أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۴۷۴۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
حجت الاسلام والمسلمین کعبی:
مقاومت ابوطالب(ع) چند بعُدی است که می تواند برای همه ما مردم در دفاع از دین و مقاومت و اسلام الگو باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی حضرت ابوطالب حامی پیامبر(ع) که در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: بعضی از ابعاد شخصیتی ابوطالب(ع) در کتابها خوب تبیین نشده است و یکی از ابعاد ایشان این بود که  مجاهد فی سبیل الله بود. جهاد ابوطالب(ع) انواعی دارد از جمله جهاد مکی و بستر سازی برای هجرت پیامبر و جهاد برای راه اندازی اسلام و تشکیل حکومت و جهاد در برابر متعرضین به پیامبر(ص) و جهاد برای توسعه اسلام و عرصه بین الملل  بود و ایشان پرچم دار مبارز در راه مقاومت است.

عضو خبرگان رهبری افزود: اما منظور از جهاد مکی اعم از جهاد در نشر دعوت به دین، مقاومت و تأسیس اسلام است و جهاد فی سبیل الله حقیقت شرعیه دارد. در همین رابطه ابوطالب سردمدار جهاد کبیر  و فرزند ایشان قهرمان جهاد قتالی بود و اگر مجاهدت این دو بزرگوار نبود، دین اسلام هم ریشه نمی گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: ابوطالب فرد ولایتی و عاشق و در همه مراحل تابع پیامبر(ص) بود. شیخ مفید این سخن را نقل کرده است که « ابوطالب در دوره مکه تابع استراتژی پیامبر در شکل گیری دولت اسلامی بود».

وی با اشاره به حمایت حضرت ابوطالب و ابعاد مقاومت حمایت، عنوان کرد: پیامبر (ص)در همه مراحل چون دعوت از خانواده، عشیرین و مردم به اسلام مورد حمایت اجتماعی حضرت ابوطالب بود  و اگر ایشان در این قضایا حضور جدی نداشت و قبایل را به سمت پیامبر(ص) نمی فرستاد، معلوم نبود اسلام شکل  بگیرد و امروز ما نیازمند به حمایت قبیله ای و عشیره از مسئله مقاومت داریم و حرکت ابوطالب در این رابطه می تواند درس و مقاومت برای عشایر و قبایل مختلف مردم عراق و سوریه و... باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: محور مقاومت دیگر ابوطالب(ع)سیاسی بود. او سبب پایه ریزی حکومت و نظام اسلامی در مقابل سران و نظام قریش شد. ابوطالب با شمشیر در مقابل قریش ایستاد و از این طریق از پیامبر(ص) حمایت کرد و این گونه نبوده که تنها با شعر حمایت کرده باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: محور سوم حمایت ابوطالب(ع) مقاومت اقتصادی است که این قضیه خیلی معروف است. هر چه داشت در سه سال تحریم در حمایت از پیامبر(ع) فدا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بنابراین مقاومت ابوطالب(ع) چند بعُدی است که می تواند برای همه ما مردم در دفاع از دین و مقاومت و اسلام الگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: در ایمان حضرت ابوطالب(ع) همین اندازیه بس که دین ابوطالب و انبیاء همان توحید حضرت ابراهیم(ع) بوده و ایشان در همان آغاز اسلام تابع ولایت و حامی ولایت و همین امر سبب رشد اسلام شد و همین مقاومت ابوطالب برای همه آحاد مسلمانان و کشورهای اسلامی می تواند الگو باشد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها