يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۱۶۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۱۹ آذر ۱۳۹۹
رییس جمهور گفت: ترامپ کم سواد با یک خط خطی از برجام خارج شد. الان هم کاری ندارد یک کاغذ بیاورند رئیس جدید یک امضا کند ما سریع به تعهدات برمی گردیم.
به گزارش پایگاه 598، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ آذر) در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه خدا رو شکرگزارم که بودجه امسال را قبل از موعد مقرر به مجلس تقدیم کردیم، گفت: بودجه امسال، بودجه‌ای راهبردی است و با همه بودجه‌های هفت سال قبل تا حدی متفاوت است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ پیام‌های مهمی دارد، تصریح کرد: اولین پیام آن این است که ما یک چشم‌انداز بسیار روشن و امیدبخشی برای سال ۱۴۰۰ داریم. این نه بر مبنای آن است که ما می‌خواهیم با کسی توافق کنیم یا نه. شرایط ما در جنگ اقتصادی، در صنعت هم در شش ماه اول نسبت به شش ماهه پارسال و همه سه ماهه دوم تابستان نسبت به سه ماه دوم پارسال کاملاً مسیر امیدوارانه است.


* اساس بودجه ۱۴۰۰ اعلام شرایط مناسب‌تر اقتصادی برای سال آینده است


روحانی تصریح کرد: اساس این بودجه، اعلام شرایط مناسب‌تر اقتصادی برای سال ۱۴۰۰ است. این پیام را از طریق اینکه سال آینده ۲ میلیون و سیصد هزار بشکه نفت خواهیم فروخت اعلام کردیم.

وی ادامه داد: دنیا این پیام را دریافت کند که جمهوری اسلامی شرایط فروش نفتش با دو سال قبل کاملاً متفاوت خواهد بود و شرایط جدیدی خواهد بود. البته حالا ممکن است کاسبان تحریم و یأس‌آفرینان از این علامت خوشحال نشوند، امّا این چراغ امیدی هست نسبت به سال آینده. این اولین پیام بودجه ما.


* ۳۰ درصد مردم پول برق را پرداخت نخواهند کرد


روحانی در ادامه گفت: در آخر امسال و هم سال آینده، ۳۰ درصد مردم پول برق را پرداخت نخواهند کرد. این شامل کسانی می‌شود که کاملاً مراعات می‌کنند. در گاز هم اینچنین خواهد بود؛ از محاسبه اول دی پرداخت سال آینده کسانی که گاز مصرف می‌کنند ۳۰ درصد مردم گاز مجانی مصرف خواهند کرد، البته با الگویی که اعلام می‌شود.


* اگر مراعات کنند آب هم مجانی خواهد بود


وی افزود: در آب هم عدد کثیری از مردم با چارچوبی که امروز اعلام می‌شود اگر مراعات کنند آب هم مجانی خواهد بود. این اعلام دولت دوازدهم به عنوان یکی از افتخارات است که از یک طرف برای اقشار کم‌درآمد، آب و برق و گاز را مجانی و از طرفی کاری کرده که در رشد و توسعه در بسیاری از مسائل مهم مردم کاملاً مطمئن باشند که ما خودکفا هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه گاز را برای افراد تحت فشار مجانی کردیم، گفت: قبل از این کار در تولید گاز خودکفا شدیم طوری که در فصل زمستان بتوانیم پاسخگو بوده و حتی بتوانیم صادرات داشته باشیم و نیاز به واردات نداشته باشیم.

روحانی افزود: نخست در زمینه برق رشد فوق العاده پیدا کردیم یعنی رشد ۱۷۰۰ مگاواتی به طور متوسط در سال را به ۲۵۰۰ مگاوات در سال رساندیم، نیروگاه‌های مجازی را اضافه کردیم تا مردم با فرهنگ بهره‌برداری از آن، مصرف را کاهش دهند. در واقع اول نیروگاه، اضافه و بعد برق رایگان شد.


* این دولت، شعاری عمل نکرد


روحانی درباره رشد بخش آب گفت: در معادن، تصفیه سازی، مهار آب، کاهش تلفات اقدامات اساسی انجام دادیم و بعد آب را مجانی کردیم. این دولت، شعاری عمل نکرد، بلکه هفت سال در مسیر خوداتکایی و خودکفایی حرکت کرد و بعد برای حمایت از مردم کم درآمد جامعه تلاش کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ نگاه حمایتی به اقشار کم درآمد و معیشت مردم دیده شده است، گفت: حقوق کارمندان و بازنشستگان را برای حمایت از این اقشار ۲۵ درصد افزایش دادیم. ۷۳ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای حمایت از مردم به صورت یارانه یا کمک معیشتی پرداخت و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق مصرف می‌شود. برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی شده است و اگر دولت بعدا تصمیم دیگری بگیرد، این نخست به خود مردم برمی‌گردد.

روحانی یکی از پیام‌های اصلی بودجه ۱۴۰۰ را توجه به اقشار کم درآمد عنوان و تصریح کرد: می‌خواهیم به اقشار کم درآمد پیام دهیم که شما تنها نیستید و دولت با همه توان و قدرت در کنار شماست. بگذریم از اینکه در کشور ما آموزش مجانی است و در زمینه خدمت بهداشتی با طرح تحول سلامت، دولت کار بسیار بزرگی انجام داده است. بگذریم از اینکه دولت در فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی کار بسیار بزرگی انجام داده است و در همین کرونا کسب و کار‌ها مجازی انجام می‌شود. تلاش دولت همیشه این بوده که به معیشت مردم و درآمد اقشار کم درآمد توجه خاص داشته باشد.

وی، پیام دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۰ را متکی نبودن به نفت عنوان کرد و گفت: این پیام به این معنا نیست که نفت نفروشیم. نفت استخراج می‌کنیم و می‌فروشیم، اما مهم این است که بودجه جاری ما بودجه نفت نباشد. برای توسعه کشور از نفت حتما استفاده می‌شود.


* اگر ایران می‌توانست در سال ۹۰، ۹۱، ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر کند، نمی‌توانستند ما را تحریم کنند


وی اضافه کرد: باید در سطح جهانی به‌عنوان یک قدرت صادر کننده باشیم و بدون این، تضعیف قدرت ملی است. اگر ایران می‌توانست در سال ۹۰، ۹۱ حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر کند، ما را نمی‌توانستند تحریم کنند و قدرت تحریم ما را نداشتند. اگر قدرت صادرات پتروشیمی و بازار محصولات غذایی دو برابر امروز بود، اگر صادرات صنایع و تولیدات معدنی سه برابر امروز باشد، قدرت تحریم شما را نداشتند. بازار دنیا دست شما است و شما در جهان حضور دارید و نمی‌توانند شما را حذف کنند.

روحانی تصریح کرد: باید کاری کنیم که قدرت‌های بزرگ در آینده نتوانند ما را تحریم کنند و این نتوانستن با شعار درست نمی‌شود بلکه با قدرت درست می‌شود. این قدرت با اقتصاد، علم، تولید و جهش تولید درست شدنی‌است. با جهش تولد باید قدرتمند و توانمند باشیم.


* دولت حاضر است برای مردم توضیح دهد که همه این‌ها بر مبنای محاسبات دقیق است.


رییس جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم اصلاح نرخ ارز بود، اظهار داشت: ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی ما بالا برود در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است. هیچکدام این‌ها آرزو نیست. دولت کاملاً محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه این‌ها بر مبنای یک محاسبات دقیق انجام گرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: کوچک کردن دولت، فروش سهام دولت در بورس یا در بازار با مزایده، از کار‌های مهمی است که دولت چابک شود و اقتصاد را به مردم واگذار کند یعنی مردمی کردن اقتصاد یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است.


* مجلس لوایح ما را در یک اتاق بایگانی برده و سونامی طرح‌ها را شروع کرده


روحانی، بودجه ۱۴۰۰ را اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم دانست و گفت: متأسفانه در این چند ماه نتوانسته‌ایم کار مشترک انجام بدهیم، زیرا مجلس لوایح ما را در یک اتاق بایگانی برده و سونامی طرح‌ها را شروع کرده و هر روز یک طرحی ارائه می‌دهد. خب اشکالی ندارد، به هرحال خودشان می‌دانند، ولی این برخلاف اهداف بلند کشور و توسعه کشور است. ما با همکاری بهتر می‌توانیم پیش برویم. اگر نمایندگان می‌خواهند طرح ارائه کنند خودشان می‌دانند، ولی همکاری در لایحه ما را سریع‌تر پیش می‌برد تا اینکه نمایندگان طرح ارائه کنند.


* ما قبل از اینکه دولتی باشیم، مجلسی هستیم


وی یادآورشد: ما قبل از اینکه دولتی باشیم، مجلسی هستیم. اگر من هفت سال در دولت هستم، ۲۰ سال در مجلس بودم. ما مجلسی هستیم و بیش از خیلی‌های دیگر مجلسی هستیم و به نفع مجلس صحبت می‌کنیم. راه‌حل، لوایح است مخصوصاً اینکه ما یک لوایحی داریم که تصویب آن‌ها در گرو ۵ دقیقه وقت گذاشتن و اصلاح یک جمله است. یعنی لایحه ما تصویب شده به شورای نگهبان هم رفته، شورای نگهبان یک ایرادی گرفته، و این کلمه است می‌توان حذف و یا اصلاح کرد تا تبدیل به قانون شود.


* همان‌هایی هم که در برجام ماندند، به تعهدات، درست عمل نکردند


روحانی در ادامه به مسائل بین‌المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آنچه در ۹۸ اعلام کرد و به دنیا به صراحت گفت که «کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات». آن‌ها شروع کردند به کاهش که چه عرض کنم؛ تقریباً تعهدات را کنار گذاشتند، نه آمریکا؛ همان‌هایی هم که در برجام ماندند، متأسفانه به تعهدات، درست عمل نکردند؛ خیلی اندک عمل کردند. خب ما مدتی صبر کردیم بعد رسماً اعلام کردیم کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات. در پنج مرحله این تعهدات را کاهش دادیم.

رئیس‌جمهور افزود: اینکه بناست و اعلام شده که در نطنز نصب سانتریفیوژ IR۲M داشته باشیم اینکه جدید نیست که حالا اروپایی‌ها نوحه به‌پا کرده‌اند. اینکه نیاز به سینه‌زنی ندارد. ما گفته‌ایم کاهش تعهدات. کاری که در نطنز داریم انجام می‌دهیم بر اساس اعلام رسمی شخصی من بوده است. الان همان کار را داریم می‌کنیم. امّا همیشه گفته‌ایم کاری می‌کنیم که قابل بازگشت باشد. ممکن است ده هزار سانتریفیوژ هم راه بیفتند، امّا هر وقت بخواهیم یک ساعت نیم ساعت بعد، خاموش می‌کنیم.


* آن کم‌سواد کاغذ را خط خطی کرد و از برجام خارج شد؛ حالا نفر بعد بیاید یک کاغذ خوب بیاورد و یک امضا بکند


وی ادامه داد: هر زمان پنج بعلاوه یک یا چهار بعلاوه یک، به همه تعهدات عمل کردند، ما هم برمی‌گردیم به تمام تعهدات. اصلاً برای اینکه برگردیم به گذشته، زمان نمی‌برد؛ یک اراده است. چطور برجام پایش شکسته شد؟ آن آدم کم سوادِ تاجرمسلک، یک کاغذ را خط خطی کرد و گفت من از برجام خارج شدم. خیلی خب، حالا نفر بعد بیاید یک کاغذ خوب بیاورد و یک امضا بکند. یک امضا می‌خواهد. اصلاً زمان و مذاکره نمی‌خواهد.

رئیس‌جمهور با اشاره به دستوری که به وزارت بهداشت برای خرید واکسن کرونا داده، گفت: فعلاً باید واکسن را تهیه کنیم و به افراد پرریسک تزریق کنیم.


* هر واکسنی که می‌خواهیم بخریم باید صد لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم


وی در ادامه گفت: البته هر واکسنی که می‌خواهیم بخریم باید صد لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم. آنقدر مشکل درست کرده‌اند که کاری که با یک تلفن حل می‌شود هفته‌ها و ماه‌ها باید درگیر آن شویم.

روحانی اظهار داشت: این جماعتی که در کاخ سفید هستند و روز‌های آخر را می‌گذرانند، آنقدر خبیث هستند که به بهداشت مردم، به پیرمرد و معلول هم رحم نکردند. فاسدترین رفتار‌ها را انجام دادند. بله، ما می‌دانیم که کار‌ها اینطور پیچ می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: حالا آن کسانی که می‌نشینند در گوشه‌ای که چند درصد مشکلات خارجی است چند درصد داخلی، خب معلوم نیست چه می‌گویند. خب حالا خرید واکسن، داخلی است یا خارجی؟

روحانی افزود: در جلسه امروز هیأت دولت، مصوبه مهمی را درباره کرونا تصویب کردیم که باید شنبه در جلسه ستاد ملّی مبارزه با کرونا تصویب نهایی شود.

ادامه دارد ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها