امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۰۶۴۲
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۲۲ آبان ۱۳۹۹
ریچارد هاس؛
«آمریکای کنونی و نظام و ساختار سیاسی و انتخاباتی آن، به شدت ناقص است و به خوبی اراده و قدرت مردم آمریکا را نمایندگی نمی کند. از سویی، اجرای هرگونه اصلاحات نیز چندان منطقی به نظر نمی رسد زیرا این مساله بدون تردید به عده ای نفع می‌رساند و عده ای دیگر را شدیدا متضرر می کند.»
به گزارش پایگاه 598، "ریچارد هاس" رئیس "اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا" در مقاله ای برای پایگاه خبری "پراجکت‌سیندیکیت" از عمیق تر شدن شدت شکاف ها در جامعه آمریکا، همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در این کشور و پیروزی جو بایدن در این انتخابات خبر می دهد. وی در این رابطه می نویسد:

«من(نویسنده مقاله: ریچارد هاس)، در شرایطی گزارش حاضر را می نویسم که سیلی از جنجال ها و چالش های انتخاباتی، جامعه آمریکا را دربرگرفته است. از یک سو دونالد ترامپ ادعای پیروزی زودرس کرده و از سوی دیگر، جو بایدن نامزد موکرات ها در انتخابات 2020، ادعاهای رامپ را رد و بر شمارش تمام و کمال آرا تاکید دارد. البته که روند شمارش آرا نیز با جو بایدن همراه است. 

انتخابات آمریکا صرفا محدود به این کشور نیست و بدون تردید، تاثیرات بین المللی گسترده ای را نیز با خود به همراه دارد. فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، واکاوی اینکه انتخابات 2020 آمریکا چه مسائلی و نکاتی را در مورد قدرتمندترین کشور جهان نشان می دهد، خود موضوعی است که واقعا جای کار دارد و باید به آن پرداخت. 

اگر از منظری مثبت به قضیه نگاه کنیم، انتخابات آمریکا نمودی از ثبات و قوام دموکراسی در این کشور است. میزان حضور در انتخابات آمریکا به شدت بالا بود اگر چه محدودیت هایی(به دلیل شیوع ویروس کرونا) در بحث رای گیری فیزیکی وجود داشت. این روند مطابق با برنامه، عملیاتی شد. خشونت ها تا جای ممکن محدود بودند و دستگاه قضایی آمریکا نیز به شکایت های مختلف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که عمدتا با اغراض سیاسی مطرح می شوند، رسیدگی می کند. از طرفی، دعاوی ترامپ مبنی بر اعلام پیروزی زودرس و ضرورت توقف شمارش آرا نیز، تا حد زیادی از سوی اقشار و گروه های مختلف جامعه آمریکا، مورد بی اعتنایی قرار گرفته است.


با این همه، آنچه نگران کننده به نظر می رسد این نکته می باشد که تضادها و اختلافات عمیقی میان رای‌دهندگان آمریکایی در طرفداری از دو کاندیدای اصلی انتخابات 2020 آمریکا وجود دارد. چندان شگفت انگیز نیست که این میزان از شکاف و انشقاق، در نهایت منجر به روی کار آمدن حکومتی خواهد شد که این مساله را به واضح‌ترین شیوه به نمایش خواهد گذاشت. در شرایط فعلی، دموکرات ها رقابت برای ریاست جمهوری آمریکا را پیروز شده‌اند و بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان این کشور را نیز در کنترل خود گرفته اند. این در حالی است که جمهوریخواهان همچنان کنترل سنای این کشور را در اختیار دارند. از طرفی، کنترل ایالت های مختلف آمریکا نیز میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تقسیم شده که در این مساله هم، شکاف های عمیقی میان دو طرف وجود دارد(جمهوریخواهان از یک برتری خفیف برخوردارند). آنچه در شرایط کنونی واضح و مبرهن است این نکته است که هم جامعه و هم سیاستمداران و احزاب آمریکایی، از شکاف های عمیق و بغرنجی رنج می برند و همین مساله تهدیدی جدی بر علیه ایالات متحده آمریکا است. 

نباید فراموش کرد که میزان آرا دونالد ترامپ در انتخابات 2020، قابل توجه بود. وی پنج میلیون رای بیشتر در مقایسه با آرا خود در سال 2016 کسب کرد. وی حتی در مقام بازنده انتخابات، از بسیاری از نامزدهای پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال های گذشته، آرا بیشتری را کسب کرد. آنچه میزان آرا وی را بیش از پیش قابل توجه می کند این نکته است که وی در شرایطی آن ها را کسب کرد که وضعیت شیوع ویروس کرونا در آمریکا به شدت وخیم است و در شرایط فعلی، روزانه بیش از 100 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند و قریب به 1000 تن دیگر نیز جان خود را از دست می دهند. حتی با این شرایط نیز ترامپ بیش از 70 ملیون رای کسب کرد. امری که جای بررسی و تحلیل دارد.

حتی با توجه به شکست ترامپ، باید اذعان کرد که او همچنان یک صدا و حضور قوی در جامعه آمریکا خواهد داشت. به نظر می رسد وی نقش قابل توجهی را در اعلام کاندیدای بعدی جمهوریخواهان برای شرکت در انتخابات 2024 آمریکا بازی کند. به طور کلی، ترامپیسم به مثابه جلوه ای نوین از پوپولیسم آمریکایی، حضوری قوی در عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا خواهد داشت. 

ترامپ در بحبوحه انتخابات آمریکا، از هیچ تلاشی برای اتهام زنی به روند برگزاری انتخابات و طرح ادعای وقوع تقلب در آن، فروگذار نکرده و نمی کند. بدون تردید، بسیای از هواداران وی نیز از پذیرش نتیجه انتخابات و ریاست‌جمهوری جو بایدن، سر باز خواهند زد. حتی کاملا محتمل است که ترامپ هیچ وقت مشروعیت انتخابات 2020 آمریکا را تایید نکند. در واقع می توان گفت اکنون ترامپ با هنجاری مواجه است که تاکنون آن را نقض نکرده و اکنون مصمم به انجام این کار است.
 
آمریکایی ها به نحو فزاینده ای در جهان های متفاوتی زندگی می کنند. آن ها به نحو قابل توجهی خود را در قالب جوامع کوچکتری تعریف می کنند که دیگر اعضای جوامع مذکور نیز با آن ها هم ذات پنداری می کنند. آمریکایی ها در هر کدام از این جهان ها، شبکه های مورد علاقه خود را می بینند و یا از پایگاه های خبری و وب‌سایت های مطلوب خود بازدید می کنند. نبود وحدت در آمریکایِ کنونی، بر شدت هر چه بیشتر شکاف ها و انشقاقات در جامعه آمریکا می افزاید. 

آنچه بیش از همه جای توجه دارد این نکته است که شکاف ها در جامعه آمریکا، لزوما مرتبط با مسائل و معیارهای اقتصادی نیستند. اکنون معیارهای مختلف دیگری نیز به این مساله اضافه شده اند و عملا جامعه آمریکا را به یک جامعه چند تکه تبدیل کرده اند. این مساله، حکمروایی و حکومت در جامعه آمریکا را به پدیده ای پیچیده و سخت تبدیل می کند.

اکنون بسیاری این گزاره را مطرح می کنند که آیا رهبر جمهوریخواهِ سنا "میچ مک کانل" حاضر است تا با جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، تعاملی مثبت و سازنده داشته باشد یا خیر. بایدن نیز برای کار با جمهوریخواهان باید با آن ها مصالحه کند که همین مساله با واکنش ها و مقاومت هایی در داخل حزب دموکرات و هواداران آن رو به رو خواهد شد. آنچه انتخابات 2020 آمریکا به ما ثابت کرد این بود که این کشور از دو ملت تشکیل شده است. آن ها باید با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. اینکه آن ها بتوانند این مساله را محقق کنند، با گذشت زمان معلوم خواهد شد.

از سوی دیگر دویچه‌وله در گزارشی درخصوص وحشت کشورهای عربی از شکست انتخاباتی ترامپ نوشت؛ وحشت کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقطه اوج خود رسیده است. افرادی مانند بن سلمان و بن زائد به‌گونه‌ای مشخص، سرنوشت سیاسی خود را به ترامپ و ابقای وی در کاخ سفید گره زده‌اند.


در این میان، امارات متحده عربی نخستین کشوری بود که با آرمان‌های فلسطین رسما خیانت کرد و خبر از عادی سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس دارد. کشورهای بحرین  و سودان نیز در این مسیر با ابوظبی همراه شدند. نکته مهم‌تر این‌که سعودی‌ها که خود بانی اصلی این پروژه خیانتکارانه بوده‌اند، قرار بود پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دوباره ترامپ، رسما عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس را اعلام کنند،اما به نظر می‌رسد محاسبات بن سلمان کمی بر هم ریخته است!

موضوع دیگر این‌که باوجود اعلام غیررسمی و غیر نهایی شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، دولت این کشور به زمینه‌سازی برای ایجاد بحران در منطقه خلیج‌فارس ادامه می‌دهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیرا  به کنگره ایالات‌متحده آمریکا اطلاع داد که دولت این کشور قراردادی را برای فروش ۲۳ میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی به تصویب رسانده است.

چنانچه شبکه دویچه وله اعلام کرده است، این قرارداد شامل حداکثر ۵۰ فروند هواپیمای جنگندهF‌35به ارزش 10 میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. در این قرارداد هم‌چنین فروش مهماتی به ارزش 10 میلیارد دلار و ۱۸ فروند پهپاد به ارزش تقریبا سه میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.پمپئو به نمایندگان کنگره گفت که امارات متحده عربی مدت‌هاست که «شریک امنیتی»مهم ایالات‌متحده به شمار می‌رود.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، توافق«تاریخی»دولت‌های خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، فرصتی منحصربه‌فرد برای «تغییر مثبات چشم‌انداز راهبردی منطقه» را فراهم آورده است.اشاره پمپئو به توافق امارات و بحرین برای عادی‌سازی مناسبات خود با اسرائيل در ماه اوت گذشته است که با میانجیگری دولت آمریکا به دست آمد.

عادی‌سازی مناسبات اعراب با اسرائيل شامل کشور سودان نیز می‌شود.تل‌آویو  پیش‌ازاین با فروش جنگنده‌های پیشرفتهF‌35 به امارات به‌شدت مخالف می‌کرد زیرا نگران برهم خوردن موازنه قوا در منطقه به زیان خود بود، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  اخیرا اظهار داشت که دولت وی هیچ اعتراضی به قرارداد جدید تسلیحاتی ایالات‌متحده با امارات ندارد.دولت آمریکا در پایان ماه اکتبر کنگره را از قصد خود برای فروش جنگنده‌های رادارگریز F‌35 به امارات مطلع کرده بود.

دموکرات‌ها که اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار دارند، نسبت به قرارداد فروش تسلیحات پیشرفته به امارات مردد هستند.

بدون شک حکام خیانتکار و جنایتکار عرب، که دستان آن‌ها به خون هزاران انسان بی‌گناه در منطقه آمیخته است، درنهایت محکوم‌به شکست و فنا هستند. حکام امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بحرین نگران هستند تا دولت دموکرات آمریکا، با افرادی غیر از آن‌ها در عرصه سیاسی ریاض، منامه و ابوظبی وارد معامله شود. اگرچه حزب دموکرات نیز به‌مانند حزب جمهوری‌خواه حامی جنایات این رژیم‌های سفاک در منطقه می‌باشد، اما ممکن است مهره‌های دیگری را برای این بازی در نظر بگیرند!درهرحال، عاقبت دل بستن به واشنگتن و بازی در زمین هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در این کشور، عاقبتی جز شکست و ناکامی نخواهد داشت.

* الف

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها