يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۸۸۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۲۰ مهر ۱۳۹۹
یادداشت/
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
جنگ قره باغ، فتنه جدید برای پیشگیری از نابودی اسراییل غاصب ، اهداف اقتصادی سیاسی امریکا؛ گسترش منافع جاه طلبانه ترکیه و گسترش پایگاه جاسوسی و ضدامنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران

بحران قره باغ، با پیشینه درگیریهای قبلی و دخالت کشورهای فرامنطقه ای ، بحرانی پیچیده و چند وجهی یافته است . و درروزهای اخیر با ورود به دور جدیدجنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مناقشه قره باغ چالش های امنیتی جدیدی را برای کشورهای همسایه این مناقشه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. اصابت چندین خمپاره نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ به داخل استان آذربایجان شرقی ومسایل دیگر ابعادمحسوس آن بوده ولی بنطر میرسد ؛ بعدازحمله غربیهابه افغانستان درشرق ایران وحمله به عراق درغرب ایران، نیز حضور اسراییل درجنوب مرزهای آبی ایران (درعلنی شدن روابط رژیم نامشروع اسراییل غاصب با امارات و بحرین ) ؛باشیپور جنگ در مرز شمالی ابعادجدیدی از فتنه غربیها درحال آشکار شدن می باشد، تا با تحرکات اسراییل وغرب درشمال مرزهای ایران بتوانند ضلع چهارم مرزهای ایران را نیزناامن و درمحاصره فیزیکی ایران ؛حلقه را تنگ تر نمایند.

گرچه درشرق و غرب ایران تاحدود زیادی غربیها به اهداف خود نایل نشده اند ودربرخی موارد مانند عراق درمرزهای غربی ؛ موازنه به سود ایران تغییر کرده است ،در شرایط فعلی بهترین مسیر برای فشار به ایران را درشمال و جنوب ایران دنبال میکنند.تا درهنگام تحقق وعده انروز امام المسلمین مبنی بر نابودی اسراییل غاصب تا 25 سال بعد ، بتوانند از این منطقه جنگ آزادی قدس را ؛ را تبدیل به ناامنی بداخل مرزهای ایران نمایندوبرای بقای نامشروع اسراییل تلاش کنند.

اینکه آراییک هاتوریان رییس جمهور جمهوری خودخوانده قره باغ در اظهار نظر قابل تاملی اظهار داشته بود که هدف از جنگ قره باغ ایران است؛ را میتوان از منظر بلندمدت زمینه سازی اسراییلی ها دانست .چرا که قطعا منافع نامشروع شان اقتضا می کند تا جای پای خود را در شمال غرب ایران تثبیت کنند.

گرچه به ظاهر موضع گیری ایران براساس دیدگاه ناسیونالیستی؛ احساسات وقومی ،طرفداری از آذربایجان بنظرمیرسد. اماباتوجه به بسیار خطرناک بودن همکاری گسترده آذربایجان با اسراییل غاصب بنا به منافع ملی بلندمدت جمهوری اسلامی ایران ،ضروری است ضمن حمایت از حقوق حقه مسلمانان آذربایجان ؛ سیاست معنوی حمایت از ارمنستان پیشه نماید.حال آنکه موضع رسمی ایران براساس منافع ملی ، اعلام بی طرفی وحل مناقشه ازطریق گفتگو می باشد و تلاش آمریکایی ها و اسراییلی ها بر این است که جمهوری اسلامی را بنحویی وادار کنند درگیر این چالش نظامی ؛ امنیتی کنند.تا پیامدهای جنگ دامن ایران را فراگیرد.

از سوی دیگراهمیت جنگ قره باغ از نظر اقتصادی برای ایران و روسیه هم در این است که آمریکایی ها تلاش دارند خط لوله نفت و گاز آسیای میانه را از طریق آذربایجان و ترکیه به اروپا برسانند در حالی که در حال حاضر روسیه واروپا در حال احداث خط لوله "ساوث استریم" هستند و پروژه فعلی انتقال نفت و گاز آسیای میانه به اروپا از طریق ایران به نام "ناباکو" است.خط لوله موازی ناباکو که قرار است از گرجستان عبور کند بی ثباتی خود را به دلایل شرایط آب و هوایی به اثبات رسانده و آمریکایی ها و اسراییلی ها در تلاش هستند که آذربایجان بتواند بخش هایی از قره باغ و محیط آن را تصرف کند و شرایط انتقال این خط لوله از آن طرف محیا گردد و شرکت های آمریکایی که در آذربایجان و آسیای میانه در حال استخراج گاز و نفت هستند مجبور نباشند برای عبور این نفت و گاز به ایران هزینه ترانزیت پرداخت کنند.

همچنین در صورت موفقیت اینها برای انتقال نفت و گاز آسیای میانه به اروپا از یک طرف و دسترسی اروپایی ها به نفت و گاز دریای مدیترانه و لیبی از طرف دیگر این امکان را به اروپا می دهد تا از وابستگی به گاز و نفت روسیه درآید و در نهایت با ایالات متحده در تحریم ها بر علیه روسیه همکاری کند.

یکی دیگر از نشانگرهای فتنه در مرزهای شمالی ایران ؛حضور دولت نو عثمانی ترکیه است که پس از تخریب کشورمسلمان سوریه وشکست تکفیریهادر انجا، چند هزار تکفیری عضو گروهک های تروریستی را از سوریه به قره باغ منتقل کرده و همچنین لحاظ هوایی و پهپادی در بحران قره باغ ،جنگ افروزی می کند. دولتی که با ظاهر مواضع ضد صهیونیستی، روابط گسترده اقتصادی با رژیم اشغالگر قدس داشته و بعنوان مهره پیاده در زمین رژیم صهیونیستی برای تشدیدجنگ و نا امنی و درگیر کردن ملت های مسلمان منطقه است.

ارمنستان
جمهوری ارمنستان سرزمینی است کوهستانی که اکنون تنها شامل بخش شمالی فلات بزرگ ارمنستان است. کشوری محصور در خشکی در قفقاز جنوبی واقع در جنوب غربی آسیا است. این کشور از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان، از جنوب با ایران و آرتساخ و از غرب با ترکیه مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور، ایروان و زبان رسمی آن ارمنی است.

کوچکترین کشور مستقل مشترک‌المنافع با ۲۹٬۸۰۰ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۰۱۸٬۸۵۴ میلیون نفر جمعیت که از مراکز مهم صنعتی شوروی سابق محسوب می‌شد.

ارمنستان اولین کشوری بود که در اوایل قرن چهارم میلادی، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و کلیسای آن کاملاً خودمختار و متفاوت با کلیساهای دیگر در جهان است.

آذربایجان و ارمنستان به همراه گرجستان (منطقه قفقاز)، بخشی از تمامیت ارضی ایران بودند که دو قرن قبل در اثر  جنگ تحمیلی روس ها و معاهده استعماری ترکمانچای، از ایران جدا شده اند.

آذربایجان
جمهوری آذربایجان کشوری محصور در خشکی در قفقاز جنوبی است. این کشور بزرگترین کشور قفقاز و در جنوب شرق اروپا و در کنار دریای خزر است. پایتخت آن باکو و زبان رسمی آن ترکی آذربایجانی است. کشورهای ایران در جنوب، ارمنستان و ترکیه در غرب، گرجستان در شمال غربی و روسیه در شمال آذربایجان قرار دارند. همچنین این کشور دارای مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در کناره دریای خزر است. جمعیت آذربایجان ۱۰٬۱۳۹٬۰۰۰ نفر با اکثریت مسلمان است.

این سرزمین تا حدود دویست سال پیش جزو کشور ایران بود ولی در جنگ‌های ایران و روسیه، طی قراردادهای گلستان و ترکمانچای به روسیه ملحق شد. آذربایجان دارای میراث فرهنگی باستانی و تاریخی است. با فروپاشی امپراتوری روسیه، جمهوری دمکراتیک آذربایجان که در ۲۸ می ۱۹۱۸ تأسیس شد، در ۱۹۲۰ با حمله ارتش سرخ به باکو، این جمهوری به اتحاد شوروی ضمیمه شد. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور فعلی جمهوری آذربایجان، در روز ۳۰ اوت ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد.

نوع حکومت جمهوری آذربایجان، جمهوری پارلمانی چند حزبی با یک مجلس قانون‌گذاری است. این جمهوری سکولار بوده و از سال ۲۰۰۱ به عضویت شورای اروپا درآمده‌است.

دولت آذربایجان درزمانی که کمونیست بود و اکنون که لائیک و غربگراست، ضد اسلام عمل کرده و طبق نقشه دشمنان اسلام عمل کرده و جمهوری مسلمان نشین را تبدیل پایگاه نظامی و  جاسوسی صهیونیست ها و آمریکا کرده است . ووهابیت آل سعود باتأسیس مدارس ضد شیعی و ترویج وهابیت مشغولند . همچین لازم به یاداوریستکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران ؛ حمایت از شیعیان مظلوم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان  می باشد. ومحکومیت سرکوب عزاداری های امام حسین (ع) توسط دولت باکو بوده است.

قره باغ
قره‌باغ یک منطقه جغرافیایی در شرق ارمنستان و جنوب غربی جمهوری آذربایجان است که از ارتفاعات قفقاز کوچک تا زمین‌های پست بین رودخانه‌های کر و ارس کشیده شده‌است.

همچنین قره‌باغ یکی از تقسیمات سیاسی ایران از دوره صفویه به این سو بود، که پس از عهدنامه گلستان خیانت بارکشورهای بیگانه و ذلت باردولت شاهتشاهی؛ به روسیه تزاری واگذار شد. تا ۱۸۴۰ این منطقه همچنان با عنوان ایالت قره‌باغ شناخته می‌شد اما پس از آن به بخش شوشا تغییر نام یافت، در اتحاد جماهیر شوروی بخش‌هایی از آن به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی پیوست، بخش زنگه‌زور به جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی واگذار شد و پس از اشغال این منطقه توسط واحدهایی از ارتش شوروی در معیت نیروهای ارمنستان بخش کوهستانی‌اش که قسمتی از ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دادند با عنوان جمهوری آرتساخ اعلام استقلال کرد.

قره باغ اگر دنبال الحاق خاکی به خاک دیگر بر اساس واقعیت های حقوقی- تاریخی می باشد، باید خواستار بازگشت به آغوش ایران بزرگ و اسلامی می شدند. که دو قرن قبل در اثر  جنگ تحمیلی روس ها و معاهده استعماری ترکمانچای، از ایران جدا شده اند. وهمچنین باید علیه دشمن همه ملت های منطقه (آمریکا و اسرائیل) متحد میشدند.

* دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی؛ پژوهشگر و عضو گروه مولفین کتاب دکترین جنگ پیشگیرانه امریکا در مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها