يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۰۷۱۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۲     ۲۴ آبان ۱۳۹۹
درحالی گاف منوتو این روزها به نقل محافل خبری تبدیل شده که موضوعی مهم‌تر از سوتی جدید این شبکه وجود دارد.
به گزارش پایگاه 598، شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان «منوتو» چند روز پیش  ۱۰ سالگی فعالیتش را جشن گرفت؛ عوامل این شبکه انگلیسی مدعی هستند که در طول ۱۰ ساله گذشته عملکرد حرفه‌ای از خود به جای گذاشتند و همواره در صدر بوده‌اند. ادعایی که چند روز پیش نیز خبرگزاری فارس در گزارشی آن را مورد بررسی قرار داد (اینجا).

 

* آخرین گاف

هنوز چند روز از این ادعا نگذشته بود که منوتو گاف جدیدی داد؛ گافی که با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی همراه شد(اینجا)  منوتو برنامه‌ای برای کاهش مدیریت اضطراب و استرس در دوران کرونا پخش کرد که در عنوان برنامه، کلمه اضطراب را «استراب» نوشت.

 

 

* موضوعی مهمتر از ندانستن املای استراب 

اما مشکل اصلی، ندانستن املای کلمه اضطراب توسط عوامل این شبکه نیست، بلکه اشکال اساسی درواقع، محتوای این برنامه آن هم در شبکه منوتو است؛  منوتو درحالی برنامه‌ای با عنوان «مدیریت اضطراب و استرس در دوران کرونا» را روی آنتن برد که در طول ۹-۸ ماه گذشته دقیقاً علیه این سیاست رفتار کرده و دائماً اضطراب و استرس که سم مهلک در مقابله با کرونا بود را به مردم ایران القا کرد.

در ادامه بخشی از عملکرد این رسانه را در روزهای کرونایی را مشاهده می‌کنید:

* پنهان‌کاری مسئولان

منوتو به همراه سایر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان ضدانقلاب و هم‌صدا با آمریکایی‌ها از همان روزهای اول شیوع کرونا، ایران را به پنهان کاری درباره این بیماری متهم کردند؛ موضوعی که در اخبار روزانه این رسانه‌های ضدانقلاب پیگیری می‌شد. 

 

اما این شایعات و شبهات درحالی مطرح می‌شد که ایران یکی از اولین کشورهایی بود که آمارهای مبتلایان و فوتی‌ها را به محض اطلاع،  اعلام کرد به طوری که حتی سازمان بهداشت جهانی ادعای «مخفی‌کاری» ایران در موضوع کرونا را رد کرد. «تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز همان زمان در گفت‌وگویی ادعای «پنهان‌کاری» ایران در ارتباط با آمار قربانیان ویروس کرونا جدید (کووید-19) را رد کرد.

همچنین مسئولان مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه تهران، آزمایشگاهی که اولین نمونه مثبت کرونا در ایران را تشخیص داد، در گفت‌وگو با فارس گفتند که  پس از 2 ساعت از اطلاع‌رسانی آن‌ها به وزارت بهداشت، مسئولان این موضوع را رسانه‌ای کردند. (اینجا را ببینید)

 

* ایران هراسی

منوتو در زمانی که مردم جهان از ویروس ناشناخته کرونا در هراس بودند به گونه‌ای هجمه و تبلیغ رسانه‌ای علیه کشورمان به راه انداخت که گویا ایران منشا این ویروس بوده و یک خطر برای منطقه و جهان محسوب می‌شد.

 

* منزوی نشان دادن ایران

 از سوی دیگر در روزهای ابتدایی که مردم ایران درگیر کرونا شدند و آرامش مردم و دوری از اضطراب می‌توانست آن‌ها را تاحدی از گزند کرونا در امان نگهدارد، این شبکه دست به شایعه‌سازی و پروپاگاندای رسانه‌ای زد تا حدی که ایران را در جهان منزوی نشان دهد؛ به طور مثال روی بسته شدن موقت برخی مرزهای ایران تبلیغ گسترده کرد اما خبر بازشدن این مرزها و رفع محدودیت‌ها را پوشش نداد.

 

* بزرگنمایی ضعف‌ها و خالی کردن دل مردم

به این رویکرد، پر رنگ کردن نقاط ضعف در برخی مناطق ایران و تسری دادن آن به تمام کشور برای افزایش اضطراب ایرانیان را هم می‌توان اضافه کرد.

 

*  چاله‌هایی برای دفن بیماران کرونایی

منوتو چند ماه پیش برای القای وحشت‌آفرینی فیلمی از آبیدر سنندج پخش کرد که در این ویدیو ادعا شده مسوولان مشغول قبرکنی برای فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این مکان هستند، درحالی که بلافاصله با حضور خبرنگاران در محل ادعایی من‌وتو مشخص شد که این چاله‌ها برای کاشت نهال در این منطقه بوده است.

 

 

* آرامش آفرینی در لندن وحشت‌آفرینی در تهران

سیاست دوگانه یکی دیگر از حربه‌های ضدانقلاب و منوتو به حساب می‌آید. آن‌ها درحالی برای ایرانیان ترس و وحشت را در دستور کار خود قرار دادند که شبکه من‌وتو بارها نه تنها به صف‌های شلوغ ایجاد شده در رستوران‌های لندن در دوران کرونا انتقاد وارد نکرد بلکه با ذوق‌زدگی از صف‌های ایجاد شده بابت شلوغی رستوران‌های انگلیس تمجید می‌کند.

 

* کرونا و محفظه‌ شیشه‌ای در قم

عوامل منوتو حتی از انتشار اخبار جعلی هم اِبا نداشتند. آنها برای اینکه نشان دهند این ویروس آن چنان هولناک است که شخصیت‌های مذهبی قم از ترسش در محفظه‌های شیشه‌ای حضور پیدا می‌کنند، تصویری از شیخ الیعقوبی در عراق را که در زمان جنگ داعش برای جلوگیری از ترور احتمالی در یک فضای مخصوص سخنرانی می‌کرد، به عنوان امام جمعه قم منتشر کردند.

 

* خرافی و منفعل نشان دادن روحانیت

از سوی دیگر، در جوامع دینی مانند ایران در زمان بلاها و گرفتاری‌ها در کنار رعایت دستورهای عقلی و علمی، تمسک به دستورات دینی راهی است برای رسیدن به آرامش. اما این شبکه بهایی که امروز در مورد مدیریت اضطراب برنامه می‌سازد، بارها سعی در متحجر و خرافی نشان دادن روحانیون و مراجع عظام تقلید داشت. این رسانه‌ها اذکار و دعاهایی که مراجع تقلید برای حفظ آرامش در این شرایط توصیه کرده‌اند را به گونه‌ای تحریف کردند که گویا بزرگان دین این نسخه را برای دفع کرونا تجویز کرده‌اند و به توصیه های بهداشتی پزشکان بی‌توجهند.

 

آن‌ها حتی برای رسیدن به این هدفشان، دروغ شاخداری را هم مطرح کردند؛ منوتو در این باره مدعی شد که آیت‌الله بهجت برای دفع کرونا توصیه دینی دارد! این ادعا درحالی بود که آیت‌الله بهجت بیش از ۱۰ سال پیش فوت کرده است.

 

* تشویق به احتکار کالا

خباثت دیگر این شبکه در روزهایی بود که کشور در برخی کالاها با کمبود مواجه شد؛ کارشناس منوتو در آن زمان به جای راهنمایی برای مدیریت اضطراب، در پیشنهادی عجیب از شهروندان ایرانی خواست کالاهای اساسی کمیاب را خریداری و نگهداری کرده و پس افزایش قیمت به بهای بالاتری به
فروش برسانند!

 

* منجی‌سازی از اسرائیلی‌ها

در ادامه رویکرد این شبکه بهایی، منوتو سعی در منجی سازی از اسرائیلی‌ها داشت. این شبکه در اسفند سال گذشته و بلافاصله پس از ورود کرونا به ایران خبر داده بود که دانشمندان رژیم صهیونیستی تا ۳ هفته دیگر به واکسن کرونا دست پیدا می‌کنند؛ اتفاقی که پس از گذشت ۹ ماه هم هنوز از آن خبری نیست.

 

* مجله فارس پلاس؛ حمزه ناجیان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها