أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۱۶۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بازخوانی برخی مواضع مهم فقیه انقلابی؛
آیت الله یزدی در تحکیم اصل ولایت فقیه در جامعه تلاش های بسیار داشتند و همواره در دفاع از ولایت فقیه و آرمانهای انقلاب اسلامی پیش قدم بوده و در بزنگاههای مختلف با مواضع قاطع و انقلابی خود، چراغ راهی برای مردم _علی الخصوص نسل جدید انقلاب اسلامی_ بودند.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، ظهر امروز آیت‌ الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین، از رییس سابق  مجلس خبرگان رهبری، رییس سابق قوه قضائیه، استاد برجسته حوزه علمیه قم و از مبارزین برجسته پیش از انقلاب اسلامی دار فانی را وداع گفت.

ایشان همواره در دفاع از ولایت فقیه و آرمانهای انقلاب اسلامی پیش قدم بوده و در بزنگاههای مختلف با مواضع قاطع و انقلابی خود، چراغ راهی برای مردم _علی الخصوص نسل جدید انقلاب اسلامی_ بودند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گوشه‌ای از مواضع مرحوم آیت‌الله یزدی در بزنگاهها و عرصه‌های مختلف سیاسی است.

فتنه ۸۸ یکی از مقاطع حساس انقلاب بود که ضد انقلاب با همراهی عوامل خود در داخل کشور و با استفاده از غبارآلود کردن فضای کشور، درصدد سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران بود. سکوت و مواضع دوپهلوی برخی خواص در آن ایّام نیز بر غبارآلودگی فضا افزوده بود. تا جایی که رهبر معظّم انقلاب صریحاً فرمودند که خواص شفاف باشند و دو پهلو موضع نگیرند.

در این میان، آیت‌ الله محمّد یزدی با مواضع به موقع و و صریح خود، به بصیرت‌افزایی در جامعه و کنار رفتن غبارهای فتنه کمک می‌کرد.

روشنگری آیت ‎الله یزدی درخصوص نیت شوم فتنه‌گران پیش از انتخابات سال ۸۸

خرداد ۸۸ که برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، با تشکیل کمیته صیانت از آرا، مشغول کاشتن بذر تردید در انتخابات ۲۲ خرداد بودند، آیت‌الله یزدی ورود کرد و اعلام کرد: "انجام این کار، خلاف شرع و قانون و در حقیقت یک خلاف عقل است. قانون اساسی ما، نظارت بر انتخابات را برعهده شورای نگهبان گذاشته است و اجرای انتخابات بر اساس قانون انتخابات به وزارت کشور واگذار شده است".

عضو وقت شورای نگهبان تشکیل کمیته صیانت از آرا را یک طرح سیاسی برای توجیه شکست احتمالی افراد خاص در انتخابات می‌داند و تصریح می‌کند: "این در واقع، پیش بینی برای یک اتهام است. آنها این کار را می‌کنند تا در آینده اگر نامزد مطلوب‌شان رأی نیاورد، بگویند آرا، تقلبی است".

دود و آتشی وجود ندارد مگر عده‌ای بخواهند فتنه به‌پا کنند

پس از نامه سرگشاده هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب اسلامی در ۱۹ خردادماه ۸۸ به کار بردن تعابیری مانند اینکه بخشی از مردم و جریان ها و احزاب این وضع را (اشاره به مناظره محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی) بیش از این بر نمی‌تابند و آتش فشانهایی در جامعه شکل خواهد گرفت، آیت‌الله یزدی در واکنش به اظهارات مرحوم هاشمی گفت: این عبارت خیلی مفهوم دارد. مردم ما از این عبارات به راحتی می‌توانند بفهمند که منظور چیست؟ بنابراین هر کس در جریان انتخابات به عنوان تبلیغات انتخاباتی بخواهد در هر گوشه مملکت تشنجی با هر درجه‌ای ایجاد کند، به تعبیر مقام معظم رهبری یا خائن است و یا غافل. من به طور کلی می‌توانم بگویم که کشور رهبر دارد، مسئول کشور رهبر است و مسلما مردم و همه علما، روحانیت و مسئولان نظام به رهبری ایشان اعتقاد داشته و جملگی تابع فرامین و منویات ایشان هستند. آقای هاشمی رفسنجانی مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت را دارند و سمتی به عنوان رهبری ندارند. رهبر کشور مسئول کل کشور است و امنیت کشور به عهده ایشان است. آرامش کشور به عهده ایشان است. ایشان دستورات لازم را صادر فرموده‌اند و می‌فرمایند: اگر کسی هم خلافی کرده یا خلافی کند، در جای خود تذکرات لازم را به او می‌دهند.

آیت‌ الله یزدی در پاسخ به این سوال که هاشمی در نامه‌اش خطاب به مقام معظم رهبری نوشته است که «برای رفع فتنه های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هر گونه که صلاح می دانید اقدام موثری بنمایید»گفت بود: ما چیزی به عنوان آتش و دود و این چیزها نمی‌فهمیم. مگر خدای ناکرده کسانی بخواهند فتنه‌ای برپا کنند. فتنه بر پا کردن غیر از این است که انسان بخواهد تبلیغ فتنه بکند.

میرحسین، جوهره خود را معرفی می‌کند

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و در حالی که نصایح دلسوزانه رهبر انقلاب و خطبه‌های فصل‌الخطاب ایشان در فتنه‌گران اثر نکرده بود، آیت‌الله یزدی باز هم وارد عرصه شد و گفت: میرحسین موسوی دارد جوهره خود را معرفی می‌کند و نظام موظف نیست که در‌باره سلامت انتخابات وی را قانع کند و مردم ما به اجبار به کسی رای نداده‌اند و رای همه مردم اختیاری بوده است... آقای موسوی هنوز زمانیکه صندوق‌ها باز نشده بود اعلام پیروزی کرده‌است و این کار خلاف قوانین بود.

رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تعدادی اندک از آدم‌هایی که از هویت درستی برخوردار نیستند به اسم آشوب و فتنه قصد جان نظام را کرده‌اند، تصریح می‌کند: البته این فتنه‌ها نیز مثل ده‌ها فتنه کوچک و بزرگ تاریخ ۳۰ ساله انقلاب با حضور ملت مقتدر ایران خنثی می‌شود.

چه کسی جز هاشمی بذر تردید را افکند؟

۲۷ تیر ۸۸ و در حالی که نمازجمعه مرحوم هاشمی رفسنجانی، کانون حضور عناصر وابسته به فتنه شده بود و صحنه‌هایی زننده‌ای برای نخستین بار در تاریخ نمازجمعه ثبت شد، آیت‌الله یزدی یک روز بعد به روشنگری پرداخت: "مسئله خیانت و تقلب در انتخابات را چه کسی مطرح کرد و کجا مطرح شد؟ در زمانی که هنوز انتخابات اعلام نشده بود! این چه معنا دارد؟ بذر تردید را چه کسی افشاند؟ باید با آنها برخورد شود. چه گروه‌هایی کمک کردند تا این بذر آبیاری شود و این همه فساد و فتنه در خیابان‌ها ایجاد شده و امنیت کشور را زیر سوال بردند.

مصاحبه منتشر نشده آیت‌الله یزدی | از توصیه خاص به هاشمی رفسنجانی تا دیدار ۳  نفره

بعد از انتخابات و فتنه‌ها و سخنرانی رهبری سکوت معنادار آقای هاشمی یعنی چه؟ آیا این تنها فقط یک سکوت است؟ این سکوت نوعی حمایت و طرفداری از جبهه مخالف و تایید صحنه‌های خیابانی است. من می‌پرسم رییس مجلس خبرگان چرا سکوت کردید و نگفتید نباید خیابان بیایید و شیشه‌ها را بشکنید؟ در حالی که شما در سطح بالایی هستید".

مواضع هاشمی رفسنجانی از ۳ پهلو هم گذشته است

انتقادات این مبارز روزهای سخت انقلاب به هاشمی رفسنجانی به این مورد ختم نمی‌شود. ایشان در ۵ بهمن ماه ۸۸ در دیدار مسئولان صدا و سیما، به سخنرانی هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه اشاره و اظهار می‌کنند: "آقای هاشمی مگر شما در این ۳۰ سال از رهبر جدا بوده‌اید. هر کجا که رهبری بوده‌اند شما نیز بوده‌اید. تجربیات شما چه تفاوتی با تجربیات آقای خامنه‌ای دارد؛ شما در نماز جمعه گفتید نسبت به نتیجه انتخابات تردید دارید ولی مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر سالم بودن نتیجه انتخابات فرمودند اگر مشکلی است قانونی عمل کنید. آقای هاشمی اگر امروز می‌خواهید صحبت کنید جسارت به عکس امام و توهین روز عاشورا را محکوم کنید. معنی ندارد که بیایید و دوباره بر مواضع خود پافشاری کنید. آقای هاشمی در دیدار اعضای حزب توسعه و اعتدال گفته است در شرایط فعلی باید افرادی از دو جناح مشکلات را در کنار رهبری حل کنند.

بعضی فتواهای آقای صانعی، بدعت در دین است

آیت الله یزدی در ۱۳ دی ۱۳۸۸ در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با انتقاد از برخی آرای فقهی آیت الله صانعی گفت: "برخی آرای فقهی ایشان خلاف شأن و مقررات است و ان شاءالله که خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر نموده و ما را از شرور نفس حفظ نماید".

وی در ادامه با اشاره به برخورد نامناسب آیت الله صانعی با حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت: در یکی از مواردی که ایشان فتوایی صادر می کند، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ایشان تلفن می کنند و می گویند این چه فتوایی است که شما داده اید؟ اما ایشان عصبانی می شود و با این مرجع تقلید تند می شود که ما همان موقع از این برخورد آقای صانعی با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به شدت ناراحت شدیم و گفتیم ایشان که خودش را مرجع می داند، حداقل باید احترام بزرگ تر را حفظ کند و نباید با این مرجع تقلید اینگونه برخورد کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه مبنی بر اینکه آیت الله یوسف صانعی فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت است، گفت: "این موضوع در کمیسیون مربوطه جامعه مدرسین بحث شده و به نتیجه هم رسیده بود منتهی طبق آیین نامه های مربوطه مبنی بر اینکه مسایل مهم باید به تصویب نهایی جامعه مدرسین برسد، چندی قبل گزارش کمیسیون در این خصوص در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شد".

از روشنگری عقب‌نشینی نمی‌کنیم

آیت‌الله یزدی هم چنین در ۱۲ بهمن ۸۸ و تنها چند روز پس از انتخاب مجدد خود به ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسط این تشکل با سابقه، در دیدار با جمعی از فضلا و محققین حوزه علمیه گفت: "خدا کند ما کوتاهی نکرده باشیم و آنچه کرده ایم در راستای وظیفه بوده است. چنانکه حضرت امام همواره این نکته را تذکر داده اند که ما موظف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم".

انتقاد تند آیت الله یزدی به صحبت‌های علی لاریجانی

آیت الله محمد یزدی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: "به رهبری باید مشاوره داد ولی وقتی به درجه تصمیم رسید حتی اگر با سلیقه ما هماهنگ نباشد تبعیت از این حکم انفع به حال مصالح حکومت و جامعه است تا اینکه فضای جامعه دچار تردید و نگرانی شود. بنابراین، من گاهی احساس کوتاهی می‌کنم که به جهت وضع جسمی توان بیش از این ندارم که به وظایف خودم عمل کنم و به هر حال امیدوارم که بتوانیم وظیفه خودمان را در انقلاب انجام دهیم".

رییس جامعه مدرسین همچنین در پاسخ به سوال یکی از حاضران در مورد نگرانی از توقف جریان روشنگری، هرگونه عقب نشینی از روشنگری را تکذیب کرده و گفت: "ما وظیفه نداریم سکوت کرده و بی تفاوت باشیم و جریان روشنگری وظیفه‌ای است که در برابر خداوند باید انجام دهیم".

صیانت از مرجعیت باید رعایت شود

آیت الله یزدی در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ در جلسه‌ای با حضور اساتید بسیجی، ضمن انتقاد از رفتار برخی افراد در اعلام مرجعیت، اظهار داشت: "بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم، رسماً جلویش را می‌گیرم و اعلام رسمی هم می‌کنم؛ واقعا در حوزه چه کسی باید با این مساله برخورد کند؟ نوه مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست؛ کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد، می‌تواند مرجع باشد..."

ایشان با تاکید بر این‌که صیانت از مرجعیت باید رعایت شود؛ افزود: "اگر کسی توان علمی او محرز نشود و وارد این عرصه شود، مجبور می‌شوم رسما اعلام کنم که ایشان حق ادعای مرجعیت ندارند؛ چون هیچ جایی توان علمی او را تایید نمی‌کند؟ مگر می‌شود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند. اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم، چون مرجعیت نمی‌تواند بازیچه باشد. چهار، پنج مرجع داریم که از طرق شرعی مرجع شده‌اند، کافی هستند. همه که نباید فقیه و مرجع بشوند...  کمیسیون صیانت از مرجعیت مصوب جامعه مدرسین و مورد تایید پنج مرجع است که یکی از آنها مقام معظم رهبری است و حتی مراجع اخیر هم که فوت شدند، در آن زمان تایید کردند لذا پنج مرجع تایید کرده‌اند و  هفت هشت عضو هم دارد".

انتقاد آیت‌الله یزدی از حوزه‌های لاکچری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین همچنین در جلسه مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با انتقاد از رفتار و اطرافیان فاسد یکی از مقامات گفته بود: "به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟"

ولی فقیه اختیارات امام معصوم(ع) را دارد

آیت الله یزدی در تحکیم اصل ولایت فقیه در جامعه تلاش های بسیار داشت. ایشان در ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در دیدار جمعی از مبلغین بسیجی منتخب تیپ امام صادق (ع) گفت: "زمانی که درحوزه بزرگی مانند قم، هستید، معنای ولایت فقیه و حاکمیت اسلام را، امام راحل و رهبری معظم انقلاب تبیین کردند و خود به خود بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شاهد انواع دشمنی‌ها هستیم. اگر افرادی در بحث ولایت فقیه، اطلاق را قبول ندارند، ما قبول داریم و معقتدیم ولایت فقیه اطلاق دارد و معنای آن این است آن اختیاراتی که امام معصوم (ع) دارد و می‌تواند عمل کند و باید عمل کند، فقیهی که جانشین او است، اختیار دارد همه چیز‌ها را که می‌تواند عمل کند، باید عمل کند... فرض کنید اگر حاکمیت اسلام آن قدر پیشرفت کرد مثلا در کره شمالی که به دین و خدا اعتقادی نیست، بتواند مردم این کشور را دعوت به اسلام کند و بگوید یا مسلمان شوید یا جنگ کنید و مطمئن باشد که در جنگ اگر چه با تلفاتی همراه باشد، ولی پیروز می‌شود، این عقیده را در مورد، ولی فقیه داریم، چون او را ولیّ مطلق می‌دانیم و در بازنگری قانون اساسی این کلمه مطلق اضافه شده، یعنی در واگذاری شئون امام معصوم (ع) به فقیه وقت، هیچ گونه محدودیتی نیست".

* منبع: پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها