أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۱۹۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۲۷ آذر ۱۳۹۹
دو نکته مهم در سخنان رهبر معظم انقلاب
امتیاز جالب «زمان ممکن» بر کلید واژه سیاسی «زمان مناسب»، غیرقابل پیش بینی کردن ساعت دقیق اجرای عملیات است. «زمان ممکن» چون اتکایش به درون و به فرآهم شدن امکانات داخلی است، یعنی زمان و کیفیت عملیات انتقام در اختیار خود ایران است و هر لحظه شرایط فرآهم شد، اجرای آن قطعی است.
به گزارش پایگاه 598، به نقل از جهان نيوز-مهدی جهان تیغی: از نزدیک به یک سال گذشته تاکنون، انتقام خون شهید سلیمانی تبدیل به یکی از سرفصل مهم سیاسی، نظامی و حتی اجتماعی در ایران شد. اما جو روانی ایجاد شده بعد از ترور شهید فخری‌زاده سبب طرح مباحث جدید و حتی شبهات و ابهاماتی درباه چارچوب و معتبر بودم انتقام سخت ایران شد.

با این وجود، سخنان اخیر رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهید سلیمانی را می‌توان چارچوب شفاف «انتقام سخت» و حتی به نوعی آخرین طراحی ایران برای انتقام خون شهید سلیمانی نامید.

الف: رهبر معظم انقلاب درباره انتقام از عوامل و آمران شهادت سردار سلیمانی، به دو نوع انتقام اشاره کردند؛ انتقام نرم و انتقام سخت. بدیهی است که هر دونوع این انتقام مهم است ولی باید در نظر داشت که انتقام سخت‌تر همان انتقام نرم افزاری است که جوشش خون شهید سلیمانی باید سبب «اخراج امریکا از منطقه» و نهایتا «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» شود. طبیعی است که تحقق هر دو هدف بزرگ «سیلی سخت» مدنظر رهبری باید با مکمل‌های نرم افزاری از جنس فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک همراه شود و صرفا بر پایه روش‌های سخت افزاری نیست. غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار بار اصلی آن بر عهده نخبگان علمی انقلابی در داخل ایران است و پیش شرط «اخراج آمریکا از منطقه» نیز ایجاد انگیزه، همت و اجماع در میان ملت‌های منطقه و تقویت سیاست‌های جبهه مقاومت از طریق دیپلماسی فعال انقلابی است.

ب: اما نکته جدید رهبری درباره آمران و قاتلان سردار سلیمانی این جمله مهم بود: « انتقام در هر زمانی که ممکن باشد قطعی است». «زمان ممکن» معنای شفافی دارد ولی تفاوتی هم با کلید واژه «زمان مناسب» ی است که بعد از تررور شهید فخری زاده توسط برخی از مسئولین کشور بیان شد، دارد. برداشت از کلید واژه «زمان مناسب» برخی سیاسیون، بیشتر ناظر به مدت زمان سیاسی مناسب است ولی کلید واژه «زمان ممکن» رهبری به نظر می‌رسد ناظر به فرآهم شدن هر زمانی است که امکانات عملیات انتقام فرآهم شود! ساده تر آنکه در درون «زمان ممکن» خبر از آغاز فعالیت ها، طراحی‌ها، جمع آوری امکانات، کمین کردن و در انتظار فرآهم شدن شرایط امکان عملیات و... وجود دارد ولی در کلید واژه «زمان مناسب» نوعی بی عملی، وعده بدون پشتوانه معتبر، لفاظی سیاسی، ایجاد تاخیر زمانی و سیاسی در پروسه انتقام و... دیده می‌شود.

در کلید واژه «زمان ممکن» نوعی اختیار درونی برای تحقق عملیات انتقام دیده می‌شود ولی در کلید واژه «زمان مناسب» برخی سیاسیون نوعی تصمیم گیری با تاثیرپذیری از القائات دشمن و یا ناظر به محاسبات و تحولات قدرت در جبهه دشمن است.

در درون کلید واژه «زمان ممکن» البته نوعی ابهام معنادار نیز وجود دارد و آن اینکه ایران در حال نوعی طراحی از انتقام است که احتمال دارد از مجموع انتقام‌های که تاکنون اجرایی کرده، در روش و چه بسا در ماهیت تفاوت‌های داشته باشد.

از سوی دیگر، امتیاز جالب واژه «زمان ممکن» بر کلید واژه سیاسی «زمان مناسب»، غیرقابل پیش بینی کردن ساعت دقیق اجرای عملیات است. همچنین «زمان ممکن» چون ریشه اصلی آن اتکایش به درون و به فرآهم شدن امکانات داخلی است، اولا یعنی زمان و کیفیت عملیات انتقام در اختیار خود ایران است و دوم اینکه هر لحظه شرایط فرآهم شد، اجرای آن قطعی است.

با مقدماتی که گفته شد، در کلید واژه «زمان ممکن» قطعی بودن «انتقام سخت» بسیار معتبر است ولی در واژه «زمان مناسب» برخی چهره‌های غربگرای داخلی کمترین اعتبار برای قطعی بودن عملیات انتقام ایران دیده می‌شود.

طبیعی است که دشمن بر حفاظت خاص از عوامل و آمرین ترور سردار سلیمانی تاکید دارد و تلاش می‌کند در برابر پروسه انتقام ایران موانع سیاسی و امنیتی ایجاد کند. اما کلید واژه «زمان ممکن» رهبری به نوعی این مطلب را تداعی می‌کند که ایران در حال فرآهم کردن «امکاناتی» است که بتواند موانع سیاسی و امنیتی ایجاد شده دشمن را نیز خنثی و برطرف کند. از این منظر تاخیر موقت به معنای غیرقابل قطعی بودن انتقام نیست بلکه اتفاقا پروسه انتقام کاملا در حال طی کردن یک روند فعال و در حال اجرا است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها