يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۴۶۹۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
یادداشت؛
سفر پاپ فرانسیس به عراق و ملاقات با جناب آیت الله سیستانی(حفظه الله) مرجع عالیقدر جهان تشیع در نجف از مهمترین اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر بوده است. مسلما ملاقات رهبران ارشد دو دین بزرگ جهان اسلام و مسیحیت و تاکید بر زنده نگه داشتن ارزش های ادیان الهی امری مهم و قابل اهتمام در دنیای کنونی است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، وجیهه سادات حسینی در یادداشتی درباره سفر پاپ به عراق و دیدار با حضرت آیت الله سیستانی آورده است:

سفر پاپ فرانسیس به عراق و ملاقات با جناب آیت الله سیستانی(حفظه الله) مرجع عالیقدر جهان تشیع در نجف از مهمترین اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر بوده است.

مسلما ملاقات رهبران ارشد دو دین بزرگ جهان اسلام و مسیحیت و تاکید بر زنده نگه داشتن ارزش های ادیان الهی امری مهم و قابل اهتمام در دنیای کنونی است.

اما چند نکته در سفر پاپ فرانسیس به عراق

اول آن که آیا رابطه پاپ فرانسیس با شخصیت های جهان اسلام تنها به دیدار با آیت الله سیستانی خلاصه می شود؟ سابقه‌ی رابطه پاپ فرانسیس با مراجع اسلامی و فرستادن پیام و دیدار با آنها تنها به دیدار با آیت الله سیستانی خلاصه نمی شود. پاپ فرانسیس یکبار برای آیت الله مکارم شیرازی پیام ارسال کرده است؛ این پیام در پاسخ به نامه آیت الله مکارم بوده که در آن تاکید شده بود که «اعمال خشونت، به‌ویژه وقتی‌که به نام خدا و دین انجام می‌شود، اهانت به خدا و ظلم عظیم به قربانیان است. بنابراین رهبران دینی امروز باید بیش از گذشته برای حفظ کرامت همه انسان‌ها و حقوق اساسی آنها با هم فریاد سر دهند».

از جمله شیطنت هایی که که رسانه های معاند با خبر دیدار دو رهبر بزرگ مسیحیت و اسلام از خود بروز دادند، این بود که چرا پاپ فرانسیس به جای دیدار با آیت الله سیستانی در نجف با علمای ایران دیدار نکرده است. این شبهه خنده دار ناشی از بی توجهی این رسانه ها نسبت به اصالت و خصوصیات آیت الله سیستانی است؛ چرا که اولا ایشان اصالتا ایرانی بوده و در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی نیز ایشان روابط بسیار عالی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی داشتند و با وجود تلاش رسانه های غربی و معاند فارسی زبان رابطه عمیق آیت الله سیستانی با رهبری عظیم الشان انقلاب ایران در مناسبت های مختلف و در دیدارهای نزدیکان دو مرجع به طور صریح یا ضمنی و دو سویه بین این دو مرجع و سایر مراجع عالیقدر شهر مقدس قم و دیگر شهرهای ایران به وضوح دیده شده است.

دوم آنکه، در این میان برخی از کارشناسان و تحلیلگران و گروه های مقاومت اسلامی نظرات مختلفی در خصوص این دیدار و اهداف ظاهری و پنهانی آن مطرح نمودند:

در این میان برخی کارشناسان و تحلیلگران عراقی هدف از آمدن پاپ به عراق را در راستای ترغیب دولت و ملت عراق برای پذیرش پیوستن به طرح عادی سازی برخی کشورهای عربی با اسرائیل توصیف کردند.

مرجع بیداری که آب پاکی را روی دست های آلوده خائنین به فلسطین ریخت

اما در دیداری که جناب آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق با پاپ فرانسیس داشتند به صراحت اشغالگری رژیم صهیونیستی  و ظلم هایی که بر ملت های منطقه از سوی قدرت های استکباری تحمیل شده با آنها مخالفت شد.

سخنان معظم له حاوی این پیام برای دوستان و دشمنان ادیان الهی است که هم زیستی پیروان ادیان الهی به معنای پذیرش اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی و مشروعیت این رژیم و عادی سازی با این رژیم جعلی نخواهد بود.

جناب پاپ فرانسیس با دیدن ساده زیستی یکی از مراجع بزرگ جهان تشیع و دریافت پیام صریح ایشان به خوبی دریافته است که مرجعیت در تشیع، بنیادی مستقل از حکومت ها است و تنها بر اساس مبانی و اصول اسلام ناب پایه گذاری شده و نمی توان به آن نفوذ کرد.

۷ عبارت مهم از دیدار آیت الله سیستانی و پاپ فرانسیس

پس از انتشار خبر دیدار آیت الله سیستانی و رهبر مسیحیت دفتر ایشان طی گزارشی سخنان این مرجع عالیقدر در دیدار با پاپ را منتشر کرد. کاربران در فضای مجازی ۷ عبارت از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی را به عنوان چکیده این دیدار منتشر نمودند:

نه به محاصره،نه به خشونت،نه به ظلم، نه به فقر، نه به سرکوب آزادی های دینی، نه به عدم عدالت اجتماعی و نه به سازش. این عبارات همان محورهای مهم معتقدان به ولایت فقیهی است که نظام سلطه و جیروخواران منطقه ای آن بسیار از آن واهمه دارند و سعی دارند مسیر مرجعیت عراق و انقلاب اسلامی را دو راه جدا از هم نشان دهند تلاشی که مصداق کوبیدن آب در هاونگ است.

آمریکایی ها همواره سعی کردند خود را به ظاهر حامی رهبرشیعیان عراق آیت الله سیستانی نشان دهند تا آنجا که در جریان بیماری آیت الله سیستانی پومپئو وزیر سابق امورخارجه آمریکا به سه زبان در صفحه توئیتر خود آرزوی سلامتی برای مرجعیت عراق کرد، حال آنکه این شخص در رابطه با دیگر مراجع و رهبر بزرگ ایران نگاه مخالفی دارد. این رفتار ریا کارانه نشان می دهد که سران آمریکایی به دنبال اختلاف افکنی میان شیعیان جهان هستند. و بی خبر از رابطه عمیق و دیرینه مرجعیت نجف و رهبر انقلاب هستند.

رابطه قوی مرجعیت عالیقدر نجف با رهبر انقلاب به وضوح در رخ دادهای سال های اخیر خود را نشان می دهد.

در جریان شهادت سرداران مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس حضرت آیت الله سیستانی در ۱۴ دی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیت و همدردی فرستاد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز متعاقب انتشار خبر عارضه جسمی برای مرجع عالی عراق، در پیامی در (۲۷ دی) جویای حال ایشان شد که به اعتقاد رسانه ها نشان دهنده نزدیکی بیش از پیش این دو رهبر معنوی جهان اسلام به همدیگر است.

چند سوال ساده از پاپ فرانسیس

بسیاری از کاربران عراقی نیز در فضای مجازی حضور پاپ فرانسیس به عراق را فرصتی برای بیان ظلم های تاریخی دولت های غربی و آمریکا که مدعی مسیحیت هستند می دانند و در همین راستا در قالب عکس نوشته هایی جنایات کشورهای غربی و آمریکا به خصوص جنایت بزرگ آمریکا در به شهادت رساندن فرماندهان شهید مقاومت شهید ابو مهدی المهندس و شهید سلیمانی را به  پاپ یاد آوری کردند.

کاربران و تحلیلگران و گروه های مقاومت اسلامی در قالب پست هایی در توئیتر و فضای مجازی سوال هایی را از پاپ پرسیدند.آن ها با انتشار تصویر دست شهید سلیمانی که یک کلیسا را در دست دارد نوشتند؛ آیا پاپ می داند چه کسی صدای ناقوس کلیساها را دوباره بازگرداند و یا آیا پاپ می داند آمریکا آزاد کننده کلیساها یعنی شهید ابومهدی المهندس را کشت؟

اهمیت دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی به جایگاه والای مرجع عالیقدر شیعیان عراق باز می گردد. چرا که اکثر رهبران جهان برای ملاقات با پاپ به واتیکان می روند یا اگر پاپ به جایی سفر کند، رهبران دینی و شخصیت‌های سیاسی در محلی رسمی با او ملاقات می‌کنند. حضور او در منزل آیت‌الله العظمی سیستانی نشان می‌دهد که پاپ نیز می‌داند جایگاه ایشان تا چه اندازه مهم و برجسته است تا آنجا که حاضر است خرق عادت کند و در منزل ایشان با معظم له ملاقات کند. بنا براین می توان گفت دیدار پاپ با آیت الله سیستانی افتخاری برای این رهبر مسیحی تلقی می شود و نه افتخاری برای عالم مجاهد و انقلابی حضرت آیت الله سیستانی که یار دیرینه انقلاب اسلامی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها