أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۹۴۷۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۸ مهر ۱۳۹۹
به نظر می‌رسید که تصمیم دولت چیزی بیش از هشدار موکد به مردم برای کاهش تردد‌های غیرضرور نیست و اساسا قرار نیست به منع تردد واقعی منجر شود، بلکه می‌خواهد از شمار تردد‌ها بکاهد. اتفاقی که آمار‌های منتشره، حکایت از تحقق آن دارد، چون به گفته پلیس راهور، «در تعطیلات سه روزه گذشته، شاهد کاهش ۲۳ درصدی تردد بین استانی بودیم.
به گزارش پایگاه 598، ساعاتی پیش ممنوعیت تردد به ۵ کلانشهر کشورمان رسما پایان یافت، اما آیا این محدودیت‌ها به نتیجه مورد انتظار ختم شد یا خیر؟

به گزارش «تابناک»، پس از رکوردشکنی‌های مکرر ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشورمان در روز‌های اخیر، در آستانه تعطیلات آخر هفته گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که حکایت از اتخاذ تصمیمی ویژه داشت؛ منع تردد «از» و «به» ۵ کلانشهر کشورمان از ساعت ۲۴ چهارشنبه گذشته تا امروز ظهر.

این تصمیمی بود که پیشنهادش را وزیر بهداشت به رئیس جمهور داده بود و با دستور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در دستور کار قرار گرفت. تصمیمی برای مقابله با روند پرشتاب شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یعنی کووید ۱۹ در کشورمان که مسئولان وزارت بهداشت به سرعت چگونگی اجرایش را تشریح و تاکید کردند که پلیس آن را به اجرا درخواهد آورد.

البته واقعیت با چیزی که انتظار اجرایش می‌رفت، تفاوت آشکاری پیدا کرد. این را گزارش‌های رسیده از مبادی ورودی و خروجی این ۵ کلانشهر یعنی تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه نشان می‌داد که بر نیمدار بودن محدودیت‌ها و حتی فقدان هرگونه محدودیت در برخی از مبادی ورودی تاکید داشت. مثل فقدان هرگونه محدودیت در محور‌های مختلف تهران-کرج که هر دو از زمره ۵ کلانشهر کرونایی و با وضعیت حاد بودند.
 
پایان رسمی و مایوس کننده دومین «بلوف» کرونایی دولت‌مردان!

این در حالی بود که از زمان انتشار خبر منع تردد، چگونگی اجرای این ممنوعیت به ویژه در تهران و کرج برای بسیاری سوال برانگیز شده بود. چگونگی اجرای ممنوعیت در تردد به کلانشهر‌هایی که جمعیت بزرگی از شاغلان در آن‌ها از شهر‌ها و شهرک‌های دور و نزدیک به آن رفت و آمد می‌کنند و نمی‌تواند مانع ترددشان شد، مگرآنکه قرنطینه کامل یا همان لاک داون به اجرا درآید و کسب و کار‌ها و مشاغل شان مشمول تعطیلی شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسید که تصمیم دولت چیزی بیش از هشدار موکد به مردم برای کاهش تردد‌های غیرضرور نیست و اساسا قرار نیست به منع تردد واقعی منجر شود، بلکه می‌خواهد از شمار تردد‌ها بکاهد. اتفاقی که آمار‌های منتشر شده حکایت از تحقق آن دارد چراکه به گفته پلیس راهور، «در تعطیلات سه روزه گذشته، شاهد کاهش ۲۳ درصدی تردد بین استانی نسبت به مدت مشابه قبل بودیم.»

بله! درست متوجه شده اید؛ تصمیم ویژه دولتمردان تنها به کاهش کمتر از یک چهارم تردد‌ها منجر شد. البته بر اساس گزارش پلیس راهور، این کاهش در مسیر‌های استان تهران ۵۰ درصد و در اتوبان تهران و کرج (که یکی از چند محور ارتباطی میان دو شهر است) ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش بوده است، اما در کل، میزان کمی از تردد‌ها کاسته شده و چه بسا این کاهش، بیشتر در نتیجه تورم رقم خورده باشد نه تصمیم دولتمردان.

کاهشی که دلیلش هرچه باشد، نشان از یک واقعیت تلخ دارد؛ اینکه منع تردد تنها در سایه اعمال ممنوعیت و حضور پلیس ممکن خواهد بود نه بلوف زدن. بلوفی که یکبار در سیزده به در امسال زده شد و به رعایت چشمگیر منع تردد منجر شد و حالا در نوبت اخیر، نتوانسته تاثیر بسزایی در کاهش تردد‌ها بگذارد و نتیجه اش مایوس کننده بوده است. نتیجه‌ای که قطعا در استفاده از این حربه برای بار سوم، مایوس کننده‌تر خواهد بود، مگر آنکه مسئولان به خود بیایند و بدانند که با توصیه خالی و ارعاب و هشدار‌های شفاهی نمی‌توانند کرونا را شکست بدهند!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها