آخرین اخبار
کد خبر: ۴۸۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
ابهام یک سخنرانی؛
دو کانال تلگرامی شناخته شده در پُستی به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره جزئی داشته و علاوه بر تقطیع جملات وی، به مردم قم نیز توهین کرده است.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، اخیرا دو کانال تلگرامی شناخته شده در پُستی به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره جزئی داشته و علاوه بر تقطیع جملات وی، به مردم قم نیز توهین کرده است.

صفحه قم آنلابن در این ارتباط نوشت: این کانال ضمن انتخاب یک تیتر شیطنت‌آمیز بدون اشاره دقیق به سخنرانی کامل حجت‌الاسلام میرباقری پیرامون اهمیت و جایگاه ویژه قم و حرم مطهر، برخی جملات ایشان را انتخاب و منتشر کرده است.

این کانال‌ها در پایان پُست خود مجددا شهر قم را عامل شیوع ویروس کرونا در کشور عنوان کرده و عدم تعطیلی اماکن مذهبی و عدم قرنطینه قم را علت مرگ هزاران نفر از مردم ایران دانسته است!


در ادامه با توجه به سوالاتی که از سوی برخی کاربران مطرح گردید و همچنین پیگیری رسانه ها، راجع به سخنرانی اخیر حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عضو خبرگان رهبری در خصوص حضرت معصومه(س) و جایگاه شهر مقدس قم، سخنان کامل این استاد حوزه علمیه قم به این شرح تقدیم می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم....

طبق نقل صحیح، این ایام مصادف است با ایامی که با وجود مقدس فاطمه معصومه(س) در مسیر هجرتشان به قم رسیدن و در قم ساکن شدند، حدود دوهفته ۱۷ روز نقل شده، مقیم در این شهر بودند که رحلت فرمودند و دفن شدن و این محل شریف محل دفن این حضرت هست.

 لذا من یکی دو نکته را در این زمینه عرض می کنم یکی در زمینه هجرت حضرت معصومه (س) به این سرزمین هست و دوم هم مسئله زیارت حضرت، مقدمتا یک نکته ای رو عرض کنم که آنهم این است که واقعه هایی که ما مشاهده می کنیم و مشهوده، این ها دو چهره دارند که یک چهره ظاهر و یک چهره غیب یک چهره باطنی یک چهره ظاهری، چهره ظاهری رو به حسب نگاه عادی همه می بینند و مشترک است، ولی چهره غیب واقعه مشهود همه نیست.

 خدای متعال در قرآن گاهی وقتی از اخبار انبیای ما صحبت می کند و داستان گذشته را بیان می نماید، می فرماید، اینها اخبار غیبی بود که به پیغمبر شما بیان کردیم، «ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ» در داستان حضرت یوسف (ع) هست این از اخبار غیب هست که ما به شما وحی کردیم، یا در داستان حضرت نوح (س) در سوره مبارکه هود وقتی که نسبتا به صورت مفصلی این داستان رو ذکر میکند میفرماید:  ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ، اینها خبر های غیبی بود که برای شما بیان کردیم و وحی کردیم. بازهم در قرآن آمده در داستان حضرت مریم هست با کنایه در موارد دیگر هست که این پرده غیبی واقعی هست که گفته می شود، مقصود از این داستان که داستان غیبی صرفا این نیست که نبودید در زمان حضرت یوسف و ما داریم برای شما  نقل تاریخ میکنیم یا داستان حضرت نوح رو شما نبودید مشاهده کنید ولی همون چهره ظاهری واقعه را که دیگران هم دیدن حالا ما داریم از پس تاریخ داریم برای شما نقل میکنیم، صرفا این نیست، بلکه داستان این است که در قرآن  آن چهره های پنهانیه واقعی  روایت می شود، داستان حضرت یوسف ممکن است خیلی ها بنویسند مورخ از یه زاویه یه هنرمندی از یه زاویه دیگری این واقعه را ببیند و بنویسد، ولی هیچکدام از اینها دسترسی به آن چهره پنهانی واقعه را ندارند.

 خدای متعال این واقعه را با آن چهره های پنهانیش روایت میکند، لذا شما می بینید سوره با یک خواب شروع می شود که حضرت یوسف خوابی دیدند، من در رویا صادقه دیدم که یازده ستاره و ماه و خورشید بر من سجده کردن، بعد از اینجا داستان شروع میشود وقتی حضرت، عزیز مصر می شوند و برادران میان و تشریف میارن حضرت میفرماید: تعبیر اون خوابی است. ببینید داستان از اینجا شروع میشود چهره های پنهانی این واقعه داره حکایت میشود، لذا شما اگر به یک مورخ به یک رمان نویس بگویید واقعه را بنویس به هیچوجه نمیتونه این پرده های غیبی را دست غیبی الهی را دست پشت این واقعه را نشان بده، حالا من در صدد نیستم داستان حضرت یوسف رو اون پرده های غیبیش رو عرض بکنم که در قران امده که اگر وحی نبود کسی نمیتونست بفهمه، در داستان حضرت نوح هم همینطوره که قرآن میفرماید این اخبار غیبی بود اگر یک مورخی یک واقع نویسی بخواهد بنویسد به هیچ وجه نمی تواند دست های پنهان پشت پرده را حکایت کند.

 در داستان حضرت مریم(س) همینطور هست یک مورخ یک داستان نویس یا حتی یک تحلیلگر اگر بخواد تحلیل کند از زوایای دیگر واقعه را تحلیل میکند آن پرده ملکوتی واقعه پرده غیب واقعه را نمیتونه بیان بکند، برای ما قرآن این پرده را بیان میکند و لذا میفرماید مومنین کسانی هستند که این عالم غیب را قبول دارند و باور به اون غیب دارند و اون پرده های غیبی که قرآن حکایت می کنه انکار نمی کنند. حالا بنده نمیخوام مواردش را عرض کنم که خیلی ها آن پرده غیبی واقعه را انکار کردند که گفتن داستان اینجوری نیست، قرآن به شکل دیگری واقعه را میگوید، این نکته مقدمه بود که وقایع حوادث یک چهره های غیبی دارند حالا به عنوان مثال عرض می کنم شما و ما هجرت وجود حضرت نبی اکرم(ص) از مکه به مدینه رو ببینید این میشود تفسیر های مختلفی کرد و چهره های مختلفی ازش بیان کرد حضرت یک مسافرتی فرمود از مکه وقتی کار سخت شد، آمدند به مدینه و اقامت گزیدند  ولی اگر چهره غیبی واقعه را ببینید یک ماموریت الهی رو دوش حضرت حق است با این ماموریت آمدند و یک امتی را دارند شکل میدهند و این هجرت مبناش شکل گیری یک امت بر محور حضرت در مدینه است و اتفاقات بعدی که می افتد به این اموری نیست که تصادفا پیش آمدند.

 حضرت با یک نقشه از مکه به مدینه هجرت می کنند و یک شهر، یک مدینه را به شکل می دهند و این مقدمه شکل گیری یک امت تاریخی است. در باب هجرت فاطمه معصومه(س) همینطوره یک بار آدم به چهره ظاهری می بینه یک بزرگواری مسافرت میفرمودند اینجا هم بیمار شدند و رحلت فرمودند و همینجا هم به خاک سپرده شدند.

 این چهره ظاهری واقعی است. ولی چهره پنهانی و غیر واقعی که در روایات ما آمده هم از هجرت حضرت پرده برداری میکنه هم از جایگاه شهر قم پرده برداری میکنه هم از ماموریتی که حضرت دارند پرده برداری میکنه هم برای ما تکلیف روشن می کند نسبت به این واقعه، امام صادق(ع) قبل از اینکه حضرت معصومه(ص) متولد بشوند حتی قبل از تولد از پدر بزرگوارشون(ع) نقل شده که فرمودند: خدای متعال حرمی دارد که مکه است، وجود حضرت نبی اکرم حرمی دارند که مدینه است، امیرالمومنین حرمی دارند که نجف است، ما اهل بیت حرمی داریم که شهر قم است این یک پرده غیبی از یک واقعه که دارند این جایگاه شهر و مدینه را معرفی میکنند که حالا من درصدد باز کردن این معنا نیستم که حرم یعنی چه و جایگاه حرم در عالم چیست؛ ولی اینجا حرم اهل بیت و حریمی است که اگر کسی به اینجا نزدیک شد وارد حریم اهل بیت و حرم اهل بیت شده، لذا با بقیه نقاط عالم فرق میکند اینکه فرقی نمیکند حرف ناروایی است، اینجا حرم اهل بیت(س) هست این یک پرده؛ بعد می فرمایند که به زودی پاره ای وجود من در این شهر دفن خواهد شد بعد وعده می دهند که اینم یک نکته حالا در این روایت یا در روایت دیگری است میفرمایند شیعیان من با شفاعت ایشون وارد بهشت می شوند حتی میفرمایند اگر کسی زیارت کند این بزرگوار را بهشت به آن واجب می شود.

 ببینید اینها همان پرده های غیبی واقعی است که اینجا حرمه، یک هجرتی اتفاق می افتد و یک حرمی آنجا شکل میگیرد به نام حرم حضرت معصومه(س) این حریم حریمه دستگیری و شفاعت هست که اتفاقی اینجا می افتد که دستگیری از همه امت اهل بیت همه شیعیان واقع میشود این شفاعت فقط شفاعت عالم آخرت که نیست در همین دنیا حضرت اقداماتی می کنند که این اقدامات بستر بهشتی شدند یک امت رو فراهم می کند من این روایت رو اینجوری می فهمم نه اینکه صرفا در آخرت این اتفاق می افتد بلکه در همین دنیا  شفاعتی اتفاق می افتد چون شفاعت فقط وساطت ظاهری که نیست مادری که فرزند رو دستگیری میکند تربیت میکند و به اون راه رفتن یاد میدهد سخن گفتن یاد میده این یک نوع شفاعته که دارد در حق فرزند می کند که از دوران طفولیت وارد جامعه میکند.

 شفاعت حضرت معصومه(س) یک سلسله اقدامات مهمی است که نتیجه اش می شود که شیعیان وارد دار بهشت می شوند به شفاعت ایشان تمام شیعیان وارد بهشت می شوند حالا باطن شفاعت را باز نمی خوام تقدیم بکنم که چیست؛ بزرگان صحبت کردند که اصلا شفاعت چیست و چه جوری اتفاق می افتد اذن در شفاعت یعنی چی، ولی می خواهم بگویم این یک نوع پرده برداری از چهره نهان یک واقعه است که حریمی یا حرمی ما در قم داریم همین در روایات به شکل دیگری آمده.

این خبر را ملاحظه بفرمایید که مرحوم مجلسی در قم بحار نقلش کردند دیگران هم نقلش کردند الان مصدر اصلیش یادم نیست میفرمایند که وجود مقدس نبی اکرم(ص) وقتی معراج می رفتند دوتا روایته در دو مرحله این شهر رو دیدن یکی وقتی معراج میرفتند داره که حضرت به عالم بالا که میرفتند مشاهده کردند که یک قبه نورانی است رو زمین و فوق العاده است،  بعد دیدند که یک پیرمردی با یک پیرهن خاصی اونجا نشسته حضرت از جبرائیل پرسیدند که اونجا کجاست؟ فرمودند که اینجا محل زندگی شیعیان شماست. این معنی حرم است دیگر فرمودند این پیرمردی که نشسته این چیکار داره اونجا؟ گفتن این شیطانه حضور پیدا کرده که شیعیان شما را  از امیرالمومنین(ع) منصرف کند نقشش اینه.

 ببینید این پرده غیبی واقعه است ما هزار سال هم بخواهیم راجع به قم حرف بزنیم به این نمی رسیم البته نمی گم هرکی هر داستانی رو بافت درست هست خیال بافی غیر از حکایت پرده غیبی در اختیار اصلا نیست خدای متعال میفرماید که: خدای متعال عالم غیب و شهادت  هست احدی رو بر غیب خودش مسلح نمیکنه اخبار غیب رو در اختیار کسی قرار نمیدهد الا این که یک رسولی را بپسندد آن وقت غیب را در اختیارش بگذارد تازه وقتی می خواد اخبار غیب به این رسول هم برسد خداوند محافظانی قرار میدهد که این غیب در دست شیاطین قرار نگیره هرکسی هم که حرف از غیب میزنه لزوما درست نمیگوید خیلی ها خیال بافی میکنند به اسم غیب که همه همین کار را میکردند ساحران همین کار را میکردند.

 اما حقیقت آن است که عالمی یک غیبی داره که دست اولیای الهی است گاهی پرده های غیب رو برای ما برمیدارند به ماهم گفتن آن غیبی که ما از آن به شما خبر میدهیم شما بهش ایمان بیارید آن وقت در زندگی انسان اثر می گذارد میتواند آدم این غیب رو نبیند و نفهمد تامل نکند این خبری را که به واسطه معصوم به دست ما رسیده پرده غیب رو کنار بگذارد تو زندگیش اشکال نداره ولی اگر پذیرفت مدار زندگی انسان تغییر میکند انسان در این عالم بر مدار حقایق غیبی زندگی خواهد کرد.

 پس این یک پرده که میفرماید این شهری است که حضرت دیدن شیطان هم اینجا نشسته به جبرئیل فرمودند برویم پایین که به سرعت آمدند و این شخص رو به سرعت دور کردند و دستور دادند برخیز و برو یا در روایت دیگری در همین باب شهر قم هست من از سفینه دارم روایت رو نقل میکنم سفینه البحار در ماده قم میفرماید مصادر اصلیش رو جستجو نکردم و اخیرا یادم نیست، ولی میفرماید حضرت وقتی به بالا میرفتند باز قبه نورانی دیدن و پرسیدن این چیه؟ و گفتن شهر قم شهر شیعیان شماست، پس ببینید این اخبار غیبی است که دارند از این منطقه به ما میدهند به حسب ظاهر اینجا یک شهر کویری است و به یک آدمی که سرو کار با غیب عالم ندارد میگوید یک شهر غیبی است و شروع می کند از نظر جغرافیایی را گفتن اما در تاریخ قم ببینید یک مورخ چه می نویسد.

 اما اینجا یک حریم خاصی است که شیطان را  ازش دور کردن جایگاه خاصی در عالم دارد یه اتفاقاتی میخواهد بیفتد اینجا حرم اهل بیت هست بعد  در بعضی روایات میخواهند توضیح بدهند میگویند در آخرت علم ما از نجف فرو میرود و از قم منتشر میشود به عالم میفرمایند در قم یک قومی از این شهر از مشرق قیام می کنند چنین و چنان مردی از قم قیام می کند و عده ای از مردم جمع می شوند مثل پاره های آهن توکل به خدا می کنند و خسته نمیشود از درگیری ها و عاقبت هم پیروز می شوند دارند خبر میدهند که یک اتفاقی قراره در این محل بیفتد این یک نقطه خاصی است کما اینکه حریم کعبه یک نقطه خاصی است دست ما نیست بریم یک بیتی بسازیم از آجر و سنگ بعد بگوییم دورش طواف کنیم اتفاقی نمی افتد این یک نقطه خاصی است.

 پس ببینید یکی از اخبار غیبی که در باب شهر قم داده شده این است که حریم اهل بیت هست دوستان اهل بیت اینجا جمع می شوند اینجا اتفاقات مهم آخر زمانی خواهد افتاد که من بخشی را عرض کردم در روایات فراوانه یکی دیگر از نکاتی که امام صادق بیان کردن (ه) هجرت هست که میفرمایند یکی از پاره های من در آنجا دفن می شود پس یک اتفاق  و یک پرده غیبی دارند برمی دارند که حرمی شکل می گیرید بعد هم به ما میگوند اگر به زیارت او رفتید اهل بهشت می شوید اینا ماموریت است که ما نسب به حریم و حرم داریم خب بر این اساس تلقی بنده حقیر اینه که باطن هجرت حضرت معصومه در مقیاس بزرگ هجرت بزرگ وجود مقدس رسول الله(ص) میگوید مسافرت عادی نیست ممکنه بخاطر ماموریت الهی از شهری به شهر دیگری بریم اتفاق مهمی دور بر ما نمی افتد، حداکثر یک خانواده شکل میگیرد ولی وقتی وجود حضرت مکرم مامور به ایجاد یک امت تاریخی هستند هجرتشون یک معنا بزرگی دارد سرآغاز شکل گیری یک امت بر اساس هجرت است که حالا می بینید هم که بعد از ۱۴۰۰ سال وقتی گفته بشود هجرت حضرت مبدا یک تحولات عظیم در تاریخ بوده به راحتی می توانیم بفهمیم.

 وقتی آن موقع که میگفتند یک خبر غیبی بوده الان هم همین طوری است خیلی عارفانه بخواهیم تحلیل کنیم سفر به سوی امام رضا(ع) بوده و مریض شدن و در قم رحلت فرمودند، ولی این درست نیست حضرت با یک ماموریتی یک هجرتی کرد و این هجرت سرآغاز یک ماموریت بزرگ بر دوش حضرت است که بناست اونجا در حرم اهل بیت یک حریمی شکل بگیرد که محور اتفاقات در این حرم ظاهرا هست، لذا وقتی حضرت میفرماید حرم ما در قم بلافاصله میفرماید پاره وجود من پاره تن من دفن میشه و شیعیان با شفاعت او به بهشت میروند و این حرم اتفاقات مهمی درش می افتد بخصوص اتفاقات آخرزمانی.

 نکته دیگر اینکه گفته می شود به شفاعت حضرت وارد بهشت می شوند این هم خودش باز یک پرده غیبی است که دوجور معنا میکنیم، یکبار حضرت ما اگر خطایی داشته باشیم که مانع ورود ما به ساحت قدسیه بشود حضرت دستگیری میکند و شفاعت میکند این گناه پاک میشود این حرف درستی هست.

 واقعا مقام حضرت معصومه به قدری بالاست که می توانند دوستدار اهل بیت را تطهیر کنند اگر میگوییم اهل بیت(ع) شفاعت می کنند برای ورود به بهشت معناش این نیست که آدم آلوده را میبرند به بهشت زیرا کسانی که صفات آدم آلوده را داشته باشند هم راه نمی دهند پس یعنی اهل بیت انسان هارا تطهیر میدهند و بعد وارد بهشت میشوند، امام صادق(ع) میفرمایند حضرت معصومه همه شیعیان را شفاعت می کنند معنا دیگر شفاعت این است که در همین دنیا و نه در دنیا آخرت چون ورودی ما به بهشت از این دنیا شروع میشود. لذا مومنین الان وسط نعیم هستن و اینجا دست مارو میگیرند و وارد بهشت می کنند این وارد کردن به بهشت خودش معنای گسترده ای دارد.

 لذا شفاعت معناش این نیست که ما تا لحظه آخر جهنمی هستیم و حضرت مارا می برند توی بهشت نه از همین دنیا حضرت شروع میکنند یعنی تصرفاتی میکنند که شیعیان از این دنیا بهشتی می شوند شفاعت یعنی دستگیری کردن که انسان رو به سرانجام رسوندن البته که این دستگیری امتداد دارد تا بهشت، پس اگر گفته شیعیان جمعی، به شفاعت ایشان وارد بهشت می شوند یک معنای جامعی مقصود هست و همین الان هم حضرت درحال شفاعت کردن است.

هم هجرت هم شهر قم یک پرده غیبی دارد. آخرین نکته ای که عرض میکنم این است که حالا یک ماموریتی هم به ما دادن فرمودند حرمی ما در قم داریم این حرم با یک هجرت به فعلیت میرسد جدا از نکاتی که عرض کردم،  میفرمایند که حالا شما برید ایشان را زیارت کنید و اگر شما به زیارت ایشان رفتید شما وارد بهشت می شوید و ثوابی به اندازه ثواب زیارت ذکر نشده است، زیرا زیارت فرار  به سوی خداوند از تمام گناهان است و در هر قدم به سوی زیارت اهل بیت(ع) او تطهیر میشود و یک درجه او را بالا می برند و به نقطه ای می رسد که پاک میشود، روایت داریم وقتی زیارت حضرت معصومه(س) می روی گناهان آینده هم پاک میشود وعده بهشت قطعی است. زیارت: هجرت به سوی خداست از وادی ولایت امام و شروع زیارت حضرت معصومه یعنی ورود به جنت است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: