کد خبر: ۴۷۸۸۷۰
زمان انتشار: ۰۵:۱۷     ۱۹ مهر ۱۳۹۹
ارتزاق سیاسی معاندان و اصلاح‌طلبان از «فوت» یک «هنرمند»؛
برخلاف سالیان گذشته که نام و پخش صدای مرحوم شجریان از صداوسیما به دستاویزی برای پیروزی در انتخابات تبدیل شده بود، این بار کاسبان سیاست پیکر بی‌جان این هنرمند نامی را به خوراکی برای ارتزاق سیاسی بدل کردند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، عصر پنجشنبه، هفدهم مهرماه خبر درگذشت محمدرضا شجریان، یکی از بزرگان هنر موسیقی در رسانه ها رسما منتشر شد.

با این وجود، پس از انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، برخی از طیف های سیاسی با توجه به مواضع سیاسی این هنرمند در سال 88، سعی داشتند تا به سهم خود بهره لازم را از این اتفاق کسب کنند.

از همان ابتدا تعدادی از افراد بدون شناخت لازم از هنر محمدرضا شجریان، شرایط را برای دستیابی به مقاصد سیاسی خود مساعد دیده و با تجمع در مقابل بیمارستان جم و نفوذ در میان طرفداران شجریان، سعی داشتند فضا را به میتینگی سیاسی تبدیل کنند که البته همایون شجریان، با تذکری مدبرانه اعلام کرد که "هنر بالاتر از سیاست" است.

رسانه های ضدانقلاب نیز از همان ابتدای انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، تمام توان خود را بر این نهادند تا به این بهانه، برعلیه نظام جمهوری اسلامی عقده گشایی کرده و شجریان را به نماد مخالف حکومت بدل کنند.

موج سواری رسانه های ضدانقلاب به حدی بود که عمده مطالب دو روز گذشته آنان معطوف به محمدرضا شجریان بود و سایر اخبار همچون تحریم های جدید آمریکا و حتی لفاظی های ترامپ علیه ایران سهم ناچیزی از حجم مطالب این رسانه ها را به خود اختصاص می‌داد.

طبق بررسی های انجام شده تا ساعت 24 روز جمعه، حجم اخبار مربوط به مرحوم محمدرضا شجریان در کانال های تلگرامی رسانه های ضدانقلاب به شرح ذیل بوده است:

از 106 پست کانال تلگرامی ایران اینترنشنال پس از خبر درگذشت محمدرضا شجریان، 79 پست(74.5درصد) مربوط به مرحوم شجریان بوده است.

همچنین از 121 پست کانال تلگرامی بی بی سی فارسی پس از درگذشت محمدرضا شجریان، 62 پست(51.2 درصد) و از 69 پست تلگرامی رادیو فردا، 36 پست(56 درصد) به مرحوم شجریان تعلق داشته است.

لازم به ذکر است که عمده مطالب منتشر شده در رسانه های ضدانقلاب مربوط به حواشی پیش آمده در مقابل بیمارستان جم و همچنین تلاش برای ساخت دوقطبی موافق یا مخالف حکومت –با استفاده از مواضع سیاسی شجریان- بوده است.

با این وجود معاندان و رسانه های ضدانقلاب بار دیگر نشان دادند که برای نیل به اهداف سیاسی خود به هر سوژه ای حتی مرگ هنرمندان نیز دست اندازی خواهند کرد.

اما اصلاح طلبان، طیف دیگری بودند که سعی داشتند با استفاده از درگذشت محمدرضا شجریان، تسویه حساب های سیاسی خود را دنبال کنند.

به عنوان نمونه سایت اصلاح طلب انتخاب، با انتشار تصویری جعلی با عنوان از تعظیم پزشکان به پیکر مرحوم شجریان را منتشر کرد در حالی که این عکس اساسا مربوط به ایران نبوده است!

رسانه های اصلاح طلب که تا دو روز پیش تجمعات عزاداری امام حسین (ع)، هیئات و مساجد را از عوامل شیوع کرونا می دانستند، در استانداردی دوگانه گزارش لحظه به لحظه از تجمع مردم مقابل بیمارستان جم و مراسم بدرقه با مرحوم شجریان را پخش کرده و حتی حضور پرتعداد مردم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی را تلویحا افتخار آمیز عنوان کردند!


به هر حال برخلاف سالیان گذشته که نام و پخش صدای مرحوم شجریان از صداوسیما به دستاویزی برای پیروزی در انتخابات تبدیل شده بود، این بار کاسبان سیاست پیکر بی‌جان این هنرمند نامی را به خوراکی برای ارتزاق سیاسی بدل کردند.

با این وجود دستگاه و نهادهای حاکمیتی و در راس آنان صداوسیما، با تدبیری بهتر می توانستند بهانه های لازم برای تشکیل دوقطبی هنرمند موافق-مخالف نظام را از بین ببرند -همانگونه که مرحوم شجریان نیز در مصاحبه سال 95 خود مواضع نسبتا متعادلتری در مقایسه با سال 88 گرفته بود- اما افسوس و صدافسوس که دستگاه دو قطبی سازی صداوسیما حتی فعال تر از گذشته به روند ناصحیح خود ادامه می دهد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها