يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۴۵۹۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
نقدی بر سخنان اخیر رییس جمهور؛
آقای روحانی ادعا کردند اگر به FATF نپیوستیم و این لوایح اجرا نشد، به مردم بگوییم این چقدر هزینه دارد و این هزینه را چه کسی باید پرداخت کند. رییس جمهور برای مردم بگوید پیوستن بدان چه فوایدی دارد و چه تضمینی در برابر تهدیدات دارد؟ لازم بود رییس حمهور پاسخ می‌داد که چرا اجرای 39 بند از 41 بند تعهد پنهانی (غیر قانونی) دولت 11 و 12 به این کارگروه طی چهار سال گذشته، هیج خاصیت و تأثیری به جز افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان نداشت؟!
سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی/ آقای حسن روحانی ریاست جمهوری دولت جمهوری اسلامی که برخواسته از انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی و جانشینی امام خامنه‌ای است، روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی، در تاریخ 13 اسفند 1399 مطالبی بیان داشت، که جای تأمل وتدبر دارد. صحبت‌های ایشان در ستون سمت راست جدول درج گردیده و نقد آن در سمت راست تبیین شده است.

جدول تطبیقی نقدی بر سخنان رییس جمهور


سخن رییس جمهور

نقد سخن بیان شده

*

 برجام


برجام یکی از مهم‌ترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران است

دولت محترم، بارها و از جمله در جریان مذاکرات، مدعی کاربلدی و تخصص خود را در این زمینه‌ها ادعا کرد ولی نهایتاً منجر به فاجعه برجام شده است و صرفاً بدنبال حفظ آن تا پایان عمر خود می‌باشد.


در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا مقداری تغییر و به بعضی مسائل اعتراف کرده و گفته کار دولت قبلی غلط بوده است.

درحالیکه دولت دستاوردهای هسته‌ای کشور را به عملاً به فنا داده است، اکنون رییس جمهور به تغییر لحن رییس جمهور دولت جنایتکار آمریکا دل خوش کرده است.


حتی یک اقدام عملی هم کرده و نامه غلطی که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفته است اما در زمینه رفع تحریم که مسئله اصلی ماست، هنوز ندیدیم که قدم جدی از سوی دولت آمریکا برداشته شود.

رییس جمهور در هنگام امضای برجام ادعا کرده بود، که تحریم دیگر وجود ندارد! و حال اعترام به خلاف بودن آن ادعا کرده است.


برجام یکی از مهم‌ترین کارهای تاریخ سیاسی ایران است. در برجام کار بزرگی انجام دادیم، امروز انرژی اتمی ما دارد تولید می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید خلاف قانون است، قبلاً هم تولید می‌کرد اما قطعنامه‌های سازمان ملل بالای سر ما بود و این کار ما را نامشروع می‌دانستند. ما با برجام انرا مشروع کردیم!

کاش معنای مشروع را برای ایشان تعریف کرده و اینکه ایشان فرا می‌گرفت که مرجع مشروع بودن کجاست!

دیگر اینکه اگر ادعای مشروع بودن صحت دارد، پس چرا قادر نیتند، حقوق منتج از مشروعیت را باز ستانند؟ وبدنبال مذاکرات دیگر و.... هستند؟

*


 FATF اف ای تی اف


FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی در زمینه مالی در دنیا انجام می‌دهد و همه کشورها از شرق و غرب هم ملحق شده‌اند، اگر بد است چطور همه ملحق شده‌اند؟ چطور تمام اروپا و روسیه و چین و ترکیه و همسایگان ما ملحق شدند؟

آقای رییس جمهور مگر اکثریت معیار حق و باطل هست؟

در زمان پیامبر (ص) همه دشمن بودند و جنگ احزاب علیه وی براه انداختند.

با این منطق رییس جمهور اکثر کشورهای دنیا که اسراییل غاصب را به رسمیت شناخته، ما هم باید بپذیریم

خوب است ایشان به ایات قران درخصوص اکثر مردم مراجعه کند.


همه دنیا تلاش می‌کنند که یک رتبه بالاتری در این گروه ویژه مالی بدست بیاورند، بعد ما ایستادیم و تماشا می‌کنیم. البته دولت اقدامات خود را انجام داده است و چهار لایحه را تنظیم و تصویب کرده و به مجلس فرستاده است، در مجلس هم تصویب شده و حتی شوراینگهبان هم کارهایی را انجام داده اما دو لایحه مربوط به دو کنوانسیون، اشکلاتی داشته و به مجمع رفته است.

لازم بود رییس جمهور بیان می‌کرد که کسبیک رتبه بالاتری در این گروه ویژه مالیچه منافعی برای کشور دارد.

باتوحه به اینکه برای این دستپخت دولت، رهبری ومجلس و مجمع و... تلاش‌هایی داشته ودارند، لذا منظور ایشان از این گفته: " بعد ما ایستادیم و تماشا می‌کنیم. " کیست و چیست؟


این برای مردم و زندگی آنها خیلی مهم است، همه باید واضح با مردم صحبت کنند. باید بدانیم وقتی عدد ریسک کشور بالا می‌رود به دلیل همین است، یعنی مردم باید از جیبشان پول بیشتری پرداخت کنند. وقتی این لویح اجرا نمی‌شود یعنی برای نقل و انتقال پول باید مردم پول بیشتری بدهند.

لازم بود رییس جمهور واضح بیان می‌کرد که منافع پیوستن به لوایح چیست

کاش رییس جمهور این دغدغه اساسی منافع ملی را پاسخ می‌گفت: چه خطراتی که از مجرای این لوایح در فشردن گلوی اقتصاد ایران توسط کشورهای غربی تسهیل می‌شود؟


تمام کشورهای دوست، به ما می‌گویند اگر ملحق نشوید ارتباط بانکی ما قطع می‌شود، آیا ما می‌خواهیم به قرن قبل برگردیم و بانک‌ها را ببندیم و سراغ صرافی‌ها برویم؟ این مسائل حقوق مردم است و با جیب تک تک آدم‌ها سروکار دارد.

کاش بجای این اظهار نظر، بدنبال حذف دلار از مبالادت تجاری رفته و ارتباط مالی دوجانبه با کشورها را برقرار می‌کرد!

اظهار بستن بانکها و سراغ صرافی رفتن (به قرن قبل برگشتن) ایا مخالف منافع ملی و دشمن شاد کن نیست؟


اگر به FATF نپیوستیم و این لوایح اجرا نشد، به مردم بگوییم این چقدر هزینه دارد و این هزینه را چه کسی باید پرداخت کند.

باید توجه داشته باشیم که این موضوع با زندگی و جیب تک تک مردم ارتباط دارد و چنانچه به این گروه نپیوستیم و این لوایح اجرا نشد باید به مردم توضیح داده شود که این هزینه را چه کسی باید بپردازد.

رییس جمهور برای مردم بگوید پیوستن بدان چه فوایدی دارد و چه تضمینی در برابر تهدیدات دارد؟

لازم بود رییس حمهور پاسخ می‌داد که چرا اجرای 39 بند از 41 بند تعهد پنهانی (غیر قانونی) دولت 11 و 12 به این کارگروه طی چهار سال گذشته، هیج خاصیت و تأثیری بجز افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان نداشت؟!
آمریکا و کشورهای اروپایی، به‌عنوان موسسان و گردانندگان FATF، برخوردی کاملاً «ابزاری» ویک سویه با این کارگروه، و اقدام «گزینشی» با دولت‌ها در راستای فقط منافع خود دارند.

رییس جمهور پیش از تحمیل توافقنامه جدید بایستی هزینه‌های ناشی از تحمیل برجام را اعلام کند.


الان شرایطی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید قدرت خودش را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد.

هر روز که در این مسئله تأخیر بیفتد به نفع ما نیست و هرچه زودتر تصویب شود به نفع ماست.

تعیین وظیفه برای محمع تشخیص مصلحت نظام از یک مقام اجرایی بسیار تعجب آور می‌باشد.

چرا منفعت تصویب انرا بیان نمی‌کنند؟

در زمان امضای برجام هم چنین ادعاهایی می‌شد. این گونه سخن گفتن؛ تداعی کننده همان روش برجام پرخسارت می‌باشد.


تحریم و برجام باشند یا نباشند FATF لازم است زیرا هرکدام از این‌ها کار خودشان را می‌کنند.

مگر برجام خاصیت وکارکردی داشته است، این اف ای تی اف هم کارکرد داشته باشد؟

خوب بود بیان می‌شد، منظور از "کارخودشان را می‌کنند" چه کاری می‌باشد؟


دولت از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بررسی مجدداً این دولایحه درخواست کرد و ایشان زمان بررسی لویح در مجمع را تمدید کردند. بنابراین رهبر معظم انقلاب اسلامی راه را باز کردند و امروز این در اختیار مجمع است و هرچه زودتر تصویب شود به نفع مردم و کشور خواهد بود. در مجمع هم افراد دلسوزی هستند و می‌دانند شرایط کشور در چه وضعیتی است.

برخی از دولتمردان اعلام کرده‌اند که از بی‌تفاوتی FATF نسبت به پولشویی‌های کلان آمریکا و اروپا باخبرند و در مقابل این پرسش که پس چرا این همه برای تصویب آن اصرار می‌ورزید؟

قابل توجه رییس جمهور حقوق دان: رهبرانقلاب مهلت «بررسی» لوایح مربوط به FATF را در مجمع تمدید کردند، نه «زمان تصویب» را!


رئیس جمهور گفت: امیدواریم در این زمینه با همکاری دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام از این پیچ عبور کنیم.

چه پیچی؟ و بعد از عبور از پیچ و پیچیدن، چه چشم اندازی برای منافع ملی بدست خواهد آمد؟


اگر یکساعت در برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده‌ایم و مهمترین حقوق عامه این است که تحریم از روی دوششان برداشته شود و همه باید برای این هدف تلاش کنیم.

خوبست رییس جمهور نگاهی به عملکرد مدیران خود می‌کردند که ایا حقوق مردم، مدیریت شرایط تحریم و مدیریت بازار توس دولت نبود که چنین بلای افسارگسیختگی بازار و افزایش چندبرابری همه قیمتها در سه سال اخیر را بوجود آورده‌اند؟



طبق تعاریف مصرح و متعدد اکشن پلن، هر سازمانی را که شورای امنیت سازمان ملل به عنوان «نهاد تروریستی» یا «دارای قابلیت اقدامات تروریستی» معرفیکند، کشور ما هم باید بپذیرد. همین حالا، بسیاری از مؤسسات صنایع دفاعی ما و نهادهای وابسته نیروهای مسلح ما با اعمال نفوذ آمریکا در برخی قطعنامه‌های شورای امنیت در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته‌اند. با اجرای کامل اکشن پلن، هدف اساسی این است که به ما تحمیل کنند که بسیاری از نهادهای دفاعی قانونی ما باید از داخل تحریم شوند. یعنی خود جمهوری اسلامی، بخشی از پیکره خود را تحریم کند!

این نهاد، یک «زیرساخت انتقال داده» در حوزه اطلاعات مالی کشورهاست. وزارت خزانه‌داری آمریکا برای محکم کردن سیستم تحریم‌های «موضعی» خود علیه ایران، به چند مجموعه داده نیازمند است. از طریق سیستم تراکنش بین بانکییا «سوئیفت»، اطلاعات ارزی ما را به طور کامل در اختیار دارند. از طریق شرکت‌های حسابرسی بین‌الملی که طبق توافقات وزارت اقتصاد دولت یازدهم در ایران مستقر شده‌اند، اطلاعات شرکت‌های ما را به دست آورده‌اند. در این میان، نیازمند تکمیل اطلاعات در حوزه تراکنش‌های ریالی ما هستند و این دقیقاً جایی است که از طریق بند «تعاملات بین‌المللی» اکشن پلن اف ای تی اف می‌تواند داده‌های آن را به دست آورده و نقشه تحریمی خود را تکمیل کند.

وقتی شخصی مثل ریچارد نفیو (معمار تحریم ایران) توسط دولت بایدن جدیداً پست می‌گیرد، هنر رییس جمهور باید این باشه که یک شخص هم‌طراز ضد تحریم در ستاد اقتصادی منصوب کند و به آمریکا پیاممقاومت بفرستد، نه اینکه فردای آنپیامالتماس گونه پذیرش FATF وفشار به مجمع تشخیص را بفرستد!

تعدادی از بانک‌های داخلی در راستای عمل به دستورالعمل‌های FATF، کلیه شعب خود را از همکاری مالی با برخی نهادهای داخلی که در تحریم دشمنان ملت بودند، منع کردند.

صرافی‌هایی که در شرایط تحریم با ایران کار می‌کردند، با عمل به دستورالعمل‌های FATF لو رفتند.

*


رییس جمهور ایران و رییس جمهور آمریکا


روحانی با بیان اینکه برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم آسان و هم خیلی مشکل است، اظهار داشت: اگر اراده جدی در طرفین مخصوصاً آمریکا وجود داشته باشد و آنها به همه تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌ها را بردارند ایران نیز بلافاصله به تعهدات خود باز خواهد گشت و در زمان کوتاهی می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما اگر قرار باشد وسواس خناس که به جان ترامپ افتادند و او را در صحنه سیاسی، داخلی و بین‌المللی بی آبرو کردند و مشخصاً صهیونیست‌ها او را به این دام انداختند، باز هم فعال شوند رسیدن به نتیجه دشوار خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کرده و در مسیر غلط بردند و اگر دولت فعلی آمریکا قبول دارد که او اشتباه کرده است بایستی آن را صراحتاً اعلام کرده و هر چه سریع‌تر به دنبال جبران باشد.

با سخن رییس جمهور همان حرف قبلی " مؤدب بودن رییس جمهور امریکا " تکرار شد. زیرا ایشان اشکالات ترامپ را وسواس خناس پیرامونش دانسته و نه خود وی، که قاتل شهید قاسم سلیمانی و اسلافش قاتل رزمندگان ما. و بدین نحو تمجیدی دیگر از رییس جمهوردولت جنایتکار امریکاصورت گرفته است.

آقای روحانی، بایدن همان ترامپ است،

دولت بایدن نه درگفتار و نه در رفتار و حتی در لحن هم هیچ تغییر و تفاوتی نسبت به دولت ترامپ قمارباز پیدا نکرده است.

ظاهراً رییس جمهور تفاوت بین امریکا که در سیطره یهود است و ولد نامشروعش (رژیم صهیونیستی) قابل هست؟

یعنی دولت امریکا نشسته و منتظر نصیحت اقای روحانی بوده و بعد بچه خوبی شده و سریع میره دنبال جبران ظلمهایی که طی چند دهه به ایران کرده!



 جنگ اقتصادی


رییس جمهور در میان صحبتهای خود گفت: انهم در شرایط جنگ اقتصادی.....


چندماه پیش رییس رییس جمهور از وجود جنگ اقتصادی رونمایی کرد و اخیراً پایان انرا اعلام کرده بود ولی در 13 اسفند مجدداً از حتک اقتصادی نام برد.

آقای رییس جمهور بلاخره جنگ اقتصادی هست یا نیست؟

اگر هست، چرا ارایش دولتتان متناسب با مقابله با جنگ اقتصادی نیست؟

*


 مشکلات مردم و وعده هشت ساله دولت


دولت به این تعهد خود که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور، هر روز عمل کرده است و امروز اقتصاد ما بهتر از گذشته می‌چرخد .... از طرف دیگر سانتریفیوژها هم بهتر و با کیفیت بالایی می‌چرخندبنابراین هم می‌شود صنعت هسته‌ای رشد و پیشرفت کند و هم می‌توان به آن مشروعیت داده و فعالیت در این زمینه را بی‌هزینه کرد.

اینکه از روز اول ما با مردم عهد بستیم هم سانتریفیوژ می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد می‌چرخد این را عمل کردیم و تا امروز هم همین بوده است...امروز هم اقتصاد ما بهتر می‌چرخد هم سانتریفیوژها. شما می‌بینید

رئیس جمهور ادعا کرده هر روز به این وعده عمل کرده یعنی هم چرخ هسته‌ای چرخیده هم چرخ معیشت مردم! تحریم‌ها که برداشته نشده اگر بدون برداشتن تحریم چرخها چرخیده، که البته صحت ندارد، پس چه نیازی به برجام و کاهش ظالمانه فعالیت هسته‌ای بود؟

با یک بررسی ساده می‌توان اثبات کرد قدرت خرید مردم در حال حاضر به یک پنجم تا یک ششم ابتدای شروع کار دولت 11 و 12 رسیده و نرخ تورم بی سابقه بر اقتصاد مستولی شده است. که نتیجه سو مدیریت دولت 11 و 12 است.

در شرایطی که چرخ اقتصاد کشور در دوره این دولت، گرفتار بی‌سابقه‌ترین رکود تورمی طی چند دهه اخیر شده و به سختی می‌چرخد و بسیاری از مردم آرزوی بازگشت به شرایط اقتصادی قبل از سال 92 را دارند، رییس جمهور با چه استدلالی مدعی شد «امروز هم اقتصاد ما بهتر می‌چرخد هم سانتریفیوژها»؟

خط فقر که در سال ۹۲ حدود 3 میلیون تومان بود امروز به بالای 9 میلیون تومان رسیده است. یعنی در دولت تدبیر وامید سه برابر شده است

آقای رییس جمهورلطفا هوای اقتصاد را سالم کنید، تا نبض اقتصاد ملی بزند و بشودتنفس کرد!


مردم سال آینده باید آثار فعالیت‌های هشت ساله دولت تدبیر و امید را ببینند.

در حالیکه در طول هفت سال ونیم گذشته مواجه با سو مدیریت نهادهای دولتی و رها بودن بازار و افزایش چندین برابری قیمتها بوده‌ایم، واز عمر دولت فعلی نیم سال باقی مانده، این وعده بجز تبلیغ چه چیز دیگری می‌تواند باشد؟


و مطالب گهربار دیگر!

به کجا چنین شتابان؟

آیا این ره که می‌روی به واشنگتون دی سی نیست؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها