يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۴۱۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وزیر امور خارجه آمریکا طی گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تأکید کرد که سیاست «فشار حداکثری» به جمهوری اسلامی نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه اوضاع را بدتر کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «آنتونتی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تصریح کرد که سیاست «فشار حداکثری» دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای نداشت.

وزیر امور خارجه ایالات متحده بار دیگر مواضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص بازگشت به برجام را تکرار کرد و برخلاف تأکید جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا حق تعیین شرط برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، برای ایران شرط‌گذاری کرد.

بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور «بار دیگر در قبال موضوع ایران با یکدیگر همسو شده‌اند».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا توضیح داد: «رئیس‌جمهور بایدن به وضوح اعلام کرده است: «اگر ایران به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده نیز همان کار را خواهد کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند که این آمریکا و نه ایران بوده که برجام را نقض کرده است و در صورتیکه به دنبال بازگشت به برجام است، باید ابتدا تحریم‌های تهران را لغو کند و به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

بلینکن بار دیگر اشاره کرد که ایالات متحده در صدد است در صورت بازگشت به برجام با کشورهای دیگر برای مقابله با ایران در خصوص موضوعاتی چون منطقه و برنامه موشکی ایران وارد همکاری شود.

وی در ادامه سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را بی‌نتیجه خواند و گفت: «در سالهای اخیر سیاست باصطلاح "فشار حداکثری" داشتیم که نتیجه‌ای در پی نداشت. در حقیقت مشکل بدتر شده است. ایران هم‌اکنون بسیار به توانمندی تولید مواد کافی شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای در مدت زمان کوتاه نزدیک شده است».

مسئله گروگانگیری دختر حاکم دبی را زیرنظر داریم

بلینکن در بخشی از مصاحبه خود در خصوص مسئله گروگان گرفته «لطیفه» دختر حاکم دبی توسط خانواده‌اش گفت که ایالات متحده از نزدیک اوضاع را دنبال می‌کند.

وی در ادامه افزود: «در کل هیأت رئیسه، ما مسئله حقوق بشری را به صورت مساوی و یکسان چه مربوط به دشمنان، رقبا یا شرکا و متحدانمان باشد، یک مسئله جدی می‌دانیم و رئیس‌جمهور این موضوع را در قلب سیاست خارجی ما قرار داده است و کشورها می توانند از ما انتظار داشته باشند که این مسئله را دنبال خواهیم کرد».

حدود یک هفته پیش، شاهزاده لطیفه دختر حاکم دبی با انتشار یک پیام ویدئویی اعلام کرد که او توسط خانواده‌اش گروگان گرفته شده است.

پس از آن، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته (جمعه) از امارات خواست مدرکی ارائه کنند که نشان دهد «شاهزاده لطیفه بنت محمد آل مکتوم» دختر حاکم دُبی زنده و سالم است.

دستورکار بلینکن بعنوان وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه ایالات متحده در توضیح بخشی از دستورکار خود در چهارسال پیش‌رو گفت که ایالات متحده و متحدان این کشور در حال اعمال فشار به طالبان و دیگر گروههای شبه‌نظامی در افغانستان برای پایبندی به تعهداتشان در خصوص جدایی از گروه تروریستی القاعده هستند.

اظهارات بلینکن در خصوص افغانستان در حالی مطرح شده است که دولت فعلی آمریکا در حال بازبینی سیاست خود در افغانستان است تا در خصوص ادامه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور تصمیم‌گیری کند.

دولت ترامپ پیش از این طی توافقی با طالبان متعهد شده بود که در قبال تعهد آنها برای تضمین امنیت نیروهای خارجی در افغانستان، تا ماه می (اردیبهشت‌ ماه) تمامی نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

بلینکن همچنین به تحولات اخیر در میانمار نیز اشاره کرد  و کودتای نظامی در این کشور آسیایی را «ضربه غم‌انگیز به انتقال قدرت دموکراتیک تاریخی» توصیف کرد.

چین اطلاعات کافی در خصوص منشأ شیوع کرونا ارائه نکرد

وزیر امور خارجه ایالات متحده در این مصاحبه ادعاهای دولت قبلی آمریکا در خصوص منشأ شیوع کرونا را تکرار کرد و چین را به عدم به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی متهم کرد که احتمالاً در زمینه منشأ شیوع کرونا روشنگری می‌کرد.

وی ادامه داد: «کشورها می‌بایست شفاف عمل کنند، باید اطلاعات را به اشتراک گذارند و باید به کارشناسان بین‌المللی در آغاز شیوع دسترسی می‌دادند-مواردی که متأسفانه ما از سوی چینی‌ها مشاهده نکردیم».


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها