أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۳۱۷۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی معتقد است، اکنون که موضوع احیای مرغ آرین جدی شده، علاوه بر بحث کمیت، به بحث کیفیت نیز باید توجه شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تحریریه، در ادامه پیگیری ها درباره مرغ لاین بومی «آرین» و مزایای احیای این نژاد برای کشور، «تحریریه» با «عظیم حجت» عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، به گفتگوی اختصاصی نشسته است:

کار علمی بر روی مرغ آرین توان رقابت مرغ ایرانی را بالا می برد

«عظیم حجت» در ابتدای سخنان خود بیان داشت: در سراسر جهان، تنها 7 کشور وجود دارد که کار مستمر و موثری بر روی نژاد مرغ مادر انجام داده و دارای مرغ لاین اختصاصی خود هستند. در کشور ما نیز از پیش از انقلاب اسلامی، برنامه ریزی در جهت مالکیت یک مرغ لاین اختصاصی یعنی همان آرین آغاز گردید. فعالیت های خوبی نیز در این زمینه انجام شد. اما برخی بی توجهی ها در کنار ورود نژادهای خارجی مختلف به کشور، باعث در سایه قرار گرفتن نژاد آرین شده است. در دو دهه اخیر، نژاد بی رقیب در کشور ما، متاسفانه راس انگلیسی است.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در ادامه افزود: در مجموع معتقدم که مالکیت یک نژاد لاین اختصاصی برای هر کشوری از جمله ایران عزیز ما، بسیار مفید است. اما معتقدم که نباید 100 درصد برنامه ریزی کشور برای تولید مرغ را بر روی یک نژاد خاص، متمرکز نماییم. زیرا در کنار فواید فراوانی که مالکیت یک نژاد لاین بومی برای کشور دارد؛ ایجاد انحصار نیز عامل ضررهای فراوانی است. به بیان ساده تر ما نباید شرایطی ایجاد نماییم که در صنعت مرغداری مانند برخی از صنایع دیگر کشورمان، پدیده انحصار باعث ایجاد مشکلات جدید شود. در مجموع حمایت بی ضابطه و غیرمنطقی دولتی، باعث عدم توان رقابت برخی از صنایع ما با خارجی ها شده است. همچنین بر روی کیفیت تولید نیز نتایج نامطلوبی داشته است. لذا نباید اجازه دهیم تا تجربه چنین حمایت هایی برای مرغ لاین آرین نیز تکرار شود. لذا بحث رقابت را باید جدی گرفت که همواره عامل بهبود کیفیت است.

عظیم حجت در پایان با اشاره به لزوم نگاه علمی به مسائلی چون احیای مرغ لاین بومی اظهار داشت: دولت محترم باید برای بحث تحقیقات در چنین مواردی بودجه کافی در نظر بگیرد. یعنی ما نباید از کار پژوهشی و علمی بر روی مرغ لاین آرین غافل شویم. ما باید دائما با تلاش و کار علمی، در راستای ارتقای بهره وری این نژاد، اقدامات لازم را انجام دهیم. تمام کشورهای صاحب مرغ لاین بومی در جهان، همواره به بحث تحقیقات توجه دارند و تاکنون هزینه زیادی برای این مسئله صرف شده است. چرا که لزوم رقابت پذیری، به عنوان یک اصل در جهان امروز پذیرفته شده است. مسلما نژاد آرین که در زمینه تحقیق و ارتقا برای مدت زیادی به حال خود رها شده و از جرگه رقبا عقب افتاده است؛ راه سختی برای احیا پیش روی خود دارد. چرا که توان رقابت را از دست داده و تامین نظر مصرف کننده برایش بسیار دشوار است. البته با توجه به شرایط حساس کشور و تحریم های خارجی علیه ما، حرکتی در جهت احیای مرغ لاین بومی آرین آغاز شده که معتقدم مفید است. حال که دولت محترم تصمیم به حمایت از نژاد آرین گرفته؛ باید علاوه بر بحث کمیت، به بحث کیفیت نیز توجه لازم شود. امید است که با سیاست های منطقی بلند مدت و مدیریت صحیح، مرغ آرین به سطح رقابت پذیری با نمونه های خارجی رسیده و نظر مساعد مصرف کننده داخلی را جلب نماید.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها