يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۴۰۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
گزارش دیوید اکسلرود تحلیلگر ارشد شبکه سی ان ان؛
"دیوید اکسلرود" تحلیلگر ارشد "شبکه سی ان ان" در گزارشی، به مساله تبرئه ترامپ از دومین دادگاه استیضاحش پرداخته و تاکید کرده که شاید وی از این دادگاه، به ظاهر تبرئه شده و پیروز شده باشد، با این حال، وی در میدان عمل و حقیقت، بواسطه خیانت های خود در حق جامعه آمریکا، یک بازنده تمام عیار است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، "دیوید اکسلرود" تحلیلگر ارشد "شبکه سی ان ان" در گزارشی، به مساله تبرئه ترامپ از دومین دادگاه استیضاحش پرداخته و تاکید کرده که شاید وی از این دادگاه، به ظاهر تبرئه شده و پیروز شده باشد، با این حال، وی در میدان عمل و حقیقت، بواسطه خیانت های خود در حق جامعه آمریکا، یک بازنده تمام عیار است. اکسلرود در این رابطه می نویسد: 

«بالاخره دادگاه استیضاح (مجدد) ترامپ در سنای آمریکا به پایان رسید و وی بار دیگر تبرئه شد. البته که پیش از اعلام نتیجه نهایی نیز، تردیدهای زیادی وجود نداشت که ترامپ باز هم از مهلکه خواهد گریخت. در یک مجلس سنا که سهم هر یک از دو حزب اصلی آمریکا در آن، 50-50 است، اینکه بر طبق قانون، 67 رای مثبت جهت محکوم شدنِ ترامپ محقق شود، تا حد زیادی دور از دسترس بود. این مساله مخصوصا در شرایط کنونی که فضای سیاست و اجتماع در آمریکا، عمیقا قطبی‌شده، بیش از پیش امکان تحقق می یابد. 

با این حال، باز هم علی رغمِ اینکه پایان ماجرا از همان ابتدا روشن بود، ضرورت داشت که داستان اقدامات گستاخانه ترامپ، بار دیگر و در جریان دادگاه استیضاح او، روایت شود. داستانِ استیضاح ترامپ به ماه های گذشته بر می گردد و مساله چند روز گذشته یا چند لحظه گذشته نیست. ترامپ در طی یک فرآیندِ چند ماهه، شورش و آشوب را در آمریکا هدایت و رهبری کرد. ترامپ عملا با بی اعتنایی خود به وجهه بین المللی آمریکا و احتمال خونریزی و کشته شدن افراد در جریان حمله حامیان افراطی اش به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ششم ژانویه، همه را شوکه کرد. .وی حتی جانِ "مایک پنس" معاون(سابق) رئیس جمهوری آمریکا و دوست نزدیک خود را هم به دلیل اهداف و منافع کوته فکرانه اش به خطر انداخت. 

دادگاه استیضاح ترامپ، روایتگرِ داستانِ رئیس جمهوری بود که به هر نحو ممکن سعی داشت به قدرت بچسبد و حتی در این مسیر از ایراد تهمت و افتراهای مختلف نظیر وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و یا تحریک حامیانش جهت نشان دادنِ خشونت و حتی مرتبط ساختن این مساله به وطن پرستی آن ها، دریغ نکرد. 

ترامپ حامیان افراطی خود را در تاریخ ششم ژانویه به واشنگتن احضار کرد و با طرح ادعاهای واهی سعی داشت تا از رسمی‌شدنِ شکستِ خود از طریق ایجاد خشونت در جامعه آمریکا، جلوگیری کند. وی عملا حامیانش را تحریک کرد تا شکستی سنگین را به آمریکا تحمیل کنند. وی همچون یک ژنرال نظامی، حامیان خود را که در واقع سربازان او بودند تحریک کرد و با شعارِ مضحکِ "سرقت انتخابات را متوقف کنید"، آن ها را راهیِ کنگره آمریکا و خلق فاجعه ششم ژانویه کرد. 

ترامپ وحشتی عجیب را در تاریخ ششم ژانویه در آمریکا حاکم کرد و خیلی خونسرد، فاجعه خود را از تلویزیون تماشا کرد و حتی موجب مرگ هفت نفر شد. داستان ترامپ، داستان رئیس جمهوری بود که سوگند ریاست جمهوری خود را زیرپا گذاشت و عملا به بسیاری از نهادها و رویه های دموکراتیک در آمریکا، بی احترامی کرد. 

در جریان جلسه استیضاح ترامپ در کنگره نیز، تعداد انگشت شماری از سناتورهای جمهوریخواه، به معنای واقعی کلمه شجاعت داشتند تا در برابر هم حزبی خود(ترامپ) بایستند و او را وادار به پاسخگویی در مورد جنایتش کنند. آن ها عملا خود را در معرضِ تحمیل انزوا از سوی حزب جمهوریخواه و حتی عدم حمایت آن از خود در جریان انتخابات آتی این کشور، قرار دادند. 

با این حال، بقیه سناتورهای جمهوریخواه، دقیقا همان راهی را رفتند که ترامپ و حزب جمهوریخواه انتظار داشتند. آن ها به خوبی می دنستند که ترامپ از قدرت و نفوذ خود استفاده خواهدکرد و آن هایی را که علیهش رای دهند، هدف اقدامات تلافی جویانه قرار خواهد داد. آن ها به معنای واقعی کلمه ترسیدند. وکلای ترامپ نیز فقط و فقط همچون خودِ وی، اظهارات جنجالی در جریان جلسات دادگاه انجام دادند و تا حد زیادی، موجب تعجب همگان شدند. رفتار آن ها واقعا مناسب نبود. وکلای ترامپ اساسا قادر نبودند از او دفاع کنند زیرا وی قابل دفاع نبود. آن ها مدام بر این مساله تاکید داشتند که از نظر قانون اساسی آمریکا، یک رئیس جمهور سابق را که دیگر رئیس جمهور آمریکا نیست، نمی توان محاکمه و تهدید به خلع از قدرت کرد. خیلی از حامیان جمهوریخواهِ ترامپ، با تمسک به این استدلال و بهانه، عملا رای خود را علیه محکومیت ترامپ اعلام کردند. 

آنچه در دادگاه استیضاح ترامپ و متعاقبا تبرئه شدنِ وی گذشت، به هیچ عنوان شباهتی به یک پیروزی برای او نداشت. شاید دادگاه استیضاح ترامپ نتوانست او را محکوم کند، اما با برجسته کردنِ خیانت وی به آمریکا، بیش از پیش تصویر منفی او را نزد افکار عمومی آمریکا و جهان، برجسته کرد. در طی چند روز، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا عملا با استناد به تویئت های ترامپ و همچنین ویدئوهای منتشر شده از او، بر نقش بارز ترامپ در تحریک حامیانش جهت حمله به ساختمان کنگره آمریکا اشاره کردند. مضحک است که دو ابزار اصلی که ترامپ همواره از آن ها برای اقدامات عملیات روانی خود استفاده می کرد(توئیتر و تصاویر ویدئویی)، بیشترین نقش را در محکوم شدنِ نهایی وی بازی کردند. 

از طرفی نباید فراموش کرد که جلسه استیضاح دونالد ترامپ موجب شد تا وی نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا باشد که دو مرتبه، هدفِ استیضاح قرار گرفته است. امری که حقیقتا او را به مثابه چهره ای غیرقابل قبول در تاریخ سیاسی آمریکا، تصویرسازی خواهد کرد. 

تبرئه ترامپ از استیضاح اخیرش، عملا وی را از این خطر که نتواند در آینده نامزد تصاحب مناصب دولتی شود هم رهانید. با این حال، آنچه در جریان جلسات استیضاح ترامپ گذشت و اغلب افراد را قانع کرد که ترامپ فردی جنجالی، قانون گریز و خطرناک است، به صورت خودکار، دیدگاه اکثر آمریکایی ها مبنی بر صلاحیتش جهت تصدی مناصب سیاسی و حضور در قدرت را زیر سوال برده است. شاید ترامپ از حکم دادگاه در امان مانده باشد، اما دادگاه تاریخ تا ابد گریبانگیر او خواهد بود و وی برای همیشه در آن محکوم است». 

***نویسنده: دیوید اکسلرود، وی تحلیلگر ارشد شبکه سی ان ان است. 

*لینک: 

https://edition.cnn.com/2021/02/13/opinions/trump-impeachment-axelrod/index.html

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها