أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۵۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱

مسابقه فوتبال پيروزي و داماش بار ديگر و اين بار در ورزشگاه آزادي حاشيه ساز شد و در ثانيه هاي پاياني به دليل اهانت ها و شعارهاي موهن تماشاگران تيم ميزبان كه به دليل شكست، داوران را آماج حملات خود قرار داده بودند، ناتمام ماند تا كميته انضباطي فدراسيون درباره آن تصميم بگيرد.

دكتر عبدالحميد احمدي، رييس انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي در گفت‌وگو با ايسنا با تقبيح اتفاقات ناشايست ديدار تيمهاي پيروزي و داماش كه منجر به نيمه تمام ماندن اين ديدار شد، اظهار كرد: ديرگاهي است كه سناريوي تكراري و مشمئزكننده توهين و به كاربردن الفاظ ركيك و شعارهاي زشت و زننده در سكوهاي ورزشگاههاي فوتبال گريبانگير ورزش و به ويژه فوتبال شده است. داستاني كه به دلايل مختلف روز به روز به عمق و گستره آن افزوده شده و از فرط تكرار متاسفانه قبح آن نيز كم كم از بين رفته و تبديل به مسئله اي عادي و معمولي گرديده است. به گونه اي كه كمتر مسابقه ورزشي حساس و يا نيمه حساسي را مي توان يافت كه در آن تماشاگران تيم هايي كه از تماشاگران كم و يا زيادي برخوردارند در صورت باخت تيم مورد علاقه خود، از توهين به داور و مربي و بازيكن و هوادار تيم رقيب صرف نظر كنند و شكست را به عنوان روي ديگر مسابقه پذيرفته و با آرامش ورزشگاه را ترك كنند.

وي افزود: معمولا مهمترين دليل ابراز شده براي توجيه اين قبيل توهين ها و رفتارهاي ناپسند در يك واژه خلاصه مي شود و آن هم چيزي نيست جز "اشتباه"! اشتباه داور يا تيم داوري، اشتباه مربي، اشتباه بازيكن، و ... وگويا تاوان اشتباه در هر رده و صنفي در ورزشگاههاي ما آن است كه با توهين هاي ركيك و شعارهاي زننده تماشاگران بلافاصله پاسخ داده شود و متاسفانه به دليل اهمال كاري ها و سهل انگاري هاي مديران و متوليان امر در باشگاهها، سازمان برگزاركننده مسابقات، فدراسيون، و نهاد متولي ورزش از يكسو و ضعف تربيت و فرهنگ سازي و ارائه الگوهاي صحيح فرهنگي از سوي نهادهاي فرهنگي مسئول و رسانه ها، اين عادت زشت به صورت يك رفتار و فرهنگ غالب درآمده و تاسف زماني بيشتر مي شود كه براي زدودن اين معضل ضداخلاقي و ضدفرهنگي كه اصل و ريشه ورزش را هدف قرار داده، نه تنها كاري انجام نمي شود بلكه با تصميمات مقطعي و انفعالي و شكننده، به طور ناخواسته بروز اين گونه رفتارها در ورزشگاهها نيز تقويت مي شود.

رييس انجمن ورزشي نويسان تصريح كرد: شايد هنوز براي برخي از متوليان و دست اندركاران امر سرايت اين بيماري خطرناك به محيط مقدس و فرهنگي ورزش به مرحله باور نرسيده است و تصور براين است كه اين گونه رفتارها در ميادين ورزش و ورزشگاهها موضوعي عادي و طبيعي است، و شايد به همين دليل است كه عليرغم تكرار چنين رفتارهايي به جاي موضع گيري هاي قاطع و تصميمات جدي شاهد رفتارها و اظهارنظرهاي انفعالي و رفع تكليفي از سوي مديران و كارگزاران ذيربط هستيم. غافل از آن كه عمق و گستره اين معضل در حال آسيب زدن به ريشه و روح ورزش است. ورزشي كه قرار است به سالم سازي جسم و روان فرد و جامعه بپردازد و موجبات تعالي ملت و كشور را در ابعاد مختلف فراهم آورد. بديهي است كه از ورزش بيمار و ورزش عاري از فرهنگ و تربيت و اخلاق، بوي خوشي به مشام جامعه نخواهد رسيد و دريغ كه در ورزش و رقابت هاي ورزشي شاهد آن باشيم كه "بيماري" جاي "سلامت" را اشغال كرده باشد.

احمدي،‌ قاطعيت مسوولان در تصميم گيري را خواستار شد و گفت: كاش به اندازه سرعت عمل و قاطعيت تماشاگران ورزشگاهها در برخورد با اشتباهات داخل زمين و به كارگيري الفاظ موهن، اين سرعت عمل و قاطعيت نيز در تصميم گيري و برخورد با معضلات در دست اندركاران و مديران نيز مشاهده شود و دوباره شاهد اين چرخه تكراري و معيوب نباشيم كه متوليان انضباطي بخواهند در ايفاي وظيفه اصلي خود، كم كاري هاي فرهنگي باشگاهها و فدراسيون و ساير نهادهاي متولي را نيز جبران كنند و با اتلاف وقت و پيچاندن و كش دار كردن موضوعات، تصميمي بي تاثير در كاهش معضلات انضباطي و اخلاقي اتخاذ كنند.

وي افزود: نكته مهم ديگر در اين باره متوجه كميته داوران و تيم داوري مسابقات ورزشي است كه با توجه به حساسيت نتايج مسابقات و نتيجه گرايي افراطي حاكم بر محيط ورزش، نقش و وظيفه آنان را بيش از گذشته پررنگ ساخته است. قضاوت داوران ورزشي خواه ناخواه در معرض ديد تماشاگران و دوربين هاي تلويزيوني است و اين مسئله حساسيت تصميمات آنان را دوچندان مي كند.

احمدي در پايان گفت: بنابراين حضور موفق تيم داوري در چنين شرايطي دشوار آمادگي هاي جسمي، رواني، و مهارتي فراتري را طلب مي كند كه براي كسب آن بايد كاري فراتر از آن چه كه امروز شاهد آن هستيم صورت پذيرد. كميته داوران و فدراسيون فوتبال بايد شرايط جامع تر و كامل تري را براي اين منظور فراهم كند و در جهت ارتقاء دانش و مهارت و آمادگي هاي داوران بيش از گذشته تلاش كند و از داوران ورزشي نيز انتظار مي رود كه خود را براي حضور در صحنه هاي قضاوت رويدادهاي ورزشي حساس بيش از پيش آماده تر كنند و تراز داوري خود را بالاتر از سطح روز فوتبال ايران قرار دهند تا از اين طريق به كاهش معضلات فرهنگي فوتبال و ورزش كمك شاياني بنمايند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها