أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۳۹۲۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
بیانیهٔ «گام دوم انقلاب» مطلع نوید بخشی برای آینده درخشان ایران اسلامی، خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان بوده وراهنمایی با افق دید تیز بینانه برای «دومین مرحلهٔ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی (تمدن نووین اسلامی)» خواهد بود و «فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی» را ترسیم کرده و با عمل بدان رقم خواهد خورد.

سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی؛ در این نوشتار، در آغاز اهمیت بیانیه گام دوم بیان شده، سپس به طنین بیانیه در جامعه و سرنوشت بیانیه گام دوم انقلاب دردومین سال صدورآن پرداخته شده است.

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در نقطهٔ عطف ورود از چله اول به چله دوم (مسیر طی شده و مسیر پیش رو)، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور "بیانیهٔ گام دوم انقلاب" و برای تداوم راه بالنده وتکاملی آن، به تبیین دستاوردهای پرافتخار چهار دههٔ قبل پرداخته و توصیه‌هایی اساسی و راهبردی به‌ منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیهٔ «گام دوم انقلاب» مطلع نوید بخشی برای آینده درخشان ایران اسلامی، خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان بوده وراهنمایی با افق دید تیز بینانه برای «دومین مرحلهٔ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی (تمدن نووین اسلامی)» خواهد بود و «فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی» را ترسیم کرده و با عمل بدان رقم خواهد خورد.

بیانیه مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب با عنوان "گام دوم" در در 22 بهمن 1397 مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب منتشر شد. بیانیه مذکور حاوی نکات ومطالب بسیار مهم وتعیین کننده‌ای بوده و انقلاب را «به آرمان بزرگش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک‌تر خواهد کرد.

طنین بیانیه در جامعه: بعد از انتشار بیانیه گام دوم از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران، واکنش‌های مثبت فراوانی از سوی چهره‌های علمی، دینی، مذهبی و اجتماعی وگروهها وسازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی و.... ابراز و منتشر شد و ... درنگاهی اجمالی چنین بوده است:

آیات عظام: آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانیآیت‌الله علوی گرگانیو...

برخی از اعضا مجلس خبرگان بویژه آیت الله خاتمی و مرحوم آیت الله مصباحیزدی، آیت الله میر باقری

رییس قوه قضاییه ایت الله رئیسی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور

جامعه المصطفی

شورای جامعه روحانیت مبارز

اکثر نمایندگان ولی فقیه و اغلب امامان جمعه

بسیاری از مسولین سپاه وبسیج

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

بسیاری از نمایندگان مجلس

تشکیل کمیته هفتگانه فراکسیون گام دوم انقلاب در مجلس

توسط مرکز پژوهشهای مجلس الزامات تحقق گام دوم انقلاب: الزامات تحقق گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی 1399/02/24 وبخش مسکن و شهرسازی 1399/02/23 والزامات تحقق گام دوم انقلاب دربخش آب 1399/02/23 و گردشگری در گام دوم جمهوری اسلامی ایران (با محوریت گردشگری خانوادگی)

۳۰۰۰ استاد دانشگاهی و اعضای جامعه علمی مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، حمایتشان را از بیانیهٔ «گام دوم انقلاب» اعلام کردند. این استادان، ضمن اشاره به دغدغه‌های خود پیرامون وجود کم‌کاری و سهل‌انگاری، از قوای سه‌گانه خواستار ایجاد خط مشی‌های جهادی در ادارهٔ امور کشور به منظور اجرای صحیحِ این بیانیه شدند. آن‌ها همچنین راهکارهای خود را با هدف بهبود پیدا کردن شرایط فعلی و محقق شدن اهداف انقلاب ۵۷ در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، مطرح کردند.

کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، با تأسیس «جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی» مخالف کرد.

اظهارنظراتی توسط برخی کارشناسان و....

ابلاغ «میثاق‌نامه» مدیرانتوسط بانک ملی ایران

کنفرانس ملی مؤلفه‌های تمدن‌ساز در بیانیه گام دوم انقلاب در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ توسط، دانشگاه جامع المصطفی

تشکیل دپارتمان بیانیه گام دوم انقلاب در دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

رییس جمهور با ارسال نامه، و بیان برخی مسولین دولتی مانند دو استاندار کرمان و....

اعضای شورای نگهبان و صدور بیانیه

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

انجام تحقیق توسط برخی نهاهای تحقیقاتی

بنیاد نخبگان استان قم در راستای برنامه‌های ترویج و شناخت اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی در نخبگان و مستعدان‌برتر، مسابقه «چراغ راه» را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب

نشست کمیته بیانیه گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی وبیان اصلاح نظام محاسباتی کشور بر اساس بیانیه گام دوم


برگزاری دوره‌های تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توسط دانشگاه ازاد

پنجره جمعیتی، مدیریت سرمایه انسانی و رشد اقتصادی پایدار در گام دوم انقلاب اسلامی ایران
کنفرانس ملی مولفه های تمدن ساز در بیانیه گام دوم انقلاب

کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث

همایش ملی تربیت تمدنی در گام دوم انقلاب

همایش بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام


وبینار بررسی و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان «رویکرد فکری برنامه‌های پیام گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری» براییافتن راهکارهای اجرایی

مسابقه کتاب خوانی گام دوم

اعلام موجودیت جریان گام دوم انقلاب اسلامی در آستانه دومین سالگرد انتشار بیانیه گام دوم انقلاب

مردم وبخصوص جوانان مشتاق و در انتظارامکان فرصت اقدام عملی وزیر بار مسولیت رفتن

و....

دسته بندی واکنش‌ها

واکنش‌هایفوق را می‌توان در دسته بندی زیر تجلی یافته دید:

برخی ازعلمای عظام در تطبیق با احکام اسلام و نیز وجوب اجرای آن تاکید کرده‌اند.

نیروهای انقلابی وبرخی نهادهای انقلابی تلاشهای زیادی کردند، از تبیین و تا برگزاری همایش ها نشست وبیناری، تحقیق، تدوین تعدادی مقالات علمی وعملی وتلاش برای اجرایی شدن آن

تلاش مجلس شورای اسلامی برای تدارک الزامات قانونی

برخی شخصیتها بدون تشریح و تبیین آن، از بیانیه صرفاً تمجید کردند.

برخی هم افاضه کرده، و فقط با الفاظ بازی کردند.

برخی افراد جناحهای مدعی خط امام که با آرمانهای امام فاصله دارند، انها که در ارکان نظام نفوذ کرده‌اند، بدون اقدام عملی، فقط بصورت لفظی از آن یاد کردند و آنها که خوش نشین هستند، درسکوت مطلق بودند، گو اینکه بگوششان نرسیده است.

در همه سایتهای رسمی دولتی صرفاً منعکس شده وهمانند عنوان شعار سال زینت المجلس شده است.

یکی دو مورد نیز با این اظهار: " تحقق گام دوم انقلاب نیازمند اجرای قانون است." القای عدم امکان اجرای آن بدون مصوبه قانونی القا کرده‌اند. و بعبارتی سد خیر شده‌اند.

بیانیه گام دوم انقلاب به‌رغم اهمیت اثر گذاری زیاد، توسط سوی مدیران فعلی یا چیزی بیان نشده و یا اینکه فقط در لفظ بوده است.

جمع بندی

رویکرد نگارش؛ متکی بر تجارب گذشته وعبرت آموزی از فراز ونشیبهای چله اول، نگاه و تبیین آینده مطلوب می‌باشد. وسطح انتظار رهبری، استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی با رویکرد جهادی و انتظار بیشتر ازجوانان؛ بخصوص جوانان مؤمن انقلابی بوده، که لازمست شانه زیر مسولیت داده و مدیران کشور را تشکلی دهند و توصیه‌ها را پیاده سازی نمایند.

گام دوم، فقط گام دوم پس از چله اول انقلاب اسلامی نیست. گام دوم، بدنبال گام اول که طلوع اسلام چهارده قرن پیش، بعنوان آخرین دین الهیبوده و نیزبدنبال زمینه سازی ظهور آخرین امام مصلح (عج) و محقق ساختن وعده الهی و تحقق حکومت صالحان است. زمانه خروج مظلومان جهان از سیطره غاصبان فرا رسیده است. و حاکمیت ظالمان روبه پایان است و خورشید عالم تاب مهدوی، با گسترش انوار انقلاب اسلامی، روبه اکمال است.

ما مکلفیم به تحقق اهداف انقلاب اسلامی هستیم. شکست انقلاب، شکست اسلام است و بدین سبب حفظ آن از اوجب واجبات است. چرا که دندانهایتیز شده گرگهای دشمناسلام بر نابودیکامل اسلام است. لذا چاره‌ای و راهی بهتر از عمل به بیانیه گام دوم نداریم. گزینه‌های دیگر پر از نقص و ضعف وانحراف است.

انقلاب اسلامی در گام اول خود با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه بود، بجز بخش مربوط به فتنه‌های دشمنان خارجی و داخلی، و نیز ضعفهای درونی. بسیاری از مشکلات ناشی از سومدیریتها بوده و مبنایآن نیز انتخاب غیر اصلح، توسط مردم بوده است، که دود آن نیزدر چشم خود رفته است و این شیوه نیاز به تجدیدنظر دارد. بایستی با انتخاب مدیرانی همگام با گام دوم انقلاب، شرایط تحقق بیانیه گام دوم را تسهیل نموده و دران سهیم باشیم.

در صورت عمل به توصیه‌های گام دوم، چالشهاو عیوب درونی کاهش یافته و دشمنان خارجی و داخلی به اهدافش نائل نخواهند شد. انفجار نوری که در ابتدای گام اول انقلاب به یکباره ظلمات ستم شاهی را شکافت و ملت ایران را به نور اسلام ناب منور ساخت و به نعمت انقلاب اسلامی بسیاری از ارزشهای اسلامی احیا گردیده و ان شالله با ایجاد تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی، زمینه سازی ظهور نورمهدوی (عج) خواهد گردید.

سخن پایانی

براساس اهمیت موضوع، ضرورت مشخص شدن و ایجاد یک متولی از سوی دولت برای پیگیری اهداف گام دوم انقلاب را می‌نمود. ولی شواهد دوساله مبین این است که امکان عملی شدن تحقق گام دوم با مدیران فعلی دولتی میسر نخواهد بود. واز آنجا که نخستین تحول در مدیریت کشور در گام دوم انقلاب را در پسا دولت فعلی در سال 1400 خواهیم داشت، در آن مقطع بایستی دنبال نمود.

مدیران فعلی حال و یا انگیزه تغییر ریل به مدار گام دوم انقلاب را ندارند، لذا تنها گزینه، تغییر مدیریتی کشور و تحویل سکان آن به مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب یعنی مدیران جوان انقلابی می‌باشد. کهان شاالله در سال 1400 انرا بدست گرفته و توصیه‌های راهبردی رهبر انقلاب را اجرا کرده و و انقلاب را «به آرمان بزرگش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست» نزدیک‌تر خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها