يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۲۶۱۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۱۷ دی ۱۳۹۹
به مناسبت سالگرد حادثه تلخ در کرمان؛
متاسفانه با توجه به ابعاد گسترده ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و البته استقبال بی نظیر مردم ایران از پیکر پاک شهدای مقاومت، فضای رسانه‌ای کشور نسبت به حادثه ناگوار کرمان توجه چندانی نکرد و حتی یکی از رسانه‌های انقلابی کشور نیز تیتر نابجایی در خصوص قربانیان این اتفاق منتشر کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، ۱۷ دی ماه سال ۹۸ و در جریان تشییع با شکوه پیکر مطهر سردار حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان، اتفاق تلخی به وقع پیوست و ۶۲ نفر از مردم عزیز کشورمان به دلیل ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند.

متاسفانه با توجه به ابعاد گسترده ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و البته استقبال بی نظیر مردم ایران از پیکر پاک شهدای مقاومت، فضای رسانه‌ای کشور نسبت به حادثه ناگوار کرمان توجه چندانی نکرد و حتی یکی از رسانه‌های انقلابی کشور نیز تیتر نابجایی در خصوص قربانیان این اتفاق منتشر کرد.

اگرچه پس از وقوع این ماجرا و با تفقد رهبرانقلاب، جان‌باختگان این حادثه «شهید» تلقی شدند اما تاکنون از برخورد قانونی با عاملان این حادثه، اخباری مخابره نشده است.

در آن زمان، یکی از مصدومان این حادثه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: منتظر شروع مراسم بودیم که ناگهان جمعیت به سمت خیابان شریعتی هجوم آوردند و تعدادی از مردم برای فرار از موج تشییع کنندگان به سمت کوچه شماره ۲ فرعی رفتیم.

وی افزود: در ابتدای کوچه ماموران انتظامات مراسم از عبور مردم جلوگیری کرده و سعی کردند آنها را به عقب برانند که متاسفانه افرادی تعادل خود را از دست داده و به زمین افتادند و در ازدحام جمعیت فوت کردند و یا مصدوم شدند.

این شهروند کرمانی تصریح کرد: اگر مسیرهای فرعی باز بودند از ازدحام جمعیت کاسته می شد، اما دست اندرکاران مراسم اصرار داشتند مردم به خیابان اصلی برگردند و باعث این حادثه تلخ شدند.

دو تن از دیگر مصدومان این حادثه متفق القول معتقد بودند که خیابان شریعتی و میدان آزادی ظرفیت این جمعیت را نداشت و اگر مردم کمک نمی کردند تعداد بیشتری فوت می کردند.

با توجه به سخنان مصدومان این حادثه به نظر می رسد که عدم گنجایش خیابان اصلی در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت، علت اصلی وقوع این حادثه می‌باشد.

علی مطهری، عضو مجلس دهم، سال گذشته پیرامون این حادثه بیان داشت: ما اطلاع دقیق داریم در اتفاق‌های کرمان، پنج نفر در جلسه شورای تامین اعتراض کردند اگر جمعیت به این نقطه مشخص برسد تلفات خواهیم داشت چون عرض خیابان کم است اما چند نفر دیگر قبول نکردند و گفتند ما اصرار داریم جمعیت را نشان بدهیم و باید شلوغی جمعیت چشمگیر باشد.

با بررسی دقیق‌تر مسیر مراسم تشییع تا گلزار شهدای کرمان نیز می‌توان دریافت که با توجه به حضور چشمگیر مردم در شهرهای تهران، قم و مشهد برای تشییع شهدای مقاومت و البته حضور ساکنان شهرهای مجاور در کرمان برای شرکت در مراسم، مسئولان می‌بایست به جای در نظر گرفتن خیابانی نسبتا باریک(خط قرمز رنگ)، مسیر دیگر یعنی -به عنوان نمونه- بزرگراهی دو طرفه با عرض بسیار بیشتر را (خط آبی رنگ) برای تشییع در نظر می‌گرفتند تا از ازدحام جمعیت و وقوع این حادثه دردناک جلوگیری شود.



حسین انجم شعاع، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان، محمد جواد فدایی، استاندار وقت کرمان و غلامحسین غیب پرور، مسئول مراسمات تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی از کلیدی‌ترین مسئولان مراسم کرمان بوده‌اند که البته متاسفانه تاکنون پاسخ شایسته‌ای از آنان شنیده نشده است.

با این وجود اکنون دقیقا یک سال از حادثه تلخ کرمان گذشته اما مقصران و عاملان این اتفاق به مردم معرفی نشده و بالتبع مجازات لازم نیز در نظر گرفته نشده است.

این در حالی است که در رویکرد دوره جدید قوه قضائیه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، همواره مقصران حوادث ملی تحت پیگرد قرار گرفته و مجازات می‌شوند. به عنوان نمونه پس از سیل شیراز در فروردین ۹۸ و جان‌باختن ۲۱ نفر از هموطنان، بلافاصله برخورد با عوامل این حادثه در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت و احکام صادره برای مقصران این حادثه نیز به اطلاع عموم مردم رسید.

به هر ترتیب، علاوه بر خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه، تمامی مردم انتظار دارند تا قوه قضائیه، قاطعانه و بدون اغماض، با رسیدگی به این پرونده مانع از پایمال شدن خون ده‌ها هموطنی شود که در راه بدرقه قهرمان محبوب خود، جان خود را از دست داد‌ه‌اند؛ همچنین مسئولان مربوطه در حادثه کرمان نیز بایست بجای پنهان شدن پشت پیکر مطهر شهدای مقاومت و غم ملت در فقدان حاج قاسم سلیمانی، پاسخگوی بی‌تدبیری و بی‌کفایتی‌های صورت گرفته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها