أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۹۹۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۰۸ آبان ۱۳۹۹
یک منبع کردی از رشد جریان‌های سلفی در منطقه کردستان عراق خبر داد و گفت که علت این پدیده، مناسبات نزدیک میان «مسعود بارزانی» و رژیم‌های مرتجع عربی و تزریق دلارهای نفتی به اقلیم کردستان عراق است.
به گزارش پایگاه 598، «سالار تاوکوزی» تحلیلگر کُرد، از رشد جریان‌های سلفی در منطقه کردستان عراق خبر داد و علت این پدیده را روابط نزدیک «مسعود بارزانی» رئیس‌حزب دموکرات کردستان عراق، با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و توزیع پول توسط این کشورها در منطقه دانست.

تاوکوزی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: حاکمان فاسد در منطقه کردستان(عراق) می‌خواهند ذهن جوانان را از فساد و ناکامی‌های خود منحرف سازند و به همین دلیل، از گسترش فعالیت گروه‌های دینی افراطی و ساخت مساجد توسط جریان سلفی، که در آن به جوانان افکار افراطی آموزش داده می‌شود، غفلت می‌کنند.

این تحلیلگر کُرد می‌گوید: رابطه دولت منطقه کردستان و احزاب حاکم با کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، نقشی مهمی در عدم مقابله با این افراد افراطی‌ و ممانعت از گسترش (اندیشه) آنها و تاثیر این جریان بر جوانان دارد.

وی افزود که در پشت پرده گسترش مساجد جریان‌های سلفی در شهرهای مختلف منطقه کردستان طی سال‌های اخیر، پول کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد. کُردها ذاتا مذهبی میانه‌ و متعادل معروفند و افکار افراطی برای آنها عجیب می‌نماید.

 جریان‌های سلفی در کردستان عراق به عنوان بخشی از جریان‌های اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهند و قدرت‌نمایی می‌کنند.

در کتاب «سلفیت در کردستان عراق؛ تاریخ، رسانه‌ها، انتقادات» که در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی چاپ شد، «محمد حریری» پژوهشگر عراقی کُرد و متخصص در امور جنبش‌های اسلامی می‌گوید که روابط سلفی‌ها و نظام اقلیم کردستان تا حدودی زیادی بر اساس منفعت‌گرایی و مصلحت‌اندیشی است و در واقع این مصلحت و منفعت است که تعیین می‌کند روابط دو طرف به کدام سمت و سوی حرکت کند.

وی معتقد است که دولت کردستان عراق با آن دسته از جریان‌ها و گروه‌های سلفی که به حمایت از آن می‌پردازند روابط صمیمانه برقرار کرده و از فسادهای این گروه‌ها چشم‌پوشی می‌کند. اما در قبال آن دسته از گروه‌ها و جریان‌های سلفی که با آن مخالفت می‌کنند، موجی از ارعاب را به راه می‌اندازد و تلاش می‌کند تا آنها را از تداوم رویکرد و گرایش‌شان بازدارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها