أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۶۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
با انتشار یادداشت پرستو صالحی در مورد فساد اخلاقی در سینما موجی دوباره از موضع گیری و مصاحبه هنرمندان در مورد فساد در سینما را راه افتاد.

افکار نیوز، همه چیز از یادداشت شخصی پرستو صالحی در صفحه فیس بوک او شروع شد و بعد تایید ماهایا پطروسیان، مجید مظفری و امین تارخ و ...آن چه در ابتدا به نظر می‌رسد، این است که یادداشت صالحی دست بروی زخمی چرکین گذاشته است که دارد این زخم سر باز می کند.

افشاگری پرستو صالحی از فساد در سینما

افشاگری پرستو صالحی آغاز موج خبری در مورد فساد اخلاقی در سینما بودوی در صفحه فیس بوک خود نوشت: «اگه نگم دق می‌کنم!!! همش می‌گن چرا کم کاری؟ چرا نیستی؟ چرا مثله سابق پر کار نیستی؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟من چه می‌دونم!کدوم بازیگریه که دلش نخواد بازی کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد تو کارهای خوب ظاهر بشه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد با آدم‌های حرفه‌ای و درست درمون کار کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد دیده بشه؟»

پرستو صالحی در ادامه نوشته است: «دور از جون تهیه کنندگان و کارگردانان و هنرمندان فرهیخته کشورم که هممون می‌دونیم چه کسانی هستند و چه کسانی نیستند و فقط ادعا و اداشو دارن، به یک تهیه کننده سر‌شناسی از سره درد دل گفتم: دلم یه کار طولانی می‌خواد گفت: اونی‌ام که بهت کار طولانی بده حال طولانی می‌خواد... به قول مرحوم شکیبایی: وای...

ولی من هنوز ایمان دارم که تو هنر مقدس هفتم، هستند انسان‌هایی که بی‌درخواست و نیاز و... فقط و فقط به کارشون فکر می‌کنن و بس و متاسفم از وجود کسانی که هنر پاک آریایی را رو با ناحیه ۱۰قدیم تهران اشتباه گرفتن...».

ماهایا پطروسیان: ۱۵ سال است که در باره وضعیت نابسامان سینما هشدار می دهند!

«ماهایا پطروسیان» با اشاره اظهارات اخیر پرستو صالحی در باب فساد در سینما، گفت:‌ این حرف‌ها، حرف‌های جدیدی نیست و این‌ها اتفاقاتی است که سال‌هاست رخ می‌دهد.

«ماهایا پطروسیان» پیرامون صحبت‌های اخیر پرستو صالحی مبنی بر وجود فساد در سینمای ایران به واسطه افراد سود‌جو، گفت: من کم و بیش ‌این حرف‌ها را شنیده‌ام، البته این حرف‌ها، حرف‌های جدیدی نیست و این اتفاقات، اتفاقاتی است که سال‌هاست رخ می‌دهد. بیش از ۱۵ سال است که بسیاری از سینماگران درباره وضعیت نابسامان سینمای ایران هشدار می‌دهند و صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: فساد در سینما وجود دارد اما به همان اندازه که در سطح مملکت نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد. اصولاً اگر فساد در مملکت فرصت ریشه‌دوانی داشته باشند تبعاً نشانه‌های آن در تمامی سطوح جامعه نمود پیدا می‌کند.

پطروسیان خاطرنشان کرد: زمانی که در تمامی حوزه‌ها و البته در حوزه سینما ملاک ورود، تخصص نباشد و افراد بدون داشتن صلاحیت لازم با پارتی‌بازی و آشنایی و با موارد دیگر که فساد نیز شامل‌ آن‌ها می‌شود پستی، مقامی، شغلی و پول بیشتری به دست آورند، به تبع برای سینما نیز همین اتفاق می‌افتد.

پطروسیان در پاسخ به این سؤال که راهکار برون‌رفت از این فضا را با توجه به سال‌ها تجربه و کار در فضای سینما چه می‌دانید، اظهار داشت: تنها راهکار این وضعیت این است که تنها از افراد متخصص و دانش آموخته سینما یا افرادی که برای فراگیری حرفه بازیگری به کلاس‌های معتبر رفته باشند، استفاده شود.

رویا تیموریان: سینما سالهاست که معضلات و مشکلات فراوانی دارد

رویا تیموریان گفت: سینما سالهاست که معضلات و مشکلات فراوانی دارد که این مطلب یکی از آنهاست و تنها مشکل نیست

رویا تیموریان با بیان اینکه به نظر بنده این مسائل در تمامی صنف ها و قشرهای کشور وجود دارد و کسی نمی تواند بگوید که این مسئله تنها مربوط به قشر سینماست، افزود: اینکه چرا تا این اندازه به این موضوع در رسانه ها پرداخته می شود مورد سوال است.

وی در ادامه ضمن بیان این نکته که: به نظر من این معضل باید در بین اهالی سینما بررسی شده و حل شود، تصریح کرد: من اصلا با رسانه ای کردن و مطبوعاتی کردن این معضل موافق نیستم زیرا این کار را به نفع سینما و اهالی آن نمی دانم.

تیموریان ادامه داد: اگر اهالی سینما خودشان جمع بشوند و این مشکل را حل کنند بسیار بهتر از علنی کردن آن است.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: در یکی دو سال اخیر به مسائل موجود در سینما به صورت حاشیه ای خیلی پرداخته می شود که به عقیده من درست نیست و کمکی به سینما نمی کند.

خانم تیموریان گفت: به نظر من چون تعداد ما در سینما کم است و در دید مردم هستیم اینگونه مسائل و معضلات خیلی پر رنگ می شود.

وی همچنین در پایان افزود: سینما سالهاست که معضلات و مشکلات فراوانی دارد که این مطلب یکی از آنهاست و تنها مشکل نیست.

اولین موضع گیری های پرستو صالحی!

پرستو صالحی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها اظهار داشت: مطالبی که در یکی از خبرگزاری ها از قول من انتشار یافته است کاملا صحیح است و نه تنها حرف من است بلکه حرف خیلی از بازیگران سینمای ایران نیز هست اما تیتری که به نقل از من انتشار یافته را رد می کنم چرا که سینمای ایران سینمای پاک و مقدسی است و کسی به خود اجازه نمی دهد که به آن توهین کند یا حرف ناشایستی به آن بزند. از این رو روی صحبت من با آدمهایی ست که بدون هیچ ضابطه ای وارد سینمای ایران شدند و حریم پاک سینما را با جای دیگری اشتباه گرفتند.

وی افزود: سینمای ما آدههای شریف و نجیبی مثل استادانتظامی ،کشاورز، پرستویی، معتمد آریا و بسیاری از بازیگران توانای دیگر که همه آنها را می شناسیم دارد و این آدمها برای سینمای ایران زحمت کشیدند و برای حریم پاک سینما ارزش و منزلت قائل هستند .

ما فقط بازیگران را می بینیم و همه روی آنها زوم می کنیم که فلان بازیگر در کدام مهمانی شرکت کرده چه لباسی پوشیده یا چیزهای دیگری در حالی که سینما صرفا به بازیگر ختم نمی شود عواملی که در پشت صحنه هستند مثل تهیه کننده، کارگردان، تصویر بردار، عکاس، دستیار کارگردان،منشی صحنه و عوامل دیگر نیز در این سینما هستند و هرکدام از اینها به عنوان نمایندگان سینما در بین مردم هستند.

صالحی تصریح کرد:حرف هایی که من زدم در تصدیق صحبتهای آقای سلحشور نیست چرا که آقای سلحشور حکم به فساد سینمای ایران داد و من اصلا این را قبول ندارم چرا که ۸۰ درصد سینمای ما را آدمهای حرفه ای و اخلاقی تشکیل داده اند و ۲۰درصدی که با رابط های مختلف وارد سینما شدند فساد را وارد سینما کرده اند و این حریم را ناپاک کرده اند.بنا براین اگر نتوانیم جلوی این ۲۰ درصد را بگیریم کم کم کل سینمای ما سلامت خود را از دست می دهد.

فرج الله سلحشور: یک روز ما می گوییم و یک روز این خانم ها تایید می کنند

در این بین کارگردان سریال یوسف پیامبر نظر وی در خصوص اظهارات صالحی را در گفت و گویی کوتاه بیان کرد :بالاخره یک نفر باید این حرف ها را بزند. یک روز ما می گوییم یک روز هم این خانم آن ها را تایید می کند. بنده مصاحبه خانم صالحی را دیدم. وضعیت همان است که من هم قبلا در مصاحبه هایم عنوان کرده ام.

لازم به ذکر است حدود شش ماه پیش بود که فرج الله سلحشور کارگردان سریال‌های قرآنی از فساد اخلاقی در سینمای ایران سخن گفت و به‌دنبال این انتقادها، مورد هجمه رسانه‌ای طیف اقلیتی در سینما قرار گرفت.

ابوالقاسم طالبی: اگر درباره فساد در سینما حرف بزنم، خیلی‌ها خجالت می‌کشند

ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم سینمایی"قلاده های طلا" در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود فساد در سینمای ایران گفت: در بوتیک فروشی‌ها هم مساله فساد هست. در همه صنوف وجود دارد؛ در صنف ما هم هست. چرا نمی‌روید صنف‌های بوتیک فروش را بیاورید در موردشان صحبت کنیم. حتی راننده تاکسی‌ها را هم در این زمینه می‌توان به چالش کشید. بازیگری عنوان کرده که اجازه نمی‌دهد دخترش وارد سینما شود.... خوب برخی دلشان نمی‌خواهد دخترشان وارد سینما شود، این دلیلی بر فساد سینما نیست.

خوب دلیل‌شان را این مساله عنوان کردند.... این را از قول من بنویسید: "روزی که قرار شود راجع به این قضیه حرف بزنم، آنوقت خیلی‌ها خجالت می‌کشند از حرف‌هایی که می‌زنند." ما پاک‌ترین سینما را در دنیا داریم. نباید این "پاک ترین" را اینقدر مورد هجوم قرار دهیم. در همه صنوف آدم بد وجود دارد. در صنف ما هم آدم بد هست. آدم بی محبت و نامرد هم وجود دارد. نمی گویم همه یکدست هستند. در همه صنوف این مساله وجود دارد، مگر در خبرنگارها نیست. شما بیایید ببینید در صنف خبرنگارها، چند خبرنگار پناهنده شدند و در مقابل چند هنرمند و بازیگر به خارج از کشور پناهنده شدند.

تعدادشان را ببینید، چقدر فرق می‌کند. بی خودی سوژه‌ای پیدا کردند؛ خانمی به خارج از کشور رفته، پیراهنش را کنده، این‌ها خوش خوشان‌شان شده، سوژه پیدا کردند. اصلا اینجوری نیست. ما آدم خوب و بد همه جا داریم. تمام کسانی که تا به حال با آنها کار کردم آدم‌های شریفی بودند. البته من نمی‌خواهم بگویم حرف های آقایان سلحشور، مظفری، تارخ و خانم‌ها پطروسیان و صالحی وجود ندارد و دروغ می گویند. ولی این‌ها همه قصه نیست. شما از قصه‌ای تعریف می‌کنید، از موجودیتی حرف می‌زنید که این موجودیت درحال حاضر همه فرهنگ ما است. یعنی همین هنرمندان در سینما و تلویزیون مدافع انقلاب‌مان هستند. از کجا هنرمند بیاوریم؟ برویم واردات کنیم و از چین بیاوریم. برویم از چین بازیگر بیاوریم؟

انتقاد امیرجعفری از افشاگری فساد در سینما

امیر جعفری که در برنامه «سین مثل سریال» در شبکه اول شرکت کرده بود، گفت: «چند وقتی است که در رسانه ها می بینیم برخی از همکاران من درخصوص فساد سینما اظهاراتی را مطرح می کنند و اگر صدای من را در حال حاضر می شنوند به آنها از همین جا می گویم که نباید این مسائل را فریاد زد».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «قرار نیست تریبون را دست بگیریم و جار بزنیم. این حرف ها و اظهارات به شدت من را دلشکسته کرده است. این مسایلی که درخصوص سینما مطرح می شود موجب آزرده خاطر شدن افرادی می شود که همسرانشان یا حتی خواهرانشان در این حوزه مشغول فعالیت هستند».

بازیگر سریال چک برگشتی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: «در حال حاضر همسر من و همسر بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون این مسائل را می شنوند و شاید با جارزدن این حرف ها، از اعتمادی که نسبت به برخی بازیگران هست کاسته شود».

پرستو صالحی: مگر می‌شود سینمایی که علی حاتمی در آن نفس کشیده را فاسد دانست.

این بازیگر گفت: به هیچ عنوان معتقد نیستم که سینما فاسد است بلکه معتقدم آدم‌های فاسد در سینما وضعیت این حرفه را به حد نازلی کشانده‌اند.

وی افزود: مگر می‌شود سینمایی که علی حاتمی در آن نفس کشیده و با خون و دل شهرک سینمایی را ساخته است را فاسد دانست. در این سینما فیلم‌های ارزشمندی چون مادر و سایر آثار بزرگان عرصه هنر ساخته شده‌است. برای این سینما مردم پا به پای سینماگران اشک ریخته و خندیده‌اند؛ اصلاً چطور می‌توان سینمایی که اصغر فرهادی برای آن اسکار آورده و مردم به آن افتخار کردند را فاسد دانست. روی سخن من با سینما نبوده بلکه با افرادی بود که متاسفانه به ناروا در آن نفس می‌کشند.

این بازیگر در ادامه افزود: افراد فاسد در همه اقشار اجتماع وجود دارند به عنوان نمونه در سیستم بانکداری کشور و یا جامعه ورزشی این فساد را دیده‌ایم اما نمی‌توان به جرم فساد افراد محدود کل نظام بانکداری کشور را فاسد دانست و یا جامعه ورزشی را به فساد متهم کرد.

صالحی در پاسخ به این سئوال که آیا حرف‌هایی که مبنی‌بر فساد در سینمای ایران مطرح شده تایید حرف‌های فرج‌الله سلحشور است گفت: به هیچ عنوان چنین نیست؛ روی صحبت آقای سلحشور با زنان بازیگر سینمای ایران بود و بس. در صورتی که این جمع بستن درست نیست.

این بازیگر تأکید کرد: نمی‌توان درباره خانم نیکی کریمی که بیست سال هنرپیشه اول سینمای ایران بوده‌است این حرف را زد چون فردی مثل نیکی کریمی حسن اخلاق داشته که توانسته در تمام طول این سال‌ها در سینما ماندگار شود. یا خانم معتمدآریا، زارعی و دیگر بازیگران... از همین رو تاکید می‌کنم که به هیچ عنوان حرف‌های آقای سلحشور را تایید نکرده و نمی‌کنم.

وی در ادامه افزود: منظور من از فساد تنها روابط بین زن و مرد نبوده است، بلکه فساد اخلاقی شامل خریدن نقش از تهیه‌کننده به صرف حضور در یک نقش و یا بازی کردن در یک فیلمی فقط از روی رابطه می‌شود.

پرستو صالحی در پاسخ به این سئوال که نگاه برخی این است که چون شما در چندسال اخیر کم کار شده‌اید با نوشتن این مطلب قصد تسویه حساب شخصی داشته‌اید گفت: حذف در سینمای ایران تنها محدود به من نیست، بلکه بسیاری از بازیگران سینمای ایران بوده‌اند که در دوره‌ای حذف شدند اما دوباره بعد از ۱۰ سال روی کار آمدند و احیا شدند. بنابراین بحث من شخصی نیست فقط من خسته شدم و حرفم را زدم.

وی در پایان افزود: من در حال حاضر کار می‌کنم اما این فعالیت برای من راضی‌کننده نیست، چراکه توقعی که من از خودم و همچنین مردم از من دارند خیلی بیشتر است و وقتی حرف‌هایی از این دست مطرح می‌شود اینگونه جلوه می‌کند که من دارم برای کار در سینما التماس می‌کنم، در حالی که چنین نیست و به هیچ عنوان از حرف‌هایی که زده‌ام پشیمان نیستم.

مجید مظفری: کجا رفت آن سینمای پاک و معصوم؟ / نمی‌‌گذارم دخترم بازیگر سینما شود

مجید مظفری با اشاره با فضای نامطلوب سینمای ایران گفت: من نمی‌گذارم دختر خودم با وجود استعداد‌هایی که دارد، به سینما وارد شده و بازیگر شود.

مظفری یکی از کارگردانان کشورمان اظهار داشت: این صحبت‌ها سال‌هاست که گفته می‌شود، الان سال ۹۱ است و من برای اولین بار در سال ۷۵ جمله‌ای با عنوان «نابازیگر» مطرح کردم و گفتم این‌ها مانکن‌های سینما هستند، به نظرم این‌گونه تلفنی حرف زدن تأثیری ندارد، من بارها گفتم در این مجلات ننویسید فلان هنرمند را گرفتند، فلان هنرپیشه فساد اخلاقی دارد و... بارها گفتم که این کارها را نکنید.

خانواده سینما، خانواده فرهنگی و نجیبی است. پشت سر این خانواده، پشت سر این سینما، فیلم‌هایی است از دهه‌ ۴۰ تا ۷۰، ‌حالا با چنین خانواده‌ای این طور برخورد کردن درست نیست. شاید یکی از دلایلی که در سینما فساد پیش می‌آید، خود ما هستیم.

مظفری افزود: ما تن به خیلی از کارها دادیم، البته این صحبت من به صورت کلی است. ما اول باید ببینیم‌ که چرا وضعیت سینما به این روز افتاده است. در سینمایی که ‌دهه ۶۰ و نیمه دهه ۷۰ ‌فیلم‌هایی چون «ناخدا خورشید»، «جنگ نفت‌کش‌ها»، «سرب» و ... در آن ساخته می‌شود، چه اتفاقی افتاده که فیلم‌های دم دستی که در فرهنگ ما نیست ‌و دیالوگ‌های دون شأن سینمای ما را دارد، تولید می‌شود.

من با خانم بایگان ۳ فیلم بازی کردم و فیلم چهارم به من گفتند که بازی نکن، تو داری زوج هنری به وجود می‌آوری! به هنرپیشه مرد می‌گفتند جلوی دوربین زیاد در چشم هنرپیشه زن نگاه نکن، کجا رفت این حرف‌ها؟ این حرف‌ها فقط برای دوران ما بود؟ ‌الان فیلم‌هایی ساخته شده است که من حتی تصور ساخته شدن آن‌ها را هم نداشتم، ما در فیلم‌ها، سکانس رختخواب نشان نمی‌دادیم و الان یک مرد و یک زن در یک رختخواب مثل یک تخت فنری بالا و پایین می‌پرند! کجا رفت آن سینمای پاک و معصوم؟ ‌کجا رفت سینمایی که سر تا پایش نجابت بود؟

این کارگردان مطرح سینما اظهار داشت:باید چند نفر بزرگ‌تر و صاحب‌نظر بنشینیم و بحث کنیم، ‌وقتی فردی مثل آقای سلحشور شمشیر را از رو می‌بندد و می‌گویند «سینمای ایران فاحشه‌خانه است» پس باید یا این حرف را قبول کنیم یا آن حرف را، و در این میان یک کاری انجام دهیم. ما برای این بنده خدا شمشیر از رو می‌بندیم که چرا این حرف را زدی و از طرف دیگر خودمان هم این حرف‌ها را می‌زنیم.

من دختر خودم را نمی‌گذارم به سینما بیاید، برای اینکه یک زمانی در خانواده‌ها در سینما حضور داشتن افتخار بود، بازیگر بودن افرادی چون فرامرز قریبیان، فاطمه معتمدآریا، خسرو شکیبایی، ایرج راد و ... افتخار بود، اما الان در خانواده‌ها این طوری نیست، من بارها گفتم که اگر خانمی وارد سینما شود و دو فیلم بازی کند و برود، همین چند بازی کارنامه بدی در زندگی آینده آن خانم می‌شود.

پروانه معصومی :چشم و هم چشمی و حسادت گریبان بازیگران را گرفته

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت عرصه تئا‌تر و سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با در خصوص حاشیه‌های غیراخلاقی پشت صحنه برخی فیلم‌ها می‌گوید: من درمحیط‌هایی که کار کردم خوشبختانه چنین مواردی را ندیدم. اما در خصوص بروز چنین مواردی از سوی برخی، باید بگویم چشم وچشمی و حسادت‌ها میان بازیگران زیاد شده است. یک بازیگر وقتی می‌بیند یکی دیگر از همکارانش سر پروژه‌های متعدد ظاهر می‌شود، حس حسادتش برانگیخته می‌شود و‌گاه برای اینکه به اندازه او پر رنگ ظاهر شود ممکن است رفتارهای نامناسبی هم انجام دهد.از سوی دیگر برخی از برنامه‌های تلویزیون با پرداختن بیش از حد به بازیگران و مصاحبه‌های یک ساعته با آن‌ها، بر این جو دیده شدن دامن می‌زند. در این میان باید پرسید که مگر شهرت چقدر ارزش دارد که برای کسب آن اخلاق زیر پا گذاشته شود.

این بازیگرپیشکسوت با اشاره به اینکه فضای فعلی سینما در دست عده‌ای سودجو و غیرسینمایی است گفت: به جرئت می‌توانم بگویم پشت‌صحنه فیلم‌هایی که قبل از انقلاب ساخته می‌شد به مراتب از پشت‌صحنه‌های فیلم‌های امروز پاک‌تر و سالم‌تر بود.

رزیتا غفاری: افرادی در پروژه های سینمایی موازین اخلاقی را رعایت نمی کنند

رزیتا غفاری بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: گروه‌ها وافرادی که در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی موازین اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، در میان هنرمندان شناخته شده هستند و بازیگران می‌توانند با آن‌ها کار نکنند. وی با اشاره به این افراد شناخته شده گفت: با توجه به اینکه همه این افراد را می‌شناسند اما به دلیل روابطی که دارند کماکان فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونیشان را ادامه می‌دهند. البته این افراد انگشت شمار هستند و تعدادشان به نحوی نیست که ما در محیط‌های کاریمان احساس ناامنی کنیم.

یکتا ناصر:اگر فضا مناسب نباشد، کسی از این پیشنهاد‌ها نمی‌دهد

یکتا ناصر بازیگر سینما و تلویزیون که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را در سال گذشته هم دریافت کرده با اشاره به مشکلاتی غیراخلاقی در برخی از محیط‌های سینمایی و تلویزیونی گفت: این مسئله درون‌گروهی است و نباید با برخی موضع‌گیری‌ها، همه جامعه هنری کشور را زیر سؤال ببریم.

ناصر در ادامه اظهارداشت: این مسئله باید ریشه‌ای و فرهنگی حل شود، در این میان باید به این مسئله اشاره کرد که اگر فضا مناسب نباشد، هیچ کسی به خودش اجازه نمی‌دهد که چنین درخواست‌هایی را از بازیگران داشته باشد. فضای سینما و تلویزیون کشورما هم مستثنا از سایر بخش‌های اجتماعی نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی تهیه کننده و کارگردانی به بازیگری به من پیشنهاد نامناسبی می‌دهد، من شاهدی علیه او ندارم. از طرف دیگرر به نظر من همه کسانی که این درخواست‌های غیر اخلاقی را دارند مشکل‌دار هستند هم آنهایی که این پیشنهادات را قبول می‌کنند. این مشکل فرهنگی است و باید راهکار فرهنگی برای آن ارائه شود.

رئیسیان: فساد در سینما مرجعی برای پیگیری ندارد

یکی کارگردانان سینمای ایران تصریح کرد: فسادهای اخلاقی و مالی در سینما بدون اینکه جایی نظیر خانه سینما برای مطرح شدن داشته باشد در سطح عموم مطرح شد و بدون مرجعی برای پیگیری باقی ماند.

علیرضا رئیسیان رئیس سابق کانون کارگردانان خانه سینما پس از طرح مسائلی در خصوص فساد در سینمای ایران که چندی است در رسانه مطرح شده ، گفت: ایجاد امنیت اخلاقی، مالی و معنوی به عهده خانه سینما به عنوان تنها صنف سینمایی بوده ولی متاسفانه این نهاد صنفی در چندسال اخیر از انجام این مهم غافل بوده است.

وی افزود: به اعتقاد من مسئله مطرح شده زیر سایه یک فرایند کلی و عمومی‌تر با عنوان عدم امنیت در حرفه سینما مطرح می‌شود و این عدم امنیت هم از جهت معنوی و از لحاظ مادی مطرح است؛‌ به این معنا که نه امنیت سرمایه وجود دارد و نه امنیت حرفه‌ای که زیرساخت‌های اخلاق، منش و شخصیت و نوع ارتباط افراد را نیز در برگیرد.

رئیسیان معتقد است: این مسئله در حرفه‌های دیگر چون جامعه پزشکی،‌ وکلا و مهندسین هم کم و بیش مطرح است اما هیچگاه به سطح جامعه و افکار عمومی کشیده نشده‌است. مقوله سینما و ورزش اما به دلیل جذابیت‌های ذاتی که درون خود دارند از جنبه‌های عام گسترده‌تری برخوردار است در واقع اشتیاق برای ورود به حیطه شخصی سینماگران بیشتر دیده می‌شود.

این کارگردان سینما در ادامه افزود: وجود چنین اشتیاق خلاف اخلاقی که از سوی جامعه وجود دارد از یک سو و همچنین عدم احساس امنیت مالی و حرفه‌ای از سوی دیگر، برخی از سینماگران را وادار کرده تا مسائلی مطرح شود که شاید برخی از این مسائل آنگونه که مطرح می‌شود واقعیت نداشته باشد و در نهایت موجب به حاشیه کشاندن سینما شود.

رئیسیان در ادامه افزود: ایجاد امنیت در اجتماع به عنوان یک زیرساخت عمومی برعهده دولت است اما در حرفه‌های مختلف این مهم برعهده صنوف است و طبعا سینما هم از این قاعده مستثنی نیست و خانه سینما موظف به برطرف کردن مشکلاتی از این دست بوده‌است ولی متاسفانه در حال حاضر یک انجمن و یا صنف مقتدر در مجموعه سینما وجود ندارد که مشکلاتی از این دست را به درستی حل و فصل کند.

کشاورز: دوست ندارم به دنیای بازیگری برگردم/روابط نامشروع در سینما زیاد شده است

محمد علی کشاورز گفت: پیشنهاد بازی زیاد دارم اما دوست ندارم به دنیای بازیگری برگردم، اول به دلیل اینکه سناریوها خیلی بد است و ثانیاً روابط نامشروع هم در آن خیلی زیاد شده است و من که هشتاد سال سالم زندگی و آبرو کسب کردم، نمی‌خواهم آبرویی که در سینما دارم، از بین برود.

روایت امین تارخ از فساد در سینما

امین تارخ می‌گوید: دختری را سراغ دارم، بعد از اینکه به برخی خواسته‌ها جواب مثبت نداد، او را با قرار‌داد بسته شده کنار گذاشتند و او بعد از این ماجرا موهایش را از ته تراشید و چند دفعه زمزمه خودکشی سر داد.

امین تارخ در ارتباط با افشای فساد اخلاقی در سینما اظهار داشت: من زیاد نمی‌خواهم در این باره صحبت کنم، چون به قدر کفایت در مصاحبه‌های مطبوعاتی و تلویزیونی سخن گفته‌ام ولی به هر حال امیدوارم یک نظارتی راجع‌به این قضیه صورت بگیرد. چه هنرپیشه‌هایی که دارند کار می‌کنند و چه آن‌هایی که دوره‌ای گذرانده‌ و تحصیلی کرده‌اند، صاحب استعداد و توان هستند، اما صاحب پول فراوان نیستند که به اصلاح رشوه دهند یا لابی کنند و به این شکل حق این‌ها است که در واقع تضییع می‌شود. من امیدوارم اگر نظارتی روی این قضیه به‌وجود بیاید، باور کنید به سرعت این مساله می‌تواند اصلاح شود.

وی افزود: همه با هم. همه باید واقعاً دست به دست هم دهند. ببینید این معضل اول باید شناسایی شود، و بعد موقعی که شناسایی شد برای رفع این نقیصه، می‌بایستی یک برنامه‌ریزی کرد. در این حد نیست که آدم تلفنی بگوید این کار را بکن و آن کار را نکن. یک مقداری فرهنگ‌سازی می‌خواهد. یک مقداری آگاهی دادن و اطلاعات دادن می‌خواهد. من خاطرم هست که چند سال پیش بخش سینمایی وزارت ارشاد یک شماره تلفنی را اعلام کرد که در آن از افرادی که از این نوع اتفاقات برای آن‌ها می‌افتاد و یا کسانی که اطلاعاتی داشتند، درخواست شده بود از طریق آن تلفن به اطلاع وزرات ارشاد برسانند. همان موقع من در خاطرم هست که به این واسطه یک مقداری این قضیه فروکش کرد.

این بازیگر مطرح سینما تصریح کرد: زمانی که آقای جعفری جلوه بودند و آن موقع واقعاً این ماجرا فروکش کرد. چون به هر حال آن کسی که سوءاستفاده کننده است احتیاط می‌کند و فکر می‌کند بهتر است که این کار را نکند چون خودش گیر می‌افتد، بنابراین موضوع حل می‌شود.

باور کنید من کسانی را سراغ دارم، مشخصاً شخصی را سراغ دارم بعد از اینکه به اصطلاح به برخی از این خواسته‌ها جواب مثبت نداد او را با قرارداد بسته شده کنارش گذاشتند. او یک دختر خانمی است که بعد از این ماجرا موهایش را از ته تراشید و چند دفعه زمزمه خودکشی سر داد.

شیوا خنیاگر :تقاضای بی‌حد و حصر برای بازیگری راه سوء‌استفاده را باز کرده

شیوا خنیاگر بازیگر سینما و تلویزیون هم در این باره گفت: به نظر من دلیل اینکه برخی از عوامل سینمایی و تلویزیونی مسائل اخلاقی را زیر پا می‌گذارند، تقاضای بی‌حد و حصر برای بازیگری در اجتماع است. این مسئله باعث می‌شود که برخی از افرادی که ارائه دهنده امکان بازیگری هستند، از این مسئله سوء‌استفاده کنند. علاوه بر این عده‌ای از افراد ناکارآمد و نالایق وارد عرصه هنر شده‌اند بدون اینکه از جایگاه هنری و فرهنگی آن مطلع باشند و این مسئله باعث می‌شود که این افراد تنها به دنبال منافع شخصی خود باشند.

یادداشت دوباره پرستو صالحی : کاش از فردوسی پور و برنامه ۹۰ یاد می گرفتید

با گذشت چند روز از انتشار یادداشت جنجالی پرستو صالحی در مورد فساد در سینما ؛ وی در جدید ترین مطلب خود درصفحه فیس بوکش با اشاره به حاشیه های این جنجال جدید,نوشت: من گفتم ،نه از سینمای فاسد، که از افراد فاسد در سینما، که در همه قشرها هستند در ورزش در سیاست در دولت در نظام بانکی ... آیا نباید حذف بشن ؟

بر اساس این گزارش، پرستو صالحی در ادامه نیز به ناراحتی هنرمندان از یادداشتش در فیس بوک اشاره کرد و افزود: دوستان هنرمند دلگیر شدند هرچند من بارها تاکید کردم روی سخنم با هنرمندان نیست و به هنر بندان هستم وبرای هزارمین بار اگر تیتر غلط و سواستفاده گرانه خبرگزاری ها کل مجموعه سینما را زیر سوال برد من پوزش می طلبم ولی حرفم همان است که گفتم نه جا زدم نه پشیمانم نه ترسیدم و نه حرف های آقای سلحشور را تایید کردم .

این بازیگر سینما در ادامه از همگان تحمل نقد و انتقاد را خواستار شد و تصریح کرد: کاش از برنامه ۹۰ و عادل فردوسی پور که می بینیم به خاطر شفافیت و صداقت برنامه اش مورد استقبال مردم بوده و هست یاد بگیریم و اشکالات را بپذیریم و برای حل کردنش بکوشیم نه جبهه بگیریم و قضاوت عجولانه کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
ما كه نفهميديم كي به كيه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها