کد خبر: ۴۷۷۷۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
ماهی گیری دولت از آب گل آلود برجام؛
روحانی قصد دارد "فعال نشدن مکانیسم ماشه" را بعنوان یک امر موفقیت‌آمیز جلوه دهد تا مردم را از اصل ماجرا دور کند؛ مردم نباید بدانند که مکانیسم ماشه را چه کسانی به آمریکا دادند... مردم نباید بدانند که قبل از مکانیسم ماشه، ده‌ها مکانیسم دیگر علیه‌مان به کار رفته و مسبب همه‌ی آنها دولت روحانی بوده است... مردم باید تصور کنند که ایران در ماجرای برجام پیروز شده و "مکانیسم ماشه" سند پیروزی ماست.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، هفته‌ی پیش حسن روحانی اعلام کرد که شنبه و یکشنبه‌ی این هفته پیروزی بزرگی اتفاق خواهد افتاد! (اشاره‌ی روحانی به این بود که آمریکا قادر نخواهد بود مکانیسم ماشه را در برجام فعال کند) اما واقعیت ماجرا چیست؟

بگذارید مسئله را از زاویه‌ی دیگری نگاه کنیم، ۵ سال پیش تیم مذاکره‌کننده ایران قراردادی را با آمریکا و چندکشور دیگر به امضا رساند.

منتقدانِ داخلی هزار و یک ایراد به متن قرارداد گرفتند اما دولت روحانی آنان را "کاسبان تحریم" خواند و چنین بازنمایی کرد که منتقدانِ ما صلاح کشور را نمی‌خواهند.


۵ سال گذشت و تمام پیش‌بینی‌های منتقدانِ برجام محقق شد و کشور به خاک سیاه نشست تا جایی که بانک مرکزی تحریم شد، فروش نفت تعطیل شد، قیمت دلار از ۳ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان رسید و....

یکی از انتقاداتی که منتقدان مطرح میکردند این بود که در متن برجام مکانیسمی تحت عنوان "ماشه" طراحی شده که می‌تواند تمام تحریم‌های گذشته را علیرغم تعهدات ایران به حالت اول برگرداند؛ دولتی‌ها از اساس چنین موضوعی را منکر میشدند اما حالا بعد از ۵ سال بحث "مکانیسم ماشه" توسط آمریکا مطرح شده است.

همه میدانیم که "مکانیسم ماشه" میخ آخر آمریکا به تابوت ایران است (میخی که شخص حسن روحانی به ترامپ تقدیم کرده است) حال دعوا سر اینست که آیا آمریکا میخ آخر خود را به تابوت ایران خواهد زد یا نه؟

این طرف ماجرا اما حکایت به شکل دیگری روایت میشود، روحانی با افتخار از پیروزی ملت ایران میگوید! جل‌الخالق! او چنین وانمود میکند که فعال نشدن مکانیسم ماشه برای ایران یک پیروزی بزرگ محسوب میشود اما این را بروز نمیدهد که در ۵ سال گذشته اکثر تحریم‌ها بدون استفاده از مکانیسم ماشه به حالت اول بازگشته است و بعبارتی تحریمی باقی نمانده که بخواهد با فعالسازی مکانیسم ماشه به حالت اول برگردد.

روحانی این موضوع را به روی خود نمی‌آوَرد که شکست مفتضحانه‌ی ایران در ماجرای برجام، کشور را به مرز نابودی کشانده و برخی شاخص‌های اقتصادی همچون تورم، سرعت رشد نقدینگی و بی‌ارزش شدن پول ملی در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

اکنون روحانی قصد دارد "فعال نشدن مکانیسم ماشه" را بعنوان یک امر موفقیت‌آمیز جلوه دهد تا مردم را از اصل ماجرا دور کند؛ مردم نباید بدانند که مکانیسم ماشه را چه کسانی به آمریکا دادند... مردم نباید بدانند که قبل از مکانیسم ماشه، ده‌ها مکانیسم دیگر علیه‌مان به کار رفته و مسبب همه‌ی آنها دولت روحانی بوده است... مردم باید تصور کنند که ایران در ماجرای برجام پیروز شده و "مکانیسم ماشه" سند پیروزی ماست؛ تورم افسارگسیخته، انفجار تاریخی حجم نقدینگی و افزایش چندبرابری قیمت دلار، سکه، خودرو و مسکن هم کشک است، اصلا گرانی کجا بود؟ ما پیروزیم.

نکته‌ی اساسی‌تر اینکه، روحانی قصد دارد با برجسته‌ کردن "آمریکا" و شخص "ترامپ"، تقصیرات و اشتباهاتِ فاحش خود را لاپوشانی کند. حال آنکه رابطه‌یِ تیره‌وتارِ آمریکا با ایران از سالها پیش وجود داشته و حرف جدیدی نیست؛ آنچه اقتصاد ایران را به مرز نابودی کشانده "اشتباهات دولت روحانی" است نه دشمنی آمریکا.... سخنان امروز قالیباف (مبنی بر اینکه "نباید معیشت مردم را معطل غرب کنیم" و عدم تمایز ایشان بین ترامپ و بایدن)، در شرایطی که روحانی قصد دارد تقصیرات را به گردن آمریکا بیاندازد، کاملا هوشمندانه و تحسین‌برانگیز است.

* وحید عزیزی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها