يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۷۵۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
به یحیی که رسید وقت تمام شد
سمینار آرسن ونگر برای مربیان ایرانی؛ عصر امروز برگزار شد و سرمربی اسبق آرسنال پاسخگوی سوالات از پیش طراحی شده و برخی از مربیان ایرانی و البته اسکوچیچ بود.
به گزارش پایگاه 598، در ثانیه های پایانی این سمینار و در حالی که آرسن ونگر قصد داشت به سوال یحیی گل محمدی هم پاسخ دهد منشی خارجی این نشست اعلام کرد که وقت تمام شده است و سرمربی پرسپولیس نه سوالش را طرح کرد و نه جوابش را گرفت. هر چند به نظر می رسد یک ساعت و نیم خوب را پشت سر گذاشت. به این خاطر که سرمربی اسبق آرسنال حرف های جالبی زد.

 

به جز یحیی گل محمدی دو سه مربی دیگر لیگ برتری میهمان این سمینار بودند. جواد نکونام سرمربی فولاد و امیر قلعه نویی سرمربی گل گهر. به انضمام اسکوچیچ و سرمربی تیم امید (حمید استیلی) و سرمربی تیم ملی نوجوانان (حسین عبدی). اینها از سوی کمیته آموزش گلچین شده بودند.

 

در ابتدای سمینار محمد مهدی نبی حرف زد. او از آرسن ونگر خواست بعد از پایان کرونا به تهران بیاید و حضوری برای مربیان ایرانی کلاس بگذارد. این منوط به موافقت فیفا است. سمینار ابتدا با سوالات از پیش طراحی شده شروع شد. سوالاتی که مترجم می پرسید و پاسخ ها را ترجمه می کرد؛ از آرسن ونگر پرسیده شد شما در طول دوران مربیگری مربی بازیکنان مختلفی بودید. بازیکن مغرور، بازیکن حساس و ... چه راهنمایی برای مربیان ایرانی دارید که از پس مدیریت این بازیکنان به خوبی بر بیایند؟ آرسن ونگر این چنین پاسخ داد: « مربی باید این توانمندی را داشته باشد که روی بازیکنان با فرهنگ مختلف تاثیر بگذارد. باید قدرت تجزیه و تحلیل بازیکن را داشته باشد و با آنها صحبت کند. به آنها توضیح بدهد در کجای فوتبال قرار دارند و قرار است به کجا برسند.»

سرمربی آرسنال چه توصیه ای برای مربیانی دارد که درابتدای راه هستند؟ به واقع مربیان جوان؛ او گفت:« به نظر من مربی جوان برای موفقیت باید به سه موضوع مهم توجه داشته باشد. توسعه دانش، داشتن مهارت های ارتباط و استراتژی توسعه دانش فنی. ارتباطات نقش مهمی در موفقیت مربیان جوان دارد.»

 

برخی از سوالاتی که از سوی مترجم پرسیده شد در نوع خوب جالب بود؛ فوتبال امروز یک فوتبال فشرده و متراکم است و بازیکن گاها برای اثبات ایده های تکنیکی و حتی تاکتیکی اش با کمبود فضا مواجه می شود! آرسن ونگر بر این باور است در چنین شرایطی بازیکن باید سرعت تصمیم گیری اش را بالا ببرد. انعطاف پذیری بالایی در شرایط بازی داشته باشد و ...

 

 

خیلی ها می گویند بازیکن در فوتبال حرفه ای توسط باشگاه ها کنترل می شوند؟ اما آرسن ونگر گفت:« در لندن 10 میلیون نفر زندگی می کنند و سخت است در چنین فضایی و با چنین جمعیتی بازیکن را کنترل کرد و این بازیکن است که باید احساس مسئولیت کند.» سرمربی سابق آرسنال بر این باور است باشگاه باید ارزش هایش را به بازیکن تفهیم کند و بازیکن باید متوجه شود در خارج از زمین یک الگو برای جوانان بشمار می رود و باید روی رفتارهای خود مدیریت داشته باشد. به واقع بازیکن باید در زمین به قوانین احترام بگذارد و هم چنین هم تیمی هایش و  با تمرکز بازی کند و از همه مهمتر کمی مهربان تر باشد و در بیرون از زمین  باید متوجه مسئولیت اجتماعی که بر دوش دارد و هم چنین ارزش های باشگاه شود.

 

امیر قلعه نویی – جواد نکونام – حمید استیلی – حسین عبدی – اسکوچیچ ... سوالاتی را مطرح کردند. سوال امیر قلعه نویی در خصوص انتقاداتی بود که از آرسن ونگر مطرح می شد. در طول دوران مربیگری اش و این سوال را پرسید که آقای آرسن ونگر اگر به گذشته برگردید همین راه را دنبال می کنید؟ آرسن ونگر در پاسخ به این سوال گفت:« هر مربی با توجه به باورها ، دانش و تحصیلات همچنین فلسفه کاری که دارد روش مورد نظرش را انتخاب می کند و من هم بر اساس ایده آل ها و روش کاری خودم فعالیت کردم که از این سبک کار پشیمان نیستم. به اعتقاد من شما باید به اصول خودتان در کار پایبند باشید و به بعضی موضوعات یا حتی انتقاداتی که می شود توجه نشان ندهید. من اگر به گذشته بازگردم باز هم این فلسفه و روش را انتخاب خواهم کرد و از انتخاب آن پشیمان نیستم.»

 

سوال جواد نکونام در مورد مهار ستاره های تیم بود. آرسن ونگر در این باره گفت: « بازیکن بزرگ باید قوانین تیم احترام بگذارد و او اگر وجود دارد به این خاطر است که تیم وجود دارد و اگر تیم نباشد او هم وجود نخواهد داشت. بازیکن بزرگ باید با ارزش های باشگاه آشنا شود و به آنها احترام بگذارد.»

 

اسکوچیچ – حمید استیلی و حسین عبدی سوالاتشان فنی و تخصصی بود. آرسن ونگر در خصوص نحوه استعداد یابی در پاسخ به سوال حمید استیلی گفت: « با بازیکن از 5 تا 12 سالگی باید روی مسایل تکنیکی کار کرد؛ حد فاصل 12 تا 16 سالگی باید به مسایل بدنی اهمیت داد و در ادامه مسایل تاکتیکی در اولویت قرار می گیرد.»

 


و آرسن ونگر در بخشی از صحبت هایش گفت: « مربیان برای موفقیت باید در کنار خود از مشورت دانشمندان در زمینه های مختلف بهره ببرند.»

 

بیش از 5000 مربی ایرانی صحبت های آرسن ونگر را شنیدند. برخی از صحبت ها نو و پند آموز بود و می تواند در شکل گیری ایده های مربیان ایرانی تاثیر گذار باشد. چه خوب است این سمینارها و برگزاری حضوری آنها با چهره های شاخص دنیا تکرار شود.

منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها