أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۸۴۵۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۰۹ مهر ۱۳۹۹
عضو مجلس خبرگان رهبری: خطا‌هایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپ‌روی کرده و هجو جریان‌های عدالتخواه را پیگیری کنند.
به گزارش پایگاه 598، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، مدیر فرهنگستان علوم اسلامی گفت: درباره موضوع عدالتخواهی، در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را به‌درستی تبیین کرد و براساس مؤلفه‌هایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخص‌هایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که می‌توانیم ساختار‌های اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم.



وی با اشاره به خطای برداشت از عدالتخواهی در برخی افراد افزود: خطا‌هایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپ‌روی کرده و هجو جریان‌های عدالتخواه را پیگیری کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از طرف دیگر هم، گفتمان عدالتخواهی نباید به فرسایش جبهه مؤمنان منتهی شود، بلکه باید هم‌افزایی در جامعه اسلامی را به‌همراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفته‌ایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان افزود: اینکه برخی مطرح می‌کنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه هم‌افزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که عدالتخواهی مصداقی نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود؛ بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها