أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۵۰۸۲
زمان انتشار: ۲۱:۳۴     ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
فرهنگ‌دوست با بیان اینکه کنگره ملی بزرگداشت ۴ هزار شهید استان یزد فردا با حضور سردار سلامی برگزار می‌شود به تشریح فعالیت‌های جهادی با نام و یاد شهدا پرداخت.

به گزارش پایگاه 598، سردار محمدمهدی فرهنگ دوست جانشین دبیرکل کنگره بزرگداشت 4هزار شهید استان یزد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به برگزاری این کنگره در روز سه‌شنبه دهم فروردین ماه سال 1400 و تاریخچه این کنگره افزود: اولین کنگره استان یزد در سال 1384 برگزار شد؛ این کنگره به همت برادر بزرگوار سعید قهاری شکل گرفت که پس از یک‌سال به آرزوی خود یعنی شهادت دست یافت؛ چراکه در همان مراسم طلب شهادت کردند و پس از گذشت یک سال به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی با تاکید بر اینکه یادواره‌های مختلفی در استان یزد در مناسبت‌های گوناگون برگزار شده‌است، تصریح کرد: دهم فروردین ماه امسال همزمان با سالروز قیام مردم یزد علیه رژیم منحوس ستم‌شاهی دومین کنگره بزرگداشت شهدای استان یزد را برگزار خواهیم کرد.

     * رهبری فرمودند مردم یزد حق بزرگی گردن کشور دارند     

سخنگوی کنگره بزرگداشت شهدای استان یزد به دیدار اعضای ستاد کنگره با مقام معظم رهبری در اسفند ماه 1399 اشاره کرد و گفت: اعضای ستاد به صورت حضوری خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند و از فرمایشات و راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند شدند که فایل تصویری این دیدار در روز برگزاری کنگره (فردا) پخش خواهد شد.

فرهنگ‌دوست به بخش‌هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای استان یزد اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در این دیدار فرمودند استان یزد به واسطه آن قیام در دهم فروردین سال 1357 حق بزرگی گردن کشور دارند.

  وی ادامه داد: بسیاری از شهدای استان یزد دانش آموز بوده‌اند که این نکته مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفت. همچنین برنامه‌های عام المنفعه، خدمت‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی که با یاد و نام شهدا در استان صورت می‌گیرد مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.  

جانشین دبیرکل ستاد کنگره بزرگداشت شهدای استان یزد به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای بسیار مهم در استان یزد احیای نام‌های شهدا بر روی موالید خانواده‌ها بود که رهبر انقلاب فرمودند این نکته مورد غفلت جامعه قرار گرفته است و نسبت به این اقدام تاکید داشتند.

 * استان یزد 4 هزار شهید، 12 هزار جانباز و 777 آزاده دارد 

سردار فرهنگ‌دوست در بخش دیگری از سخنان خود از رشادت‌ها، ایثارها و از خودگذشتگی‌های مردم استان یزد در طول انقلاب اسلامی سخن گفت و یادآور شد: استان یزد غریب به 3700 شهید دارد که قریب به 200 شهید گمنام نیز در این استان دفن شده‌اند، لذا حدود 4 هزار شهید این استان تقدیم انقلاب اسلام کرده است.

وی تعداد جانبازان استان یزد را 12000 نفر و تعداد آزادگان را 777 نفر عنوان کرد و افزود: 40000 رزمنده در طول دفاع مقدس از این استان به مناطق جنگی اعزام شده‌اند،‌ البته این آمار به جز رزمندگان نظامی همچون ارتش سپاه شهربانی و ژاندارمری است.

جانشین دبیرکل کنگره شهدای استان یزد در به در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنران مدعو این کنگره چه کسی است؟ اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مراسم در ساعت 9 صبح آغاز و سخنران آن سردار سرلشکر حسین سلامی فرماندهی محترم کل سپاه پاسداران انقلاب است.

* یاد شهدا همیشه در استان یزد زنده است/ بخشی‌ از خدمات به مردم با نام شهید

فرهنگ‌دوست در بخش دیگری از سخنان خود به دیدارهای مسئولین با خانواده‌های شهدا اشاره کرد و گفت: بسیاری از این دیدارها قبل از برگزاری کنگره برگزار شده و تعدادی نیز از این دیدارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از برگزاری کنگره برگزار خواهد شد؛ چراکه برخود وظیفه می‌دانیم از خانواده معظم شهدا تکریم کنیم.

فرهنگ‌دوست ادامه داد: قرار است برای هر کدام از شهدا یک ختم قرآن، هزار صلوات، چله عاشورا و ذبح یک گوسفند انجام شود، که تاکنون 2000 رأس گوسفند ذبح شده و در اختیار فقرا و خانواده‌های بی‌بضاعت تقسیم شده‌است. البته ناگفته نماند طبق برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته قرار بود به نیابت از شهدا 40 هزار بسته معیشتی میان اقشار محروم توزیع شود که به برکت شهدا این تعداد به 120 هزار بسته افزایش یافت که در سطح استان توزیع شد.

وی همچنین به سایر خدمات و اقدامات مسئولین استان در زمینه احداث فضاهای ورزشی، برق‌رسانی و آبادانی شهرها و روستاها با نام و یاد شهدا اشاره کرد و گفت: در جاهای مختلف استان برای یاد شهدا، نان صلواتی توزیع کرده‌ایم و همچنین در روز برگزاری کنگره تمام آسایشگاه‌های سالمندان در استان، طبق پروتکل های بهداشتی غذا توزیع می‌شود.

  * رونمایی از 50 جلد کتاب با موضوع شهدا و دفاع مقدس  

همچنین سرهنگ منصور زارع مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به فعالیت‌های این مرکز برای بزرگداشت کنگره شهدای این استان پرداخت و گفت: در راستای برگزاری کنگره ملی 4000 شهید استان یزد 21 کمیته تعریف شد و هرکدام از این کمیته‌ها وظیفه خاصی داشتند که وظیفه تالیف و تولید کتب کنگره برعهده مرکز حفظ آثار وارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر گذاشته شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و سردار کارگر نسبت به ثبت خاطرات شهدا دغدغه جدی دارند، برای همین یکی از کارهای خود را به ثبت خاطرات شهدا اختصاص داده‌ایم؛ خاطرنشان کرد: به فضل خدا و یاری شهدا 60 عنوان کتاب را در مدت بسیار کوتاهی جمع آوری کرده‌ایم که انشالله فردا با حضور مسئولین کشوری و لشکری از 50 عنوان کتاب رونمایی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیشترین تولیدات خود را با موضوع شهدا عنوان کرده و گفت: 30 عنوان کتاب را به شهدا اختصاص داده‌ایم و مابقی این کتب در خصوص خاطرات اسرا، آزادگان، جانبازان، تاریخ شفاهی، قصه، رمان و طنز است.

سرهنگ زارع گفت که پس از اختتامیه این کنگره نیز 10 عنوان کتاب دیگر را نیز دنبال خواهیم کرد و به سرانجام خواهیم رساند.

* کتب بر اساس مزاج‌شناسی و ذائقه جوانان برای شناخت دفاع مقدس نگارش شده‌اند

وی با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد در طول سال برای بزرگداشت نام و یاد شهدا گفت یکی از وظایف اصلی بنیاد تولید اثر در خصوص شهداست برای مثال در سال 1399 ، 40 عنوان کتاب تألیف و رونمایی شد.

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان یزد با تاکید بر اینکه برای نشر و چاپ این کتب مزاج شناسی شده و قطعاً برای نسل جوان بسیار جذاب خواهد بود؛ یادآور شد: با توجه به شرایط کرونا در کشور و تعطیلی راهیان نور برنامه روایتگری در موزه دفاع مقدس را جایگزین اردو راهیان نور کرده‌ایم و مردم می‌توانند برای آشنایی بیشتر با فداکاری شهدا در جبهه‌های نبرد از روایت‌گری رزمندگان بهره‌مند شوند.

زارع در بخش دیگری از سخنان خود به شهادت کوچکترین فرد در جبهه‌های حق علیه باطل پرداخت و افزود: شهید ذوالفقاری نوجوان 12 ساله استان یزد بود به عنوان کوچک‌ترین رزمنده در طول دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت رسید برای همین طی مراسمی امروز همزمان با میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از المان «تن و تانک» در موزه دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها