يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۷۶۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
رئیس دفتر سابق «رویترز» در عراق چگونگی کشته شدن دو همکار خود در حمله بالگرد آپاچی ارتش آمریکا در سال 2007 و پنهانکاری درباره این جنایت را روایت کرده است.
جنایات آمریکا در عراق| روایت کشته شدن دو خبرنگار در حمله بالگرد آپاچی

به گزارش پایگاه 598، در جلسه دادگاه کیفری مرکزی انگلستان و ولز، معروف به «اولد بِیلی» که برای رسیدگی به پرونده استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس برگزار شد، روایت رئیس دفتر سابق خبرگزاری «رویترز» از چگونگی کشته شدن دو تن از همکاران وی در حمله بالگرد آپاچی ارتش آمریکا و بعد پنهان‌کاری در این خصوص هم مطرح شد. 

به گزارش «میرور»، رئیس دفتر سابق خبرگزاری رویترز که دچار اختلال اضطراب بعد از سانحه شده و اکنون به عنوان مشاور آسیب‌های روانی فعالیت می‌کند، آخرین شاهد دومین هفته دادرسی استرداد جولیان آسانژ بود.

«دین یتس» در بیانیه‌ای درباره وحشت کامل خود در خصوص این اقدام آمریکایی‌ها گفته که ویدئوی آن در سال ۲۰۱۰ توسط ویکی‌لیکس منتشر شد. در این ویدئو سربازان آمریکایی دیده می‌شوند که هنگام شلیک می‌خندند.

در این بیانیه آمده است: صبح ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۰۷ پشت میزم در دفتر رویترز در منطقه قرمز بغداد بودم که ناگهان صدای بلند شیون را از تقریباً پشت دفترم شنیدم. هنوز چهره پریشان همکار عراقی خود را به یاد دارم که خودش را داخل انداخت و گفت نامی و سعید کشته شدند.

 

به گفته وی، عکاس (نامیر نورالدین) به همکارانش گفته بود که برای بررسی حمله هوایی صبحگاهی احتمالی آمریکا با سعید (چماغ) راننده/هماهنگ‌کننده می‌رود.

یتس در ادامه گفته که وظیفه او بوده که بفهمد چه اتفاقی افتاده تا یک گزارش خبری درباره کسانی که کشته شدند، تهید کند. به گفته او، ارتش آمریکا بعد از نیمه شب بیانیه‌ای صادر کرد با این محتوی که «نیروهای ائتلاف مشغول عملیات جنگی علیه یک نیروی متخاصم شدند».

در ادامه در تشریح ماجرا آمده است: کارکنان رویترز تا آن زمان با ۱۴ شاهد در منطقه الامین صحبت کرده بودند. همه آن‌ها گفته بودند از هر گونه تبادل آتش بی‌اطلاع بودند. کارکنان عراقی رویترز درباره نرمش بیش از حد دفتر خبرگزاری با ارتش آمریکا ابراز نگرانی می‌کردند، اما ما فقط می‌توانستیم درباره چیزی که می‌فهمیدیم بنویسیم و ارتش آمریکا هم اصرار داشت که سعید و نامیر در یک درگیری کشته شدند.

به گفته آمریکایی‌ها، بالگرد آمریکایی بعد از دیدن گروهی نظامی که سلاح داشتند و مشکوک رفتار می‌کردند، درخواست شلیک کرد.

رئیس دفتر رویترز می‌گوید: بحث در این خصوص بود که اگر تبادل آتشی در کار نبود، چه چیزی باعث شد بالگرد آپاچی شلیک کند. آمریکایی‌ها گفتند که بخشی از فیلم حادثه را نشان خواهند داد و در آن فیلم من نامیر را دیدم که به حالت نشسته روی زانو در حالی که دوربین در دستش بود، حرکت می‌کرد و خلبان تصور کرده بود در دست او آرپی‌جی است. بعد از اصابت توپ به آن‌ها، ژنرال‌ها نوار را متوقف کردند.

 

او بعد از دیدن فیلم اینطور تعریف می‌کند: نامیر و سعید با گروهی از مردان در خیابان دیده می‌شوند که سلاح‌های خود را به پایین گرفته و به طور عادی در رفت و آمد هستند. در همان زمان آپاچی از یگان زمینی اجازه حمله می‌گیرد و در آن موقع خانه‌ها دید بالگرد را مسدود می‌کنند. حدود ۲۰ ثانیه بعد نامیر دیده می‌شود که روی زانو با کمر خم شده با دوربینش در حال حرکت است. اینجا جایی که است که وحشت کامل رخ می‌دهد و سعید سعی می‌کند بلند شود و یک مینی‌ون برای کمک به او می‌آید اما بالگرد آپاچی بار دیگر شلیک و آن‌ها را نابود می‌کند.

رئیس دفتر رویترز در خصوص پاسخ ارتش آمریکا گفت: نیروهای آمریکایی به ما دروغ گفتند و احساس می‌کنم فریب خوردم. آن‌ها صادق نبودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها