أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۸۸۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۷     ۱۹ مهر ۱۳۹۹
یادداشت/
محمد افضلی
چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع)، تنها به روزی برای عزاداری بر امام حسین (ع) و یاران غریبش خلاصه نشد بلکه اربعین طوفانی شد که شهادت و پایمردی را از حنجره ی خسته ی اسرای کربلا فریاد زد، و جرأت دفاع از حق را در مردم به وجود آورد و بار دیگر فضای عاشورا، شهادت و ارزش ایستادگی در برابر ظلم را زنده کرد.

اما اکنون بعد از گذشت بیش از هزار وچهارصد چهل و دو سال از واقعه کربلاو اربعین و حدود 9 سال از فراگیر شدن سفر مقدس و آسمانی پیاده روی اربعین در بین مردم ایران و زیارت حرم با صفای ابی عبدالله الحسین و 72 تن از یاران وفادار ایشان ،آنچه که بیش از بیش دشمنان ملت های آزاد را نگران نموده است؛ سرعت بالا ورو به جلوی این حرکت آسمانی و مردمی دروحدت  بین مسلمان جهان ازشیعه و سنی و حتی مسلمانان با مسیحیان و دیگر ادیان است به نحوی که می توان این اتحاد و یک رنگی بی نظیر حول محور اباعبدالله الحسین را  کارگشا و بازکننده گره های ملتها در آینده نه چندان دور دانست و عامل اصلی آنرا بدون شک مغناطیس و جاذبه بی بدیل ابی عبدالله الحسین به شمارآورد.

مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در جملاتی به همین خصوصیت اربعین اشاره نموده می فرمایند : «یک جریانی است که به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش می رود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد.»  
اربعین یک آغاز است
از آن جهت که اربعین و پیاده روی اربعین را مقدمه ای جهت تشکیل ملت جهانی موعود و محقق کننده گام جهانی شدن انقلاب اسلامی می دانیم باید اربعین را پایان ماجرای کربلا ندانسته  بلکه اربعین را تحقق وعده الهی در خصوص انتقام خون ابا عبدالله الحسین توسط منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) دانست واز این جهت می توان اربعین را یک آغاز به شمار آوردآغاز شناخت حقیقت .

ثواب پیاده روی اربعین معادل ولی خدا شدن
درروایات نیز زیارت پیاده امام حسین آن قدر اهمیت دارد که ثواب آن معادل با ولی خدا شدن به شمار رفته است امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا مى‌برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‌‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‌‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.

در حقیقت حضور میلیونی زائران با پای پیاده از شرق و غرب و دور و نزدیک به سوی کربلای مقدس را بایدکنگره عظیمی دانست که به دنیا اعلام می کند راه حسین و اهداف او جاودان و فراموش ناشدنی است و شهدای این راه شهدای حق و شهامت  هستند، و علم این قیام و شور آن تا زمانی که به دست صاحب اصلی آن نرسد بر زمین نخواهد افتاد.و این کنگره عظیم بیست میلیونی  را  می توان مقدمه ، مانور و زمینه ای برای جهانی شدن مذهب شیعه، انقلاب اسلامی مردمی ملت ایران و در نهایت ظهور منجی بشریت دانست.

نخستین نکته در فرهنگ زیبای اریعین و میراث حضرت زینب(س) و امام عصر(ع) شهادت طلبی و انتخاب راه درست و زندگی جاودانه است، به این معنی که بزرگترین ویژگی عاشوراییان در زیارت نامه عاشورا و زیارت اربعین روحیه شهادت طلبی، مبارزه، زیر بار ظلم نرفتن، حق گرایی و حق محوری است. این روحیه باید به منتظران امام عصر(ع) و زائران امام حسین(ع) منتقل شود. این روحیه از نسلی به نسل بعد و از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل می شود تا به اوج شکوفایی خود در عصر ظهور برسد. حضرت امام خامنه ای درمورد درس شهادت طلبی در فرهنگ اربعین می فرمایند : درسی که‌ اربعین‌ به‌ ما می دهد، این‌ است‌ که‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ی شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.

اشاره به شهادت طلبی و نجات از جهالت در زیارت نامه اربعین
اگر کسی می خواهد در مورد اربعین به تحقیق بپرداز بدون توجه به زیارت اربعین این امر برای او آسان نخواهدبود.این زیارتنامه مختصر ما را از دو جهت کمک می نماید :1- شناخت قیام کننده یعنی :ابااعبد الله الحسین (ع) فقره‌هاى اوّل آن، دعاست كه گوینده‌ى این جملات خطاب به خداوند متعال عرض مى‌كند: «و بذل مهجته فیك»؛ یعنى حسین‌بن‌على علیه السّلام، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادك من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آنها را از سرگردانىِ ناشى از ضلالت و گمراهى برهاند.

این یك طرف قضیه .
2-طرف دیگر قضیه، در فقره‌ى بعدى معرفى مى‌شود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنى»؛ نقطه‌ى مقابل، كسانى بودند كه فریب زندگى، آنها را به خود مشغول و دنیاى مادّى، زخارف دنیایى، شهوات و هواهاى نفس، از خود بیخودشان كرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنى»؛ سهمى را كه خداى متعال براى هر انسانى در آفرینش عظیم خود قرار داده است - این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختى دنیا و آخرت - به بهاى پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایى فروخته بودند. این، خلاصه‌ى نهضت حسینى است.

اما آن مطلبی که ما روی آن میبایست دقت بیشتری نماییم آن قسمت اول است که امام حسین(ع) عرض می کنیم شما با شهادت خود موجب شدید ما و بشریت از جهالت و دنیاگرایی نجات پیدا کنیم.خروج از جهالت ،دنیاگرایی و ایجاد بصیرت و استقامت در برابر ظلم که همان اهداف قیام عاشورا می باشد.

در حقیقت زیارت اربعین تجدید عهد و پیمان با امام معصومی است که نفوذ و گستره کرامتش برای همیشه تاریخ است، و حال که این زیارت به بزرگترین اجتماع بین المللی و مذهبی و گردهمایی  مردمی عالم در طول تاریخ تبدیل شده امید است که انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امامین انقلاب را به آرزوی خود که همان گام جهانی شدن و آزادی ملت های جهان از زیر ظلم و استبداد دولت های مستکبر است را به زودی زود محقق نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها