کد خبر: ۴۹۱۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۲۴ فروردين ۱۳۹۱
سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598 - پس از درج اظهارات پرستو صالحی، بازیگر صدا و سیما در مورد فساد در سینما و اظهارات باقی اهالی هنر در تأیید این امر، برخی رسانه ها وارد عرصه شده تا از بر باد رفتن حیثیت سینما در مقابل دست اندازی های رسانه های خبری حزب الله دفاع کنند! ورود گاه به گاه این نوع رسانه های اقتصادی و سیاسی به مقوله فرهنگ، آن هم با رویکردهای تهاجمی و استدلالات سخیف در مقابل رسانه های حزب الله قابل تأمل است، در زیر، به برخی از این مغالطات اشاره ای خواهیم داشت.

گفته شده است که بیان فساد سینما، باعث تهمت زدن به افراد پاک فعال در عرصه سینما می گردد. آیا واقعاً هیچ انسان عاقلی، از عبارت «در نهادی فساد وجود دارد» مفهوم «همه اعضای آن نهاد فاسد اند» را برداشت می کند؟! گفته شده که مگر در اصناف دیگر فساد وجود ندارد؟ مثلاً در صنف دندانپزشکان و یا مشاغل دیگر.

آیا درک این مطلب ساده که فساد در بزرگترین نهاد فرهنگ سازی کشور، یعنی سینما و تلویزیون، با فساد در یک صنف یا یک شغل یکی نیست، نیاز به تعقل ویژه ای دارد؟! اعتراض شده که چرا به حرف چند نفر که معتقد به فساد در سینما هستند، در مقابل گروه زیادی که آن را رد می کنند، اعتنا می شود؟ باز هم می پرسیم که آیا وقتی مجموعه ای به فساد متهم می شوند، این طبیعی نیست که اکثریت آن، این اتهام را انکار کنند؟! آیا وقتی پیشکسوتانی چون امین تاریخ، مجید مظفری، محمد علی کشاورز، ماهایا پطروسیان و... به این مقوله مهم متعرض می شوند، باید آن را نادیده گرفت؟ و اصلاً آیا اکثریت سینماگران، واقعاً منکر فساد آن شده اند؟

گفته اند که فساد، با مطرح کردن آن در رسانه ها و تریبون ها درست نمی شود. براستی اگر این رسانه ها چنین اعتقادی دارند، پس دیگر به فساد سه هزار ملیاردی و امثالهم هم نباید بپردازند! حال آنکه تجربه نشان می دهد که وقتی آنها دست روی فسادی می گذارند، گویا کسی می بایست نهایتاً جلوی آنها را بگیرد تا با خبرها و تحلیل های سلیقه ای و غیر سلیقه ای خود، کشور را با بحرانی مواجه نسازند! بله، فساد را باید اعلام کرد تا مسئولان برای علاجش چاره ای بیندیشند و اصلاً فلسفه وجودی رسانه های عمومی همین است.

اما سوال جدی تر از این دسته رسانه ها این است که آیا آنها که چنین حساسیت بر ننشستن گردی بر دامن کبریایی سینما دارند و به فریادهایی که از سر درد بلند می شود اعتراض می کنند، خودشان هم در نقدها و نسبت هایی که به دیگران می دهند، چنین حساسیتی را دارند؟! و یا اینکه بی اعتبار ترین اظهار نظرها را علیه افراد و ارگان های مخالف خود تیتر کرده و فریاد می زنند؟ بررسی عملکرد سابق و فعلی این رسانه ها، می تواند پاسخ این سوالات را به خوبی روشن کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۳۷ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۱
۷
۴
عالی بود...خیلی خوب نوشتین..دمتون گرم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱
من هم موافقم.بسیار عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
همه میدونن تو صنف دندان اصلا پزشکان فساد وجود نداره حتی ( , ) اینقدر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
همه میدونن در جامعه دندانپزشکی اصلا فساد نیست حتی ( , ) اینقدر
ض.ب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۱
۶
۲
جواب منطقی و خیلی خوبی بود واقعا اینها که در مورد هر چیزی انتقاد می کنند و در رسانه اقشار و اصناف مختلف جامعه را به باد انتقاد و گاهی اوقات تحقیر و تهمت می گیرند چه طور است که خودشان تحمل حرف حقیقت را ندارند؟ اگر قرار است انتقاد سازنده شود تا نهاد ها و اصناف مختلف ضعف های خود را بشناسند و بر طرف کنند پس این انتقاد باید برای همه باشد این ها که تافته ی جدا بافته از جامعه نیستند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱
کاملا بحق بود.ما که داریم دق میکنیم از دست سینما و تلویزیون که فرهنگ ما را به تاراج برده
ک ک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱
۱
۲
اولا داداش با انتقاد که درست نمیشه، شما اینا رو بندازی بیرون دیگه کسی نمیمونه، امان از دست شما 598های تندرو...
پاسخ
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۱
این درست نیست که بگیم با انتقاد چیزی درست نمی شه بلکه بنا به نظر امام خامنه ای (حفظه الله) مسئولان بايد انتقادهاي عالمانه و سازنده و تند و تيز نخبگان را بپذيرند و آن را مخالفت با نظام تعبير نکنند....
مرتضي.ام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱
بدون شك فساد در سينما و دندانپزشكي يكسان نيست! از بيخ و بن با هم متفاوت است:

١﴾ كسي كه به دندانپزشكي مي‌رود، خودش خوب مي‌داند كه چيز فاسدي در دهان دارد كه بايد درمانش كند؛ در حالي كه وقتي كسي وارد عرصه سينما مي‌شود، فكر مي‌كند پا در راه بهشت موعود گذاشته است و بايد نصف مملكت را به نامش كنند!

٢﴾ درد فساد افراد حاضر در دندانپزشكي را فقط خود افراد مجبورند تحمل كنند و بس؛ در حالي كه درد فساد هنرپيشه‌ها را كل جامعه و بلكه كل جهان بايد تحمل نمايند

٣﴾ فساد موجود در دندانپزشكي با كشيدن دندان فاسد، كاملا برطرف مي‌شود؛ در حالي كه حتي اگر فاسدان عرصه سينما را هم بكشيم، همچنان بوي تعفنشان قرباني خواهد گرفت و بسياري را آلوده مي‌نمايد.

٤﴾ آنكس كه به فساد دندان آلوده شده، ناخواسته به اين عيب مبتلا شده است؛ در حالي كه آلودگان فساد سينما، عامدانه و آگاهانه خود را به اين معذل مبتلا نموده‌اند.

و غيره و غيره و غيره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱
۲
۲
همه ی سینما فساد ندارد ولی تعدادشان زیاد هست
پاسخ
علی
UNITED KINGDOM
۱۹:۲۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
متاسفانه شایدهم امار درستی نباشد ولی درصنف پزشکی . پرستاری و هنرپیشگی خیلی فساد بیداد میکند ومی گویند اختلافاتات خانوادگی وطلاق دراین مشاغل زیاد دیده میشود. انشاا... که این اماردرست نباشد. اکثرا ازاین مشاغل برای همسری دوری میکنند.
پاسخ
Ayoub
NETHERLANDS
۱۲:۰۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۰
۰
Finding this post sloves a problem for me. Thanks!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها