أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۹۸۹۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بازنشر به بهانه تشکیک دهباشی ها در خصوص شهادت حضرت زهرا (س)؛
به اندازه‌ای که در طرح و برنامۀ غیبیِ امام معصوم مشارکت می‌کنی، فعلِ معصوم را می‌فهمی. نمی‌توانی بیرونِ گود بنشینی و فعل امام را تحلیل کنی! نمی‌توانی بروی در دانشگاه سوربن تحصیل کنی و بیایی با آن چارچوب‌ها، رفتار سیاسی امام حسن (ع) یا قیام امام حسین (ع) یا هجرت امام رضا (ع) را تفسیر کنی و بفهمی.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، بازنشر سخنان آیت الله میر باقری در خصوص "تحلیل فعل معصوم" به بهانه تشکیک دهباشی ها در خصوص شهادت حضرت زهرا (س) در ادامه می آید:

به اندازه‌ای که در طرح و برنامۀ غیبیِ امام معصوم مشارکت می‌کنی، فعلِ معصوم را می‌فهمی. نمی‌توانی بیرونِ گود بنشینی و فعل امام را تحلیل کنی! نمی‌توانی بروی در دانشگاه سوربن تحصیل کنی و بیایی با آن چارچوب‌ها، رفتار سیاسی امام حسن (ع) یا قیام امام حسین (ع) یا هجرت امام رضا (ع) را تفسیر کنی و بفهمی.

هم‌چنان‌که قول معصومین جزو منابع فقهی ماست، سیرۀ عملی معصومین هم یکی از منابع فقهی ماست و ما می‌توانیم از افعال معصوم، حکم شرعی استنباط کنیم (از ساده‌ترین فعلشان تا افعال بزرگ و سیاسی‌شان)؛ منتها باید با روش کاملاً فقیهانه ورود کنیم و همچنین باید به پرده‌های غیبی فعل معصومین توجه کنیم.

تحلیل حقیقی فعل معصوم تقریباً غیر ممکن است؛ بلکه تحقیقاً غیر ممکن است. کسی چه می فهمد امام حسین چه مقاصدی را دنبال می کرد. یک قسم از آن مقاصدی که امام حسین دنبال می کرد در رجعت محقق می شود و یک قسمش در قیامت محقق می شود. ما چه می دانیم که حقیقتاً چیست. بله گاهی خودشان بیان فرمودند و آدم آن را دنبال می کند والا همین گونه بنشینیم تحلیل کنیم فعل معصوم را چیزی گیر ما نمی آید. او در افق دیگری پرواز می کند. ما هم نشستیم اینجا یک سایه ای می بینیم و برای خودمان نقاشی می کنیم این فعل امام نیست.

برای توجیه رفتارهای ناموفقِ سیاسیِ خودمان نباید دین را ملعبه قرار دهیم و رفتارهای تاریخی معصومین(ع) را هر جور دلمان می‌خواهد معنا کنیم و دلالت بگیریم!

«الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا». امام حسن(ع) و امام حسین (ع) یک کار را انجام داده‌اند و نباید جدا کنیم. به‌تعبیر رهبر انقلاب، اهل بیت(ع) یک انسان ۲۵۰ ساله هستند و یک طرح را پیش برده‌اند.

ناتوانی انسان در ادراک علل و تحلیل افعال معصومین

یک نکته ای که از همه اینها مهم تراست و اصلاً من همه بحث برای بیان این یک نکته است که بسیار مهم است. بعضی وقتها ما وقتی وارد تحلیل فعل معصوم می شویم غافل هستیم و عقل خودمان را وسط گذاشتیم. بله عقل خیلی چیز خوبی است ولی آنچه که به ما دادند یک شمع از خورشید است خورشیدش را به نبی اکرم دادند. در احوالات مرحوم شیخ انصاری می دیدم یکی از شاگردان ایشان خیلی درس شیخ را می فهمید چون ایشان دو تا درس داشتند یک درس خصوصی داشتند بسیار درس عمیقی بود متوسل شدند به امیرالمومنین التماس کردند حضرت یک بسم الله در گوششان گفتند؛ صبح آمد سر درس شروع کرد سر  و صدا کردن، خب به او چیزی داده بودند؛ وقتی می خواست برود مرحوم شیخ دم گوشش گفتند آن که بسم الله را در گوش تو گفته تا ولاالضالین در گوش من خوانده حواست جمع باشد یک قطره بهت دادند سر و صدا نکن تا و لا الضالینش را امیرالمومنین در گوش من گفته است.

این عقلی که خدا به ما داده اصلش را به نبی اکرم داده است یک شعاعی از خورشید نبی اکرم در وجود ما آمده و عقل شده است. با این عقل که نمی شود پیغمبر را ترازو کنی. ترازو عقل نبی اکرم است این که فرمود: «علیٌّ میزانُ ٱلأعْمال»(10) یا اینکه فرمودند: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُ مَا دَارَ»(11) حق بر مدار امیرالمومنین می چرخد. خیلی وقتها ما وقتی می خواهیم تحلیل کنیم عقلمان را می گذاریم وسط می خواهیم ببینم کار امام حسن درست است که صلح کرد یا نه! طیب الله انفساکم این چه امام قبول کردنی است؟!  مراقب باشید که این اشتباه اتفاق نیفتد.

بله می شود توجیه کرد کار امام حسن را و عقلانیش کنیم. شما می خواهید کار امام حسن را عقلانی کنید اما این جور نباشد که ما عقلمان را بگذاریم وسط و حول عقل خودمان توجیه کنیم. آن عقلی که آنجا تصمیم گرفته است عقل مشرف به همه عالم است و ما هر چی هم بالا پایین کنیم نمی توانیم افق فعل معصوم را بفهمیم.

یک موقعی مثل فقیه که سیره معصوم را تحلیل می کند، او نمی خواهد علت یابی کند و فعل معصوم را توجیه کند؛ بلکه می خواهد از این سیره وظیفه خودش را بفهمد؛ این عیب ندارد این عین اجتهاد و عین فقاهت است؛ اما این که بنشینم و توجیه کنیم و بعد برسیم به اینکه قیام امام حسین خیلی خوب بود اما صلح امام حسن...!

اینکه می فرماید «الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا»(12) ‌یعنی اینها محور حق هستند قعود و قیامشان فرع بر امامت است. شما چون امام این کار را می کند کار را حق بدانید دنبال امام حرکت کنید؛ البته اسرار برایتان گشوده می شود. نخواهید بیرون بمانید. اسرار فعل امام را اگر فهمیدیم دنبال امام می رویم و اگر نفهمیدیم نمی رویم.


برنامه حسینیه ایران در شبکه اول
روز شهادت امام رضا علیه‌السلام (۱۳‌۹۹)

فیلم برنامه در آرشیو تلوبیون:
http://www.telewebion.com/episode/2397107

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها