يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۷۳۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
در حالی که تنها حدود دو هفته به آغاز مراسم اربعین 1442 (1399) باقی مانده است، شهروندان ایرانی و غیر ایرانی مشتاق به حضور در این اَبَر مراسم مذهبی، بلا تکلیف هستند.
به گزارش پایگاه 598، دو روز پیش از آقای «احمد ملاطلال» سخنگوی نخست وزیر عراق این جمله امیدوارکننده نقل گردید که: "آقای نخست وزیر به وزیر بهداشت دستور داد که از طریق تماس تصویری با همتایان خود در کشورهایی که توقع می رود زائران بسیاری از آنها در ایام زیارت اربعین حضور یابند، از وزرای بهداشت این کشورها بخواهد تا افرادی که ازاین کشورها به مناسبت ایام اربعین به عراق می آیند احتیاطات بهداشتی را رعایت کنند".

این صحبت سخنگوی نخست وزیر عراق این مفهوم را افاده کرد که علیرغم ادامه شیوع جهانی ویروس جدید کرونا (کووید-19)، کشور عراق در ایام اربعین آتی از دیگر کشورها زائر می‌پذیرد.

اما وزیر بهداشت این کشور، پیام مورد ادعای آقای ملاطلال را به طرف ایرانی اعلام نکرد؛ بلکه خلاف آن را القاء نمود!

دکتر «حسن التمیمی» روز پنجشنبه 20 شهریور 1399 در گفتگوی تلفنی با وزیر بهداشت ایران، تلویحاً امکان زیارت حضوری را رد و تصریح کرد: "یکی از موارد مهم گفتگوی میان ما، برنامه ریزی برای آگاهی بخشی به مردم ایران و عراق جهت زیارت از راه دور اربعین حسینی است!".

وزیر بهداشت عراق با ذکر اینکه "روزانه به طور متوسط چهار هزار نفر در عراق به ویروس کووید-19 مبتلا می شوند" تأکید کرد: "در مورد مقابله با کرونا و افزایش تعداد بیماران مبتلا به آن مشکلات جدی در عراق داریم. به رسانه ها در عراق، ضرورت آگاهی بخشی به شهروندان در مورد خطرات این ویروس و لزوم زیارت از راه دور کربلا را اعلام کرده ایم. همه مردم استانهای عراق آماده هستند که به کربلا بیایند. ما کاملاً عشق حسینی و عشق زیارت عتبات عالیات را درک می کنیم و از خداوند می خواهیم که این بیماری به سرعت پایان بیابد تا در سال بعد به حالت طبیعی برگردیم".

وی گفت: "تصمیم به محدودیت برای زیارت مستقیم و حضور فیزیکی در کربلای معلی و عتبات عالیات، بسیار تلخ است. اما برای حفاظت از زندگی و سلامت مسلمانان لازم است که با همکاری یکدیگر، اقدام پیشگیرانه ای جهت جلوگیری از انتشار بیماری کووید-19 در دو کشور انجام دهیم".

این جملات، در واقع اعلام ممنوعیت ورود زوار ایرانی است و با مفهوم جملاتی که سخنگوی نخست وزیر اعلام کرد تناقض کامل دارد.

اما سخنان وزیر بهداشت عراق چیز جدیدی نیست و فقط از جهت متناقض بودن با دستور ادعایی نخست وزیری است که جلب توجه کرده و در شبکه های اجتماعی ایران و عراق انعکاس وسیع یافته است؛ زیرا آقای «سیف البدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق روز سه شنبه 18 شهریور 1399 گفته بود: "دیروز جلسه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر برگزار شد و تنها با مبادله‌های تجاری محدود در گذرگاه‌های مرزی موافقت کرد. این ستاد هیچ تصمیم خاص و تازه‌ای در مورد بازگشایی مرز‌ها در ایام اربعین حسینی به روی زائران خارجی اتخاذ نکرده و تصمیم‌های پیشین مبنی بر ممنوعیت ورود زائران و مسافران به خاک عراق به قوت خود باقی است".

روز 17 شهریور هم ابراز امیدواری آقای «نصیف الخطابی» استاندار کربلای معلی مبنی بر دوری این بلا و بیماری از سر امت اسلامی و استقبال مجدد از زوار، جنجالی درباره ترجمه درست یا نادرست سخنان وی، در رسانه ها و فضای مجازی ایران آفرید!

این در حالی است که در روزهای اخیر میزان شیوع ویروس جدید کرونا در عراق زیاد شده و ثبت 4,597 و 4,254 مورد ابتلا در روزهای جمعه و شنبه 20 و 21 شهریور 1399 وخامت اوضاع در این کشورِ چهل میلیون نفری را نشان می دهد.

سفارتخانه های عراق ویزا نمی دهند

بررسی های خبرگزاری ابنا نشان می دهد که در مقام عمل، دست کم سفارتخانه های جمهوری عراق در ایران، انگلستان و بحرین بر خلاف اظهارات سخنگوی بالاترین مقام اجرایی این کشور اقدام می کنند!

عراق که با شیوع ویروس کرونا از اولین کشورهایی بود که پروازهای خود را به ایران لغو کرد، همچنان محدودیت هایی را اعمال می کند. سفارت این کشور در "تهران" از ایام قبل از عاشورای حسینی تاکنون رسماً به هیچ زائر یا مسافر ایرانی ویزا نمی دهد.

همچنین مراجعه میدانی به سفارت جمهوری عراق در "لندن" نیز ناکام مانده و حتی به تیم فرهنگی و مستندساز نیز برای حضور در ایام اربعین ویزا داده نشده است.

پیش از این، سفارت عراق در "منامه" نیز اطلاعیه های آژانس های گردشگری بحرین مبنی بر آغاز عملیات اجرایی برای انتقال زوار اربعین را رد کرده بود. مسؤولین این سفارتخانه به منابع محلی اعلام کرده اند که همه مجوزهای ورود به عراق فعلاً به دلیل ویروس کرونا متوقف است. همچنین در بیانیه این سفارتخانه که روز 16 شهریور در رسانه های بحرینی منتشر شد آمده است: "ما منتظر دستورات ستاد مرکزی مبارزه با کرونا هستیم که تحت ریاست استاد مصطفی الکاظمی نخست وزیر قرار دارد".

مقامات عراق صراحتاً اعلام موضع کنند

گرچه با توجه به نزدیکی ایام اربعین و نیز تصریحات رییس جمهوری و وزیر بهداشت ایران و نیز برخی مقامات محلی در استانهای مرزی، به نظر نمی رسد که دیگر عزیمت به زیارت اربعین 99 از طریق مرزهای زمینی امکان پذیر باشد، اما لازم است که مقامات عراق هم موضعی صریح و واحد داشته باشند؛ نه اظهارت متناقض با یکدیگر.

اگر واقعاً - آنچنانکه به سخنگوی نخست وزیر منتسب شده - امکان زیارت با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد، هر چه زودتر آن را اعلام کنند تا حداقل متولیان مواکب اربعینی ایران و نیز زواری که امکان سفر هوایی دارند از این راهپیمایی پُر معنویت جا نمانند.

در صورتی که بتوان الگوی موفق عزاداری دهه اول محرم در ایران همراه با رعایت مقررات بهداشتی را درایام اربعین عراق نیز پیاده نمود، می توان از تهدید ویروس کرونا، یک فرصت برای ترویج عقلانیت و معنویت توأمان ایجاد کرد.

* ابنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها