أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۲۰۲۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۳۰ آذر ۱۳۹۹
یلدای ۱۳۶۵ را می‌توان یلدای خونین کرمانشاه نامید. روزی که ده‌ها فروند هواپیمای رژیم بعث صدام بر فراز آسمان کرمانشاه ظاهر شده و مردم بی‌دفاع این شهر که برای برپایی مراسم شب یلدا آماده می‌شدند را به خاک و خون کشیدند.
به گزارش پایگاه 598، بمباران شهر‌ها همزمان با آغاز تهاجم سراسری ارتش رژیم بعث عراق به خاک ایران آغاز شد و تا پایان جنگ نیز ادامه داشت.

بیشترین بمباران شهر‌های کشور در سال ۱۳۶۵ صورت گرفت و بر اساس آمار‌های موجود در مجموع بیش از۱۶ هزار نفر از شهروندان غیرنظامی کشور در اثر بمباران‌ها و موشک‌باران شهر‌ها به شهادت رسیدند و بیش از ۵۹ هزار نفر زخمی و مجروح شدند.

هدف دشمن از بمباران شهر‌ها ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و فشار روحی برای متزلزل کردن اراده آن‌ها در ادامه نبرد و مقاومت و پشتیبانی از رزمندگان و خارج شدن از بن بست در نبرد‌های زمینی بود.

استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی از رزمندگان اسلام در جبهه میانی و به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق همواره مورد تهاجم هواپیما‌ها و موشک‌های دشمن قرار گرفت و در طول جنگ تحمیلی با تقدیم ۲۷۴۸ شهید در اثر بمباران‌ها و حملات موشکی و بیش از هزاران نفر زخمی و مجروح، جلوه‌ای از حماسه ایثار و مقاومت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام را خلق کرد.

یکی از تلخ‌ترین حوادث دوران دفاع مقدس حادثه شب یلدای خونین شهر کرمانشاه است. زمانی که در ۳۰ آذر ۱۳۶۵ مردم شهر بر اساس رسم دیرینه مشغول خرید و تهیه ملزومات شب یلدا بودند تا در جمع خانواده شب خاطره انگیزی را سپری کنند که ددمنشان رژیم بعث عراق با تهاجم بوسیله ده‌ها فروند هواپیما در دو نوبت و در ساعات ۱۲:۳۰ و ۱۶:۴۵دقیقه مراکز خرید مردم و مناطق مسکونی مختلفی از شهر کرمانشاه را مورد آماج بمب‌های خوشه‌ای قرار دادند.

در اثر این بمباران‌ها بیش از ۱۰۰تن از شهروندان کرمانشاهی به شهادت رسیده و تعداد زیادی از مردم بی‌گناه نیز مجروح شدند و خاطره خوش شب یلدا بریا مردم این دیار به اندوه تبدیل شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها