أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۲۷۵۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۲۰ دی ۱۳۹۹
حقوق بشر آمریکایی چهره خود را عیان کرد؛
کشته و زخمی شدن دهها نفر در جریان تسخیر کنگره آمریکا توسط هواداران ترامپ از یک سو و تنش‌های داخلی سخت و بی سابقه ایکه در آمریکا به وجود آمده ، بحران سخت ودامنه داری را علیه این کشور رقم زده است.
به گزارش پایگاه 598، کشته و زخمی شدن دهها نفر در جریان تسخیر کنگره آمریکا توسط هواداران ترامپ از یک سو و تنش‌های داخلی سخت و بی سابقه ایکه در آمریکا به وجود آمده ، بحران سخت ودامنه داری را علیه این کشور رقم زده است. پس از تأیید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰ توسط مایک پنس و کنگره که مترادف با رسمیت یافتن پیروزی جو بایدن آوردگاه سیاسی بود، مناسبات ترامپ و معاونش تیره و تار شده است. ترامپ معتقد است که مایک پنس می توانستاقدامات جدی تری در راستای جلوگیری از رسمیت یافتن پیروزی بایدن در انتخابات صورت دهد، اما پنس بارها به ترامپ تأکید کرده است که وی قدرت لازم برای جلوگیری از تأیید نتایج انتخابات ایالتی را ندارد و نقش وی در بسیاری از موارد تشریفاتی است.

  پنس، برکناری ترامپ را کلید نمی زند! 
در چنین شرایطی، مایک پنس از سوی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بابت فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده تحت فشار قرار دارد. دو مشاور پنس اعلام کردند که معاون رئیس جمهور   حتی قصد ندارد که در روند برکناری ترامپ بر اساس متمم ۲۵ مشارکت کند.بر اساس این متمم، معاون رئیس جمهور  و اکثریت کابینه دولت قادر خواهند بود رئیس جمهوری را فاقد صلاحیت تصدی قدرت اعلام کنند.در این صورت، مایک پنس طی مدت ۱۳ روز باقیمانده تا پایان دوران حضور ترامپ در کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا خواهد شد و ترامپ عزل می شود. مایک پنس تا کنون در مقابل این روند (فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی) مخالفت کرده است.

 کنگره از ترامپ خشمگین است 
با این حال کنگره آمریکا تأکید کرده است که در صورت عدم فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی توسط پنس، استیضاح فوری ترامپ را کلید خواهد زد. در این صورت، رئیس جمهور آمریکا با  رأی دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا از سمت خود برکنار خواهد شد. میان سناتورهای سرشناس حزب جمهوری‌خواه بر سر این مسئله (برکناری ترامپ) اختلاف نظر جدی وجود دارد. برخی سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان معتقدند که اگر جمهوری‌خواهان این بار نیز با استیضاح و برکناری ترامپ مخالفت کنند، این به معنای حمایت حزب جمهوری‌خواه از رئیس جمهور فعلی آمریکا خواهد بود. با همه این اوصاف، سناتورهایی مانند تد کروز و تام کاتن مخالف برکناری رئیس جمهور آمریکا هستند.

  آماده سازی لایحه استیضاح ترامپ
در هر حال، ترامپ در وضعیت بحرانی و سختی قرار دارد. پس از حمله چهارشنبه شب هواداران ترامپ به کنگره درخواست ها برای برکناری یا استیضاح ترامپ در روزهای آخر ریاست جمهوری اش افزایش یافته است.چاک شومر    رهبر دموکرات های سنا، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت از جمله افرادی هستند که خواستار برکناری ترامپ شده اند.

۳ قانونگذار  دموکرات در کنگره آمریکا پیش نویس لایحه استیضاح ترامپ را منتشر کردند.علاوه بر این، عده ای از جمهوری‌خواهان و برخی مقام هایدولتی نیز خواستار برکناری یا استعفای ترامپ شده اند.«آدام کینزینگر» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی در مجلس نمایندگان و ۳ فرماندار جمهوری‌خواه از جمله افرادی هستند که بر کناره گیری ترامپ از قدرت تأکید کرده اند.

  ترامپ در وضعیت قرمز
پس از حملات اخیر به کنگره آمریکا از سوی طرفداران ترامپ، وی در وضعیت قرمز و سختی قرار گرفته است. آنچه مسلم است این‌که حتی اگر کنگره در پروسه استیضاح ترامپ ناکام بماند و او تا بیستم ژانویه( آخرین روز ریاست جمهوری) در کاخ سفید حضور پیدا کند، دموکرات‌ها قصد دارند با واسطه جرائم صورت گرفته از سوی هواداران ترامپ در روز ششم ژانویه امسال( که منجر به کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر شد)، پرونده قضائی وی را به جریان بیندارند. در این صورت، ترامپ از مشارکت در صحنه سیاسی آمریکا منع خواهد شد و رویای تأسیس حزب تازه تأسیس خود را بر باد رفته می بیند. نکته مهم تر این‌که حتی ممکن است در صورت اصرار دموکرات‌ها و ساختار قضائی آمریکا، ترامپ راهی زندان شود. در هر حال، می توان صراحتا تأکید کرد که ترامپ به پایان حیات سیاسی خود در آمریکا نزدیک می شود. شاید اگر ترامپ شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری را می پذیرفت، این شانس را داشت تا بار دیگر ( در سال ۲۰۲۴) ، خود یا یکی از نزدیکانش را برای حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری آماده کند اما به نظر می رسد ترامپ باید خود را برای وداع همیشگی با قدرت آماده کند. اگرچه تا قبل از حمله طرفداران ترامپ به کنگره نیز دموکرات‌ها و حتی عده ای از جمهوری‌خواهان خود را برای شکایت از ترامپ بابت پرونده های مالیاتی وی و فراتر از آن، پرونده«مکالمه با مقامات ایالتی جورجیا» بر سر تغییر نتیجه انتخابات آماده کرده بودند، اما این بار رئیس جمهور آمریکا با ترغیب هوادارانش در خصوص تسخیر کنگره، بدترین وضعیت ممکن را برای خود و همراهانش رقم زده است. اکنون، همه ترامپ را یک«متهم»می دانند که باید پاسخگوی رفتار خود باشد. در این میان، اعلام برائت ترامپ از حمله کنندگان به کنگره نیز تأثیری در بازگشت روند به سود وی نخواهد داشت! ترامپ چه بخواهد چه نخواهد، متهم اصلی بحران‌هایی است که اخیرا در کنگره و در تقابل مستقیم میان شهروندان آمریکایی و پلیس رخ داده است. 

   اعلام رسمی مرگ دموکراسی در آمریکا 
آنچه اخیرا در کنگره آمریکا گذشت، مهر تأیید دیگری بر«مرگ  دموکراسی» در این کشور است. بسی قابل تأمل است که با وجود گذشت بیش از دو ماه از سوم نوامبر ۲۰۲۰( زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) ،به تازگی نتایج انتخابات مورد تأیید نهادهای رسمی آمریکا قرار گرفته است!  ساختار«کالج الکترال» بسیار مضحکانه و اتفاقا مغایر با دموکراسی می باشد:«ساختاری که در آن، محل زندگی رأی دهندگان به فاکتوری برای محاسبه ارزش رأی آن‌ها تبدیل می شود! ساختاری که در آن رأی اکثریت جامعه آمریکا به راحتی تحت تأثیر ضرب و تقسیم های ناشی از امتیازات الکترال قرار می گیرد ! ساختاری که در آن، مردم رأی می دهند اما مجمع نمایندگان الکترال( موسوم به الکتورها) می توانند به راحتی رأی خود را بر رأی مردم یک ایالت رجحان و برتری داده و آن را به عنوان رأی نهایی اعلام کنند! و در نهایت، دیوان عالی، دادگاه‌های ایالتی، مجلس نمایندگان و مجلس سنایی که هر یک می توانند بدون استناد به ادله عقلانی و محکمه پسند و تنها بر اساس ذائقه خود، رأی مردم را تغییر دهند و البته در نهایت، پاسخگوی هیچ گونه مرجع نظارتی هم نباشند!»محرز است که این ساختار مضحکانه، معیوب و متقلبانه، «رأی مردم» را به راحتی در مناسبات داخلی خود به «سندی بی ارزش» تبدیل می کند.

* رسالت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها