يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۲۵۴۱
زمان انتشار: ۱۵:۱۰     ۱۴ دی ۱۳۹۹
نیویورک تایمز - The New York Times؛
نیویورک تایمز نوشت: برخی از تحلیلگران بازگشت ناو «USS Nimitz» به بندر بریمرتون واشنگتن را راهبردی در جهت کاهش تنش بین دو کشور ایران و آمریکا عنوان کردند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، به نقل از نیورک تایمز در گزارش روز جمعه خود با عنوان «پنتاگون در یک راهبرد غیرمنتظره دستور بازگشت ناو هواپیمابر را داد» نوشت که پنتاگون به صورت ناگهانی، ناو هواپیمابر «USS Nimitz» را از منطقه خاورمیانه و آفریقا به سمت آمریکا فرستاد. نیویوک تایمز این اقدام را نوعی عقب‌گرد در راهبرد نمایش قدرت چندهفته‌ای در مقابل ایران دانست.

مقامات رسمی در روز جمعه، اقدام «کریستوفر سی.میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا مبنی بر جابجایی ناو هواپیمابر «USS Nimitz» را نوعی سیگنال تنش‌زدایی به تهران دانستند تا مانع از گرفتاری [آمریکا] در یک بحران طی روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ شود.

گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که احتمالاً ایران و نیروهای نیابتی آن در حال آماده سازی برای حمله جهت انتقام [خون] ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. برخی از تحلیلگران بازگشت ناو «USS Nimitz» به بندر بریمرتون واشنگتن را راهبردی در جهت کاهش تنش بین دو کشور ایران و آمریکا عنوان کردند.

«مایکل پی.مالروی» مسئول سابق میز خاورمیانه پنتاگون نوشت: «درصورتی که ناو هواپیمابر «USS Nimitz» درحال بازگشت باشد، می‌تواند به این دلیل باشد که پینتاگون معتقد است با این کار تهدید (رویارویی) تا حدودی کاهش می‌یابد.»

امّا منتقدان این اقدام را "نمونه دیگری از تصمیم‌گیری خام در پنتاگون" از زمان برکناری «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق و تعدادی از مقامات ارشد پنتاگون در نوامبر و جایگزینی «سی.میلر» رئیس سابق بخش ضد تروریسم و تنی چند از وفاداران ترامپ به جای آنان دانستند.

«متیو اسپنس» مسئول اسبق میز خاورمیانه در پنتاگون گفت: «در بهترین حالت این اقدام یک پیام دوگانه غیرشفاف را به تهران می‌فرستد و  باعث می‌‍شود دقیقاً در یک زمان نامناسب، دایره انتخاب ما محدودتر شود. اینجا یک سوال جدّی مطرح است که راهبرد دولت چیست؟»

نیویورک تایمز در ادامه نوشت که پنتاگون و ژنرال «مک‌کنزی» فرمانده سنتکام طی هفته‌های اخیر درحال نمایش قدرت به ایران بودند. ناو هواپیمابر «USS Nimitz» و سایر کشتی‌های جنگی جهت پوشش هوایی فرآیند خروج نیرو‌های آمریکا از عراق، سومالی و افغانستان وارد منطقه شده بودند. نیروی هوایی آمریکا سه مرتبه بمب افکن‌های B-۵۲ را جهت پرواز در ۶۰ مایلی خط ساحلی ایران اعزام کرد. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که برای اوّلین‌ بار طی دهه گذشته دستور اعزام زیردریایی مجهز به موشک‌های «تام هاوک» را به خلیج فارس صادر کرده است.

با دستور «سی.میلر»، درخواست ژنرال «مک‌کنزی» فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه مبنی بر طولانی کردن مدّت استقرار ناو هواپیمابر «USS Nimitz» و آماده‌باش یگان جنگنده‌های آن لغو شد. مشخص نیست که آیا «ترامپ» از بازگشت ناو هواپیمابر «USS Nimitz» به دستور «سی.میلر» مطلع بوده است یا خیر.
 

دستور بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا: سیگنال تنش‌زدایی به تهران؟! / ایران حجم زیادی موشک و پهباد به عراق ارسال کرده است

ژنرال «کنت مک‌کنزی» - فرمانده نیروی تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا)

دستور بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا: سیگنال تنش‌زدایی به تهران؟! / ایران حجم زیادی موشک و پهباد به عراق ارسال کرده است

حوزه عملیاتی نیروی تروریستی «سنتکام» شامل مناطق خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است.

مشاوران ارشد نظامی نظیر ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال «مک‌کنزی» از تصمیم «سی.میلر» درباره ناو هواپیمابر «USS Nimitz» متعجب شدند.  تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا در روزهای اخیر اظهارداشته‌اند که «سامانه پدافند هوایی، نیروی دریایی و سایر یگان‌های امنیتی ایران در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند.»

تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا همچنین اعلام کرده‌اند که ایران موشک‌های برد کوتاه و پهباد به عراق ارسال کرده است. مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که نمی‌توانند تشخیص دهند «ایران یا نیروهای نیابتی متحد آن در عراق آماده حمله به نیروهای آمریکا هستند یا مشغول آماده‌سازی دفاعی جهت مقابله احتمالی با دستور حمله ترامپ به آنان» مقامات پنتاگون اعلام کرده‌‎اند که تعدادی هواپیمای جنگنده و سوخت‌رسان به عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس فرستاده‌اند تا فقدان ناو هواپیمابر «USS Nimitz» جبران کند.

[در همین رابطه] فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه در مراسم بزرگداشت ژنرال سلیمانی گفت که آمادگی کامل جهت واکنش به هرگونه فشار نظامی آمریکا در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ را دارند و گفت: «نگرانی در مواجهه با هیچ قدرتی نداریم. ما در میدان نبرد سخن نهایی خود را به دشمنان خود خواهیم گفت.»

 

* خبرگزاری دانشجو- ایلیا فروزش 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها