همیشگی التهابات بازار خوانده می‌شوند، این روزها از سوی مقامات صنعتی کشور مورد انتقاد قرار گرفته است، این در شرایطی است که برنامه و چگونگی فروش و عرضه خودرو به بازار از دومین ماه سال توسط وزارت صمت به خودروسازان دیکته شده بود.آنچه مشخص است در شرایط کنونی بخش اعظم فروش خودروسازان به تحویل خودروهای معوق تعلق دارد و بخش دیگری از تولید محصولات نیز به دلیل نقص قطعه در پارکینگ‌ها دپو می‌شود، بدین ترتیب اگر چه مسوولان صنعتی کشور و حتی سرپرست وزارت صمت بر افزایش ۲۰ درصدی تولید در سال‌جاری تاکید دارند با این حال این میزان افزایش به دلیل تعهدات معوق و همچنین نقصی قطعات، تاثیری بر روند کاهشی یا ثبات قیمت‌ها در بازار نداشته است.

بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که در صورت تداوم روند فعلی، قیمت‌ها همچنان صعودی باشد. اما سه‌شنبه گذشته همراه با افزایش بی‌حساب‌و‌کتاب قیمت خودرو، بالاترین مقام اجرایی کشور (حسن روحانی رئیس‌جمهور) خواستار پیگیری وزارت صمت در این زمینه شد به‌طوری‌که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که موضوع افزایش قیمت‌ها در ستاد اقتصادی دولت مورد بحث قرار گرفته و حسن روحانی به وزارت صمت دستور داده که اولا روی موضوع گرانی‌ها به‌صورت اعم و روی مساله گرانی خودروکه الان از حالت عادی خارج شده به‌صورت متمرکز گزارشی تهیه شود.

سلام به خودرو، خداحافظی با بورس

یکی از دلایل محکمی که کارشناسان در راستای افزایش قیمت خودرو مطرح می‌کنند، تغییر و تحولات شاخص بورس است. این کارشناسان معتقدند که طی هفته جاری همراه با افت شاخص بورس بسیاری از سرمایه‌گذاران مسیر حرکت خود را به سوی بازارهای ارز، سکه و خودرو تغییر دادند.

آنچه مشخص است بررسی بازار سرمایه در چند وقت اخیر نشان می‌دهد که افت شاخص کل بازار سرمایه و خروج این شاخص از کانال ۲ میلیون واحدی و نوسان آن روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باعث شده دارندگان سهام ۲۵ درصد از سرمایه خود را از دست بدهند. همین اتفاق منجر به آن شد که بخشی از سرمایه‌های حاضر در بورس به دنبال در خروج تالار شیشه‌ای باشند و بخش دیگری نیز با تامل پای در راه ورود به بازار سرمایه بگذارند. آنچه مشخص است با خلوت شدن مسیر تالار شیشه‌ای دارندگان سرمایه‌های سرگردان ظاهرا حضور پررنگ‌تری در بازار خودرو پیدا کردند.در مورد چرایی این ادعا باید گفت که اولا خروج پول از بورس به شدت می‌تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا خرید بالای ۱۵ میلیون در حوزه مسکن، طلا و ارز مشمول ثبت شماره ملی افراد می‌شود و مستندسازی برای مالیات صورت می‌گیرد، ولی در بازار خودرو این اتفاقات رخ نمی‌دهد و طبیعتا تقاضا برای خودرو بالا می‌رود.

مساله دیگری که دارندگان سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازار خودرو می‌کشاند را باید در امنیت نگهداری خودرو جست‌و‌جو کرد. حضور در بازار ارز، طلا و سکه همان‌طور که اشاره شد علاوه بر تبعات مالیاتی برای خریداران این چالش را پیش روی آنها قرار می‌دهد که چگونه از دارایی خود محافظت کنند اما خرید خودرو از بازار نه تنها نیاز به ثبت شماره ملی ندارد بلکه این امکان را به خریداران خودرو می‌دهد که با توجه به ماهیت این کالا که کالایی با دوام است چندان برای نگهداری آن به زحمت نیفتند.

شیب تند افزایش قیمت خودرو

حال سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودرو در هفته جاری نسبت به هفته گذشته چه تغییراتی را به خود دیده است.

در ابتدا به سراغ محصولات پراید می‌رویم.متقاضیان پراید ۱۱۱ می‌توانند با پرداخت ۱۱۰ میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند.

اعلام قیمت ۱۱۰ میلیون تومانی از سوی فروشندگان برای پراید ۱۱۱ نشان می‌دهد که این خودرو طی یک هفته ۱۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

مدل ۱۳۱ پراید نیز طی یک هفته رشد قیمتی حدود ۱۴ درصدی را تجربه کرده است. این خودرو طی هفته جاری با قیمت ۹۸ میلیون تومان در بازار موجود بود.تیبا صندوقدار نیز طی این هفته با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شده است.تیبا ۲ عضو هاچ بک خانواده تیبا نیز طی هفته جاری در بازار با پرداخت ۱۲۷ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت.ساینا نیز که همواره قیمتی نزدیک به تیبا ۲ دارد از سوی فروشندگان با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان به بازار عرضه شده است. به سراغ بازار پژو ۲۰۶ می‌رویم. در میان محصولات خانواده پژو ۲۰۶، تیپ ۲ به‌عنوان مدل پایه این خانواده با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان در بازار موجود است.

چنانچه خریداران بخواهند تیپ۵ این خودرو را در اختیار بگیرند باید رقمی حدود ۲۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند.پژو ۲۰۶ مدل V۸ به‌عنوان عضو صندوقدار خانواده پژو ۲۰۶ نیز از سوی فروشندگان با قیمت ۲۳۸ میلیون تومان به بازار عرضه شده است.پژو ۴۰۵ مدل GLX نیز با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.متقاضیان سمند LX ساده نیز برای در اختیار گرفتن این خودرو باید ۱۷۵ میلیون تومان به فروشندگان پرداخت کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها