أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۰۴۹۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۲۰ آبان ۱۳۹۹

چکیده

در جنگ تحمیلی، بمباران هوایی بعثیون و سپس باران سیل و زلزله در بحران‌های طبیعی، در دهه گذشته باران جنایت داعش در عراق و سوریه و در شرایط ده ماهه اخیر بارش ویروس کرونا در سراسر کشور، نهضت خدمت رسانی و همراهی مسولان ومردم را طلب می‌کند. که در این نوشتار بصورت اجمالی درچهار قاب حوادث عبرت آموز تبیین شده است.

مقدمه

حکایت این روزهای کشور ما در مواجهه با بحران «کرونا» بی شباهت به روزهای جنگ و دفاع مقدس نیست. با این تفاوت که زمان جنگ «همه» یکصدا و متحد درخدمت جنگ بودند. مردان، جوانان و نوجوانان در خط مقدم جبهه با دشمن به نبرد بودند و زنان و میانسالانی که پای رفتن نداشتند در پشت جبهه، شبانه روز کمک حال رزمندگان اسلام بودند ومسولین بخصوص آیت الله خامنه‌ای رییس جمهور نیز همگام وهمراه با آنان در صحنه‌های جبهه وپشت جبهه.

v قاب اول: بمباران هوایی بعثیون در جنگ تحمیلی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره ساخت پناهگاه برای امام خمینی در دوران دفاع مقدس نوشت: حاج عیسی جعفری (خادم امام) در بخشی از خاطرات خود که با عنوان "عیسای روح‌الله" توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، با اشاره به روزهای جنگ می‌گوید: در موقع بمباران‌ها یک پناهگاهی به‌صورت آماده و سوله مانند درست کردند و در اتاق امام کار گذاشتند که ایشان در مواقع حمله در آن پناه بگیرند؛ اما اطرافیان هر کاری کردند تا امام را برای استفاده از آن و پناه گرفتن مجاب کنند مؤثر واقع نشد. امام از کنار آن مکرراً رفت‌وآمد داشتند ولی پایشان را در آن نگذاشتند. من هم هرچه اصرار کردم می‌گفتند: «مگر همه مردم پناهگاه دارند و می‌روند در پناهگاه که من بروم؟»(مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

بعداً حاج احمد آقا دستور ساخت یک زیرزمین خیلی بزرگ و مرتب را داد که در آن اتاقی برای امام بود؛ اما بازهم ایشان اصلاً پایشان را در آن نگذاشتند. امام خمینی در موقع بمباران فقط دعا می‌خواندند. من خیلی وقت‌ها روی پشت‌بام بودم و می‌دیدم بعد از نماز مغرب بیرون می‌آیند و تقریباً تا نیم ساعت ایستاده دعا می‌خواندند. در موقع بمباران هم همین‌طور عمل می‌کردند. این هم از صحنه‌های خیلی جالبی بود که من از روی پشت‌بام می‌دیدم. (مشرق، ۴ مهر ۱۳۹۹)

سید رحیم میریان از محافظان بیت امام خمینی (ره) نیز گفت امام فرمود که این را فوراً بردارید، چون خانه مال مردم است و هر آن ممکن است بیاید بخواهد این خانه را از اسلوب انداخته و شما بی‌اجازه صاحب‌خانه ساختید، با اجازه صاحب‌خانه که این کار را نکردید. بی‌اجازه صاحب‌خانه است. ما رفتیم خدمت امام گفتیم آقاجان خراب کردنش خیلی سر و صدا دارد چون وقت استراحت شما را می‌گیرد، مطالعه شما را می‌گیرد، امام فرمودند با همه این‌ها تحمل می‌کنم، باید این برداشته بشود و این را باید از این وسط بردارید. ما از آن وسط برش داشتیم. یک مدتی طول کشید و بعد آقا فرمودند خوب کف آنجا را مثل روز اولش بکنید که باید مثل همان روز اولی که تحویل گرفتیم به صاحبش تحویل بدهیم. (مشرق؛ 30 آذر 1396)

رزمندگان اسلام در هشت دفاع مقدس به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند و توان و قدرت ایران را در دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی به نمایش گذاشتند ومتجاوزان بعثی را به عقب راندند و کشور اسلامی را محفوظ داشتند. فرماندهان جنگ چون شهید همت و باکری و خرازی و بسیاری شهدای دیگر همراه با نیروهایشان دل به طوفان بلا زده بودند.

v قاب دوم: باران سیل و زلزله و نهضت خدمت رسانی

دربحران های طبیعی که در سالهای مختلف و نقاط کشور رخ داده است، نیروهای مردمی بسیج؛ و نیروهای نظامی در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از بلایای طبیعی همیشه حضور داشته‌اند، ودرسیل وزلزله و... جهادی پای کار آمده‌اند و فرماندهان آنان نیز همپای انان در صحنه خدمت رسانی حضور یافته‌اند؛ تا مشکلات و رنج مردم کمتر و زندگی‌های‌شانسریعتر به شرایط عادی برگردد.

v قاب سوم: باران جنایت داعش در عراق و سوریه و مدافعان حرم

گروه مسلح سلفی ـ تکفیریداعش با حمایت همه جانبه دشمنان اسلام و جنایات بی شمار در دوکشوراسلامی عراق و سوریهاعلام موجودیت کرد. فرماندهان نظامی همپای مدافعان حرم درصحنه‌های مختلف حضور یافته و با جهاد و جان فشانی، پایان سیطره شجره خبیثه داعش را رقم زدند.

رشادت‌ها و ایثارگریهای جبهه مقاومت متشکل از نیروهای بسیجی ایرانی، عراقی، افغانستانی، پاکستانی، لبنانی و سوریه‌ای تحت عنوان مدافعان حرم با تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و فرماندهی مقتدرانه سردار قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان محور مقاومت طومار مزدوران و سرسپردگان استکبار و صهیونیست را در هم پیچیدند و درس بزرگی به دشمنان اسلام دادند.

v قاب چهارم: بارش ویروس کرونا و مدافعان سلامت

وقتی ویروس منحوس کرونا فراگیر شد ومشکلات زیادی را برای جامعه بهمراه آورد،مردم ایران؛ بخصوص اعضا بهداشت ودرمان، با مدد رسانی شبانه روزی به بیماران و خیرین با کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان، در حال کمک وهمراهی و افتخار آفرینی هستند. اما برخی مسولین به یکجا نشینی و کنترل از راه دور روی آورده‌اند. و رییس جمهور حتی به جلسات سران قوا نرفته و چنین گفت: " کسی نمی‌تواند برود در مسیل بایستد، در حالی که صدای سیل را هم می‌شنود و بعد بگوید می‌ترسی که وسط رودخانه بایستی؟ من نمی‌ترسم. خب نترس بایست تا آب بیاید و ببردت! یا زلزله دارد تکان می‌دهد می‌گوید می‌ترسی که زیر این سقف بایستی؟ من نمی‌ترسم و می‌ایستم. خب بایست سقف می‌ریزد روی سرت!" (خبرگزاری‌ها در 16 مهر ۱۳۹۹)

درست است که عقلانی نیست کسی در مسیر سیل بایستد و انتظار داشته باشد، سیل او را با خود نبرد، اما اکنون که کارکنان درمان کشور مدت‌هاست با فداکاری، در همین مسیروسطسیلکرونا ایستاده ودرحال خدمت بوده و منتظر کمک‌های مسولین مربوطه می‌باشند.

عجیب‌تر اینکه خود رییس جمهور، کمی قبل از آن در جلسه دولت گفته بود؛ اکنون در شرایط جنگی هستیم. لذا اگر شرایط، جنگی است، فرمانده جنگ نیزهمانند زمان دفاع مقدس باید از جان گذشتگی کند و در میانه میدان بایستد، نه اینکه چندین ماه باشد، که از اطاق کار ومنزل خود بیرون نرود. حداقل به‌خاطر دل آن دسته از مردمی که روزگاری به او امید بسته بودند؛ همگام با ملت باشد، تا دردومشکلات این ایام، کمی کاهش یابد. به قول یکی از طرفداران رییس جمهور، موضوع این نوشتار توصیه به رییس جمهور جهت ایستادن وسط مسیل نیست، حتی انتظار این هم نیست که حداقل همچون سران بسیاری ازکشورهای دنیا که بازدیدهایی از بیمارستان‌های درگیر با کرونا و کادر درمان خود داشته‌اند، با رعایت همه پروتکل‌ها، سری به بیمارستان و یا پزشکان و پرستاران بزند؛ اگر امکان حداقل‌های همدلی با کادر درمان و مردم معمولی در کشور نیست، لااقل گاهی سکوت بر کلام ارجح است. چراکه گرچه مرهم نیست؛ لااقل نمک بر زخم هم نیست.

v سخن پایانی

فعالیت‌های جهادی وایثارگرانه در بحران‌های مختلف کشور ما برگرفته از روحیه ایثار و ازخودگذشتگی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به ویژه سنگر سازان بی سنگری است، که خوشبختانه به صورت یک فرهنگ عمومی درآمده، فرهنگی که در همه صحنه‌ها و زمینه‌ها به کار می‌آید.

رهبرانقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند: " این‌ها (دستاوردها) بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد. " (بند دوم توصیه ششم گام دوم انقلاب اسلامی). "امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنبالهٔ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همهٔ میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیهٔ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتهٔ اسلامی بسازند. "(مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

امام راحل می‌فرمایند: "دولت واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی ـ علیه السلام ـ برای محرومین دل می‌سوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند... مثل یک پدری که بچه‌هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می‌رود که آن‌ها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید این طور باشد." (صحیفه امام، ج 18، ص 159) و "هنر آنست که بی‌هیاهوی سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزید و خود را فدای هدف کنید نه هوا؛ و این هنر مردان خداست. " (صحیفه امام (ره)، ج ۱۴، ص ۴۷۸)


* دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی پژوهشگر ومولف کتاب فرهنگ موضوعی وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها